2018-11-24, 16:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, det gör den inte. Man konstaterar att klimatförändringarna förvärrar bränder, men att staten Kalifornien inte ensam kan lösa det problemet.

Det är givet i det läget som nu råder, att man måste försöka begränsa bränderna genom skogsvård och utbildning av människor så att man är mer försiktig. Det är vad som går att göra i de omständigheter som råder. De vet att bränderna har förvärrats av uppvärmningen och det kommer att fortsätta. Det är just därför man vidtar de försiktighetsåtgärder som är möjliga att genomföra.
Suck!

Man säger dessutom att sammantaget så bidrar dagens skötsel till ökade växthusgaser:
…over time the fire-prone forests that were not thinned, burn in uncharacteristically destructive wildfires, and the resulting loss of forest carbon is much greater than would occur if the forest had been thinned before fire moved through. …failing to thin leads to a greater greenhouse gas burden than the thinning created in the first place, and that doesn’t even account for the avoided fossil fuel greenhouse gas emissions due to the production of energy from the forest thinnings. In the long term, leaving forests overgrown and prone to unnaturally destructive wildfires means there will be significantly less biomass on the ground, and more greenhouse gases in the atmosphere.
Citera
2018-11-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns proportionellt och kvalitetsmässigt sätt väldigt lite forskning som hävdar något sådant, men det lilla som finns framhävs stort på vissa bloggar. Det jag finner intressant är hur dåliga dessa få "skeptiska" forskare är på att övertyga ens varandra om att deras resultat är rätt. De har alla sin favorithypotes och för närmast monologer där de struntar i om någon tror på dem.

Har du någon favorithypotes från denna "massa" forskning?

P.S. Såg att du hänvisade till "Den forskning jag läst har hävdat att koldioxid inte ökar temperaturen utan att det snarare är ökad temperatur som ökar koldioxiden." Var hittar du sådan publicerad forskning? Inte blogginlägg utan publicerad i seriös, vetenskaplig press.

Jag minns inte vart jag läste det, var länge sen. Problemet med forskning är att det är jävligt dyrt, ge en forskare pengar så kan han bevisa vad som helst.
Citera
2018-11-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Jag minns inte vart jag läste det, var länge sen. Problemet med forskning är att det är jävligt dyrt, ge en forskare pengar så kan han bevisa vad som helst.
Sån bekväm inställning när forskare säger något du inte vill tro på...
Citera
2018-11-24, 16:46
Medlem
Citat:
INGEN förnekar klimatförändringar, det är människans påverkan som det inte är konsensus om
Har du missat hela gnället på "skeptiska" bloggar om hur instrumentdata som visar på uppvärmning skall vara manipulerade? Min erfarenhet är att det inte finns en enda detalj inom AGW som inte misstros av en delmängd av förnekarna. Det må vara temperaturökning, att det alls är meningsfullt att tala om medeltemperatur, att CO2-halten stiger, att det finns en växthuseffekt osv. Det handlar om systemtippning. Dessa förnekare vräker ur sig obegränsat med hypoteser i hopp om att övertyga med kvantitet, inte med kvalitet. Sen kan var och en ta till sig just den hypotes han tycker låter bra och förneka att de andra ens existerar.
Citera
2018-11-24, 17:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Suck!

Man säger dessutom att sammantaget så bidrar dagens skötsel till ökade växthusgaser:
…over time the fire-prone forests that were not thinned, burn in uncharacteristically destructive wildfires, and the resulting loss of forest carbon is much greater than would occur if the forest had been thinned before fire moved through. …failing to thin leads to a greater greenhouse gas burden than the thinning created in the first place, and that doesn’t even account for the avoided fossil fuel greenhouse gas emissions due to the production of energy from the forest thinnings. In the long term, leaving forests overgrown and prone to unnaturally destructive wildfires means there will be significantly less biomass on the ground, and more greenhouse gases in the atmosphere.
Det är DIN tolkning. Och alla artiklar jag länkat till, där statistik och experter säger att klimatförändringarna gör att bränder förvärras, de struntar du i!!!!! Du vet väl att det är sånt som kallas enkelspårighet. Eller fanatism.
Senast redigerad av humanlife 2018-11-24 kl. 17:28.
Citera
2018-11-24, 17:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
INGEN förnekar klimatförändringar, det är människans påverkan som det inte är konsensus om

Konsensus?
Det råder inte konsensus om att det finns ett samband mellan tobaksrökning och cancer.

Om det hade varit förbjudet för PhilipMorris och andra tobaksbolag att pumpa in pengar i Heartland och liknande propagandamaskinerier så skulle det varit koncensus om att det finns ett samband mellan tobaksrökning och cancer.

Om det vore förbjudet för bröderna Koch och övriga representater för fossilindustrin att pumpa in pengar i Heartland, GWPF och liknande ljusskygga organisationer, som ljuger om vad som helst bara dom får betalt, då skulle det råda koncensus även om sambanden mellan förbränning av fossila bränslen, CO2-utsläpp och den ökning av den globala medeltemperaturen som detta medför.

