• 1
  • 2
2018-11-25, 22:13
Medlem
Jag blev gripen med diverse saker på mig i oktober förra året, dömdes i mars i år för narkotikabrott av normalgraden och lite annat att betala totalt ca 70k i dagsböter samt advokatkostnader, hovrätten gjorde samma bedömning i augusti. Böterna skulle alltså varit betalda nu.

Här kommer det intressanta, kort efter att gripandet skedde flyttade jag utomlands ( Danmark ), och en kort tid hade jag en registrerad adress i Danmark, men numera hyr jag svart, dvs jag har ingen adress och står i det danska CPR registret som adresse ukendt. Jag har jobb och stabil inkomst här.

Jag har alltså inte mottagit vare sig inbetalningskort från domstolen/polisen eller vem jag nu skulle få det från, eller kronofogden, som borde ha blivit inkopplade nu, eftersom jag inte kan motta post (domen fick jag veta via min advokat).

Har jag/ kommer få en betalningsanmärkning? Jag har inga som helst avsikter att betala skulden, men även om jag skulle vilja det, så kan jag ju inte eftersom jag inte fått en faktura? Behöver kronofogden ha min underskrift på ett papper för att jag ska anses delgiven? Behöver man ens bli delgiven?

Dansk lagstiftning gör att inget annat än skulder till den danska staten kan dras från min lön, och alla mina tillgångar är i bitcoin eller kontanter, så indrivningen är inget problem, bara nyfiken.

Har googlat en del men allt är luddigt.

Edit: Jag har alltså pengar så jag kan betala om jag vill, jag vill bara inte
Senast redigerad av b230 2018-11-25 kl. 22:25.
Citera
2018-11-25, 22:19
Medlem
Sooks avatar
Om du inte har en betalningsanmärkning så kommer du ju få det och du kommer få ränta på skulden och inte kunna köpa nåt på avbetalning i Sverige.

Rådet är därför att betala skulden hur surt det än är. Har du en någotsånär lön betalar du det lätt på två år. Sen är saken ur världen. Varför krångla till livet mer än nödvändigt?
Citera
2018-11-25, 22:26
Medlem
Soda--Pops avatar
När det gäller skulder för böter, vite osv delges man inte utan det går direkt till KFM när betalningsfristen är ute.

Betalningsanmärkning vet jag inte hur det korrelerar men att du har skulder står det säkert i registret. Bäst jag vet skickar de inte brev som inkassoföretag och "letar" efter dig utan de skickar en upplysning ifall de har din postaddress (eller senast kända) eller email. Efter det skickar de inget, var dock aktsam med banker för de jobbar tätt med KFM. Ifall saldot på konto under ditt namn hamnar över ca 11 000 under en vecka då meddelar banken det till KFM som tar de pengar som är över efter existensminimum.

Ränta på skulden försvinner i samband med att skulden preskriberas, efter 5 år då domen meddelades.

PS lycka till.
Citera
2018-11-25, 22:30
Medlem
Sooks avatar
Hur menar du att skulden preskriberas? Så betalar man inte inom fem år så slipper man betala eller vad försöker du säga?
Citera
2018-11-25, 22:37
Medlem
BassReevess avatar
Gör en UC på dig själv, så får du se.
Kostar 19 kr. - https://www.minuc.se/min-upplysning/
Citera
2018-11-25, 22:39
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b230

[b]
Dansk lagstiftning gör att inget annat än skulder till den danska staten kan dras från min lön, och alla

Har du källa på det?
Hur får du ut din lön?
Citera
2018-11-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
När det gäller skulder för böter, vite osv delges man inte utan det går direkt till KFM när betalningsfristen är ute.

Betalningsanmärkning vet jag inte hur det korrelerar men att du har skulder står det säkert i registret. Bäst jag vet skickar de inte brev som inkassoföretag och "letar" efter dig utan de skickar en upplysning ifall de har din postaddress (eller senast kända) eller email. Efter det skickar de inget, var dock aktsam med banker för de jobbar tätt med KFM. Ifall saldot på konto under ditt namn hamnar över ca 11 000 under en vecka då meddelar banken det till KFM som tar de pengar som är över efter existensminimum.

Ränta på skulden försvinner i samband med att skulden preskriberas, efter 5 år då domen meddelades.

PS lycka till.

Har inget kvar i min svenska bank, och staten, eller åtminstone tingsrätten, har min e-mail men har inte fått något där, har även ett registrerat svenskt telefonnummer som polisen kallat mig till förhör via innan, men ingen har ringt om skulden. Som du var inne på så har jag tänkt vänta ut de 5 åren.
Citera
2018-11-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Har du källa på det?
Hur får du ut din lön?

Min lön kommer i min danska bank.

https://www.raadtilpenge.dk/Gode-raa...aler-regninger
http://www.domstol.dk/SAADANGOERDU/G...s/default.aspx
https://www.borger.dk/oekonomi-skat-...r-du-har-gaeld

https://www.expressen.se/nyheter/sku...syl-i-danmark/ (urgammal men inget har ändrats )
https://kronofogden.se/Europeisktbet...elaggande.html
Citera
2018-11-25, 22:55
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur menar du att skulden preskriberas? Så betalar man inte inom fem år så slipper man betala eller vad försöker du säga?
En skuld som är preskriberad (5 år för skulder till staten) kan inte utmätas men det finns andra småsaker som finns kvar, jag är inte expert men , jag jobba för en åldring och vill mig minnas att det var nåt.

Edit: tror det var kvittning som fortfarande är möjlig med en skuld som preskriberats.
Senast redigerad av Soda--Pop 2018-11-25 kl. 22:59.
Citera
2018-11-25, 22:58
Medlem
Du får automatiskt en betalningsanmärkning. Lägger KF ner tid och hittar dig, kommer skulden drivas in i Danmark. De driver in parkeringsböter så detta är nog mer prioriterat. Varför skulle böter preskriberas efter 5 år. Ett brott preskriberas men skulder jagas man för.
Citera
2018-11-25, 23:01
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Du får automatiskt en betalningsanmärkning. Lägger KF ner tid och hittar dig, kommer skulden drivas in i Danmark. De driver in parkeringsböter så detta är nog mer prioriterat. Varför skulle böter preskriberas efter 5 år. Ett brott preskriberas men skulder jagas man för.
skulder preskriberas ja, precis som brott.
Citera
2018-11-25, 23:24
Medlem
SkepticalHippos avatar
Preskriptionstiden på rättegångsskulder är 10 år, ditt nöt (vilket advokatkostnaderna bör räknas som).. Vill du leva under radarn minst så länge? Inte kunna ta lån, köpa bostad i ditt namn, ha en egen svenskreggad bil, erkänna faderskap? Helt enkelt missa en stor del av vuxenlivet?

Du kan dessutom inte räkna med att det "bara" tar 10 år. Om det exempelvis blir så att staten inte lämnar över ärendet till KFM förrän om några år eller om KFM skickar nytt krav blir det ett avbrott och preskriptionstiden börjar om från början. De brukar vara duktiga på att försöka ordna avbrott i preskriptionstiden.

De kommer dessutom med största sannolikhet kunna göra en utmätning på ditt danska bankkonto. Det tar lite längre tid för dem men en dag då du går in på banken för att kolla varför ett köp inte medges så har de varit där och plockat det.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2018-11-25 kl. 23:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in