2018-11-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och de exakta mekanismerna som styr klimatet idag är heller inte kända. Så Milankovitchcyklerna påverkade klimatet då men inte nu. Kanske solaktiviteten hade något att göra med klimatet förr men inte nu också.
Milankovitccyklerna påverkar klimatet lika mycket nu som tidigare, det är bara det att de är så långsamma att de har försumbar inverkan över ett sekel. Det är som att skylla på att man får sämre resultat på 100 meter än man fick dagen innan med att man blivit äldre. Det finns helt enkelt inget som tyder på att vara sig solen eller förändringar i jordbanan kan förklara senaste seklets uppvärmning. Dessutom kvarstår problemet vart den uppvärmning som man förväntar sig från mer CO2 då tagit vägen.
Citera
2018-11-24, 15:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Inte alls. Vi kan ta jämförelsen på andra områden med okända variabler som ekonomi. Du har liknande problem med förutsägelser där. Jämförelsen med väder är att annat område som man kan säga ligger lite närmare klimatet. Vi har varken kunskapen om mekanismerna eller kännedom om alla parametrar för att beräkna klimatet i framtiden. En ytterligare begräsning av betydelse är beräkningskapacitet i de datorer vi använder idag. Att då påstå att man med noggrannhet kan förutspå klimatet om hundra år är därför rent humbug och pseudovetenskap.

Nu är du där igen och försöker tillämpa ekonomi på naturvetenskap! Det fungerar inte!

Jag förstår att du helt saknar kunskaper i fysik och klimatlära. Det är OK, och fråga gärna om det är något du vill veta. Någon i tråden kommer troligen att svara.

När du säger att du kan ekonomi och därför förstår fysik och klimatlära då exponerar du en brist på insikt och omdöme som är skrämmande.

Om du istället skrev:

"Jag förstår inte hur man kan beräkna Jordens medeltemperatur om 50 år när man inte kan beräkna vädret om tio dagar." då finns det många här som skulle kunna förklara för dig. Om jag kan utgå från att du är bildbar. Kan jag det?

Citera
2018-11-24, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nu är du där igen och försöker tillämpa ekonomi på naturvetenskap! Det fungerar inte!

Jag förstår att du helt saknar kunskaper i fysik och klimatlära. Det är OK, och fråga gärna om det är något du vill veta. Någon i tråden kommer troligen att svara.

När du säger att du kan ekonomi och därför förstår fysik och klimatlära då exponerar du en brist på insikt och omdöme som är skrämmande.

Om du istället skrev:

"Jag förstår inte hur man kan beräkna Jordens medeltemperatur om 50 år när man inte kan beräkna vädret om tio dagar." då finns det många här som skulle kunna förklara för dig. Om jag kan utgå från att du är bildbar. Kan jag det?

Då får du hålla på till fan kommer och hämtar dig. När någon gång har klimatet varit en linjär företeelse till att börja med?
Citera
2018-11-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Konvention för väl inte bort energi från klimatsystemet? Till syvende och sist måste väl all energi som lämnar jorden mot rymden strålas bort? Eftersom konvention inte kan ske i rymden? Däremot kan det ju föra bort energi från ytan och stora delar av atmosfären?
Precis. Konvektion transporterar energi från lägre atmosfären upp mot tropopausen där atmosfären är mer genomskinlig för IR så strålningen kan försvinna ut i rymden.

Om man tänker sig en "stel" atmosfär som förhindrar konvektion skulle jordytan vara mycket varmare. Här ett blogginlägg som räknar på en enkel strålningsmodell utan konvektion:
https://scienceofdoom.com/2014/06/21/radiative-atmospheres-with-no-convection/
(Finns en hel del att hämta på den bloggen)
Citera
2018-11-24, 15:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Och de exakta mekanismerna som styr klimatet idag är heller inte kända. Så Milankovitchcyklerna påverkade klimatet då men inte nu. Kanske solaktiviteten hade något att göra med klimatet förr men inte nu också.

Fascinerande!

Milanković-cyklerna har perioder på ca 110000, 41000 och 26000 år.

Hur tänkte du när du kom fram till att förlopp med dessa periodiciteter plötsligt kan förändra Jordens medeltemperatur på 50-60 år?

Citera
2018-11-24, 15:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du menar alltså att senaste decenniernas brandskydd, skogsbruk, urbanisering och annat har med klimatet att göra. Kalifornien har alltid haft bränder och ganska omfattande sådana. Dessutom ingår torka i klimatzonen där. Att människor dessutom anlägger de flesta bränderna p.g.a. oförsiktighet, slarv och ibland medvetet vilka sedan blir mer omfattande p.g.a. vanskötsel och frånvaro av naturliga avbränningar kan väl inte kopplas till varmare klimat.

