2018-11-25, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Som sagt var.
Om GM inte är SD, utan en annan person. En person som inte ingår i LW's enorma sociala nätverk.
Om motivet inte är svartsjuka, utan istället helt relaterat till GM och hans bakgrund och livsstil.
Då är det helt logiskt att utredningen har nått vägs ände.
Genom att följa mordbibeln, gör utredarna helt rätt statistiskt och rättssäkerhetsmässigt. Men som vi vet är 80% inte lika med 100%. Lika gärna som att säga att GM är en man med en kärleksrelation till LW i 80% av fallen, kan man säga att i 20% av fallen är GM en helt annan person.
När utredarna följde upp andra motiv, inföll den kompakta tystnaden och NOA blandades in.
Om denna person är van vid att utöva våld och har upptäckt att han behöver tysta LW. Han behöver inte vara daktad, men även om han är det så har han använt handskar och kanske en rånarluva.

De fåtal personer om ens några som vet något, kommer garanterat inte att tala med polisen. Och det av flera skäl. Dels är de rädda om sin egen och sina närmastes hälsa. Dels är de sedan barnsben vana vid att poliser och alla andra i uniform är opålitliga och livsfarliga.

Den enklaste lösningen är oftast den riktiga, så också i det här fallet. Eftersom polisen inte får napp på de vittnesmål och den tekniska bevisning som finns så går utredningen i stå. Så blir det ibland när rättssäkerheten får råda. Som i Mantorp-fallet. Finns det inga spår så kan man inte gå vidare i utredningen. Det betyder inte att personen inte finns, bara spåren.

Fast nu är det inte bara vilken man som helst som har en kärleksrelation med LW. Det här är en man som har/har haft en kärleksrelation med offret och vid två tillfällen blivit anmäld av henne för ofredande och misshandel. Enligt flera skribenter i tråden finns "mera".

Vet inte hur statistiken ser ut i siffror vid mord med tidigare våld i nära relationer. Sannolikheten om en person hittas mördad och det inte bara finns en kärleksrelation utan funnits en historik med våld och anmälningar så borde sannolikheten för att det är den tidigare våldsverkaren/den anmälda är den skyldige öka markant.
I detta fall är denna person dessutom skäligen misstänkt, enligt ÅK den sannolikt misstänkta. Så siffrorna för att det är denna person ökar ytterligare.

Jag vet att det är i detta läge man ska kisa när man läser ditt inlägg, så jag kisar på...
I Mantorpfallet fanns visserligen några fingeravtryck under en stol som tillhörde okänd person. Utredarna utredde mycket noga om det fanns bevis för att annan person varit delaktig. Inga sådana bevis hittades.
Citera
2018-11-25, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Här är det jag syftat på:

Tack!
Ja, men i det inlägget kan jag inte läsa in att MV backar?
Eller läser vi och tolkar helt olika?
Dessutom hade även jag det inlägget med i min långa citatlista idag i mitt svar till dig (kl 15.01).
Citera
2018-11-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag kanske missförstod frågan i tråden men tolkade den som att det vore intressant att veta om polisen enbart ställt frågor om SD eller om frågorna haglat brett och i spridda skurar. Hur tolkade du inlägget?
Här i tråden pratas det ju enbart om SD (med lite kryddningar om hur usel JG är) så det vore väl inte att glappa eller vara osmart om förhörda kunde meddela att polisens enda spår och frågor handlar om SD?

Sen undrar jag om du tycker att MV glappar och är osmart? H*n om någon har ju givit MGM en jävla massa information, eller tänker du annat där?
Börjar med frågan om hur MV har agerat.
Om det är på det viset att MV är på riktigt och inte bara är ett duktigt troll, så är ju hans/hennes track record här i tråden alldeles förfärligt om vi skall diskutera [utrednings-]moral. Att glappa från glappande poliser är en styggelse, men som jag redan tidigare har tagit upp, så har många hungrande i tråden välkomnat info som slängts till dem från det kontot.
För min del anser jag det vara skadligt. Och omoraliskt.

