2018-11-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Märkligt, eftersom universitetet utfärdat poängen från första början. I så fall har man ju själv begått ett pinsamt misstag.
Står personen för vad den gjort tror jag att förståelsen ökar. Klarar personen av studierna har ju vederbörande bevisat att han/hon är kapabel att utföra sitt uppdrag.
Orimligt. Alla har rätt till utbildning, alltså utan fusk. Böter hjälper inte om personen ifråga redan är utfattig. Denna diskussion är topic i tråden.
Högskoleprovet testar även egenskaper som inte testas på läkarprogrammet: snabbtänkthet under press, förmåga att se samband, logiskt och abstrakt tänkande...

Alla dessa är i grund och botten nödvändiga för att man skall kunna utföra ett högutbildat jobb väl.
Citera
2018-11-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Knappt några svenskar alls i någon av grupperna!
Menar du att svenskar är mindre ambitiösa?
Citera
2018-11-24, 16:53
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
En ingenjör, en jurist, en läkare måste kunna saker, nivån på utbildningen sätts av hur pass komplicerat teknik / medicin / juridik faktiskt är. Hade man kunnat lära ut hur man bygger smartphones till schimpanser så hade man lagt undervisningen på den nivån, men tyvärr är det inte möjligt.
Jag kanske tolkar dig aningen strikt här, men bara för att undanröja alla eventuella missförstånd: Är det endast dessa tre (3) program som innebär att den examinerade "måste kunna saker"? Jag tror nämligen inte ett dugg på det du säger: snarare används utbildningssystemet som ett sätt att bibehålla gamla mögliga klassklyftor.
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Högskoleprovet testar även egenskaper som inte testas på läkarprogrammet: snabbtänkthet under press, förmåga att se samband, logiskt och abstrakt tänkande...

Alla dessa är i grund och botten nödvändiga för att man skall kunna utföra ett högutbildat jobb väl.
Men långt ifrån alla kommer ju in via högskoleprovet...
Senast redigerad av Condottieri 2018-11-24 kl. 17:01.
Citera
2018-11-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Såg namnet Faisal Wali på listan, från värmland. Född 95.
Låter inte som ett gammalt anrikt släktnamn från Värmland, men vem vet. ☹️
Citera
2018-11-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
På sid 543 i aktbilaga 250 MASKAD del 2 (aktbil.353) hittar vi ett paket sänt till:

*l!* Hamamg! (43)
Arkadväg*n 1 lgh 1704
121 47 Johann*shov
*=e !=i
Som dock inte är anmäld till provet utan troligen "postombud" till någon som anmält sig

På samma address bor, enligt Ratsit: Mar!a *va Jon!a Hamamg! Norl*n (33

Hittar ingen som rotat i det namnet, men har inte läst varje post. Någon som hittat något kopplat till honom?

Är detta samme person? http://wwwc.aftonbladet.se/sport/0101/09/bajen.html
Citera
2018-11-24, 17:34
Medlem
Vad jag fattat det som så vet de som säljer/sålt svaren inte facit, utan de löser uppgifterna själva i realtid? Hur kan de i så fall vara så säkra på att de kommer kunna lösa alla uppgifter??
Citera
2018-11-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElMachoGrand
Är detta samme person? http://wwwc.aftonbladet.se/sport/0101/09/bajen.html

Ja, det verkar som att det är samma person. Han är 43 år idag.

Citat:
Hamamgi, Elie Född: 26.01.1975

http://www.sporthistoria.se/hb_stat.htm
Citera
2018-11-24, 17:40
Medlem
discomusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Att det finns många studenter från MENA länder i dessa program betyder inte att alla har fuskat sig in.
Nu överdriver du/ni.
Många från Mellanöstern t.ex vill bli läkare och tandläkare pga. yrkets status och vissa som faktiskt brinner för det yrket/deras föräldrar har studerat till samma yrke. Många av dem har tagit sig in på utbildningarna på ett ärligt sätt, sen att delen som fuskat sig in är ruttna är det ingen frågan om. Jag har själv varit extremt trångsynt under trådens gång det kan jag erkänna. Sluta generalisera.
Fuskar en svensk så finns inte så stora reaktioner, vissa här i tråden väljer till och med att inte skriva ut namnen på de fuskare med svenskklingande namn. Diskutera brottet/brotten om ni är här för det annars kan ni tar er anonymitet och lämna tråden. Tråden heter NORRKÖPING: 3 HÄKTADE MISSTÄNKT FÖR ATT HA SÅLT SVAR FÖR HÖGSKOLEPROV MELLAN 2015-2018
Det finns en annan aktiv tråd som handlar om fuskare och högskoleprovet samt fuskare som underkänts- den är också aktiv, gå dit och skriv av er.

