2018-11-25, 05:09
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Testa att sök på Apple stock value och liknande så ska du se att det i många år kastats fram rubriker med fet text så fort något ändrat sig med eller runt Apple, i synnerhet om det nåt som pekar nedåt.

Detta sker mer eller mindre regelbundet under åren och genererar massor med klick och intäkter för media, analytiker, bloggare och gud vet allt. I alla tider har Apples aktie, värde etc etc haft upp o nedgångar, även de allra minsta ger direkt rubriker.

Dessutom är det så korkat att dessa rubriker basunerar ut (mer eller mindre diskret) att nu, nuuuu, går det åt helvete för de där jäkla Apple.... Detta fast det ofta ör rubriker skrivna i en tid då det finns flera logiska förklaringar till ändringen, t ex att det är perioden före Apple förväntas släppa nya modeller, och folk helt naturligt väntar med köp för att de vad nytt de kommer med. Eller perioden före helgförsälning etc. Men rubrikerna kommer i fet stil ändå och tyvärr sväljer alldeles för många det som ryktas, påstås, förväntas etc etc utan att vara särskilt källkritisk eller se andra möjligheter än att Apple är på väg mot konken....

Nu menar jag ju inte med detta att Apple aldrig kan gå i konken, eller att rubrikerna alltid har fel etc. bara att man ska ha lite is i magen och se hur det utvecklar sig. Liknande rubriker och påståenden har alltid florerat om Apple, och ändå har Apple i princip alltid lyckats visa bra bokslut varje år, hittills.
Men jag tror såklart inte det kan fortgå i all evighet, av flera orsaker. Marknaden mättas, viss teknik blir sakta omodern och ny tillkommer, eller nya sätt att se på och bruka tekniken, konkurrenter närmar sig etc etc. och såklart kan de höga priserna påverka.

Men ser vi till att Apple gör mycket bra produkter, som folk köper i stora lass trots höga priser, och Apple har extremt bra ekonomisk ställning. Så skulle ju alla andra bolag bäva för en skaplig prissänkning av Apples produkter. Apple skulle ändå få rejäl vinst på varje produkt, och det lär ju öka försäljningen rejält. Samtidigt som i princip alla andra konkurrenter redan i jämförelse mycket låg vinst per såld enhet. Det skulle inte bli lätt för dem....

Så, hur det verkligen går nu, det vet vi inte än, det mesta är fortfarande bara spekulationer i feta rubriker. Så vi bör ha is i magen och vänta och se. Men det är i trissans och blir antagligen spännande i framtiden.
Jag säger inte emot dig. Men jag förstår du verkligen dyrkar Apple! Hoppas på dem verkligen de håller i sig. De gör bra grejor verkligen (har själv iphone), men de lever på det. Men de känner sig trygga där också i den nivån, gnistan har slocknat med Steve Job. Men i nacken flåsar de stora bolagen också, med mycket mindre priser. Med minst lika bra grejor som Apple, som ta typ Samsung, Huawei gör fina telefoner nu också. De ligger förre Apple som mest levererade telefoner. https://businesstech.co.za/news/wp-c...et-Q2-2018.png. Min fru köpte en xiaomi, de verka helt okej också, men mycket lägre priser. Enligt denna lista så verka det går bra för dem.

Apple är mer än status grej utomlands än andra telefoner ( det märker jag tydligt) Folk köper dem för visa de är framgångsrika.

Ericsson och Nokia var så säkra på sin tron under lång tid och gjorde bra telefoner. I dag vet många ej vem de är. Sony ( gamla Ericsson) har stora problem i dag.

Så jag tro sakta det är tron skifte på väg. Folk vill ej betala skyhöga priser för telefoner. Kvar blir folk som vill visa sin status (utomlands). I sverige är det lättare med köpa sin iphone med dessa erbjudande som telecom företagen har.
2018-11-25, 05:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Med tanke på att de gjort liknande manövrar i exempelvis Indien förut, så skulle jag inte direkt dra så stora slutsatser över det. Apple gick med rekordvinst i senaste kvartalet oavsett om Iphoneförsäljningen gick ner eller inte. Problemet som jag ser det med XR, är att det egentligen är en iphone 5c (samma tänk bakom) för ett betydligt högre pris. På det har de överlag höjt priserna på alla deras produkter vilket (enligt mig) stundtals är rätt brutala. Det är också därför jag i år sitter kvar på min "gamla" iphone X. Det finns helt enkelt ingen anledning att uppgradera i och med att priset blivit högre än vad det smakar.
Ytterligare ett problem med apples produkter är att de blivit en aning förvirrande för gemene man med en mängd allt märkligare konfigurationer. Det behövs streamlineas på något vis.

