2018-11-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där fetade fick mig att skratta så att jag nästan väckte resten av huset, tack!

OnT: Nu vänder jag mig till er här i tråden som varit hos Örebropolisen på förhör gällande LW.
Skulle inte ni kunna berätta för tråden vilka frågor ni fick och på vilket sätt de ställdes?
Berätta för oss om frågorna, tack! Säkert har polisen haft ett sorts frågeformulär från vilket man utgått och då kan vi kanske se om frågorna ställts öppet (som sig bör), eller om man via frågorna kan se om de formulerats till att kunna peka på just SD som gärningsperson.
Få så vis skulle vi andra kunna få lite kött på de utredningsben som vi nu legat och torrgnagt på under mer än ett halvårs tid..

Tror att både EGT och Holmes berättat om att de hörts. Men nog bör det väl vara fler än bara ni två?
De frågorna och svaren på dem får du läsa om när förundersökningen blir offentlig.
Citera
2018-11-25, 09:38
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Hur i helsefyr är det möjligt att GM fortfarande promenerar omkring i det fria, undrar jag?

Att utredarna (enligt senaste offentliga informationen) tycks veta var och hur LW tvingades avsluta livet verkar inte vara tillräckligt för att snärja GM.

Det DNA som LW förmodligen burit på gissar jag inte heller ha kunnat peka ut någon obestridlig GM.

Par i skrikvittnen har visserligen serverat utredningen en tidpunkt för dådet men jag har en känsla av att polisen längtar efter att få dödsvrålen bekräftade av ytterligare öron. De hittills förgäves sökta (mobillösa) cykelflickorna skulle bl.a. kunnat ha bekräftat skriken, som jag tolkat det.

Det (jättemyckna) av NFC granskade tycks inte ha fått en solklar GM att framträda, upplever jag.

Jag konstaterar att mina spekulationer och resonemang idag dryper av pessimism. Dock vet jag att hoppfulla inlägg från andra skribenter kommer att brottas med mitt, som sig bör.
Citera
2018-11-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
De frågorna och svaren på dem får du läsa om när förundersökningen blir offentlig.
Det finns i nuläget ingenting, absolut INGENTING, som tyder på att nån förundersökning nånsin kommer att presenteras.
Jag hänvisar till vad Cloudedcrystalbeam nyss postade.
Citera
2018-11-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du har kanske inte sett/hört en mordrättegång? Åklagaren ställer frågor om vad man misstänker är motiv till dådet. I detta fall Svartsjuka. Alltså kommer SD som åtalad och HD som vittne (el medåtalad) m fl få redogöra om sina upplevda relationer till mordoffret.

Jag tror alltså att åkl håller på och knyter ihop säcken. Annars hade vi nog fått läsa mer i media om stöd från NOA eller Riksmordgruppen, men polisen i Örebro har rätat upp sig efter den tunga sommaren. De klarar utredningen på egen hand och SD får nog överväga om han inte borde erkänna, tror jag.

Om SD tyckte att LW skulle bestraffas med mord, så ska han åtalas och straffas för det.

(Kanske bäst att han passar på de närmsta dagarna och kn-llar rejält med upptagna damer som tycker det kan vara spännande med en MGM. Det kommer han ju iaf inte få fängelse för.)

Det skulle i allra som värsta fall vara så att Örebropolis med åklagarbihang
för död och pina inte vill att någon utomstående hjälpgrupp ska se vad dom INTE har
gjort.
Så länge dom kan hålla någon som skäligen misstänkt och hävda att utredningen
går framåt, väntar svar från NFC, har dom överhuvudtaget något kvar å mata NFC med, så
slipper dom nog inblandning.
Citera
2018-11-25, 10:32
Medlem
Honan6s avatar
Jag tillhör, som ni sett, den hoppfulla skaran. Åklagaren likaså om man ska tolka artikeln i Metro 11 november:

"
Utredningen har nu pågått ett halvår, och åklagaren säger sig fortfarande ha förhoppningen om att mordet ska klaras upp.

– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning. Det har visat sig att målsäganden hade en oerhört stor bekantskapskrets som vi har hållit mängder med förhör med. I nuläget har vi hållit runt 600 förhör i utredningen, säger Åsa Hiding.

Hon berättar vidare att utredarna fortfarande inväntar analyssvar på föremål som har lämnats till polisens laboratorium NFC, Nationellt forensiskt centrum."

En som säger sig vara vän med SD, har uppgett att en del beslagtaget gods har återlämnats.
Det som är verkligt intressant är vad SD ännu INTE har fått tillbaka, men frågan är om vännen skulle få sanningsenliga svar...

Åklagaren har tidigare berättat att de lämnar lite gods i taget till NFC och det förfarandet tillsammans med långa väntetider gör att de automatiskt får extra lång utredningstid och kan komma att presentera en ypperlig FUP inför åtalet.

Om man funnit SD:s DNA på LW eller något av hennes klädesplagg och/eller hennes på hans persedlar, så kan han ha hävdat att de måste ha tillkommit när han råkade träffa henne tidigare på dagen. Likaså om fragment av LW:s blod hittats, kan det ha hamnat där långt tidigare enligt hans uppgifter. Det krävs mycket avancerad teknik för att åldersbestämma spåren och det är inte alls säkert att den har hunnit etableras i Sverige ännu. Jag tror att delar av provanalyserna görs utomlands.

Ja, jag inbillar mig att de syr ihop säcken nu och för samman kartläggningen av SD:s digitala spår med hans rörelseschema i tider före, under och efter mordet. Jag tror fortfarande att mobiler blir hans fall i fallet...

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Hur i helsefyr är det möjligt att GM fortfarande promenerar omkring i det fria, undrar jag?

Att utredarna (enligt senaste offentliga informationen) tycks veta var och hur LW tvingades avsluta livet verkar inte vara tillräckligt för att snärja GM.

Det DNA som LW förmodligen burit på gissar jag inte heller ha kunnat peka ut någon obestridlig GM.

Par i skrikvittnen har visserligen serverat utredningen en tidpunkt för dådet men jag har en känsla av att polisen längtar efter att få dödsvrålen bekräftade av ytterligare öron. De hittills förgäves sökta (mobillösa) cykelflickorna skulle bl.a. kunnat ha bekräftat skriken, som jag tolkat det.

Det (jättemyckna) av NFC granskade tycks inte ha fått en solklar GM att framträda, upplever jag.

Jag konstaterar att mina spekulationer och resonemang idag dryper av pessimism. Dock vet jag att hoppfulla inlägg från andra skribenter kommer att brottas med mitt, som sig bör.
Citera
2018-11-25, 10:40
Medlem
Citat:
Men här kommer jag, "SekretessmoralensVäktare" och ställer dig och andra i tråden frågan om det känns helt bekvämt med att det verkar som att Örebropolisens beslut om förundersökningssekretess gällande mordet på LW inte verkar fungera så där värst vidare bra, för att använda ett understatement.

Min fråga: Är det viktigare för trådens alla Kalle Blomqvistare (och SD-"hatare"), att det då och då i tråden släpps ned lite godsaker i form av smulor från utredarnas bord, än att det hålls tätt och tyst kring utredningen?

Är jag ensam om att tycka att man skulle kunna få lita på att sekretessen i Sverige är viktigare än hyenornas hunger?
Just asking..

Så ”SekretessmoralensVäktare” har svängt i frågan och tycker nu det är okej att fråga vad som sagts i de olika förhören? Verkar som att du enligt dagens inlägg bör byta epitet. 😉
Citera
2018-11-25, 10:47
Medlem
Citat:
Det där fetade fick mig att skratta så att jag nästan väckte resten av huset, tack!

OnT: Nu vänder jag mig till er här i tråden som varit hos Örebropolisen på förhör gällande LW.
Skulle inte ni kunna berätta för tråden vilka frågor ni fick och på vilket sätt de ställdes?
Berätta för oss om frågorna, tack! Säkert har polisen haft ett sorts frågeformulär från vilket man utgått och då kan vi kanske se om frågorna ställts öppet (som sig bör), eller om man via frågorna kan se om de formulerats till att kunna peka på just SD som gärningsperson.
Få så vis skulle vi andra kunna få lite kött på de utredningsben som vi nu legat och torrgnagt på under mer än ett halvårs tid..