Bra skrivet. Tror du missförstod mig lite, jag ”försvarar” snarare att det faktiskt ÄR många invandare som är läkare och tandläkare och det är fan grymt.

Håller även med att tråden fokuserar aaalldeles för mycket på fuskarna nu och det börjar bli tröttsamt. Jag vill gräva mer i huvudmännens bakgrund, hur de bar sig åt och sådana detaljer.
Citera
2018-11-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Att det finns många studenter från MENA länder i dessa program betyder inte att alla har fuskat sig in.
Nu överdriver du/ni.
Många från Mellanöstern t.ex vill bli läkare och tandläkare pga. yrkets status och vissa som faktiskt brinner för det yrket/deras föräldrar har studerat till samma yrke. Många av dem har tagit sig in på utbildningarna på ett ärligt sätt, sen att delen som fuskat sig in är ruttna är det ingen frågan om. Jag har själv varit extremt trångsynt under trådens gång det kan jag erkänna. Sluta generalisera.
Fuskar en svensk så finns inte så stora reaktioner, vissa här i tråden väljer till och med att inte skriva ut namnen på de fuskare med svenskklingande namn. Diskutera brottet/brotten om ni är här för det annars kan ni tar er anonymitet och lämna tråden. Tråden heter NORRKÖPING: 3 HÄKTADE MISSTÄNKT FÖR ATT HA SÅLT SVAR FÖR HÖGSKOLEPROV MELLAN 2015-2018
Det finns en annan aktiv tråd som handlar om fuskare och högskoleprovet samt fuskare som underkänts- den är också aktiv, gå dit och skriv av er.

Förstår din syn. Men man kan inte göra en tråd till en kvadrat på det sättet. Fuskarna tillhör hela ämnet. Sen är det sant att svenskar också fuskar och det förtjänar lika mycket kärlek/skit som invandrarna som fuskar. Men sanning är att de fuskar i större grad (är förståeligt men ändå oförlåtligt, fuskmässigt).
Citera
2018-11-24, 17:51
Medlem
aluminimums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
En sista reflektion: VARFÖR reagerade inte UHR!? Hela historien rullades upp genom ett tips från försmådd pojkvän där hela ligan serverades på silverfat till EBM. Polisen/UHR har under många år underlåtit att göra ngt effektivt. Hela polisoperationen är mot sittning ducks! Det handlade bara om att dra alla inför skranket med handen i syltburken.

Vad hade (inte) hänt om läckan till EBM inte skett? År från år tillät man hphjälpen bygga upp sin kapacitet utan att göra något effektivt!!!

Det var också något som slog mig när jag såg en av DOLD dokumentärerna härom dagen. För reportern var det så otroligt lätt att bara köpa ett fusk och se hur det gick till. Det borde något initiativrik person inom UHR ha gjort långt tidigare!

Hade jag jobbat inom UHR, så hade jag lätt tagit 5000kr ur egen plånbok för att köpa ett fusk. Bara för att se vart det leder.

Men jag antar att stofilerna inom UHR har sin lön hur det än går, och vågar inte ta ett enda steg utanför "lagboken" för att komma åt problemet.
Senast redigerad av aluminimum 2018-11-24 kl. 17:56.
Citera
2018-11-24, 17:53
Medlem
En bekant till mig finns med i deras lista, men han har ej köpt fusket utan han ångrade sig. Om man står med i listan, räcker det för att ogiltigförklara ens prov, hur påverkas man om man t ex kastas ut ur sin utbildning pga att man gjort ett misstag och sen ångrat sig men inte fuskat?
Citera
2018-11-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
En bekant till mig finns med i deras lista, men han har ej köpt fusket utan han ångrade sig. Om man står med i listan, räcker det för att ogiltigförklara ens prov, hur påverkas man om man t ex kastas ut ur sin utbildning pga att man gjort ett misstag och sen ångrat sig men inte fuskat?

Beror på. Fick han det resultatet han beställde så låter det extremt misstänksamt. Samt om passbilder,kontantuttag finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in