2018-11-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unsolvablemystery
Flashback....psykopaternas näste. Hur kan ni hänga ut personer som har hela livet framför sig? Unga individer som gjort ett fel som de nu tack vare er ska stå för hela sina liv. Ja, mitt namn står med på listan och jag mår inte så bra just nu. Hoppas ni mår bra över att ni gottar er i andras lidande. Bara för att man fuskat på HP så önskar ni livet ur mig. Det är precis det ni har gjort. Jag har ingen livslust och är säker på att jag inte kommer leva nästa vecka ut.

Du får ju inte på nåt sätt tro att FB representerar ett snitt av åsikter bland befolkningen.
Jag (och de jag känner som ens känner till den här händelsen) ser det här som ett minimalt brott.
Du har helt rätt i att det är vedervärdigt att hänga ut folk så här. Människor gör så för att de är anonyma och hjärndöda.
Begår man ett brott i Sverige ska man straffas, sen är brottet sonat. På det sättet som skett i den här tråden får man ett livstidsstraff.
Vill säga till dig att göra allt du kan för att ta dig igenom den här krisen, sök hjälp. Du har precis som alla andra rätt till ett bra liv, trots dina misstag. Du har redan tagit ditt straff.
Om du känner att du vill och måste så byt namn, ingen kommer sitta o söka på ditt personnummer för att hitta en snubbe som fuskat på högskoleprovet en gång i tiden. Normala människor har liksom liv att leva.

Mvh
Citera
2018-11-24, 23:18
Medlem
Ok. Tråden har blivit extremt repetitiv, samma frågor dyker upp. En del försvarar fuskare och en del dedikerar 100-tals inlägg åt varför de har rätt att hänga ut folk(invänder ej)
Men det hela är uttjatat nu. Har varit aktiv sen start och mycket saftigt har uppdagats. Främst listorna på fuskare och en del uppgifter om fuskligan.
Lämnar tråden nu men ska hålla koll på pågående rättegången och vad som blir av med fuskarna. Tänker rekommendera att ni hör av er till UHR man kan ringa/mejla både Tuula Kuosmanen och Karin Röding.
Har själv tryckt iväg flera mejl.

Good riddance
Senast redigerad av Fredrikaan2 2018-11-24 kl. 23:20.
Citera
2018-11-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xsose
Vad är det du inte fattar? De personer som Tullius hönger ut kan omöjligen ha fuskat, eftersom att de inte skrev hp. Detta är något Tullius själv klargör.

På vilket sätt handlar det om att skydda fuskare när man tycker att det är omoget och osmakligt att hänga ut folk som inte har fuskat?

Jag fattar men jag har återigen sagt att jag bryr mig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Jag skyddar ingen. Jag tycker bara inte att det är rätt att hänga ut folk. Tycker det är fel att begå omoraliska handlingar när man själv sitter och predikar om moral.

Kan vara som du säger. Du verkar bara lite överbeskyddande. Vi har olika syn på uthängning av fuskare. Du ser det som fel för att personerna mår dåligt etc... Jag ser det som avskräckande exempel.
Citera
2018-11-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
*ri* Z*rg*ri*n, Solna, diskuterade 1,4 för 39 lax men står som raderad kund så vi vet inte om han fullföljde. Driver bolag med 15 anställda. Hoppas att bokföringen sköts klanderfritt....

https://www.merinfo.se/person/Solna/*ri*-Z*rg*rian-1992/buygm-53bm8

https://www.solidinfo.se/person/*ria_Z*rg*ri*n/64fac399dea003fe5fdd9f80528227fa

Chockad över hur du gräver så jävla bra. Kanske ska ersätta EBM
Citera
2018-11-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unsolvablemystery
Flashback....psykopaternas näste. Hur kan ni hänga ut personer som har hela livet framför sig? Unga individer som gjort ett fel som de nu tack vare er ska stå för hela sina liv. Ja, mitt namn står med på listan och jag mår inte så bra just nu. Hoppas ni mår bra över att ni gottar er i andras lidande. Bara för att man fuskat på HP så önskar ni livet ur mig. Det är precis det ni har gjort. Jag har ingen livslust och är säker på att jag inte kommer leva nästa vecka ut.

Ja, klart som fan att du får mycket hat. Vad förväntade du dig? Speciellt av folk som har kämpat för att komma in i en utbildning.
Men livet går vidare. Du ska inte dö för att du fuskade på ett prov. Läs upp ditt betyg och sök in på nytt. Som någon tidigare påpekade så har du inte dödat någon. Lär dig av ditt misstag så att du aldrig hamnar i samma situation igen.
Citera
2018-11-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
FUP:en Aktbilaga 258 sid 297 och vidare. Ett trevligt litet excelblad som farbror polisen glömde maska...
Hur bra som helst! De hade tom "bevis mot konkurrenter"
Citera
2018-11-24, 23:30
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Fast det vi diskuterade ju är att Tullius hänger ut personer som endast har kontaktat ligan, eller påståtts vara dessa personer av någon annan i kontakt med ligan, utan att fuska.

