2018-11-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu kan det ju ha varit någon som skojade med oss, men enligt ett tidigt inlägg i tråden knackade polisen dörr och frågade bl.a. efter om man hade sett SD i området.

Ganska snabbt och tidigt i utredningen sa man sig ha hållit ca 400 förhör,
200 av dom sades vara dörrknackning.
Citera
2018-11-25, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Draifos har redan kommenterat, men förtydligar:
Enligt MV har han vid förhör först förnekat kontakt, men sedan vid konfrontation om de digitala bevisen ändrat sig och förklarat detta med att han har missuppfattat..
Detta stämmer inte. Det var MV som ändrade sig. SD har ”erkänt”/sagt att han pratat med LW digitalt under em/kvällen. Det MV menade skrev hen senare att det var tidpunkten SD angav och höll det inte som en lögn, då det ofta inte är lätt att återskapa en tidpunkt utan referens.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.

Citat:
Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.

Citat:
Jag påstår inta att SD är skyldig. Men alltför mycket talar emot SD som oskyldig 😇.
Att om jag vore i SD kläder skulle jag ligga sömnlös om nätterna. Som i vårt rättssamhälle så betraktas en misstänkt gärningsman som oskyldig tills dom faller. Dock kan man vara misstänkt för ett brott tills polisens utredningen finner en annan gärningsman.

Polisen och åklagare har en skyldighet att söka efter ledtrådar som skulle kunna fria SD.
Och det är där det kör ihop dig för SD utan att veta exakta detaljer så förekommer det uppgifter som SD lämnat som inte går att följa på det viset SD uppger.

Citat:
Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt.

Citat:
Du behöver inte lägga så stor vikt på exakt vilken tid SD har uppgett i förhör då det är absolut sekretess om dessa uppgifter för att bygga pusslet ska varje vittne försöka fastställa vilken tidpunkt man har iakttagit något. Det viktigaste i utredningen är att fastslå en tidsaxel där man kan få in vittnens iakttagelser i rätt tidsordning. Och när det gäller SD är han fortfarande huvudmisstänkt. Man följer självklart upp dom uppgifterna han lämnat i förhör och samlar på sig dom avvikelserna och kommer den dagen man plockar in han igen ställa besvärande frågor som kommer få SD ur balans. Ju tryggare SD är att vara i friheten i förväntan att inte kunna bli fälld för mordet. Desto större risk att han begår misstag som kan läggas till utredningen. Så polisen har inga ambitioner att lämna ut några uppgifter om pågående utredning.

Om man läser igenom dessa inlägg från MV tycker jag inte att jag kan läsa att h*n backar?

Jag skulle tvärtom kunna utläsa att MV tar upp två aspekter där SD lämnar uppgifter på ett för honom besvärande sätt.

- att han först vid konfrontation lämnar information om att han har haft digital kontakt med LW. Denna information lämnar han först när han får bevis visat för sig.

- att han först lämnat en felaktig tid för den digitala kontakten. Vilket kan förklaras med att man kanske inte har exakt koll på tidpunkterna om man inte har något att hänga upp den på.
Citera
2018-11-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Så ”SekretessmoralensVäktare” har svängt i frågan och tycker nu det är okej att fråga vad som sagts i de olika förhören? Verkar som att du enligt dagens inlägg bör byta epitet. 😉

Citat:
[/b]

Det var alltså detta jag syftade på i mitt förra inlägg, så hur vill du ha det med förundersökningssekretessen?
Tycker att du dreamer kan gå tillbaka till sängen och försöka somna om. På det viset gör du alla en tjänst.

OnT: När jag skriver att jag värnar om FU-sekretess, så är det naturligtvis att jag med det syftar på att MYNDIGHETERNA (åkl + Polisen) håller tätt vad gäller den pågående utredningen.
Vi andra omfattas väl inte av en [landsomfattande] sekretess?

Tyvärr får det för dig bli en sån här:

Edit: Men tack för ditt besvär med att gräva upp mitt gamla inlägg! På det viset återaktualiserade du vikten av FU-sekretess..

Senast redigerad av Carinah78 2018-11-25 kl. 15:11.
Citera
2018-11-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man läser igenom dessa inlägg från MV tycker jag inte att jag kan läsa att h*n backar?

Jag skulle tvärtom kunna utläsa att MV tar upp två aspekter där SD lämnar uppgifter på ett för honom besvärande sätt.

