Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 17:25
  #15589
Medlem
Legenda77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Alldeles rätt. Enl uppgift regelrätta slagsmål mellan äldsta sonen och LW.
Det har inte ältats utan hysch hyschats ner, ty sånt får man inte prata om även om.
Förvriden kyrklig syn på den perfekta familjen måste till varje pris värnas

Citat:
Nu handlade frågan om huruvida LW hade brukat våld. Jag svarade att det har hon.
Oavsett orsak så har hon det, hon är anmäld för detta både av sonen, fadern och skolan

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)


Vänta lite här nu...
Tycker mig ana en otrolig dubbelmoral och eftersom du väldigt ofta skriver saker med ett uttryck att nästan ditt ord är lag så skulle jag vilja fråga hur det kommer sig att du gång på gång i tråden skriver att det inte funnits någon misshandel från SD mot BO eftersom det inte finns en dom på det men nu helt plötsligt så hävdar du BESTÄMT att det HAR funnits handgemäng och aga från BO mot sonen trots att det enbart är uppgifter som kommit via hörsägen för så vitt jag vet har det inte presenterats något som visar att det är sant och då räcker det tydligen med att det sägs att det finns anmälningar...

Det är många inlägg som du tar upp att misshanden INTE har skett här är ett av flera exempel
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Snacka om att vända kappan efter vindslag och du framställer dig enbart otroligt korkad
Citera
2018-07-09, 17:27
  #15590
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Min källa gav mig info om att SD haft kontakt med Lena den aktuella kvällen.
Och att han erkänt detta i förhör.
Det var ny fakta för alla i tråden när jag delade den.
EnGodTanke bekräftade sedan den informationen i tråden. Å
Så ja jag tror att min källa är pålitlig.
Hen har viss insyn i utredningen.

Uppgifterna har gått genom dig och du är bevisligen inte pålitlig. Punkt.
Citera
2018-07-09, 17:27
  #15591
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har sett uppgifter som verkar trovärdiga om att SD under kvällen skall ha haft (elektronisk) kontakt med LW. Men varför skriver du att han har "erkänt" detta, ungefär som att det här skulle vara besvärande för honom?

Och det här var väl knappast skäl för att anhålla honom. Mer troligt är väl att det handlade om ett inkommet tips om att han skulle vara inblandad i ett "svartsjukedrama":
https://www.metro.se/artikel/kvinna-...vartsjukedrama


Diskussionen ni hade tidigare gav ett intryck av att SD skulle ha velat undanhålla att han haft elektronisk kontakt med LW, men att han sedan fick ge sig när han överbevisades. Det ger ju i så fall ett intryck av att han skulle vara är oärlig och ha något att dölja. Är det här rena påhitt, eller taktiska läckor från örebropolisen?


Är du helt ointresserad av var han i så fall sågs? Frågade du inte din poliskontakt om det? Det är ju en viss skillnad på om han sågs kring sin egen bostad, kring bullerplanket, eller t.ex. i Vivallaskogen där LW:s mobil sedan skall ha hittats?

Jag får förtydliga mina inlägg:
Källan har gett info om att SD erkänt i förhör att han haft digital kontakt med Lena den här kvällen.
Det var ingen idé att neka till det givetvis, de måste ju haft bevis på detta.
De har väl frågat honom om detta och då har han sagt som det är.
Vad menar du med besvärande för honom?
Det är väl klart att det är besvärande för honom om han varit hennes sista kontakt tex? Är det så att han är sista kontakten så är det definitivt en anledning till att anhålla honom. Om de dessutom vet VAD kontakten innehöll för text så kan det vara ännu mer besvärande.
Min källa vet inte om utredarna har fått fram vad de hade kontakt om. Bara att de hade kontakt.
Jag har inte försökt få det att framstå som SD ljugit om kontakten med Lena i förhöret.

