2018-11-24, 16:00
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Jag ser inte varför en vettig person skulle försvara fusk och inte försvara rättvisa istället.
Jag har aldrig försvarat fusk i tråden: läs om, läs rätt. Vad jag säger är att fusket är ett symptom på ett annat, större bakomliggande fel. Jag trodde redan detta hade framgått av vad jag skrivit tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag skrev, t.ex, det var det enklaste och första exemplet jag kom på, sedan verkar det vara så att många av dessa högskoleprovsfuskare verkar ha en förkärlek att studera läkarprogrammet.
Jag trodde också det. Men frågan är alltid var gränsen ska gå.
Citat:
Nej givetvis kommer det alltid finnas fuskare av något slag men man måste ju straffa de när man kan, sänder ju helt fel signaler annars.
Något som tyder på att detta inte redan sker idag?
Citera
2018-11-24, 16:04
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Men snälla, en person som presterat som en medelmåtta i gymnasiematten, fysiken och kemin kan omöjligt ta sig igenom en ingenjörsutbildning eller lyckas hålla nivån på läkarutbildningen utan att fortsätta fuska sig igenom systemet. Det har inte slagit dig att en student som är benägen att fuska så raffinerat på högskoleprovet inte fortsätter att fuska väl inne på högskolan? Tycker du att en sådan människa är lämplig att vårda sjuka människor, kontruera hus eller jobba inom rättsväsendet?
Det har aldrig slagit dig att utbildningen eventuellt är orimligt svår eller brister i pedagogiskt hänseende? Och hur kan fusk överhuvudtaget äga rum vid universitetsstudier? Det finns ju tentavakter som kontrollerar dem som tenterar eftersom detta är en uppgift som ligger på respektive lärosäte. Har en student utexaminerats har jag inga synpunkter på detta eftersom också människor som erhållit plats utan att fuska kan börja fuska väl inne på utbildningen. Motverka de orättvisor i samhället istället, vilka lärosätena aktivt bidrar till att upprätthålla.
Senast redigerad av Condottieri 2018-11-24 kl. 16:11.
Citera
2018-11-24, 16:12
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag har aldrig försvarat fusk i tråden: läs om, läs rätt. Vad jag säger är att fusket är ett symptom på ett annat, större bakomliggande fel. Jag trodde redan detta hade framgått av vad jag skrivit tidigare i tråden.
Jag trodde också det. Men frågan är alltid var gränsen ska gå.
Något som tyder på att detta inte redan sker idag?

Ja så vitt jag förstått blir konsekvensen för fuskare som ertappas att de förlorar sin utbildningsplats och blir av med de poäng som tagits, om jag förstått det rätt. Men det är ju inget straff i sig (nej jag anser inte att den eviga skammen och hånet bakom ens rygg är straff nog), det är bara fullt i sin ordning, och helt rimligt att en människa som fuskat sig in på ett program som den aldrig ens hade rätt att gå från första början blir av med den platsen, fullt logiskt.

Straffet måste komma sedan, i form av höga böter och studieförbud i x antal år eller något sådant, men jag vet inte om det finns lagar för det. Aja det är nog med OT i tråden nu.
Citera
2018-11-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Det finns all anledning att avsky dessa fuskare. De är de som - om de inte avslöjas - kommer att fortsätta fuska, armbågar sig fram, låta sig mutas och i allra högsta grad bidra till ett allt mer korrumperat samhälle.
Jag känner inte den minsta sympati med dem som hängs ut.

Precis detta har jag också tänkt!

Jag är övertygad om detta.

De som klarar av att fuska har det inom sig och fortsätter i samma bana livet ut.

Vi andra som aldrig hade gjort något sådant, om det så vare gratis, det är vi som är fyllda med moral och etik. Tyvärr armbågar vi oss inte fram utan står i bakgrunden och oftast behandlas orättvist av bla dessa fuskare.
Senast redigerad av Martlet 2018-11-24 kl. 16:41.
Citera
2018-11-24, 16:15
Medlem
aluminimums avatar
Citat:
Det märks att du aldrig varit i närheten av högskolevärlden, om undervisningen sker på svenska så examineras du på svenska.
Annars blir du inte godkänd på kursen.