- att han först vid konfrontation lämnar information om att han har haft digital kontakt med LW. Denna information lämnar han först när han får bevis visat för sig.

- att han först lämnat en felaktig tid för den digitala kontakten. Vilket kan förklaras med att man kanske inte har exakt koll på tidpunkterna om man inte har något att hänga upp den på.

Jag har redan skrivit ett inlägg med detaljer, först MV:s inlägg, mitt ifrågasättande och hens ”rättelse”. Orkar inte söka nu.
Citera
2018-11-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Hur i helsefyr är det möjligt att GM fortfarande promenerar omkring i det fria, undrar jag?

Att utredarna (enligt senaste offentliga informationen) tycks veta var och hur LW tvingades avsluta livet verkar inte vara tillräckligt för att snärja GM.

Det DNA som LW förmodligen burit på gissar jag inte heller ha kunnat peka ut någon obestridlig GM.

Par i skrikvittnen har visserligen serverat utredningen en tidpunkt för dådet men jag har en känsla av att polisen längtar efter att få dödsvrålen bekräftade av ytterligare öron. De hittills förgäves sökta (mobillösa) cykelflickorna skulle bl.a. kunnat ha bekräftat skriken, som jag tolkat det.

Det (jättemyckna) av NFC granskade tycks inte ha fått en solklar GM att framträda, upplever jag.

Jag konstaterar att mina spekulationer och resonemang idag dryper av pessimism. Dock vet jag att hoppfulla inlägg från andra skribenter kommer att brottas med mitt, som sig bör.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man måste nog skilja på två olika sorters förundersökningssekretess här. Den ena är den man inte lyckades hålla på i början, något som möjligen kan ha äventyrat utredningen. Den andra är den man nu lyckas hålla på, och som nog snarare syftar till att skydda polis och åklagare genom att inte avslöja bristerna i utredningen.
Som sagt var.
Om GM inte är SD, utan en annan person. En person som inte ingår i LW's enorma sociala nätverk.
Om motivet inte är svartsjuka, utan istället helt relaterat till GM och hans bakgrund och livsstil.
Då är det helt logiskt att utredningen har nått vägs ände.
Genom att följa mordbibeln, gör utredarna helt rätt statistiskt och rättssäkerhetsmässigt. Men som vi vet är 80% inte lika med 100%. Lika gärna som att säga att GM är en man med en kärleksrelation till LW i 80% av fallen, kan man säga att i 20% av fallen är GM en helt annan person.
När utredarna följde upp andra motiv, inföll den kompakta tystnaden och NOA blandades in.
Om denna person är van vid att utöva våld och har upptäckt att han behöver tysta LW. Han behöver inte vara daktad, men även om han är det så har han använt handskar och kanske en rånarluva.

De fåtal personer om ens några som vet något, kommer garanterat inte att tala med polisen. Och det av flera skäl. Dels är de rädda om sin egen och sina närmastes hälsa. Dels är de sedan barnsben vana vid att poliser och alla andra i uniform är opålitliga och livsfarliga.

Den enklaste lösningen är oftast den riktiga, så också i det här fallet. Eftersom polisen inte får napp på de vittnesmål och den tekniska bevisning som finns så går utredningen i stå. Så blir det ibland när rättssäkerheten får råda. Som i Mantorp-fallet. Finns det inga spår så kan man inte gå vidare i utredningen. Det betyder inte att personen inte finns, bara spåren.
Citera
2018-11-25, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har redan skrivit ett inlägg med detaljer, först MV:s inlägg, mitt ifrågasättande och hens ”rättelse”. Orkar inte söka nu.

Om du har möjlighet att leta rätt på det vid tillfälle vore det jättebra.
Du har ju vid flera tillfällen sagt att MV har "backat" om dessa uppgifter, men jag tycker inte att jag har sett att MV har backat.

Jag tycker att jag läst igenom MVs inlägg om detta, men inte sett något mer om just de som jag citerade i frågan.

Här är ditt eget inlägg, med just den frågan, och MV svar. Det inlägget är med i mitt förra inlägg:

Senast redigerad av notknapparen 2018-11-25 kl. 15:55.
Citera
2018-11-25, 17:41
Medlem
Citat:
[/b]

Det var alltså detta jag syftade på i mitt förra inlägg, så hur vill du ha det med förundersökningssekretessen?

