Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 13:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Men vi vet fortfarande inte vilka dessa personer var och vad de hade för uppdrag.
yxskaft, Dag Andersson säger att PU har identiteten på några av personerna med walkie talkie
Citera
2018-10-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
yxskaft, Dag Andersson säger att PU har identiteten på några av personerna med walkie talkie

Frågan var ju vad vi som inte är PU vet. Inte vad PU vet.
Citera
2018-10-22, 13:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Aftonbladet video från 07:08 till 07:49

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme
Intressant intervju, men DA är lite vag på frågan "Har knarkspan något samband med WT-observationerna?" - "Inte som vi direkt kan säga idag."

Däremot påstod han att några andra identiteter på wt-bärare är kända och att det finns fler som ännu inte är kända av dessa. De kända personerna har erkänt att de var där. Gissar på att det är Donald Forsbergs bekanta.
Senast redigerad av iesho 2018-10-22 kl. 13:56.
Citera
2018-10-22, 14:34
Medlem
Intervju med LGW efter Lisbet Palmes bortgång.
Går det att utläsa något av det han säger om utredningsläget?

Den nuvarande förundersökningsledaren Krister Petersson, han har ju lovat att vi ska få det och det tycker jag det är djärvt av honom, och jag kan bara hitta en förklaring till att han säger nåt sånt och det kan jag tyvärr inte säga vad det handlar om eftersom det är förundersökningssekretess på materialet. Men då tror jag, att om det är så att han sitter på det kortet utredningsmässigt, för det finns nästan ingen teknisk bevisning i det här ärendet, då tror jag att han kommer att fixa den där utfästelsen.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-persson-om-lisbet-palme-man-gick-h%C3%A5rt-%C3%A5t-lisbet-11795924 (9.18)
Citera
2018-10-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du varifrån? Minns inte. Måste vara media eller i någon av böckerna. Gammal känd uppgift.

Bilen stod vill jag minnas lite konstigt parkerad så den spärrade vägen för vittnet Jonny..Tror det var i hörnet Tunnelgatan-Olofsgatan på den norra sidan medan IM stod på södra sidan.

Det går eventuellt även att få fram märke och färg. Vi har ju flera minnesgoda skribenter i tråden..

Mannen från den här bilen hade ingen WT.

Det var två tider eftersom.vittnet passerade platsen två gånger, typ 23.15 och 23.17. Andra gången hade en man från bilen gått fram till Sveavägen och stod där och "spanade" norrut i riktning Grand.
Ok, tack!
Har stött på denna uppgift tidigare minns jag. Undrade lika mycket då, och började leta efter info i GrK, utan att hitta något. Lite som att leta efter en nål i en höstack. Kan ju också vara att uppgiften kommer från HH?

Mvagrippa vet kanske mer?
Håller med om att observationen är intressant, och hjälper oss att bygga upp en bild om de 5-6 min som föregick mordet. Det är ganska knapert om information i det avseendet.
Passerade Johnny platsen två gånger med två min mellanrum, så borde det gissningsvis handla om bankomatbesök på posten Tunnelgatan. Man skulle i så fall med utgångspunkt från det kunna räkna ut den exakta tiden för observationen.
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-22 kl. 15:41.
Citera
2018-10-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, tack!
Har stött på denna uppgift tidigare minns jag. Undrade lika mycket då, och började leta efter info i GrK, utan att hitta något. Lite som att leta efter en nål i en höstack. Kan ju också vara att uppgiften kommer från HH?

Håller med om att observationen är intressant, och hjälper oss att bygga upp en bild om de 5-6 min som föregick mordet. Det är ganska knapert om information i det avseendet.
Passerade Johnny platsen två gånger med två min mellanrum, så borde det gissningsvis handla om bankomatbesök på posten Tunnelgatan. Man skulle i så fall med utgångspunkt från det kunna räkna ut den exakta tiden för observationen.