Utländska läkare har studerat på sitt språk i sitt tidigare hemland, det är en lång process för dessa personer att översätta sin legitimation till svensk. Det är många kvällskurser i svenska och en otroligt svår tenta som ska avklaras innan. All heder till de som klarar det.
.......
Det märks att du aldrig varit i närheten av en vårdcentral eller akutmottagning.

Nog finns det luckor allt i språkutbildningen för läkare, och det är väldigt stor förståelse i systemet för utländska läkare som inte kan bra svenska.

Förra året betalade jag för mitt läkarbesök. Gick in till doktorn och begrep inte ett ord av vad han sade.
"-Ugggla buggla bugga" var allt jag hörde.
Förklarade för honom att jag hade ont i örat, då ville han kolla mina ben.

Klev av britsen, gick tillbaka till kassan och sade,
"-Ursäkta mig, men jag vill ha tillbaks mina pengar."
Kvinnan bakom disken svarade,
"-Jag förstår, jag förstår", nickade kvinnan och räckte tillbaks mina pengar. Utan frågor.

För tio år sedan bröt jag ett ben i foten, och då var det lika jävla illa med doktorn som skulle skriva ut skjukintyget. Han ville inte sjukskriva mig. Med trasslig engelska förklarade jag för honom att jag kan inte ha en skyddssko på en gipsad fot!

Den läkaren trodde väl att hela Sveriges befolkning jobbade på kontor.

Fast det är ju praktiska erfarenhet, och inte akademiska kunskaper jag har.
Senast redigerad av aluminimum 2018-11-24 kl. 16:28.
Citera
2018-11-24, 16:21
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ja så vitt jag förstått blir konsekvensen för fuskare som ertappas att de förlorar sin utbildningsplats och blir av med de poäng som tagits, om jag förstått det rätt.
Märkligt, eftersom universitetet utfärdat poängen från första början. I så fall har man ju själv begått ett pinsamt misstag.
Citat:
Men det är ju inget straff i sig (nej jag anser inte att den eviga skammen och hånet bakom ens rygg är straff nog), det är bara fullt i sin ordning, och helt rimligt att en människa som fuskat sig in på ett program som den aldrig ens hade rätt att gå från första början blir av med den platsen, fullt logiskt.
Står personen för vad den gjort tror jag att förståelsen ökar. Klarar personen av studierna har ju vederbörande bevisat att han/hon är kapabel att utföra sitt uppdrag.
Citat:
Straffet måste komma sedan, i form av höga böter och studieförbud i x antal år eller något sådant, men jag vet inte om det finns lagar för det. Aja det är nog med OT i tråden nu.
Orimligt. Alla har rätt till utbildning, alltså utan fusk. Böter hjälper inte om personen ifråga redan är utfattig. Denna diskussion är topic i tråden.
Citera
2018-11-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drMunchhausen
Hittade en till läkarstudent på KI.

Ida Samira Linnea Hajitaheri. Köpt 1,75 på högskoleprovet för 74000.

Grupp 4 längst upp:
https://pingpong.ki.se/public/pp/public_file_archive/archive.html?publishedItemId=22234473&courseId=177 28&fileId=23161442

Fuck you Ida.
Knappt några svenskar alls i någon av grupperna!
Citera
2018-11-24, 16:29
Medlem
discomusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Knappt några svenskar alls i någon av grupperna!
God morgon. Flashbacks rassenissar får tycka vad de vill - men många från Mellanöstern är överrepresenterade på läkarutbildningarna, främst tandläkare kanske. Gäller inte hela MENA-regionen, men en stor del är syrianer, iranier, libaneser etc. Många från Mellanöstern på Programmen=en större andel fuskare med samma bakgrund.
Citera
2018-11-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Tycker det är fantastiskt kul hur detta kan engagera och förena så många svenskar. Man går i unison likt en arg mobb och ska lyfte på varenda sten för att hitta fuskarna.

Att svenska tjejer våldtas på löpande band av importerat boskap som kostar miljarder och ett samhälle som förfaller, ja vem bryr sig om det, det är inte mitt problem. Men Gud förbjude att en liten promille fuskare kommer undan, det ska hängas ut och jagas, skrivas till skolor och arbeten innan ens dom eller liknande kommit. Skvaller är det bästa som svensson vet, allt medan hans dotter blir våldtagen på gården.