Angående vittnet så har källan uppgift om att en granne sett SD ute och gå i det aktuella området den aktuella tiden.
Min källa vet inget mer än så.
Jag delar bara det jag fått veta och kan inte säga hur pålitligt vittnet är givetvis.
__________________
Senast redigerad av flixa81 2018-07-09 kl. 17:29. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-09, 17:28
  #15592
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Blod från offret på/hemma hos SD? Är det verkligen bekräftat?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Nej, inte bekräftat från officiellt håll. Uppgifterna jag nämnde kommer från de som har viss insyn i utredningen eller från sådant som SD själv har delgivit sina ”bekanta”.

Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.
Citera
2018-07-09, 17:36
  #15593
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag ska inte säga att du avsiktligt ljuger men det där är ju inte helt sant, vilket seriös minnesforskning också visar.

Citerar Moralensäktare för att se vad du svarade på:

Citat Moralensväkatare:
"Jag brukar säga att håll dig till sanningen, då behöver du aldrig komma ihåg vad du sagt."

Det är ju förstås oändligt mycket lättare att i nästa förhör eller vid detaljfrågor kunna svara på frågor som du har minnesbilder från. Du behöver ju inte först tänka, vad var det jag sa sist, och hur går det ihop med den andra berättelsen. Kommer vi ut på samma sida?

Men minnet är som du säger lite lustigt.
Minns ett vittne i mordet av Tova som berättade en sak i första förhöret.
Det var en kompis till Tova som återberättade hur hon upplevde att Tova först stod utomhus under samtalet. Vid nästa förhör (det var nog en ganska lång tid mellan förhören) var det några mindre detaljer som skiljde berättelsen åt. Men också berättade hon om att hon upplevde som att Tova stod inne under samtalet.

Jag tror inte att det var ett försök att ljuga (kändes inte riktigt som att det fanns motiv). Hon förklarade inte det heller som att nu var det en annan minnesbild, utan det verkade som att hennes minne helt enkelt mindes detta på det nya sättet. Förhörsledaren verkade inte heller reagera, inga nya frågor om detta kom.

Men det blir nog ändå ganska uppenbart om du ljuger i längden. Det kommer förhör efter förhör och det blir till sist uppenbart att du inte håller ihop historien. Till skillnad från när du glömt hur något var, där det kan vara någon detalj som slinter.

Tyckte också mig se vid läsningen av förhör med misstänkta i de fall jag följt att ett "fel" de gör när de ljuger, det är att de har svar på varenda fråga.

Så är det ju inte i verkliga livet.


Jag hoppas på att det är som Moralensväktare säger. Om han redan har börjat med lögner, då kommer fler. Det kommer att uppdagas att han inte håller sig till sanningen....
Citera
2018-07-09, 17:37
  #15594
Medlem
Några av er får den här tråden sämre än brottsoffrets och MGM:s internetaktivitet. Höras och synas fort och nu, hinner inte läsa ikapp, måste skriva, hinner inte rätta stavfel, kolla källa eller ens tänka efter. Osund med ett ord. Lugna ner er. Ingen kommer minnas era nick med ett glatt minne. Håll er till sak. Läser övriga med behållning och önskar andra tillbaka.
Citera
2018-07-09, 17:40
  #15595
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.

OM detta med blodet på SD/i SDs hem är sant så verkar det ju helt otroligt om det inte skulle räcka till sannolika?

-LW och SD har haft en "relation"
-De har haft kontakt på aktuell dag
-SD har synts promenera vid möjlig tidpunkt för mordet (utan att rapportera att han hört skrik?)
- Han har inget alibi
-SD har god kännedom om området där LW mördades (antagligen) och hittades
- Det finns två anmälningar sedan tidigare av BO
- Blod från offret i anslutning till MGM.

Vad mer krävs för sannolika i så fall?
Citera
2018-07-09, 17:43
  #15596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Blod från offret hemma hos SD är något som EnGodTanke helt plötsligt slängde ur sig. Men hen har därefter ignorerat alla följdfrågor på detta, så det bör vi nog se som en trådsanning.