Bröderna Koch var f.ö. också med och betalade för att få Trump som president.

Det finns ju också dom ljusskygga bloggarna, ett steg längre ner i "näringskedjan". Dom kan skriva vad som helst, bara det motverkar minskad förbränning av fossila bränslen. Det finns t.o.m. en sådan i Sverige "Kimatförmörkningen" kallas dom (i folkmun).

Konspirationeteorier
– Flat Earth
– Chemtrail
– Klimatförnekarrörelsen

Alla är konspirationsteorier som om jag ska vara optimist frodas där okunskapen är stor. Emellanåt tänker jag att sådant här stolleri vore mindre vanligt om stollar som borde vara inlåsta vore inlåsta.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-24 kl. 17:20.
Citera
2018-11-24, 17:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det lustiga är att det är klimatförnekare, varav de flesta inte är klimatexperter, som påstår att det inte är konsensus.
Klimatexperter är däremot överens om att våra utsläpp av koldioxid är den främsta orsaken till uppvärmningen.

Trump thinks scientists are split on climate change. So do most Americans

There’s a 97% expert consensus on human-caused global warming, but most Americans are unaware

When queried about the most recent IPCC report, Republican lawmakers delivered a consistent, false message – that climate scientists are still debating whether humans are responsible. The previous IPCC report was quite clear on this, attributing 100% of the global warming since 1950 to human activities. As Nasa atmospheric scientist Kate Marvel recently put it, “We are more sure that greenhouse gas is causing climate change than we are that smoking causes cancer.”

Donald Trump articulated the incorrect Republican position in an interview on 60 Minutes:
We have scientists that disagree with [human-caused global warming] … You’d have to show me the [mainstream] scientists because they have a very big political agenda

To paraphrase, ‘I know scientists. I have the best scientists.’ And of course Trump thinks he has “a natural instinct for science” which, as astrophysicist Katie Mack noted, is not a thing:
Americans badly underestimate the expert climate consensus

Numerous papers have shown that over 90% of climate science experts agree that humans are the main cause of global warming since 1950, and when considering peer-reviewed papers, the consensus exceeds 97%.

https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2018/oct/22/trump-thinks-scientists-are-split-on-climate-change-so-do-most-americans
Senast redigerad av humanlife 2018-11-24 kl. 17:30.
Citera
2018-11-24, 17:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är DIN tolkning. Och alla artiklar jag länkat till, där statistik och experter säger att klimatförändringarna gör att bränder förvärras, de struntar du i!!!!! Du vet väl att det är sånt som kallas enkelspårighet. Eller fanatism.
Det är vad jag kallar BS-radar. Eller att upptäcka TDS manifesterad i skrift: https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_derangement_syndrome
Citera
2018-11-24, 18:04
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Här har du en bra sida:
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/

Så länge det fortsätter bli varmare lär havsnivåhöjningen fortsätta accelerera.
Jag har sett andra uppgifter men sanningen kan ligga annorstädes, kanske i din länk, kanske inte.

Havsnivåhöjningen borde bero på fler faktorer än temperatur.

1. Expansion på grund av högre värme eller tvärtom.
2. Avrinning (eller tvärtom) av landbaserade vattensystem (typ aralsjön).
3. Omvandling av landbaserad vatten i fryst form till vätska eller tvärtom som sedan rinner av.
4. Grundvattennivån över land.
5. Kontinentalsockelrörelse.
6. Eventuella mindre faktorer jag missat eller ignorerat.

Att havsnivån sägs ha stigit även när temperaturen sjönk från 50- till 70-talet indikerar att det är andra faktorer osm samverkar.

Sedan kanske orsaken till att man reviderat ner 30- och 50-talets temperaturtoppar kanske beror på att man kompleterat med data från havsnivån (för att bredda uppmätta data utöver främst US och EU).

Tänk om man återkopplat en annan faktor i modellerna som egentligen inte hör dit?

Att ytan rör på sig är väl ganska etablerat, den sänka som nu uppstår i östra afrika skulle ju sänka havsnivån om fri kanal skull etablera sig, eller hur?
Citera
2018-11-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag har sett andra uppgifter men sanningen kan ligga annorstädes, kanske i din länk, kanske inte.
Svårt att diskutera om du inte kan presentera dessa "andra uppgifter".
Citat:
Havsnivåhöjningen borde bero på fler faktorer än temperatur.

