Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du menar alltså att senaste decenniernas brandskydd, skogsbruk, urbanisering och annat har med klimatet att göra. Kalifornien har alltid haft bränder och ganska omfattande sådana. Dessutom ingår torka i klimatzonen där. Att människor dessutom anlägger de flesta bränderna p.g.a. oförsiktighet, slarv och ibland medvetet vilka sedan blir mer omfattande p.g.a. vanskötsel och frånvaro av naturliga avbränningar kan väl inte kopplas till varmare klimat.
Du verkar inte läsa artiklarna och statistiken som jag länkade till. Dessutom förvränger du det jag skrev.
Jag skrev ju exakt hur klimatförändringarna påverkar bränderna så att de blir värre. Mer värme och torka och starkare vindar gör att bränderna snabbt förvärras, sprider sig, får farligare flammor och blir svårare att hantera. Vi såg samma sak hända i Sverige i somras och i Västmanland för 2 år sedan. Samma sak har hänt i Sydeuropa i flera år.
Vi kan knappast komma dit hän att folk slutar orsaka bränder helt och hållet. Bränder uppstår överallt och i de flesta fall är människor inblandade på något sätt. Men de allra, allra flesta kan släckas relativt omgående. Men detta är förändrat nu i och med ett varmare klimat. Det är ju därför den här nya situationen är så farlig.
Förstår du skillnaden mellan en orsak och en förvärrande faktor?