2018-11-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
I den matchade kohorten blev alltså resultatet för kvinnliga kirurger att 480/52315 (0,92%) patienter dog inom 30 dagar. För manliga kirurger dog 543/52315 (1,04%).

Studien hittar alltså en väldigt liten skillnad (manliga kirurgers patienter hade 0,12% högre risk att dö). Databearbetningen har varit ganska brutal. Man utgick från 144 119 patienter behandlade av kvinnor och 1 015 568 patienter behandlade av män vilket efter matchning istället blev 52315 per kön. Det räcker alltså att man "klantar till det" väldigt lite för att det ska snedvrida resultatet litegrann. Dock blir resultatet ändå statistiskt signifikant på grund av att man har så många patienter.
En sådan klantighet som jag ser vid en snabb blick längs ner i tabell 1 är att man har tittat på åren 2007-2014 och att efter matchning har klart fler av kvinnornas operationer skett på senare år vilket innebär mer moderna kirurgiska metoder, bättre intensivvård osv. Det påverkar nog resultaten ganska mycket till kvinnornas fördel.
https://www.bmj.com/content/359/bmj.j4366

Edit: Okej tittat lite närmare på den. Man tittar på alldeles för många faktorer samtidigt. Det blir då omöjligt att göra en korrekt statistisk bearbetning vilket innebär att man IMO inte kan dra några större växlar av studien alls.

Nu har jag läst studien i sin helhet. Forskarna var medvetna om skillnaden i årtal: "More patients treated by female surgeons had their operations in later calender years, although the difference was not clinically important".

Så vi kan stryka "brutal databearbetning" ur ditt bidrag till tråden eftersom det inte är neutralt. Vi kan stryka "klantig". Vi kan även stryka "dåligt planerad studie" eftersom verkligheten väl är att olika typer av studier har olika brister och även den typ av studie som du föreslår har brister då det blir svårt att säga i fall resultatet beror på skillnader mellan män och kvinnor eller individuella skillnader i allmänhet och i relation till just de typer av operationer som studerats. Vi kan även stryka "värdelös". Du kanske vet att när du beskriver studien som värdelös så syftar på värdelös i relation till vilket kön som är "bäst" på kirurgi men det är ju mycket möjligt att de som läser tråden tolkar "brutal, klantig, dåligt planerad och värdelös" på ett annat sätt.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-11-25 kl. 13:16.
Citera
2018-11-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Då har du missuppfattat mig. Det är inte just denna studien jag dömer ut, utan detta gäller alla studier: Om man mäter nånting, men inte riktigt vet vad det är man mäter, så är resultatet inte användbart. Om man mäter nånting och vet vad det är man mäter, så kan resultatet vara användbart.

Så enkelt är det. Det finns bara de två alternativen.

Så OM den här studien är gjord på ett sådant sätt att man inte vet vad det är man har mätt, så är resultatet inte användbart. Men OM man vet vad man har mätt så kan det vara användbart.

Men jag får intrycket av att du har läst den och konstaterat att man inte vet vad man har mätt.
Jag tror man helt enkelt får acceptera att vissa typer av frågeställningar är svåra att besvara på ett definitivt sätt pga av verklighetens komplexitet och att meningen med studien inte var att slå fast en gång för alla vilket kön som utgör de bästa kirurgerna. Jag skrev inte i TS: Kan man se det som styrkt nu att kvinnor är bättre än män och lämna diskussionen om vilket kön som är bäst? Jag skrev: Kan man då se det som styrkt att ett substantiellt antal kvinnor har kompetensen att utöva yrken som kräver stresstålighet och förmågan att ta snabba beslut? I så fall borde vi kunna lämna diskussionen om kvinnlig inkompetens på det området och istället diskutera urvalsprocessen i de fall där den skiljer sig åt mellan kvinnor och män.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-11-25 kl. 17:51.
Citera
2018-11-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är känsligt sånt här, en studie som inte visar på kvinnor är sämre, det måste vara något fel, desperationen ser ut att vara stor hos en del just nu.
Citera
2018-11-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hade du postat i den medicinska delen av forumet hade du fått ett annat svar. Nu postade du i jämställdhetsforat.
Jag postade i (anti)feministforumet som ett inlägg i en ständigt pågående diskussion om kvinnors inkompetens i en stor del av trådarna som startas där.
Citera
2018-11-25, 18:51
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag postade i (anti)feministforumet som ett inlägg i en ständigt pågående diskussion om kvinnors inkompetens i en stor del av trådarna som startas där.

Så.....? Nu har ju ditt argument sågats vid fotknölarna, forskningen var undermålig och ditt argument föll.

*OBS FÖLJANDE ÄR SATIR OCH SKA INTE TOLKAS SOM MIN UPPFATTNING!!!*
MAO så har du bevisat att män är bättre än kvinnor för art kvinnor inte ens kan tolka och läsa rapporter. Så join the patriarchy, vi ses varannan tisdag och förtrycker kvinnor trots att det tar kål på oss.
Citera
2018-11-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Så.....? Nu har ju ditt argument sågats vid fotknölarna, forskningen var undermålig och ditt argument föll.