Ang det fetade:
Precis så var min tanke! Alltså att det vore värdefullt att få veta från hästarnas mun vilka frågor de fått från utredande poliser. På det viset skulle vi t ex kunna konstatera sanningshalten i vad Örebropolisen hävdar vad gäller deras påstående om att de jobbar brett.
För om frågorna bara är inriktade på SD, så skulle ju en så snäv polisiär utredningsvinkel kunna göra att mördaren XX kan känna sig rätt så lugn.
För all framtid dessutom.
Citera
2018-11-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Dessutom hade även jag det inlägget med i min långa citatlista idag i mitt svar till dig (kl 15.01).
Ja, du hade med det ser jag, ursäkta!

Då undrar jag hur du tolkar:

Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.

Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt.

Som du ser står det först att SD förnekade kontakt och sedan var det tidpunkten som SD sa var felaktig, vilket kanske då var naturlig (ganska nära verkligheten)?!

MV återfaller senare i dessa uttryck:
Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.

Jag ser det som att det inte är speciellt objektivt och ganska hårt vinklat till att SD ljuger i förhör. På detta sätt väcks eller förstärks FB följares misstanke om SD som GM. Det känns som MV har en agenda med allt hen har skrivit, som inte går att kontrollera (vad utredarna tycker om SD:s mentala status och liknande. Allt för att blåsa på pöbeln.
Citera
2018-11-25, 22:54
Medlem
Citat:
Tack!

Till saken är att jag vet att frågan ställdes till SD och han sa direkt att han haft kontakt. Det gjorde han redan under FM, innan han vart inplockad. Svårt att då försöka ljuga om det i förhör...
Däremot KAN det stämma att SD uppgav en tidpunkt på EM/kvällen när han trodde att han pratade med LW, men tidpunkten skilde sig från verkligheten. Hur mycket eller så är svårt att spekulera i, vet inte ens om det är sant det MV skriver.
Skulle inte förvåna mig om SD till och med visade upp sin mobil till första patrullerna och där suns ju tidpunkterna. Varför ljuga eller slira om det i ett förhör? Ologiskt!
Citera
2018-11-25, 23:30
Medlem
Med SDs historik ser jag också honom som den sannolika GM.
Men OM det inte är SD har jag en tanke som jag leker med ibland. Ska försöka måla upp. Kallar GM för Nn (no name).

Observera att Nn alltså bara är en uppdiktad person.

Nn känner LW sedan en tid, han har förälskat sig i henne men kärleken är inte besvarad. Nn accepterar detta men ser det ändå som att det är ett alldeles särskilt band dem emellan.
LW brukar inte prata om andra kärleksrelationer med Nn med hänsyn till hans känslor för henne som hon nog anar fortfarande finns där.
Nn spelar inte en jättestor roll i LWs liv, de ses ibland och håller kontakten men andra personer står LW desto närmare.
Trots att de inte ses så ofta som Nn vill så spelar LW en mycket stor roll i hans liv.
Nn har inte så många nära vänner, han är något av en ensling.
Nn är övertygad om att hans roll i LWs liv är betydligt större än den är.
Nn har en bild av LW som inte stämmer överens med verkligheten. Han tror att hon ren som snö och att hon lever ett liv utan sexuell kontakt med män (för så förklarar Nn för sig själv att LW inte vill leva tillsammans med honom. Hade hon velat ha en romantisk relation så hade det varit med honom).
En dag berättar LW om vad SD gjort mot henne i bilen. Detta skapar stor förvirring för Nn då en bit i berättelsen handlar om att LW faktiskt har haft sexuell kontakt med SD. Bilden av LW smutsas ner.
Nn har inte råd att ändra sin förskönade bild och föder fram ett starkt hat mot SD, roten till det svarta.
Nn lever med mycket undertryckt ilska inom sig. Han hanterar denna aggression genom att ljuga för sig själv. Rasar en del av hans lögner så rasar allt.

