Citat:
Ursprungligen postat av
Zymbal
Med SDs historik ser jag också honom som den sannolika GM.
Men OM det inte är SD har jag en tanke som jag leker med ibland. Ska försöka måla upp. Kallar GM för Nn (no name).
Observera att Nn alltså bara är en uppdiktad person.
Nn känner LW sedan en tid, han har förälskat sig i henne men kärleken är inte besvarad. Nn accepterar detta men ser det ändå som att det är ett alldeles särskilt band dem emellan.
LW brukar inte prata om andra kärleksrelationer med Nn med hänsyn till hans känslor för henne som hon nog anar fortfarande finns där.
Nn spelar inte en jättestor roll i LWs liv, de ses ibland och håller kontakten men andra personer står LW desto närmare.
Trots att de inte ses så ofta som Nn vill så spelar LW en mycket stor roll i hans liv.
Nn har inte så många nära vänner, han är något av en ensling.
Nn är övertygad om att hans roll i LWs liv är betydligt större än den är.
Nn har en bild av LW som inte stämmer överens med verkligheten. Han tror att hon ren som snö och att hon lever ett liv utan sexuell kontakt med män (för så förklarar Nn för sig själv att LW inte vill leva tillsammans med honom. Hade hon velat ha en romantisk relation så hade det varit med honom).
En dag berättar LW om vad SD gjort mot henne i bilen. Detta skapar stor förvirring för Nn då en bit i berättelsen handlar om att LW faktiskt har haft sexuell kontakt med SD. Bilden av LW smutsas ner.
Nn har inte råd att ändra sin förskönade bild och föder fram ett starkt hat mot SD, roten till det svarta.
Nn lever med mycket undertryckt ilska inom sig. Han hanterar denna aggression genom att ljuga för sig själv. Rasar en del av hans lögner så rasar allt.
Vad som händer just denna kväll har jag inte tänkt färdigt kring, men jag tror att det jag ser framför mig är att Nn dyker upp och LW slutligen inser att hon måste visa honom sitt rätta jag, hon berättar saker som raserar bilden av henne på ett oåterkalleligt vis.
Nn hamnar i den psykos som länge legat och lurat inom honom. Han kan inte tänka klart. Hatet strömmar ur honom. Han dödar LW. För att skada SD? För att LW inte varit sann? För att ta bort det som inte längre är vitt som snö? Nn är i psykos, hans logik följer en väg som är svår att förstå sig på.
För att orka leva vidare efteråt gör Nn som han brukar, han ljuger för sig själv. Skyller allt på SD. Det var SD som förstörde LW och fick Nn att döda henne. Att Nn utförde själva handlingen är sekundärt, allt är SDs fel och hade inte Nn dödat henne så hade troligtvis SD gjort det ändå förr eller senare.
Min hittepåhistoria om Nn är en förklaringsmodell till hur polisen skulle ha kunnat missa att undersöka en potentiell GM. Nn stod henne inte så nära och de hade ingen romantisk relation, sett från LWs position syns han inte så intressant att undersöka närmare än på sin höjd i ett eller två rutinförhör.
Fortfarande, jag tror att SD är rätt GM. Men eftersom tråden kört fast sedan en tid (går i cirklar) testar jag att tänka lite utanför boxen ikväll.
Det jag är alldeles övertygad om är att GM hade starka känslor till LW. Det är inte någon random cykeltjuv eller annan random person.
Intressant läsning.
Din personteckning av den hypotetiske, men möjlige Nn, är inte alls dum. Han ligger sannolikhetsmässigt som mördare/dödare av LW troligen betydligt högre än älg och cykeltjuv i de flesta av tråddeltagarnas ögon. (Jag vill än en gång påpeka att när jag gav exemplet med älgen som dödare, så var det givetvis inte för att jag trodde att LW råkat ut för en mördarälg, utan för att visa hur tokigt en polisutredning kan hamna när den styrs av fördomar och "statistik" -hej,
flixa81 
)
Den "psykos" du anger att Nn lider av, skulle du kalla det för en aggressions-svartsjuke-psykos?
Är det så du menar? Alltså en som inte är direkt raskt och enkelt teraputiskt åtkomlig m h a traditionell antipsykosfarmaka, utan som i så fall kräver psykoterapi som stöd. Så du tänker?
Edit: Att aggressions-svartsjuke-psykoser finns irl och att de i kombination med alkohol kan bli fullständigt förödande har Sverige ett lika känt som förfärligt exempel på, nämligen Matti*as Fli*nk.
Jag hoppas f ö att alla de drabbade/påverkade, inkl MF, skall kunna få frid.