Fast det finns ju en uppgift om att man hittade blodiga kläder hemma hos SD, från pressen/AB.
Citera
2018-07-09, 17:49
  #15597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är ju flera saker nu som pekar mot att exmaken (UW) borde undersökas närmare. Statistiken talar för att gärningsmannen i 70-80% av liknande fall är en närstående. Mobilen hittades i Vivallaskogen, i riktning mot exmakens bostad. Dessutom skall han tydligen ha bloggat om att han ansåg att barnen for illa hos LW, och nu fick han väl ensam vårdnad.

Problemet är väl bara att han har alibi, varifrån den uppgiften nu kommer. Det här gör ju att det gärna spekuleras om sonen i stället, som tydligen skall ha sovit i pappans hus den här natten.

Rikskrim borde få gå in och ta över det här spektaklet nu så att det blir slut på alla spekulationer, men det motsätter man sig naturligtvis lokalt. Om det 'Moralensväktare' har skrivit stämmer så är det ju helt klart att örebropolisen helt saknar förutsättningar för att lösa allvarliga brott. Man riktar alltså redan från början helt ensidigt in sig på SD utifrån byskvaller, och läcker sedan uppgifter allt eftersom för att bygga på den här bilden av att SD skulle vara den som har begått brottet.

Vem är det t.ex. som sprider uppgifter om att det skulle finnas vittnesiakttagelser från mordnatten som är besvärande för SD? Och vem är det som insinuerar att han skulle ha ljugit i förhör? Kommer det här från polisen så ser det ju inte alls bra ut för ordningsmakten.

Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.
Citera
2018-07-09, 17:55
  #15598
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.


Då är alltså allt det där avhandlat i häktningsförhandlingarna som varit och då vet vi värdet av de uppgifterna, skäligen misstänkt blev ju utfallet.

Bättre måste komma fram om det ska bli något i den här utredningen, frågan är hur många som LW egentligen hade kontakt med?
Citera
2018-07-09, 18:07
  #15599
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Vänta lite här nu...
Tycker mig ana en otrolig dubbelmoral och eftersom du väldigt ofta skriver saker med ett uttryck att nästan ditt ord är lag så skulle jag vilja fråga hur det kommer sig att du gång på gång i tråden skriver att det inte funnits någon misshandel från SD mot BO eftersom det inte finns en dom på det men nu helt plötsligt så hävdar du BESTÄMT att det HAR funnits handgemäng och aga från BO mot sonen trots att det enbart är uppgifter som kommit via hörsägen för så vitt jag vet har det inte presenterats något som visar att det är sant och då räcker det tydligen med att det sägs att det finns anmälningar...

Det är många inlägg som du tar upp att misshanden INTE har skett här är ett av flera exempel
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Snacka om att vända kappan efter vindslag och du framställer dig enbart otroligt korkad

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Har hon varit våldsam?

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja, det har hon. Det har jag försökt vittna om i tråden.
Källa: sonen

Nu anser ju flera i den här tråden att vi inte kan ta en tonårings ord för sanning eftersom dessa är hormonstinna.

Citat:
Nu handlade frågan om huruvida LW hade brukat våld. Jag svarade att det har hon.
Oavsett orsak så har hon det, hon är anmäld för detta både av sonen, fadern och skolan
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ang misshandelsanmälan:
Alldeles rätt Lagenda77. Att SD misshandlade LW i bilen är ren lögn och blir inte sann hur många gånger den än upprepas. ÅK skrev i nedläggningsbeslutet att "visst tvång var befogat" Dvs, INGEN misshandel..
Ber dig vänligen lära dig att skilja på en anmälan av misshandel och om den faktiskt har hänt.Förstår du inte skillnaden så avslutar vi diskussionen.
Åter : om jag anmäler dig för misshandel innebär det INTE att du med automatik misshandlat mig. Om jag efter att ÅK lagt ner utredningen i vad som sägs ovan fortsätter sprida uppgifter att du misshandlat mig är det lögn..
Citera
2018-07-09, 18:20
  #15600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ett tips: sund källkritik skadar aldrig.

Ja det är en mycket osäker källa till bloduppgifterna, men jag tror av olika skäl på dem. Det kommer från en person med större insyn än oss. Den misstänkte har ju kunskap om det som framförts mot honom vid häktesförhandlingarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback