Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Hur hjälper detta mig som patient? En dålig kvinnlig kirurg är fortfarande sämre än en bra manlig kirurg, även om genomsnittet för kvinnor skulle vara något bättre än för män.
Studien visar tydligen att det är skillnad mellan kirurgerna på individnivå. I stället för att identifiera det sämsta könet hade det varit bättre att identifiera de sämsta kirurgerna, oavsett kön. Sedan hade man sett till att de fick fortbildning, enklare arbetsuppgifter eller omplacering.
Nu har man alltså ett forskningsresultat som innebär liv eller död för en väldig massa människor. Men i stället för att använda resultatet för att rädda liv väljer man att använda det som ett inlägg i genuspolitiken. Ett ytterst märkligt beslut, i mitt tycke.
Det finns gott om kvalitetsregister i Sverige där man, om man har full tillgång, kan ta fram statistik ner på individnivå. Det jag har hört är att det ofta brukar visa sig att de mest erfarna kirurgerna har dåliga utfall. Detta beror naturligtvis inte på att de är dåliga, tvärt om. Däremot är det så att de mest erfarna kirurgerna tar de svåraste operationerna vilket självklart visar sig i resultaten.
Det är liksom lite skillnad på att operera en malign tumör i lillhjärnan och att tömma ett subduralhematom.
Om man skulle offentliggöra siffrorna så skulle dels inte folk fatta ovanstående och dels så skulle många kirurger börja avstå från svåra, men nödvändiga, ingrepp för att inte sabba sin statistik.