Varför förtjänar man att hängas ut om man inte faktiskt har fuskat och på så sätt påverkat normeringen eller urval till utbildningar?

Därför att de har kontaktat dessa ligor av någon orsak, och till 99,99% är det för att fuska på HP (alternativt att hjälpa till med fusket) och resterande procent är väl den reportern på Uppdrag Granskning som ville sätta dit er. Inte fan är det för att: "Jag var intresserad av den tekniken dessa ligor använder sig av" som någon påstod tidigare i tråden, för helvete människa, man up för fan och acceptera att det kommer statueras exempel av er fuskare och att racet är slut!
Citera
2018-11-24, 23:34
Medlem
Du och de du känner är inte heller ett snitt av åsikter i befolkningen.
I den akademiska världen ÄR fusk ett grovt brott. Det finns forskare som fått all sin forskning raderad ur forskningsdatabaser p g a fusk och som för all framtid är paria bland tidigare kollegor. Och fusket debuterar tidigt i livet, det blir en ond cirkel som inte går att stoppa.
Därför är det bra att det moraliska straffet döms ut redan för den som fuskar för att ta sig in på en högre utbildning.
Citera
2018-11-24, 23:35
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
Är det någon som har koll på om fuskaren Norhaan Ahmad som står listad bland de 22 åtalade fortfarande läser juridik på lunds universitet?

https://www.facebook.com/norhaanah
Citera
2018-11-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Därför att de har kontaktat dessa ligor av någon orsak, och till 99,99% är det för att fuska på HP (alternativt att hjälpa till med fusket) och resterande procent är väl den reportern på Uppdrag Granskning som ville sätta dit er. Inte fan är det för att: "Jag var intresserad av den tekniken dessa ligor använder sig av" som någon påstod tidigare i tråden, för helvete människa, man up för fan och acceptera att det kommer statueras exempel av er fuskare och att racet är slut!
Fast de fuskade ju inte, så varför ska de hängas ut? Begår de ett brott genom att kontakta ligan? Förstör de normeringen genom att kontakta ligan? Håller de människor ute från utbildningsplatser som de ska ha rätt till genom att kontakta ligan? Nej. Nej. Nej. Så, säg mig - varför ska man hängs ut människor av på grund av ”någon orsak” (som du själv skriver)?

Dessutom kan du omöjligt veta att någon inte har utgett sig för att vara personen i fråga i något av dessa fall. Jag säger samma sak dom jag sa till Tullius: akta dig för att inte bli doxxad, då kan du själv bli anmäld till div otrevliga saker och sedan uthängd

Sedan ska du ge fan i att kalla mig för fuskare. Jag gick ut med ~22,3. Man är inte en fuskare för att man tycker att det är fel att hänga ut folk som inte har begått ett brott. Idiot.
Citera
2018-11-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Ibland fattar jag mig inte på dig. Ena stunden vill man säga att man håller med dig med andra sekunden säger du saker som man inte håller med om. Du verkar ligga mitt på linjen vid de som "försvarar" och de som "anfaller".

Du säger kloka saker ibland men ibland tror man inte det man läser xD

Haha Låt mig förklara såhär... Jag försvarar inte fusket. Jag försvarar inte heller de som hänger ut folk.
Jag tycker att ALLA fuskare ska bli kastade från sina utbildningar, ta sitt straff, lära sig av sitt misstag och aldrig göra om det. Detta UTAN att för alltid bli stämplad och uthängd på nätet. Man kan absolut kontakta deras lärosäte men att hänga ut de på det här sättet är fel. Vi måste ändå ge de en chans.

Jag tror inte på det hela med att "vi hänger ut fuskare för att avskräcka andra".
Vi hade ett gäng som blev uthängda även år 2016, men vad hände efteråt? Folk fortsatte att fuska. Och gissa vad, de fuskade mer än någonsin!

Om du vill stoppa fuskandet kan du inte göra det genom att hänga ut folk. Om man tror att det leder till stop på fusket är man inte kapabel till att tänka logiskt.

Vill du verkligen få slut på fusket ska vi istället fokusera på ligan (andra ligor som fortfarande finns där ute). Jag är 100% säker på att de existerar fortfarande.
Citera
2018-11-24, 23:40
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Vad är det du inte fattar? De personer som Tullius hönger ut kan omöjligen ha fuskat, eftersom att de inte skrev hp. Detta är något Tullius själv klargör.

På vilket sätt handlar det om att skydda fuskare när man tycker att det är omoget och osmakligt att hänga ut folk som inte har fuskat?

Nja det är ju en blandad kompott. Två verkar ha fullföljt eftersom de har servicenummer bredvid sina namn, 1 gick till en konkurrent och åkte dit, 1 missade att anmäla sig till HP men hade uppsåt att fuska genom att ha betalat förskott, 2 har oklar status men verkar ha betalat förskott om 5000:- till ligan och har väl troligen därmed begått ett brott och 3 hoppade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in