Citat:
Ursprungligen postat av
Lalande
Det märks att du aldrig varit i närheten av högskolevärlden, om undervisningen sker på svenska så examineras du på svenska.
Annars blir du inte godkänd på kursen.
Utländska läkare har studerat på sitt språk i sitt tidigare hemland, det är en lång process för dessa personer att översätta sin legitimation till svensk. Det är många kvällskurser i svenska och en otroligt svår tenta som ska avklaras innan. All heder till de som klarar det.
.......
Det märks att du aldrig varit i närheten av en vårdcentral eller akutmottagning.
Nog finns det luckor allt i språkutbildningen för läkare, och det är
väldigt stor förståelse i systemet för utländska läkare som inte kan bra svenska.
Förra året betalade jag för mitt läkarbesök. Gick in till doktorn och begrep inte ett ord av vad han sade.
"-Ugggla buggla bugga" var allt jag hörde.
Förklarade för honom att jag hade ont i örat, då ville han kolla mina ben.
Klev av britsen, gick tillbaka till kassan och sade,
"-Ursäkta mig, men jag vill ha tillbaks mina pengar."
Kvinnan bakom disken svarade,
"-Jag förstår, jag förstår", nickade kvinnan och räckte tillbaks mina pengar. Utan frågor.
För tio år sedan bröt jag ett ben i foten, och då var det lika jävla illa med doktorn som skulle skriva ut skjukintyget. Han ville inte sjukskriva mig. Med trasslig engelska förklarade jag för honom att jag kan inte ha en skyddssko på en gipsad fot!
Den läkaren trodde väl att hela Sveriges befolkning jobbade på kontor.
Fast det är ju praktiska erfarenhet, och inte akademiska kunskaper jag har.