Vidare finns det inte någon egentlig instegsversion längre, dvs en produkt som leder in dig i applevärlden som inte är allt för dyr. Jag menar en instegsprodukt på 10000kr är rätt saftigt när man får för sig "att pröva ios/osx"

Vi får helt enkelt se, företaget tjänar så äckligt mycket pengar ändå så det är nog ingen större fara på rätt länge.

Jag sitter kvar med min Iphone 6, ser ingen poäng att byta. Det är för små skillnader mellan stegen. Jag är person som köper dem för cash och inte via abonnemang. Jag gillar iphone, men inte beredd betala 10 000 skr för en telefon. Så där är jag överens med dig.

För mig känns det som de känner sig för trygga där uppe på toppen och tjäna så mycket, vilket de gör.
Som jag nämnde i mitt förra inlägg, så flåsar kineserna dem i ryggen.
2018-11-25, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twocko
Sedan 2010 har inte Apple innoverat något, de har bara byggt vidare på det Steve Jobs och Co. skapade. De har blivit räddhågsna och påminner inte så lite om jätten Nokia innan det stora fallet.

Det var sånt här som gjorde apple stort och fick det genomslag som de lever på än idag:
https://www.youtube.com/watch?v=9hUIxyE2Ns8&t=1534s

Faktiskt totalt fel.
Apple har innoverat hela tiden gör än i dag. Det kan vi ju se då Apple i flera år rankats som just världens mest innovativa företag. Och om du behöver exempel på några av de saker de innoverat sen Jobs dig så citerar jag mig själv

Citat:
Citat:
Innovation har stannat för Apple sen Jobs gick och lade sig....?

Ok, det är väl därför de kom med äkta och fullt 16bit processorer som först i världen för mobiltelefoner, utvecklade TouchID så det blev mycket snabbare och säkrare än någon annan klarat, samma sak med FaceID, började utveckla sina egna processorer/SoC som i de flesta fall slår allt konkurrenterna har, utvecklade de rätt unika AirPods som hade flera unika funktioner i sitt miniformat när de kom, utvecklade 3D Touch på sina iPhone-skärmar, utvecklade Force Touch på styrplattorna på sina laptops, utvecklade haptic feedback för iPhone laptops och Apple Watch, utvecklade EKG för sina Apple Watch 4 för att ta några exempel. Allt efter Jobs tid om jag minns rätt.

De har definitivt inte blivit räddhågsna, då skulle de väl inte vågat sig på att ta bort hörlursuttaget p mobilerna, vågat ta bort en massa anslutningar på sina datorer och ersätta med USB-C, för att ta bara ett par exempel.

Däremot är det sant att så stora innovationer som iPod, iPhone och iPad kommer man inte med varje år. De flesta företag lyckas inte ens få fram ensådan stor innovation under sin livstid. Apple ar lyckats med det flera gånger nu vilket är unikt.

Men det i sig gör ju också att det blir svårare och svårare att hitta på nåt nytt som blir lika stort när folk och marknad har fått för stora förväntningar.
2018-11-25, 05:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Att Apple höjt priserna här och var är sant, men för t ex iPhone XS så är ju startpriset samma 999 dollar som det var för X när den släpptes. Att priserna här i Sverige ökat beror på andra saker som valutaskillnader moms och avgifter till CopySwe, vilka för t ex XS Max 512GB landar på drygt 5000kr

Men det är samma problem utomlands, de har också väldigt höga priser. I Indonesien, som du vet har jag bott från och till i 17 år. Där ligger priserna på Iphone ungefär samma som i Sverige. Visst man kan köpa de till mindre priser också, men risken är stor det är kopior.

Men avgifter till Copyswede o skatterna gäller andra telefoner också.
2018-11-25, 05:46
Medlem
twockos avatar
Citat:
Faktiskt totalt fel.
Apple har innoverat hela tiden gör än i dag. Det kan vi ju se då Apple i flera år rankats som just världens mest innovativa företag. Och om du behöver exempel på några av de saker de innoverat sen Jobs dig så citerar jag mig själv

De har definitivt inte blivit räddhågsna, då skulle de väl inte vågat sig på att ta bort hörlursuttaget p mobilerna, vågat ta bort en massa anslutningar på sina datorer och ersätta med USB-C, för att ta bara ett par exempel.