Vad som händer just denna kväll har jag inte tänkt färdigt kring, men jag tror att det jag ser framför mig är att Nn dyker upp och LW slutligen inser att hon måste visa honom sitt rätta jag, hon berättar saker som raserar bilden av henne på ett oåterkalleligt vis.
Nn hamnar i den psykos som länge legat och lurat inom honom. Han kan inte tänka klart. Hatet strömmar ur honom. Han dödar LW. För att skada SD? För att LW inte varit sann? För att ta bort det som inte längre är vitt som snö? Nn är i psykos, hans logik följer en väg som är svår att förstå sig på.

För att orka leva vidare efteråt gör Nn som han brukar, han ljuger för sig själv. Skyller allt på SD. Det var SD som förstörde LW och fick Nn att döda henne. Att Nn utförde själva handlingen är sekundärt, allt är SDs fel och hade inte Nn dödat henne så hade troligtvis SD gjort det ändå förr eller senare.

Min hittepåhistoria om Nn är en förklaringsmodell till hur polisen skulle ha kunnat missa att undersöka en potentiell GM. Nn stod henne inte så nära och de hade ingen romantisk relation, sett från LWs position syns han inte så intressant att undersöka närmare än på sin höjd i ett eller två rutinförhör.

Fortfarande, jag tror att SD är rätt GM. Men eftersom tråden kört fast sedan en tid (går i cirklar) testar jag att tänka lite utanför boxen ikväll.

Det jag är alldeles övertygad om är att GM hade starka känslor till LW. Det är inte någon random cykeltjuv eller annan random person.
Senast redigerad av Zymbal 2018-11-25 kl. 23:47.
Citera
2018-11-25, 23:51
Medlem
Citat:
Fast nu är det inte bara vilken man som helst som har en kärleksrelation med LW. Det här är en man som har/har haft en kärleksrelation med offret och vid två tillfällen blivit anmäld av henne för ofredande och misshandel. Enligt flera skribenter i tråden finns "mera".

Vet inte hur statistiken ser ut i siffror vid mord med tidigare våld i nära relationer. Sannolikheten om en person hittas mördad och det inte bara finns en kärleksrelation utan funnits en historik med våld och anmälningar så borde sannolikheten för att det är den tidigare våldsverkaren/den anmälda är den skyldige öka markant.
I detta fall är denna person dessutom skäligen misstänkt, enligt ÅK den sannolikt misstänkta. Så siffrorna för att det är denna person ökar ytterligare.

Jag vet att det är i detta läge man ska kisa när man läser ditt inlägg, så jag kisar på...
I Mantorpfallet fanns visserligen några fingeravtryck under en stol som tillhörde okänd person. Utredarna utredde mycket noga om det fanns bevis för att annan person varit delaktig. Inga sådana bevis hittades.
Helt riktigt. Ingen annan misstänkt person funnen utom SD. Han är skäligen misstänkt pga tidigare våldshistorik. Personligen tror jag inte att SD är GM, men jag vet inte.
För att dömas krävs bevis. Om det saknas bevis, ska han inte åtalas. Då kanske en mördare går fri. Men som jag har sagt förut, kan det inte vara trevligt att vara misstänkt för mord i många månader varefter utredningen läggs ner i brist på bevis. Båda scenarierna är olyckliga.
I Mantorp, inga spår av medgärningsmän.
Det är oftast när GM begår misstag som polisen får upp spåret. Ibland kanske inga misstag sker.
Om Svanen hade betalat tejpen kontant, hade brottet varit helt ouppklarat t ex.
Citera
2018-11-26, 00:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Med SDs historik ser jag också honom som den sannolika GM.
Men OM det inte är SD har jag en tanke som jag leker med ibland. Ska försöka måla upp. Kallar GM för Nn (no name).

Observera att Nn alltså bara är en uppdiktad person.

