Jag tillhör, som ni sett, den hoppfulla skaran. Åklagaren likaså om man ska tolka artikeln i Metro 11 november:
"
Utredningen har nu pågått ett halvår, och åklagaren säger sig fortfarande ha förhoppningen om att mordet ska klaras upp.
– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning. Det har visat sig att målsäganden hade en oerhört stor bekantskapskrets som vi har hållit mängder med förhör med. I nuläget har vi hållit runt 600 förhör i utredningen, säger Åsa Hiding.
Hon berättar vidare att utredarna fortfarande inväntar analyssvar på föremål som har lämnats till polisens laboratorium NFC, Nationellt forensiskt centrum."
En som säger sig vara vän med SD, har uppgett att en del beslagtaget gods har återlämnats.
Det som är verkligt intressant är vad SD ännu INTE har fått tillbaka, men frågan är om vännen skulle få sanningsenliga svar...
Åklagaren har tidigare berättat att de lämnar lite gods i taget till NFC och det förfarandet tillsammans med långa väntetider gör att de automatiskt får extra lång utredningstid och kan komma att presentera en ypperlig FUP inför åtalet.
Om man funnit SD:s DNA på LW eller något av hennes klädesplagg och/eller hennes på hans persedlar, så kan han ha hävdat att de måste ha tillkommit när han råkade träffa henne tidigare på dagen. Likaså om fragment av LW:s blod hittats, kan det ha hamnat där långt tidigare enligt hans uppgifter. Det krävs mycket avancerad teknik för att åldersbestämma spåren och det är inte alls säkert att den har hunnit etableras i Sverige ännu. Jag tror att delar av provanalyserna görs utomlands.
Ja, jag inbillar mig att de syr ihop säcken nu och för samman kartläggningen av SD:s digitala spår med hans rörelseschema i tider före, under och efter mordet. Jag tror fortfarande att mobiler blir hans fall i fallet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Cloudedcrystalbeam
Hur i helsefyr är det möjligt att GM fortfarande promenerar omkring i det fria, undrar jag?
Att utredarna (enligt senaste offentliga informationen) tycks veta var och hur LW tvingades avsluta livet verkar inte vara tillräckligt för att snärja GM.
Det DNA som LW förmodligen burit på gissar jag inte heller ha kunnat peka ut någon obestridlig GM.
Par i skrikvittnen har visserligen serverat utredningen en tidpunkt för dådet men jag har en känsla av att polisen längtar efter att få dödsvrålen bekräftade av ytterligare öron. De hittills förgäves sökta (mobillösa) cykelflickorna skulle bl.a. kunnat ha bekräftat skriken, som jag tolkat det.
Det (jättemyckna) av NFC granskade tycks inte ha fått en solklar GM att framträda, upplever jag.
Jag konstaterar att mina spekulationer och resonemang idag dryper av pessimism. Dock vet jag att hoppfulla inlägg från andra skribenter kommer att brottas med mitt, som sig bör.