Däremot är det sant att så stora innovationer som iPod, iPhone och iPad kommer man inte med varje år. De flesta företag lyckas inte ens få fram ensådan stor innovation under sin livstid. Apple ar lyckats med det flera gånger nu vilket är unikt.

Men det i sig gör ju också att det blir svårare och svårare att hitta på nåt nytt som blir lika stort när folk och marknad har fått för stora förväntningar.

De riktigt stora innovationerna från Apple är borta med vinden efter Jobs bortgång. Däremot har Apple varit duktiga på uppköp av innovativa företag .

En sak måste jag hylla Apple för och det är deras satsning på egna CPU:er baserade på ARM-arkitekturen (Jim Keller hade väl ett finger med där i början), där de är vida överlägsna de övriga på mobilsidan. Faktum är väl att ARM-arkitekturen har en större potential än x86 i framtiden så det skulle inte förvåna mig att se Apples egna CPU:er i en Macbook inom en snar framtid.

Problemet med den senaste generation av IPhone är väl att folk inte ser någon vits att betala dessa uppblåsta priser när de inte ser någon större skillnad i vardaglig användning längre. Kineserna kommer ju ta över mer och mer och man måste vara blind om man inte ser det.
Senast redigerad av twocko 2018-11-25 kl. 05:59.
2018-11-25, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag säger inte emot dig. Men jag förstår du verkligen dyrkar Apple! Hoppas på dem verkligen de håller i sig. De gör bra grejor verkligen (har själv iphone), men de lever på det. Men de känner sig trygga där också i den nivån, gnistan har slocknat med Steve Job. Men i nacken flåsar de stora bolagen också, med mycket mindre priser. Med minst lika bra grejor som Apple, som ta typ Samsung, Huawei gör fina telefoner nu också. De ligger förre Apple som mest levererade telefoner. https://businesstech.co.za/news/wp-c...et-Q2-2018.png. Min fru köpte en xiaomi, de verka helt okej också, men mycket lägre priser. Enligt denna lista så verka det går bra för dem.

Apple är mer än status grej utomlands än andra telefoner ( det märker jag tydligt) Folk köper dem för visa de är framgångsrika.

Ericsson och Nokia var så säkra på sin tron under lång tid och gjorde bra telefoner. I dag vet många ej vem de är. Sony ( gamla Ericsson) har stora problem i dag.

Så jag tro sakta det är tron skifte på väg. Folk vill ej betala skyhöga priser för telefoner. Kvar blir folk som vill visa sin status (utomlands). I sverige är det lättare med köpa sin iphone med dessa erbjudande som telecom företagen har.

Nej, du har missuppfatta en hel del.

Jag har absolut inget som liknar nån dyrkan till Apple. Jag har några av deras produkter och trivs med dem, precis som du har en iPhone och antagligen trivts med den.

Det enda jag reagerar på är att så många skriver så mycket negativt om Apple, deras produkter och kunder, som helt enkelt inte stämmer. Det är allt från rena faktafel till åsikter som är väldigt generaliserande vinklade överdrivna och mest grundade på känslor och inte fakta. Vilket är väldigt tråkigt, och då är det intressant att försöka diskutera med dessa människor om detta, lägga fram förklaringar och/eller fakta som visar på andra tänkbara sätt att se på saken, eller reda ut påståenden som är rena faktafel etc etc.

Apple och deras bransch är så stor att det inte går att beskriva det med bara några framkastade ofta korta påståenden. Det är mer komplext än så.

Du själv verkar tyvärr nu bidra med att sprida myter om Apple, och jag hade väl hoppats att du var lite mer klarsynt med tanke på alla myter vi ser i ett annat ämne du är i tresserad av....

Att Apple, deras produkter kan vara status är sant, men det betyder ju inte att det mest är status, för de allra flesta användare kutar ju inte runt och viftar med sin Apple-produkt i hopp om att de ska synas, utan de allra flesta har bara köpt en produkt de trivs med utan att bry sig mer i den saken.

Jobs var givetvis enormt viktig, men gnistan har absolut inte slocknat med honom, Apple har ju varit med och rört om i grytan hela tiden sen han dog, och släppt många innovationer sen dess som satt ribban för konkurrenterna.