Tragikomiskt är ordet.
Kan hålla med dig, har varit aktiv i tråden sedan start i princip. Reaktionerna börjar bli extrema- till en början diskuterade vi brottet och fuskligan, hur det kunnat fortskrida så pass länge osv. Men nu är det massa arga anonyma individer som har en del åsikter om fuskarna.
Får en känsla av att 70% av de som skriver hotfulla texter till fuskarna har haft svårt att komma in på deras drömutbildningar. Förstår då hatet som riktas mot fuskarna men det är ändå lite överdrivet att sitta på Flashback och leka vigilant när åklagarmyndighet+ UHR arbetar med detta.
Citera
2018-11-24, 16:46
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Men snälla, en person som presterat som en medelmåtta i gymnasiematten, fysiken och kemin kan omöjligt ta sig igenom en ingenjörsutbildning eller lyckas hålla nivån på läkarutbildningen utan att fortsätta fuska sig igenom systemet.

Min bror gick musikestet på gymnasiet. På den linjen är det inte allt för svår matte och jag tror inte ens de har fysik och kemi på det programmet.
När han insåg att det var medicin han ville läsa var det bara att gå till biblioteket och låna böcker.
Efter 4(tror jag det var) högskoleprov blev han antagen.
Nu har han knappt ett år kvar.
Han brukar säga att det finns två nyckelord som tar dig långt; Disciplin och tålamod.

Citat:
Det har inte slagit dig att en student som är benägen att fuska så raffinerat på högskoleprovet inte fortsätter att fuska väl inne på högskolan? Tycker du att en sådan människa är lämplig att vårda sjuka människor, kontruera hus eller jobba inom rättsväsendet?

Det har du däremot rätt i. Har man en gång fuskat är det lätt att fuska igen.
Citera
2018-11-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det har aldrig slagit dig att utbildningen eventuellt är orimligt svår eller brister i pedagogiskt hänseende? Och hur kan fusk överhuvudtaget äga rum vid universitetsstudier? Det finns ju tentavakter som kontrollerar dem som tenterar eftersom detta är en uppgift som ligger på respektive lärosäte. Har en student utexaminerats har jag inga synpunkter på detta eftersom också människor som erhållit plats utan att fuska kan börja fuska väl inne på utbildningen. Motverka de orättvisor i samhället istället, vilka lärosätena aktivt bidrar till att upprätthålla.

En ingenjör, en jurist, en läkare måste kunna saker, nivån på utbildningen sätts av hur pass komplicerat teknik / medicin / juridik faktiskt är. Hade man kunnat lära ut hur man bygger smartphones till schimpanser så hade man lagt undervisningen på den nivån, men tyvärr är det inte möjligt.

Många andra linjer kan (och görs) godtyckligt lätta för att öka genomströmningen men vill man ha läkare som inte feldiagnostiserar folk, jurister som kan lagen och ingenjörer som inte råkar dö av kondensatorström måste man ha hög nivå på utbildningen.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-11-24 kl. 16:50.
Citera
2018-11-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
God morgon. Flashbacks rassenissar får tycka vad de vill - men många från Mellanöstern är överrepresenterade på läkarutbildningarna, främst tandläkare kanske. Gäller inte hela MENA-regionen, men en stor del är syrianer, iranier, libaneser etc. Många från Mellanöstern på Programmen=en större andel fuskare med samma bakgrund.

Att det finns många studenter från MENA länder i dessa program betyder inte att alla har fuskat sig in.
Nu överdriver du/ni.
Många från Mellanöstern t.ex vill bli läkare och tandläkare pga. yrkets status och vissa som faktiskt brinner för det yrket/deras föräldrar har studerat till samma yrke. Många av dem har tagit sig in på utbildningarna på ett ärligt sätt, sen att delen som fuskat sig in är ruttna är det ingen frågan om. Jag har själv varit extremt trångsynt under trådens gång det kan jag erkänna. Sluta generalisera.
Fuskar en svensk så finns inte så stora reaktioner, vissa här i tråden väljer till och med att inte skriva ut namnen på de fuskare med svenskklingande namn. Diskutera brottet/brotten om ni är här för det annars kan ni tar er anonymitet och lämna tråden. Tråden heter NORRKÖPING: 3 HÄKTADE MISSTÄNKT FÖR ATT HA SÅLT SVAR FÖR HÖGSKOLEPROV MELLAN 2015-2018
Det finns en annan aktiv tråd som handlar om fuskare och högskoleprovet samt fuskare som underkänts- den är också aktiv, gå dit och skriv av er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in