RÅ 1994 not 292

Not 292.
Överklagande av Ingvar H. ang. rätt att ta del av
allmän handling. - Ingvar H. begärde att från
förundersökningen avseende mordet på statsminister Olof
Palme få ut protokoll över förhör med Jonny Wiklund och
Glenn Malmström. - Rikspolisstyrelsen (1993-11-12):

De förhör som avses med Ingvar H:s begäran har dokumenterats av tjänstemän som deltagit i utredningsarbetet. Förhörsutskrifterna, som ingår i det fortsatta förundersökningsarbetet, har inte expedierats eller behandlats på annat sätt som innebär att de är att anse som upprättade i den mening som avses i 2 kap. 7 §
tryckfrihetsförordningen. Utskrifterna är därför inte
allmänna handlingar enligt 2 kap. 3 §
tryckfrihetsförordningen.

https://lagen.nu/dom/ra/1994/not/292
Citera
2018-10-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
RÅ 1994 not 292

Not 292.
Överklagande av Ingvar H. ang. rätt att ta del av
allmän handling. - Ingvar H. begärde att från
förundersökningen avseende mordet på statsminister Olof
Palme få ut protokoll över förhör med Jonny Wiklund och
Glenn Malmström. - Rikspolisstyrelsen (1993-11-12):

De förhör som avses med Ingvar H:s begäran har dokumenterats av tjänstemän som deltagit i utredningsarbetet. Förhörsutskrifterna, som ingår i det fortsatta förundersökningsarbetet, har inte expedierats eller behandlats på annat sätt som innebär att de är att anse som upprättade i den mening som avses i 2 kap. 7 §
tryckfrihetsförordningen. Utskrifterna är därför inte
allmänna handlingar enligt 2 kap. 3 §
tryckfrihetsförordningen.

https://lagen.nu/dom/ra/1994/not/292
Tack. Heimer har alltså gjort ett försök men fått avslag. Uppgiften finns som jag efter lite googlande har förstått i GMP och i Sven Anérs ”Cover up”.
Av de knapphändiga uppgifterna som finns i GMP rekonstruktionen verkar det som att Johnny passerat i bil. Jag missförstod och trodde att han passerat gående.
Dessutom verkar ett fel ha smugit sig in, då samma observation refereras vid två olika tillfällen:
23.15 och 23.20.

”Wiklund passerar med bil första gången förbi korsningen Sveavägen-Tunnelgatan och ser en man gå ur en bil vid Olofsgatan. Wiklund observerar ytterligare två män i framsätet.”

Lite mer kött på benen vore önskvärt. Kanske finns fylligare info i Sven Anérs bok?
Någon som kan recitera?
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-22 kl. 18:16.
Citera
2018-10-22, 18:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, tack!

Vill minnas att JW inte skulle ta ut pengar. Istället snurrade han runt med bilen i kvarteret men hade problem med att vissa gator var enkelriktade. Därför fick han göra en extra runda för att komma rätt - och råkade då passera den då intressanta platsen.

Det måste finnas någon som vet varifrån uppgiften kommer. Själv minns jag inte var jag läst det, förutom här i tråden förstås.

Upptäcker nu att du fått besked. Sven An'er, ok ska kolla.
Senast redigerad av Basfakta 2018-10-22 kl. 18:17.
Citera
2018-10-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ta er en titt på följande sekvens fram till gripandet. Där ser vi en sekvens som i stora drag påminner om Olof Palmes vandring hemåt och där ser vi också NÄR OCH HUR spanarna slår till. Samt till viss del hur logistiken runt gripandet och vägen fram dit ser ut, Metodik och arbetssätt.

Är det individer med spanarbakgrund inblandade är det så här logistiken runt MOP sett ut. Det är inte aktuellt att tro att de som klippte Palme på något sätt arbetade efter annan metodik och andra logistiska principer än "normala".

Det medför att vi kan använda oss av samma metodik och arbetssätt när vi tittar på MOP. Skeenden runt, individers rörelser och sådant vi inte ser men som bör finnas med och därmed skulle kunna finnas som vittnesuppgifter som i sig ser märkliga eller oväntade eller tillfälliga ut.

När "Lena" ska gripas syns att platsen inte är optimal, men det måste ske där, för det är bästa platsen och tiden är knapp. Vi ser hur säkringen rör sig parallellt med målet och en backup bakom. Vi ser även hur bilarna används. Sekvenserna inför nästa gripande visar hur backup, säkring, spotter jobbar. Att man måste lämna öppning för poliserna med förstärkningsvapen att verka med full kraft mot målet om det behövs.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&t=21m46s&v=AHddpY9DuoQ#faux fullscreen

Håller absolut med. Visar hur man agerar när man gör en insats "on the fly". Beslutet att slå till i fallet OP kan ha kommit kort före själva mordet. Kanske go kommer när de börjar gå eller till och med så sent som när de korsar Sveavägen. Det som jag ville tillföra är förplanering i förhållande till olika möjligheter. Det gäller ju att inte hamna efter.... Det som möjligen skiljer ett gripande från ett mord är att man nog håller gm utom synhåll så länge som möjligt.

T ex Sigges observationer kommer i ett annat ljus här... Stämmer hans påståenden bör de i rörelse starta ungefär när LOP påbörjar promenaden och fördröjningen av dennes passage i samband med att de byter sida.
Citera
2018-10-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har funderat lite kring den här bilen med flera män i som parkeras på Tunnelgatans västra sida ca 23.15. Ur kliver en man (med stor mustasch) som går fram till hörnet Tunnelgatan/Sveavägen och spanar norrut mot Grand ca 23.17. Vittnet hette väl Jonny Wiklund som passerade platsen två gånger på kort tid.

Spanandet norrut på västra trottoaren sker alltså samtidigt som paret Palme börjar gå söderut från bokhandeln - på västra trottoaren.

Parallellt samtidigt på i stort samma yta en WT-man vid nedgången till Hötorgets t-bana 23.15 (vittne: taxichauffören).

Någon minut efter mordet springer en mörkt klädd man från hörnet Tunnelgatan/Olofsgatan och längs Olofsgatan till Adolf Fredriks kyrkogata där han hoppar in i en bil (vittnet Tommy som vallar sin berusade flickvän/fru). Bilen kör med en rivstart ut på Sveavägen. Källa: HH:s bok.

Sigges 4 poliser på Malmskillnadsgatan i höjd med Apelbergsgatan ca 23.18-23.19.

Skelleftehamn 23.23 Olofsgatan/Tunnelgatan?

Dekorimamannen 23.19?

Magnus P:s WT-man gående från mordområdet och söderut ca 23.25.

Och så då stirrande mannen vid Grand (vittnen Margareta S/Anneli K) 23.07-23.10 och Mårtens man vid möbelhandeln ca 23.17 (=samme man?).

Det tycks ha funnits en del folk/spanare i området när paret Palme närmade sig Tunnelgatan och direkt efter mordet.

Sett ur synvinkeln konspiratörer som agerar efter normalt spaningsmodus sätts det naturligtvis i ett annat ljus än som lösryckta observationer.
Citera
2018-10-22, 18:35
Medlem
Citat:
Jag tror det är så enkelt att Lisbeth (som Jan Nilsson) såg att gärningsmannen var utlänning, men att det hela "gets completely blown out of proportions" och slutar med denna listan över en rad nationer.

Du har fler sådana "completely blown out of proportions" analyser från mordplatsen. Till exempel gärningsmannens långsama steg blir till en kommandosoldat i ett mordkommando.

Fast där har du fel. Det är nog ganska klart att LP inte såg gärningsmannen med i efterrationalisering beskriver saker hon tror kan stämma och då är det inte heller märkligt att det muterar.

Men vi förstår alla ditt syfte. Det är bara så genomskinligt när du söker koka soppa på spiken. Du vill vränga till saker så att hon sett en italiensk kock.
Citera
2018-10-22, 18:40
Medlem
Citat:

Jo drygt 80 olika observationer så är det ju fullt rimligt att några av dessa identifierats. Men några av 80 ja det blir alltså minst 70 som återstår. Dessutom kan det vara så att de identifierats men att nya uppgifter gör att deras story vad de gjorde inte visar sig hålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in