Att konkurrensen hårdnat rejält är helt sant. Men konkurrenterna är inte helt ikapp eller om än, även om de kan vara det på vissa punkter. Apple ligger på flera punkter före, i bland flera år före vilket sakkunniga erkänner.

Att Apple inte säljer absolut flest mobiler är väl inte konstigt. Ser vi på de andra som säljer i större antal totalt så har de många fler modeller som de marknadsför, många modeller i budgetklass eller mellanklass som ju säljs i enorma mängder i fattigare länder. Apple har i jämförelse bara en handfull modeller vilka alla ligger i premiumklass. Om man istället jämför antal sålda enheter av smartphone i premiumklassen så har Apple haft bättre siffror än alla andra sedan många år.

Apple har aldrig siktat på lågpris eller mellanpris segmentet, de har alltid legat i premiumsegmentet med dyra lurar. Ändå har de sålt extremt bra i många år. Men givetvis kan det vara en ändring på väg, allt kan inte leva för evigt, inte ens Apple. Men div domedagsprofetior om Apple har florerat i en massa år nu, ja de kastas fram med jämna mellanrum året runt sedan länge. Minsta fluktuerande nedåt i aktiekursen eller antal sålda enheter, eller väsen från mindre nöjda kunder etc, så kommer domedagsprofetiorna som ett brev på posten.

Det är inte bara i Sverige man kan köpa mobiler med abonnemang på avbetalning, det kan man på flera håll i världen.
2018-11-25, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twocko
De riktigt stora innovationerna från Apple är borta med vinden efter Jobs bortgång. Däremot har Apple varit duktiga på uppköp av innovativa företag .

En sak måste jag hylla Apple för och det är deras satsning på egna CPU:er baserade på ARM-arkitekturen (Jim Keller hade väl ett finger med där i början), där de är vida överlägsna de övriga på mobilsidan. Faktum är väl att ARM-arkitekturen har en större potential än x86 i framtiden så det skulle inte förvåna mig att se Apples egna CPU:er i en Macbook inom en snar framtid.

Ja då verkar det som vi är hyfsat eniga i alla fall, och kanske förstår varandra mer än det verkade i början.

Ja, det ska bli väldigt spännande att se vad Apple hittar på led sina CPU i framtiden, de är ju extremt duktiga ingen grenen.
2018-11-25, 06:05
Medlem
Citat:
Men det är samma problem utomlands, de har också väldigt höga priser. I Indonesien, som du vet har jag bott från och till i 17 år. Där ligger priserna på Iphone ungefär samma som i Sverige. Visst man kan köpa de till mindre priser också, men risken är stor det är kopior.

Men avgifter till Copyswede o skatterna gäller andra telefoner också.

Ja, visst har Apple höga priser, det har de alltid haft. Men ofta ser det dyrare ut än det blir i slutänden, för ofta är livslängden mycket bra (om man vill ligga kvar länge med en modell och inte byter upp sig för nyhetens behag t ex) och andrahandsvärdet är ofta extremt bra. Enda produkten jag anser har dålig andrahandsvärde är Apple Watch.

Ja skatterna och avgifterna i Sverige gäller andra telefoner också. Men mitt räkneexempel visade att Apple inte hade höjt priserna radikalt för Sverige, vilket många påstod när nya XS släpptes. Apples pris i Sverige stämmer rätt bra med deras pris i USA om man räknar på valutakurs, moms och avgift för CopySwede, och då har vi ändå en del mindre kostnader som inte är inräknade för vi vet inte dessa lika exakt.
2018-11-25, 06:46
Medlem
Herkulesbigs avatar

Jag kan inte så mycket om Apple's produkter. Men jag inser bara fakta, vilket det jag också länkade till. Det är inga myter som jag sprider i heller, allt går se på nätet. Men jag ser nog med andra ögon vad du gör, därför jag uppfattar att du avgudar Apple! Jag skrev ett inlägg om de har börjat sänka priserna för komma upp i volym. Då till börja med i Japan och eventuellt i övriga regioner. Du regerade kraftigt.
Jag ser produkten Apple som en bra produkt, men för dyr för den stora massan.
Men jag vet också kvalité kostar om man vill ha, men den stora massan är inte beredd på köpa till det priset.
Apple lever i en värld att de tro de är själva, och tro de kan ta ut de priserna. Men jag tro de är samtidigt medvetna att de är ej själva givetvis.