Man höjer ju på ögonbrynet. Som förhörd i ett mordfall håller man väl på sekretessen oavsett yppandeförbud eller inte.
Citera
2018-11-25, 17:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Som sagt var.
Om GM inte är SD, utan en annan person. En person som inte ingår i LW's enorma sociala nätverk.
Om motivet inte är svartsjuka, utan istället helt relaterat till GM och hans bakgrund och livsstil.
Då är det helt logiskt att utredningen har nått vägs ände.
Genom att följa mordbibeln, gör utredarna helt rätt statistiskt och rättssäkerhetsmässigt. Men som vi vet är 80% inte lika med 100%. Lika gärna som att säga att GM är en man med en kärleksrelation till LW i 80% av fallen, kan man säga att i 20% av fallen är GM en helt annan person.
När utredarna följde upp andra motiv, inföll den kompakta tystnaden och NOA blandades in.
Om denna person är van vid att utöva våld och har upptäckt att han behöver tysta LW. Han behöver inte vara daktad, men även om han är det så har han använt handskar och kanske en rånarluva.

De fåtal personer om ens några som vet något, kommer garanterat inte att tala med polisen. Och det av flera skäl. Dels är de rädda om sin egen och sina närmastes hälsa. Dels är de sedan barnsben vana vid att poliser och alla andra i uniform är opålitliga och livsfarliga.

Den enklaste lösningen är oftast den riktiga, så också i det här fallet. Eftersom polisen inte får napp på de vittnesmål och den tekniska bevisning som finns så går utredningen i stå. Så blir det ibland när rättssäkerheten får råda. Som i Mantorp-fallet. Finns det inga spår så kan man inte gå vidare i utredningen. Det betyder inte att personen inte finns, bara spåren.

Vad menar du med "som i Mantorp-fallet"?

Där fanns ju spår och kräket är dömd.
Citera
2018-11-25, 18:15
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man höjer ju på ögonbrynet. Som förhörd i ett mordfall håller man väl på sekretessen oavsett yppandeförbud eller inte.

Sannolikt, att glappa om vad som sagts vore ju väldigt osmart. MGM önskar nog få veta vad som kommer fram, dock.
Citera
2018-11-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du har möjlighet att leta rätt på det vid tillfälle vore det jättebra.
Du har ju vid flera tillfällen sagt att MV har "backat" om dessa uppgifter, men jag tycker inte att jag har sett att MV har backat.

Jag tycker att jag läst igenom MVs inlägg om detta, men inte sett något mer om just de som jag citerade i frågan.

Här är det jag syftat på:

Citat:
SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.
Citera
2018-11-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Sannolikt, att glappa om vad som sagts vore ju väldigt osmart. MGM önskar nog få veta vad som kommer fram, dock.

Jag kanske missförstod frågan i tråden men tolkade den som att det vore intressant att veta om polisen enbart ställt frågor om SD eller om frågorna haglat brett och i spridda skurar. Hur tolkade du inlägget?
Här i tråden pratas det ju enbart om SD (med lite kryddningar om hur usel JG är) så det vore väl inte att glappa eller vara osmart om förhörda kunde meddela att polisens enda spår och frågor handlar om SD?

Sen undrar jag om du tycker att MV glappar och är osmart? H*n om någon har ju givit MGM en jävla massa information, eller tänker du annat där?
Citera
2018-11-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tycker att du dreamer kan gå tillbaka till sängen och försöka somna om. På det viset gör du alla en tjänst.

OnT: När jag skriver att jag värnar om FU-sekretess, så är det naturligtvis att jag med det syftar på att MYNDIGHETERNA (åkl + Polisen) håller tätt vad gäller den pågående utredningen.
Vi andra omfattas väl inte av en [landsomfattande] sekretess?

Tyvärr får det för dig bli en sån här:

Edit: Men tack för ditt besvär med att gräva upp mitt gamla inlägg! På det viset återaktualiserade du vikten av FU-sekretess..

Men tack för löftet att få gå tillbaka till sängen! Det ska bli skönt. 😴
Ibland tycker jag att du har otur när du tänker. Det skulle väl ändå vara väldigt olyckligt om de som är förhörda skulle lämna ut frågor och svar i denna tråd? Men vill man försvåra utredningen och ge GM fördelar så är det förstås lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in