Du verkar inte läsa artiklarna och statistiken som jag länkade till. Dessutom förvränger du det jag skrev.

Jag skrev ju exakt hur klimatförändringarna påverkar bränderna så att de blir värre. Mer värme och torka och starkare vindar gör att bränderna snabbt förvärras, sprider sig, får farligare flammor och blir svårare att hantera. Vi såg samma sak hända i Sverige i somras och i Västmanland för 2 år sedan. Samma sak har hänt i Sydeuropa i flera år.

Vi kan knappast komma dit hän att folk slutar orsaka bränder helt och hållet. Bränder uppstår överallt och i de flesta fall är människor inblandade på något sätt. Men de allra, allra flesta kan släckas relativt omgående. Men detta är förändrat nu i och med ett varmare klimat. Det är ju därför den här nya situationen är så farlig.

Förstår du skillnaden mellan en orsak och en förvärrande faktor?
Citera
2018-11-24, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du verkar inte läsa artiklarna och statistiken som jag länkade till. Dessutom förvränger du det jag skrev.

Jag skrev ju exakt hur klimatförändringarna påverkar bränderna så att de blir värre. Mer värme och torka och starkare vindar gör att bränderna snabbt förvärras, sprider sig, får farligare flammor och blir svårare att hantera. Vi såg samma sak hända i Sverige i somras och i Västmanland för 2 år sedan.

Vi kan knappast komma dit hän att folk slutar orsaka bränder helt och hållet. Bränder uppstår överallt och i de flesta fall är människor inblandade på något sätt. Men de allra, allra flesta kan släckas relativt omgående. Men detta är förändrat nu i och med ett varmare klimat. Det är ju därför den här nya situationen är så farlig.

Förstår du skillnaden mellan en orsak och en förvärrande faktor?
Men kara lilla vän. Speciellt den senare artikeln hävdar det jag säger.
Citera
2018-11-24, 15:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Då får du hålla på till fan kommer och hämtar dig. När någon gång har klimatet varit en linjär företeelse till att börja med?

Ja, men då vet vi att du är obildbar. Ingen stor överraskning, IOFS...

För alla bildbara...

Climate change: Report warns of growing impact on US life
Unchecked climate change will cost the US hundreds of billions of dollars and damage human health and quality of life, a US government report warns.
"Future risks from climate change depend... on decisions made today," the 4th National Climate Assessment says.
The report says climate change is "presenting growing challenges to human health and safety, quality of life, and the rate of economic growth".
The warning is at odds with the Trump administration's fossil fuels agenda.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46325168

Citera
2018-11-24, 15:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, men då vet vi att du är obildbar. Ingen stor överraskning, IOFS...

För alla bildbara...

Climate change: Report warns of growing impact on US life
Unchecked climate change will cost the US hundreds of billions of dollars and damage human health and quality of life, a US government report warns.
"Future risks from climate change depend... on decisions made today," the 4th National Climate Assessment says.
The report says climate change is "presenting growing challenges to human health and safety, quality of life, and the rate of economic growth".
The warning is at odds with the Trump administration's fossil fuels agenda.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46325168

Eh, jag har aldrig förnekat klmatförändringar. Hoppas t.o.m. att det blir varmare och fuktigare framöver. Ställde en fråga förut om du har något emot att det regnar i helgen i MÖ. Vet inte om det har med klimatförändringar att göra men jag skulle tro att lite regn inte är helt fel där även om det tillfälligt ställer till problem.

Citera
2018-11-24, 15:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Milanković-cyklerna har perioder på ca 110000, 41000 och 26000 år.

Hur tänkte du när du kom fram till att förlopp med dessa periodiciteter plötsligt kan förändra Jordens medeltemperatur på 50-60 år?

Ville bara uppmärksamma att det finns fler faktorer i klimatspelet. Vad sägs om C-faktorn t.ex.?
Citera
2018-11-24, 16:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men kara lilla vän. Speciellt den senare artikeln hävdar det jag säger.
Nej, det gör den inte. Man konstaterar att klimatförändringarna förvärrar bränder, men att staten Kalifornien inte ensam kan lösa det problemet.

Det är givet i det läget som nu råder, att man måste försöka begränsa bränderna genom skogsvård och utbildning av människor så att man är mer försiktig. Det är vad som går att göra i de omständigheter som råder. De vet att bränderna har förvärrats av uppvärmningen och det kommer att fortsätta. Det är just därför man vidtar de försiktighetsåtgärder som är möjliga att genomföra.
Citera
2018-11-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men nu är det tusentals experter och forskare och FAKTA som visar att världen har blivit varmare.

Våra utsläpp av koldioxid är den främsta anledningen den ökade koldioxidhalten i atmosfären.
INGEN förnekar klimatförändringar, det är människans påverkan som det inte är konsensus om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in