Tror att både EGT och Holmes berättat om att de hörts. Men nog bör det väl vara fler än bara ni två?

Det var alltså detta jag syftade på i mitt förra inlägg, så hur vill du ha det med förundersökningssekretessen?
Citera
2018-11-25, 11:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du har kanske inte sett/hört en mordrättegång? Åklagaren ställer frågor om vad man misstänker är motiv till dådet. I detta fall Svartsjuka. Alltså kommer SD som åtalad och HD som vittne (el medåtalad) m fl få redogöra om sina upplevda relationer till mordoffret.

Jag tror alltså att åkl håller på och knyter ihop säcken. Annars hade vi nog fått läsa mer i media om stöd från NOA eller Riksmordgruppen, men polisen i Örebro har rätat upp sig efter den tunga sommaren. De klarar utredningen på egen hand och SD får nog överväga om han inte borde erkänna, tror jag.

Om SD tyckte att LW skulle bestraffas med mord, så ska han åtalas och straffas för det.

(Kanske bäst att han passar på de närmsta dagarna och kn-llar rejält med upptagna damer som tycker det kan vara spännande med en MGM. Det kommer han ju iaf inte få fängelse för.)

 Du kan inte ana hur många som erkänner brott de inte begått. Det räcker inte med ett erkännande utan en för rätten övertygande indiciekedja kompletterad med åtminstone något vittne och/eller teknisk bevisning.

Eftersom det är så att trovärdiga vittnen och teknisk bevisning i dags dato icke (och troligen aldrig) finns återstår den grannlaga uppgiften att ur < 600 förhörs-trassel-trådar knyppla ihop en indiciekedja som adv, Ingvar Backman gäspande inte smular sönder på högst fem (5) minuter.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-25 kl. 11:09.
Citera
2018-11-25, 11:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
[/b]

Det var alltså detta jag syftade på i mitt förra inlägg, så hur vill du ha det med förundersökningssekretessen?
Man måste nog skilja på två olika sorters förundersökningssekretess här. Den ena är den man inte lyckades hålla på i början, något som möjligen kan ha äventyrat utredningen. Den andra är den man nu lyckas hålla på, och som nog snarare syftar till att skydda polis och åklagare genom att inte avslöja bristerna i utredningen.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-25 kl. 11:31.
Citera
2018-11-25, 11:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man måste nog skilja på två olika sorters förundersökningssekretess här. Den ena är den man inte lyckades hålla på i början, och som möjligen kan ha äventyrat utredningen. Den andra är den man nu lyckas hålla på, och som snarare syftar till att skydda polis och åklagare genom att inte avslöja bristerna i utredningen.
Hahaha, underbart tänkt. Sannolikt är det detta som den numer strikta förundersökningssekretessen avser dölja..
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-25 kl. 11:15.
Citera
2018-11-25, 11:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu kan det ju ha varit någon som skojade med oss, men enligt ett tidigt inlägg i tråden knackade polisen dörr och frågade bl.a. efter om man hade sett SD i området.
Citera
2018-11-25, 11:32
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
 Du kan inte ana hur många som erkänner brott de inte begått. Det räcker inte med ett erkännande utan en för rätten övertygande indiciekedja kompletterad med åtminstone något vittne och/eller teknisk bevisning.

Eftersom det är så att trovärdiga vittnen och teknisk bevisning i dags dato icke (och troligen aldrig) finns återstår den grannlaga uppgiften att ur < 600 förhörs-trassel-trådar knyppla ihop en indiciekedja som adv, Ingvar Backman gäspande inte smular sönder på högst fem (5) minuter.

Du är rolig du. Klart att ett erkännade inte räcker.

Advokaten IB är iofs van att försvara hala typer, men de skyldiga undslipper ändå inte straff. Gäspningar lär inte hjälpa i detta fall heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in