2018-11-25, 16:26
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Där ser man. Och ett sådant vapen slänger man inte ifrån sig på en brottsplats

Om du intresserar dig för Svenska vapenregister då blandar du ihop kartan med verkligheten på tok för mycket,. Hur många Rysk/Sovjetiska illegalgallister bor det i Sverige tror du, idag och på mitten av åttiotalet. Och hur många semi pensionerade Nato yrkeserfarna som punktmarkerar dom tro du det finns? Tror du deras vapen finns i Svenska vapenregister? Nä knappast.
Citera
2018-11-25, 17:21
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Karin Johansson har nog slutat. Det var i samband med att Anna Hages bok kom ut jag märkte det.

Vad är kopplingen? Är det som jag tidigare frågat om men inte fått något svar på, att det är samma person. Anna Hages kompis som också var ögonvitte till mordet är samma Karin Johansson som jobbade på PU.
Citera
2018-11-25, 17:24
Medlem
Citat:
Där ser man. Och ett sådant vapen slänger man inte ifrån sig på en brottsplats

Nej och det kanske man måste behålla länge för att det inte skall vara "misstänkt"
Citera
2018-11-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hans påståenden är inte ointressanta, men framför allt är hans koll på detaljer en tillgång. Vad som behöver fimpas är allt onödigt bemötande av inlägg som man inte gillar. Bättre att ignorera eller begrunda om man inte har en vettigare idé än att vilja styra tråden eller försöka leda diskussioner off topic eller försöka få medlemmar avstängda.

Man skulle önska att det fanns mer insikt hos vissa om hur effektiva psyops som florerar i diskussioner om mordet på Olof Palme. Det är nästan kusligt.
Allt som oftast tvingas man till att lusläsa förhör, och där har man inte sällan missat en del som faktiskt kan vara intressant.
Att LN påstår att han sett LOP så långt ner som vid busskuren vid Sveavägen 39. Alltså på västsidan nästan 50 m söder om korsningen kan man inte bara vifta bort.
Citera
2018-11-25, 17:31
Medlem
riskybizzys avatar
Någon som vet namnet på den SÄPO-livvakt som blev av med sin S&W på en buss ca en vecka innan mordet?
Citera
2018-11-25, 17:34
Medlem
En artikel från 2013 som i mitt tycke fortfarande är intressant.

"Under sin tid som polisprofessor satt Leif GW Persson med i rikspolisstyrelsens stab. Då och då brukade han be de andra i staben att kolla upp detaljer i Palmeutredningen, berättar han. Detaljer som Persson menar att polisen hade förbisett eller slarvat bort.

Nu avslöjar han för Expressen att det främst handlar om sju spår, där han menar att polisen inte har skött sitt jobb.

En av de saker han är särskilt kritisk till är förhören med det närmsta vittnet: Olof Palmes fru, Lisbet Palme.

Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.

- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.

- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han.

Utredarna ska även ha förbisett vittnen och personer som rört sig i området när mordet ägde rum, hävdar han. En kontroversiell person, som Persson menar inte utretts ordentligt, är en man som jobbade på Bofors och som befann sig bara ett stenkast från mordplatsen.

Jobbade på Bofors
- Det fanns ett vittne som Holmér kallade "riksfyllot", en man som kommer lullande på Sveavägen efter en personalfest. Ett tag sa man att Lisbet förväxlat honom med gärningsmannen, vilket jag har svårt att tro med tanke på hur vittnen beskriver gärningsmannen. Men var jobbade han då? Jo, på Bofors som är ett av de vanligaste spåren i utredningen med tanke på kanonförsäljningarna till Indien.

- Det finns flera sådana tomtar som man inte gör något åt. Man försöker inte ens ta reda på var de har varit under kvällen, säger han."

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Citera
2018-11-25, 18:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hans påståenden är inte ointressanta, men framför allt är hans koll på detaljer en tillgång. Vad som behöver fimpas är allt onödigt bemötande av inlägg som man inte gillar. Bättre att ignorera eller begrunda om man inte har en vettigare idé än att vilja styra tråden eller försöka leda diskussioner off topic eller försöka få medlemmar avstängda.