1. Expansion på grund av högre värme eller tvärtom.
2. Avrinning (eller tvärtom) av landbaserade vattensystem (typ aralsjön).
3. Omvandling av landbaserad vatten i fryst form till vätska eller tvärtom som sedan rinner av.
4. Grundvattennivån över land.
5. Kontinentalsockelrörelse.
6. Eventuella mindre faktorer jag missat eller ignorerat.
Glöm heller inte byggen av vattenkraftverk och andra dammar som lagrar betydande mängder vatten.
Citat:
Att havsnivån sägs ha stigit även när temperaturen sjönk från 50- till 70-talet indikerar att det är andra faktorer osm samverkar.
Eller också bara att det finns en tröghet i systemet. Vattennivån ställer inte omedelbart in sig efter en högre temperatur och även under 70-talet var temperaturen betydligt högre än 100 år tidigare så havet kunde fortsätta bli varmare.
Citat:
Att ytan rör på sig är väl ganska etablerat, den sänka som nu uppstår i östra afrika skulle ju sänka havsnivån om fri kanal skull etablera sig, eller hur?
Vore dock en väldigt egendomlig slump om ytan började röra på sig mycket mer just när vi börjar släppa ut växthusgaser. Havsnivån har legat rätt stilla mellan slutet på senaste istiden och 1800-talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise#/media/File:Post-Glacial_Sea_Level.png
Citera
2018-11-24, 20:19
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Snälla! Läs innan du kommenterar!

Jag har redan gett dig referenser till källor som beskriver hur du kan räkna fram växthuseffekten på Jorden. Om vi vill göra det skaffa materialet och läs. Det är definitivt bortom vad som ryms här.

När det gäller Venus (som jag skrivit tidigare, men repeterar nu och hoppas att du läser) har vi inte tillräckligt med information för att göra något som är i närheten av noggranna beräkningar av växthuseffekten. Självklart kan vi ändå göra en hel del beräkningar utgående från grundläggande fysikaliska principer som gäller universellt och utgående från det vi vet. Vi kan validera de hypoteser vi gjort utgående från observationer och se om dom är realistiska. Om du vill kalla sådana beräkningar "värdelösa" så kan jag inte tolka det som annat än att du fortfarande har svårt för att acceptera giltigheten av grundläggande fysikaliska principer.

Skaffa Hartmann's bok och lär dig räkna på Jordens atmosfär.

Att göra dom beräkningarna går långt utanför vad som ryms här.

Kanske kan du med dom lärdomarna som du får då gå vidare och räkna ut växthuseffekten på Venus även om resultatet kommer att bli ungefärligt.

Efter hand som tiden går så får vi ju mer information om den ogästvänliga planeten. Att skicka instrument till en plats där bly smälter ställer lite andra krav på instrument och farkost än vad vi är vana vid på vår planet.

Men jag är inte intresserad av att djupdyka mer i jordens växthuseffekt. Vi har ju bara ett enda pågående experiment där. Venus tillför ju något genom att ge ett experiment till, så vi verkligen kan testa om modellerna funkar!

Du behöver inte göra några avancerade beräkningar. Börja med att räkna med en homogen atmosfär med 100% CO2 i en endimensionell värld. Det är väl iofs bättre att vi tar en färdig beräkning från någon av de som säger att Venus temperatur beror på runaway green house effect, än att du eller jag sätter mig och gör det?

För övrigt säger jag inte emot att det över lång tid finns en effektbalans av in och utstrålning över det tredimensionella klotet.

Jag tror den springande punkten är att jag ser från observationer att temperaturen är mer eller mindre låst vid ca 0,1 bar utifrån solinstrålning. Därmed beror yttemperaturen beror på lapse rate. Exempelvis, om Venus hade haft 1000 bar på sin yta hade temperaturen varit 200-250 grader högre (eller vad det nu blir).

Observationerna verkar inte passa med växthusmodellen, så då blir det ju lite svårt för de som bara vill leva i sina modeller.

Vad ger förresten din modell att temperaturen hade varit vid 1000 bar?

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2018-11-24 kl. 20:24.
Citera
2018-11-24, 20:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Glöm heller inte byggen av vattenkraftverk och andra dammar som lagrar betydande mängder vatten.

Hur mycket vatten finns det i vattnreservoarerna?
Jag blev lite nyfiken på vattenreservoarers betydelse och räknade lite på Three Gorges Reservoir som är stor. Den har en total volym på 39.3 km3.
Jämför med dom största reservoarerna i Sverige som är Vänern, 9,4 km3 och Suorva, Lule älv, 6,0 km3.

Världshavens yta är 360 miljoner km2.

Om jag räknat rätt så skulle världshaven stiga med 0,11 mm om man släppte ut 39.3 km3 från Three Gorges Reservoir i haven.

Hur snabbt stiger havsytan?
Enligt NOAA så steg havsnivån mellan 1993 och 2014 med 1/8", 3,2 mm per år.

https://oceanservice.noaa.gov/facts/sealevel.html

Varför stiger havsytan?
Så här skriver NOAA i texten som länkas till ovan, om orsaken till att havsnivån stiger:
The two major causes of global sea level rise are thermal expansion caused by warming of the ocean (since water expands as it warms) and increased melting of land-based ice, such as glaciers and ice sheets. The oceans are absorbing more than 90 percent of the increased atmospheric heat associated with emissions from human activity.
(Mina fetningar ovan)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in