2018-11-24, 19:10
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag skriver inte att man tjänar något. Jag menade att den avgörande betydelsen med din kommentar om brutal databearbetning var storleken på studien (?).
Nej, jag menar att man tittar på för många olika typer av kirurgi på för många olika sjukhus under en för lång tidsperiod och att man därför blivit tvungen att ta till en väldigt omfattande, "brutal", statistisk bearbetning av sina data. Denna bearbetning kommer dock ändå inte åt alla viktiga confounders. Studiens styrka (storleken) blir också dess stora svaghet (forskarna har inte koll på detaljerna i något av fallen). De vet t ex inte hur många av patienterna som dog som redan var, så att säga "dömda på förhand" men där man ändå valde att ge det en chans och försöka, och hur många som dog p g a slarv.
Citera
2018-11-24, 19:12
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Det står att man gjort det.
The observational nature of our study carries some limitations. Primarily, we are unable to account for unmeasured (and unmeasurable) residual confounding. Differences in socioeconomics and comorbidity, which were not measured by our data sources, might have contributed to our findings. We used hard matching to directly compare outcomes between patients treated by female and male surgeons, but within group heterogeneity from the categorical definitions of surgical volume and comorbidity might have caused residual confounding. Finally, we did not have information on the severity of the diseases for which surgery was performed (for example, cancer stage) or case complexity, though procedures were matched directly.
Citera
2018-11-24, 19:13
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ja, det finns ingen "ren" skicklighet. Det är en sammansättning av egenskaper. Resultatet av en operation är ett viktigt mått, ja. Poängen med tråden är inte att slå fast vilket kön som är de bästa kirurgerna utan att slå fast att det finns kvinnor som har de egenskaper som krävs för att prestera i mer pressade situationer.

Det gör ju att det ser "bra" ut att inte operera alls, då detta inte leder till dödsfall pga. komplikationer. Det kanske ligger i patientens intresse ändå att genomgå en operation trots risk.

Ingen har väl påstått att kvinnor inte har dessa egenskaper, du vill förklara skillnaden med stresstålighet och finmotorik etc, jag letar bara andra eventuella förklaringar till skillnaden.
Citera
2018-11-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag menar att studien är dåligt planerad från första början. Då blir det inte bra oavsett hur mycket data man samlar in.

Det är som att man vill jämföra vilket kön som är mest begåvat och väljer att titta hur bra samtliga svenska kvinnor och män mellan 10-25 presterar i bänkpress, dans, matematik och musik. Det går att göra och man kan bearbeta resultaten med olika former av matchning men resultatet kommer att bli skit oavsett hur mycket resurser man lägger ner på studien.
Däremot så skulle man med mycket enkla medel kunna göra en bra studie som fastslår vilket kön som är bäst på bänkpress.
Vad menar du? Att manliga kirurger kanske presterar bättre på vissa sorters operationer och kvinnliga kirurger bättre på andra sorters operationer?
Citera
2018-11-24, 19:14
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Verkar som om du hade rätt.

De tog 25 olika ingrepp, utan att förklara varför de valde just dessa och kom till slutsatsen att komplikationer sker färre gånger med en kvinnlig kirurg. Problemet? Att komplikationsrisken är väldigt stor mellan de olika ingrepp och att män och kvinnor är olika benägna att välja kompetensområden. Så man har slagit ihop områden där risken är hög och mansdominerad och områden där kvinnor ofta finns och där risken är låg.

Detta är inget annat än siffermanipulation i vanlig ordning. I double fucking dare you to prove me wrong.

Se avsnittet Strengths and limitations of this study:

Citat:
We used hard matching to directly compare outcomes between patients treated by female and male surgeons, but within group heterogeneity from the categorical definitions of surgical volume and comorbidity might have caused residual confounding. Finally, we did not have information on the severity of the diseases for which surgery was performed (for example, cancer stage) or case complexity, though procedures were matched directly.

Det betyder att man inte jämförde olika typer av ingrepp mot varandra. Forskare är i regel inte dumma i huvudet. De begriper att komplikationsrisken är mycket högre vid hjärntumörskirurgi än nageltrång. Det var dessutom inte bara dödsfallsrisken man mätte:

Citat:
After matching, the groups were comparable. Fewer patients treated by female surgeons died, were readmitted to hospital, or had complications within 30 days (5810 of 52 315, 11.1%, 95% confidence interval 10.9% to 11.4%) than those treated by male surgeons (6046 of 52 315, 11.6%, 11.3% to 11.8%; adjusted odds ratio 0.96, 0.92 to 0.99, P=0.02). Patients treated by female surgeons were less likely to die within 30 days (adjusted odds ratio 0.88; 0.79 to 0.99, P=0.04), but there was no significant difference in readmissions or complications. Stratified analyses by patient, physician, and hospital characteristics did not significant modify the effect of surgeon sex on outcome.
Citera
2018-11-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Tror lite har tappats i någon slags iver.

Manliga kirurger genomförde fler (procentuellt i förhållande till antal kirurger) operationer (ja, forskarna gör viss justering men gör mer eller mindre lösryckt) , de hade äldre patienter och fler manliga.