Nn känner LW sedan en tid, han har förälskat sig i henne men kärleken är inte besvarad. Nn accepterar detta men ser det ändå som att det är ett alldeles särskilt band dem emellan.
LW brukar inte prata om andra kärleksrelationer med Nn med hänsyn till hans känslor för henne som hon nog anar fortfarande finns där.
Nn spelar inte en jättestor roll i LWs liv, de ses ibland och håller kontakten men andra personer står LW desto närmare.
Trots att de inte ses så ofta som Nn vill så spelar LW en mycket stor roll i hans liv.
Nn har inte så många nära vänner, han är något av en ensling.
Nn är övertygad om att hans roll i LWs liv är betydligt större än den är.
Nn har en bild av LW som inte stämmer överens med verkligheten. Han tror att hon ren som snö och att hon lever ett liv utan sexuell kontakt med män (för så förklarar Nn för sig själv att LW inte vill leva tillsammans med honom. Hade hon velat ha en romantisk relation så hade det varit med honom).
En dag berättar LW om vad SD gjort mot henne i bilen. Detta skapar stor förvirring för Nn då en bit i berättelsen handlar om att LW faktiskt har haft sexuell kontakt med SD. Bilden av LW smutsas ner.
Nn har inte råd att ändra sin förskönade bild och föder fram ett starkt hat mot SD, roten till det svarta.
Nn lever med mycket undertryckt ilska inom sig. Han hanterar denna aggression genom att ljuga för sig själv. Rasar en del av hans lögner så rasar allt.

Vad som händer just denna kväll har jag inte tänkt färdigt kring, men jag tror att det jag ser framför mig är att Nn dyker upp och LW slutligen inser att hon måste visa honom sitt rätta jag, hon berättar saker som raserar bilden av henne på ett oåterkalleligt vis.
Nn hamnar i den psykos som länge legat och lurat inom honom. Han kan inte tänka klart. Hatet strömmar ur honom. Han dödar LW. För att skada SD? För att LW inte varit sann? För att ta bort det som inte längre är vitt som snö? Nn är i psykos, hans logik följer en väg som är svår att förstå sig på.

För att orka leva vidare efteråt gör Nn som han brukar, han ljuger för sig själv. Skyller allt på SD. Det var SD som förstörde LW och fick Nn att döda henne. Att Nn utförde själva handlingen är sekundärt, allt är SDs fel och hade inte Nn dödat henne så hade troligtvis SD gjort det ändå förr eller senare.

Min hittepåhistoria om Nn är en förklaringsmodell till hur polisen skulle ha kunnat missa att undersöka en potentiell GM. Nn stod henne inte så nära och de hade ingen romantisk relation, sett från LWs position syns han inte så intressant att undersöka närmare än på sin höjd i ett eller två rutinförhör.

Fortfarande, jag tror att SD är rätt GM. Men eftersom tråden kört fast sedan en tid (går i cirklar) testar jag att tänka lite utanför boxen ikväll.

Det jag är alldeles övertygad om är att GM hade starka känslor till LW. Det är inte någon random cykeltjuv eller annan random person.

Jag får tydliga associationer till en liknande motivbild som några i tråden verkar måla upp, särskilt den senaste tiden.
Vem vet, kanske är det något åt det här hållet SD menar att det gått till?
Citera
2018-11-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
. Han är skäligen misstänkt pga tidigare våldshistorik.

Du tycker inte att det finns andra skäl till att han är misstänkt?
Citera
2018-11-26, 00:09
Medlem
Citat:
Jag får tydliga associationer till en liknande motivbild som några i tråden verkar måla upp, särskilt den senaste tiden.

Ja, det scenariot är ju en del av SD-sekten förtjusta i. Jag förstår hur det är tänkt men det är alldeles för krångligt. Sanningen är nog enklare.
Citera
2018-11-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Du tycker inte att det finns andra skäl till att han är misstänkt?
Tja. Enligt advokaten hade de någon typ av förhållande. Sammantaget med misshandelsanmälan tror jag att det räcker.
Citera
2018-11-26, 00:21
Medlem
Citat:

Inte omöjligt, jag har givetvis blivit inspirerad av trådinfo så som man blir. Men jag vill understryka att Nn kan vara vem som helst i LWs periferi i min berättelse. (Personen jag ser framför mig när jag målar upp bilden kommer från ett helt annat sammanhang och har definitivt inga kopplingar till LW.)

Mina egna kopplingar till personer som nämnts i tråden som alternativa GM är noll (förutom den lilla koppling till usö som jag skrivit om tidigare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in