Hoppas du förstår mig bättre nu. Jag har inte nämnt de gör dåliga produkter, men jag ser deras stortid är förbi. Att det kommer bli en tronskifte.

Ja det är rätt, det med mängder. Det mesta är ju för stora massan. Men i u länder så är även Samsung för dyr för de flesta, även de med budgetklass. Men för övriga världen, som de flesta länder så har det gått över styr med ta höga priser. Men folk tittar på statistik, sälj en produkt bra i stora mängder. Så tro folk de måste vara bra produkt. Därför är volym försäljningen ett viktigt instrument med kunna sälja. En minskad försäljning volym för förödande konsekvenser med folk blir misstänksamma.

Det därför jag tro Apple sänker sina priser, som en del av deras strategi för öka volymen och minska folks missnöje. Det är på det viset vi gör med våra produkter på det företag jag jobbar för. Visa år, så är priserna så dåliga, så vi säljer med bara tillverkningskostnaderna o lite till. Alltså vinsten är dålig per enhet. Men vi får upp volymen och folks intresse för en bra produkt. När det går bra, så ökas också vinsten per enhet. Det medför vi kan öka priserna och öka vinsten igen.

Jag gillar Apples produkter helt klart, men ej beredd betala priset för dem. De har blivit för höga. Så enkelt är det. Men kvalité kostar..

Status är viktigt utomlands. Ungefär som unga pågar som springer runde med Rolex här i sverige eller kör rundor med BMW här Iphone är jättevanlig här i Sverige, liksom Samsung. Så status sätt är det ingenting. I Indonesien kunde du lätt ragga upp brudar med visa en iphone telefon. Om de inte tro telefonen är oäkta förstås.

Nej jag har inte nämnt det är endast i Sverige man kan köpa via abonnemang. Jag sade det är lättare med köpa iphone via abonnemang i Sverige. Därför den är vanligare här... Det går tex ej i Indonesien, så lätt..

Ja vi kan vara inte överens med allt Peace! men i detta är vi överlag överens, men ser det med olika ögon bara.
2018-11-25, 06:56
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ja, visst har Apple höga priser, det har de alltid haft. Men ofta ser det dyrare ut än det blir i slutänden, för ofta är livslängden mycket bra (om man vill ligga kvar länge med en modell och inte byter upp sig för nyhetens behag t ex) och andrahandsvärdet är ofta extremt bra. Enda produkten jag anser har dålig andrahandsvärde är Apple Watch.

Ja skatterna och avgifterna i Sverige gäller andra telefoner också. Men mitt räkneexempel visade att Apple inte hade höjt priserna radikalt för Sverige, vilket många påstod när nya XS släpptes. Apples pris i Sverige stämmer rätt bra med deras pris i USA om man räknar på valutakurs, moms och avgift för CopySwede, och då har vi ändå en del mindre kostnader som inte är inräknade för vi vet inte dessa lika exakt.
oki jag förstår dig. Jag håller med dig, de håller hög kvalité. Därför jag hållit mig till Iphone.

Ja men mycket tekniska grejor är billigt i Sverige i förhållande till andra länder. Men länder med hög BNP är det oftast billigt handla jämfört med länder med låg BNP. Det har jag upptäckt åtminstone i Asien. Därför Iphone kostar en förmögenhet i deras ögon i dessa länder.

För några år sedan kostade en Iphone motsvariga 3 månadslöner i Indonesien.
2018-11-25, 06:59
Medlem
AttansNedranss avatar
Apples produkter är märkesvaror, dvs en stor del av värdet finns i själva märket, jfr med en Gucciväska eller ett armbandsur för 100000:-. Till skillnad från bruksprodukter där prestanda per pris är det viktigaste, kan det vara fördelaktigt att sälja en märkesvara till ett omotiverat högt pris jämfört med produktionskostnaden, eftersom det kan ge en känsla av exklusivitet.

Det betyder inte att varken Gucci eller Apple gör dåliga produkter, men kopplingen pris och prestanda blir inte lika stor när det gäller märkesvaror eftersom själva märket ses av vissa konsumenter ha ett egenvärde.