Man skulle önska att det fanns mer insikt hos vissa om hur effektiva psyops som florerar i diskussioner om mordet på Olof Palme. Det är nästan kusligt.

Jag får inget förtroende för en person som öser ur sig den ena fantastiska teorin efter den andra - NF var mördaren, paret Palme gick inte på den östra trottoaren, nåt om nån gammal teater som mordmotiv och gud vet allt.

Visst är det bra med detaljkunskap men den ska man använda till seriös granskning och inga vilda skott i mörkret om liknelsen tillåts.

Jag frågar mig alltså vad som är syftet med alla dessa hugskott som orsakar så många märkliga inlägg?
Citera
2018-11-25, 18:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja såklart har KP något intressant på gång! O jag ska ställa till med en jättefest men ingen i denna tråd blir bjudna för här är det mest personer som knäpper andra på näsan o inte lyssnar på den som verkligen vet nåt.
Gonatt

Du behöver inte bjuda mig på några fester. Jag vill istället veta vem det är som verkligen vet nåt. Det kunde vara upplysande.
Citera
2018-11-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag får inget förtroende för en person som öser ur sig den ena fantastiska teorin efter den andra - NF var mördaren, paret Palme gick inte på den östra trottoaren, nåt om nån gammal teater som mordmotiv och gud vet allt.

Visst är det bra med detaljkunskap men den ska man använda till seriös granskning och inga vilda skott i mörkret om liknelsen tillåts.

Jag frågar mig alltså vad som är syftet med alla dessa hugskott som orsakar så många märkliga inlägg?
Jag håller i allt väsentligt med, men det är ett faktum att LN verkar ha uppfattat Palme nere vid busskuren.
Förmodligen en felaktig iakttagelse, men varför fick han inga följdfrågor om vad han menade?
Typ:
”Är du säker på att du såg dem där, eller kan det ha varit några andra? Kan du ha sett fel?”

Konstigt.
Citera
2018-11-25, 18:39
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej och det kanske man måste behålla länge för att det inte skall vara "misstänkt"

Ja men framför allt har man svurit på bibeln att aldrig skiljas åt, vid vad som kan liknas med en religös ceremoni och med namngivning av vapnet osv. Och hemska tanke det kan hamna i en brottslings händer om man lägger ifrån sig det.
Citera
2018-11-25, 18:52
Medlem
Citat:
Vad är kopplingen? Är det som jag tidigare frågat om men inte fått något svar på, att det är samma person. Anna Hages kompis som också var ögonvitte till mordet är samma Karin Johansson som jobbade på PU.

Ja, det är samma person o hon liksom försvinner i boken o ersätts av en annan äldre väninna men jag tror ändå det är Karin.
Jag var nog avstängd när du frågade.
Citera
2018-11-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag håller i allt väsentligt med, men det är ett faktum att LN verkar ha uppfattat Palme nere vid busskuren.
Förmodligen en felaktig iakttagelse, men varför fick han inga följdfrågor om vad han menade?
Typ:
”Är du säker på att du såg dem där, eller kan det ha varit några andra? Kan du ha sett fel?”

Konstigt.

Ja man skall vara försiktig med vittnesuppgifter som kommer efteråt när man kunnat ta del av informationer i pressen etc och förbättringar och utveckling av uppgifter.

Ursprungligen finns inga sådana uppgifter om att han följer dem. Han blir störd och ägnar sig åt kunder..

Sedan finns ju ett vittne som sett dem korsa gatan.

Intressant är hur han steg för steg manipuleras att peka ut en från lineupen. Trots att de håller på länge så kan han inte peka ut någon men de mal på så han förstår att den misstänkte han förväntas peka ut måste finnas med där. Men sedan pekar han ut CP som förföljare och han har ju sagt att den som gick bakom var ovårdad så det finns ju inte fler att välja på är den som man ser är alkoholist framträder tydligt. Kanske fick han hjälp på vägen.Pettersson och hans gångstil hade ju setts på tv. Intressant då vi har facit att det inte var CP hur vittnen kan styras. Lubisa är för övrigt inte enda vittnet som ändrar sig efter vem som står åtalad. Fler känner plötsligt igen CP men rätten tror inte heller på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in