Frågan du kan ställa dig är varför ett patriarkat, om detta nu existerar (och avhandlingen är korrekt), skulle forstra män till att bli sämre kirurger och dö oftare än kvinnor.
Vad pratar du om? Tolkar du allt intresse för hur kvinnor framställs som feminism så att alla kvinnor som på något sätt bryr sig om kvinnofrågor måste stå till svars för idéer om patriarkatet?
Citera
2018-11-24, 19:24
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Vad menar du? Att manliga kirurger kanske presterar bättre på vissa sorters operationer och kvinnliga kirurger bättre på andra sorters operationer?
Nej, det var inte det jag menade. Jag menar att man inte kan slänga in neurokirurgi, kärlkirurgi, thoraxkirurgi, urologi, plastikkirurgi mm i samma studie så här och få ut ett vettigt resultat om man inte har helt matchade grupper (vilket man definitivt inte har i denna enorma observationsstudie).

Men intressant fråga ändå. Och ja, det är nog så. Jag skulle tro att manliga kirurger som grupp presterar bättre inom ortopedkirurgi där ökad muskelkraft är ett plus och att kvinnor kanske har förutsättningar att prestera något bättre inom mer pilliga operationer.
Citera
2018-11-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
The observational nature of our study carries some limitations. Primarily, we are unable to account for unmeasured (and unmeasurable) residual confounding. Differences in socioeconomics and comorbidity, which were not measured by our data sources, might have contributed to our findings. We used hard matching to directly compare outcomes between patients treated by female and male surgeons, but within group heterogeneity from the categorical definitions of surgical volume and comorbidity might have caused residual confounding. Finally, we did not have information on the severity of the diseases for which surgery was performed (for example, cancer stage) or case complexity, though procedures were matched directly.
Det stod i artikeln i Dagens medicin som jag länkade till att man gjorde det. Tydligen var det fel. De kanske menade komorbiditet. De matchade kirurgernas ålder och arbetsvolym för liknande operationer.
Citera
2018-11-24, 19:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Det stod i artikeln i Dagens medicin som jag länkade till att man gjorde det. Tydligen var det fel. De kanske menade komorbiditet. De matchade kirurgernas ålder och arbetsvolym för liknande operationer.
Som sagt. Man borde ha planerat en bättre studie från första början. Här verkar man ha satsat på stora datamängder istället för att göra mer åt de systematiska felen. Resultatet blir hög precision men lägre accuracy. Den mycket lilla skillnad man finner uppnår statistisk signifikans enbart p g a studiens storlek men resultatet är ändå mycket osäkert, jag skulle säga värdelöst.
Citera
2018-11-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det gör ju att det ser "bra" ut att inte operera alls, då detta inte leder till dödsfall pga. komplikationer. Det kanske ligger i patientens intresse ändå att genomgå en operation trots risk.

Ingen har väl påstått att kvinnor inte har dessa egenskaper, du vill förklara skillnaden med stresstålighet och finmotorik etc, jag letar bara andra eventuella förklaringar till skillnaden.
Självklart menar jag att relativt få komplikationer är ett viktigt mått på kirurgens prestation vid utförda operationer.

Jo många påstår det. Ocensurerade diskussioner om kvinnors närvaro vid olika domäner som tidigare varit manliga mynnar ofta ut i det. Vill jag förklara skillnanden mellan stresstålighet och finmotorik? Vad pratar du om?
Citera
2018-11-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag är chockad! Jag trodde att män och kvinnor var exakt lika bra på exakt allt. Studien visar att så inte är fallet. Analogt kan män alltså vara bättre än kvinnor på olika saker? Min världsbild gungar.

Vi får inte glömma peka på det faktum att mannens sämre prestation mycket väl kan bero på att han har fått höra att han inte kan medan kvinnor i 30 år har fått höra att de kan...

Allt som SVT skriver angående feminism kan direkt kastas i papperskorgen. SVT bedriver feminismpropaganda och inte nyhetsrapportering.

Det studien dock säger är att inget pekar på att kvinnor är sämre kirurger. Eller åminstone dödar de inte fler patienter.
Möjligt man kan fråga sig om det finns andra sätt mäta operationer, men men.

Hittade en annan artikel:
“Surgery is a highly male dominated profession so that the cohort of females truly represents the ‘best of the best’ proportionately more skilled, motivated, and harder working surgeons who have had to perhaps pass a ‘higher bar’ to succeed,” Satkunasivam said by email.

Because the study wasn’t a controlled experiment designed to prove whether or how surgeons’ sex influences patient outcomes, however, it’s possible that factors such as the complexity of individual cases might have influenced the results, Satkunasivam noted.
https://www.reuters.com/article/us-female-surgeons/do-fewer-patients-die-with-female-surgeons-idUSKBN1CO2QQ
19% av kirurger är kvinnor så det är inte SÅ liten andel.
Wallis suggests that the women have been asked to jump more significant hurdles, which, in turn, may have forced them to be, “smarter, more talented, harder working [and] more dedicated.” In other studies, female physicians have been shown to follow medical guidelines, communicate better with their patients, and adopt a patient-centered approach to their care.
https://blog.transonic.com/blog/physician-gender-do-women-make-better-surgeons-than-men
Inte osannolikt att kvinnor är bättre på att operera.
Å andra sidan skulle jag vilja se om man även kan bedöma operationers framgångar på andra sätt. Män kanske tar större risker, misslyckas oftare men kanske också lyckas oftare? Kvinnor kanske ger upp lättare om det känns osäkert och så får någon annan ta över?
Citera
2018-11-24, 19:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Nej, de matchade samma typ av operation utförda av kvinnlig/manlig kirurg mot varandra.
OK, men kan det uteslutas att de svårare fallen inom "samma typ" gick till manliga kirurger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in