Att sälja dyrt för att få exklusivitetskänsla kan dock slå tillbaka, och frågan är om inte Apple gått på pumpen denna höst med sina senaste modeller.
2018-11-25, 07:23
Medlem
Citat:

Jag kan inte så mycket om Apple's produkter. Men jag inser bara fakta, vilket det jag också länkade till. Det är inga myter som jag sprider i heller, allt går se på nätet. Men jag ser nog med andra ögon vad du gör, därför jag uppfattar att du avgudar Apple! Jag skrev ett inlägg om de har börjat sänka priserna för komma upp i volym. Då till börja med i Japan och eventuellt i övriga regioner. Du regerade kraftigt.
Jag ser produkten Apple som en bra produkt, men för dyr för den stora massan.
Men jag vet också kvalité kostar om man vill ha, men den stora massan är inte beredd på köpa till det priset.
Apple lever i en värld att de tro de är själva, och tro de kan ta ut de priserna. Men jag tro de är samtidigt medvetna att de är ej själva givetvis.

Hoppas du förstår mig bättre nu. Jag har inte nämnt de gör dåliga produkter, men jag ser deras stortid är förbi. Att det kommer bli en tronskifte.

Ja det är rätt, det med mängder. Det mesta är ju för stora massan. Men i u länder så är även Samsung för dyr för de flesta, även de med budgetklass. Men för övriga världen, som de flesta länder så har det gått över styr med ta höga priser. Men folk tittar på statistik, sälj en produkt bra i stora mängder. Så tro folk de måste vara bra produkt. Därför är volym försäljningen ett viktigt instrument med kunna sälja. En minskad försäljning volym för förödande konsekvenser med folk blir misstänksamma.

Det därför jag tro Apple sänker sina priser, som en del av deras strategi för öka volymen och minska folks missnöje. Det är på det viset vi gör med våra produkter på det företag jag jobbar för. Visa år, så är priserna så dåliga, så vi säljer med bara tillverkningskostnaderna o lite till. Alltså vinsten är dålig per enhet. Men vi får upp volymen och folks intresse för en bra produkt. När det går bra, så ökas också vinsten per enhet. Det medför vi kan öka priserna och öka vinsten igen.

Jag gillar Apples produkter helt klart, men ej beredd betala priset för dem. De har blivit för höga. Så enkelt är det. Men kvalité kostar..

Status är viktigt utomlands. Ungefär som unga pågar som springer runde med Rolex här i sverige eller kör rundor med BMW här Iphone är jättevanlig här i Sverige, liksom Samsung. Så status sätt är det ingenting. I Indonesien kunde du lätt ragga upp brudar med visa en iphone telefon. Om de inte tro telefonen är oäkta förstås.

Nej jag har inte nämnt det är endast i Sverige man kan köpa via abonnemang. Jag sade det är lättare med köpa iphone via abonnemang i Sverige. Därför den är vanligare här... Det går tex ej i Indonesien, så lätt..

Ja vi kan vara inte överens med allt Peace! men i detta är vi överlag överens, men ser det med olika ögon bara.

Nej, du missuppfattade mig, jag reagerade inte alls kraftigt. Jag bara ville bara för förklara lite mer runt saken om detta med priserna, rykten om än det ena eller andra om Apple. Alltså att det kan finnas fler påverkande faktorer att ta hänsyn till än bara att bara lyssna till skrönor eller sensationsjournalistik då dessa oftast haft fel.

Har heller aldrig påstått att du skulle sagt att Apple har dåliga produkter.

Klart att Apple har fått hårdare konkurrens, och att den sannolikt hårdnar ännu mer, både i det tekniska men även sett till pris och marknader etc. Och det är välkommet då det sätter mer press på att både få fram bättre produkter och att priser måste tyglas.

Status finns överallt runt oss, men status skapas och ofta i betraktarens öga/sinne och inte alltid av den som har en viss produkt. Det finns ju de som inte tål att se en iPhone utan att direkt påstå att användaren har den enbart för status. Sådant beteende är närmast sjukligt. Jag själv t ex har aldrig brytt mig i om andra ser vad jag har för prylar, om jag har senaste Apple-modellen eller inte. Körde senast en iPhone 6S i 3 år. Köpte nyligen en XS spacegray som fick ett synnerligen anonymt tunt skal på baksidan så luren ser bara ut som en svart anonym svart platt sak när den är släckt.

Men samtidigt är såklart statusen viktig för tillverkare, Apple är inget undantag. Men det blir fel att tro att de mest handlar om status från vare sig tillverkare eller användare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in