*OBS FÖLJANDE ÄR SATIR OCH SKA INTE TOLKAS SOM MIN UPPFATTNING!!!*
MAO så har du bevisat att män är bättre än kvinnor för art kvinnor inte ens kan tolka och läsa rapporter. Så join the patriarchy, vi ses varannan tisdag och förtrycker kvinnor trots att det tar kål på oss.
Vilket argument är det som fallit menar du?Forskningen är bara undermålig om man utgår från att endast forskning som ger definitiva svar på tydligt avgränsade frågeställningar har ett värde men varför skulle man göra det? För att få kalla studien undermålig? Jag har aldrig förut sett en så (reflexmässig) studiekritisk attityd i en tråd på flashback. Det är inte många studier som skulle "hålla måttet" om allt behandlades likadant.
Citera
2018-11-26, 00:19
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Nu har jag läst studien i sin helhet. Forskarna var medvetna om skillnaden i årtal: "More patients treated by female surgeons had their operations in later calender years, although the difference was not clinically important".

Så vi kan stryka "brutal databearbetning" ur ditt bidrag till tråden eftersom det inte är neutralt. Vi kan stryka "klantig". Vi kan även stryka "dåligt planerad studie" eftersom verkligheten väl är att olika typer av studier har olika brister och även den typ av studie som du föreslår har brister då det blir svårt att säga i fall resultatet beror på skillnader mellan män och kvinnor eller individuella skillnader i allmänhet och i relation till just de typer av operationer som studerats. Vi kan även stryka "värdelös". Du kanske vet att när du beskriver studien som värdelös så syftar på värdelös i relation till vilket kön som är "bäst" på kirurgi men det är ju mycket möjligt att de som läser tråden tolkar "brutal, klantig, dåligt planerad och värdelös" på ett annat sätt.

Varför kan vi stryka ens något av dessa ord?
Citera
2018-11-26, 00:26
Avslutad
Ja det finns kvinnor som hanterar stress mycket bra.

Jag känner män som inte kan hantera stress alls.

Sjävklart finns det skillnader mellan kvinnor och mäns hjärna biologiskt men det finns också undantag åt båda hållen.
Citera
2018-11-26, 00:38
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är inte 4 % en så liten skillnad att slutsatser faller på spridning av materialet?
Jo.

Citat:
We identified 1 159 687 eligible patients who had one of the 25 index procedures in the study period. Surgery was performed by 3314 surgeons, 774 (23.4%) of whom were female, and 2540 (76.6%) were male (table 1⇓). Of the 1 159 687 patients, 144 119 (12.4%) were treated by female surgeons, and 1 015 568 (87.6%) were treated by male surgeons. Patients treated by female physicians were more likely to be female and younger (table 1⇓). We found no difference in year of surgery, comorbidity, income, rurality, or region of residence between groups. Female surgeons were younger and had fewer years in practice. Surgeon volume (based on the number of identical surgical procedures that surgeon had performed in the preceding year) was lower for female surgeons. Female surgeons performed proportionally more operations than men in general surgery, obstetrics and gynaecology, and plastic surgery. Before matching, patients treated by female surgeons had statistically significantly lower rates of the composite endpoint (15 731 of 144 119, 10.9%, 10.8% to 11.1%) than those treated by male surgeons (122 468 of 1 015 568, 12.1%, 12.0% to 12.1%; unadjusted odds ratio 0.94, 0.91 to 0.97, P<0.001).
Citera
2018-11-26, 01:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Man kan ju fråga sig vilken typ av kirurger som utför vilket typ av operationer, mina fördomar säger att män i högre grad sysslar med huvudtransplantation och annat experimentellt och riskabelt medan kvinnor fixar nageltrång och annan rutinkirurgi.

Ja såklart. Du kallade det för fördomar, jag kallar det rena spekulationer grundade i ett behov av att förminska kvinnor till varje pris även om det får dig att framstå som trög.
Senast redigerad av Jenny9 2018-11-26 kl. 02:09.
Citera
2018-11-26, 04:02
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja såklart. Du kallade det för fördomar, jag kallar det rena spekulationer grundade i ett behov av att förminska kvinnor till varje pris även om det får dig att framstå som trög.

Nu läser du som fan läser bibeln, låt mig översätta vad jag sade till feminist-språk: manliga kirurger är ego-drivna risktagare som riskerar patienternas hälsa eftersom de har ett behov av status och att spela hjälte, kvinnliga kirurger har ett större patientfokus och en bättre helhetssyn när det kommer till hälsa vilket kanske förklarar skillnaden.

Jag har verkligen inget behov att förminska kvinnor som grupp, du som individ är dock antingen hjärntvättat korkad eller intellektuellt ohederlig och förvanskar vad jag säger, en riktigt vidrig typ.
Kvinnor som grupp är kompetenta och trevliga. Det är inte du. De flesta som läst mitt och ditt inlägg ser också detta.
Citera
2018-11-26, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jo.
"We identified 1 159 687 eligible patients who had one of the 25 index procedures in the study period. Surgery was performed by 3314 surgeons, 774 (23.4%) of whom were female, and 2540 (76.6%) were male (table 1⇓). Of the 1 159 687 patients, 144 119 (12.4%) were treated by female surgeons, and 1 015 568 (87.6%) were treated by male surgeons. Patients treated by female physicians were more likely to be female and younger (table 1⇓). We found no difference in year of surgery, comorbidity, income, rurality, or region of residence between groups. Female surgeons were younger and had fewer years in practice. Surgeon volume (based on the number of identical surgical procedures that surgeon had performed in the preceding year) was lower for female surgeons. Female surgeons performed proportionally more operations than men in general surgery, obstetrics and gynaecology, and plastic surgery. Before matching, patients treated by female surgeons had statistically significantly lower rates of the composite endpoint (15 731 of 144 119, 10.9%, 10.8% to 11.1%) than those treated by male surgeons (122 468 of 1 015 568, 12.1%, 12.0% to 12.1%; unadjusted odds ratio 0.94, 0.91 to 0.97, P<0.001)."
Innan de utfört matchningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in