2018-11-24, 10:54
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag vill inte dra tråden OT, men jag kan förstå att fusk uppstår i detta hänsynslösa konkurrenshelvete. Så länge det finns "prestigeutbildningar" (och därmed prestigelösa diton) innebär det "prestige" att fuska, så länge man kommer undan. Många av fuskarna skiter nog högaktningsfullt i vilket straff som än drabbar dem; de sätter allt på ett kort. Ganska begripligt. Åtskilliga av de som kommit in "ärligt" har andra fördelar, t.ex. föräldrar med mycket pengar.

Fel, ungdomar som är studiemotiverade under gymnasiet eller inför högskoleprovet kommer in på prestigeutbildningar oavsett vilken ekonomi deras föräldrar har. I Sverige bekostas både grundskola, gymnasium, komvux och högskola via skattesedeln. Alla har möjlighet till att kämpa sig till toppbetyg. Högskolan är därför öppen för alla.
Citera
2018-11-24, 11:19
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna: aldrig slagit dig att det finns andra kostnader, t.ex. ockerbostadshyra? Dessutom finns det invandrare som har problem med språket, de uppnår inte kraven, åtminstone inte inom rimlig tid. De kommer fuska, oavsett vad vi anser om den saken. Så länge "prestige" finns gör fusket det också.

Det finns billiga studentlägenheter och CSN, men självklart är det lättare att studera om man redan bor på studieorten, har stått i bostadskö länge eller har föräldrar som hjälper ekonomiskt. Många studenter bor hemma hos föräldrarna under högskoleåren.

Men nu var ju det ju inte frågan om det praktiska som omgärdar studentlivet utan fusket in på högskoleplatser.

Jag vet inte hur du tänker, ska vi avveckla prestigen menar du? Vi behöver dessa prestigefyllda utbildningar för att samhället ska rulla. Vi behöver jurister, läkare och ingenjörer. För att klara dessa utbildningar krävs studiemotivation och rätt kompetens. Därför vill man ta in de människor som har bäst förutsättningar för att ro hem en examen som staten bekostar.
Citera
2018-11-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
En sista reflektion: VARFÖR reagerade inte UHR!? Hela historien rullades upp genom ett tips från försmådd pojkvän där hela ligan serverades på silverfat till EBM. Polisen/UHR har under många år underlåtit att göra ngt effektivt. Hela polisoperationen är mot sittning ducks! Det handlade bara om att dra alla inför skranket med handen i syltburken.

Vad hade (inte) hänt om läckan till EBM inte skett? År från år tillät man hphjälpen bygga upp sin kapacitet utan att göra något effektivt!!!

Tror faktiskt att UHR bara var lata. De är alltid på grund av oss civila som processen gått vidare. Ett exempel är 2015 när UHR fick massa "tips" (snarare klagomål) att folk hade fuskat på provet. Deras skeva agerande har lett till minskat förtroende. Nu har ju EBM tagit det i egna händer som nu UHR slår sig för bröstet för.
Citera
2018-11-24, 11:25
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Det finns billiga studentlägenheter och CSN, men självklart är det lättare att studera om man redan bor på studieorten, har stått i bostadskö länge eller har föräldrar som hjälper ekonomiskt. Många studenter bor hemma hos föräldrarna under högskoleåren.
"Billiga" eller inte beror på vem som betalar. Vissa bor hemma, andra inte.
Citat:
Jag vet inte hur du tänker, ska vi avveckla prestigen menar du?
Ja.
Citat:
Vi behöver dessa prestigefyllda utbildningar för att samhället ska rulla.
Utbildningarna behövs, inte prestigen.
Citat:
Vi behöver jurister, läkare och ingenjörer.
Det har jag inte förnekat.
Citat:
För att klara dessa utbildningar krävs studiemotivation och rätt kompetens.
Det borde väl krävas för alla utbildningar?
Citat:
Därför vill man ta in de människor som har bäst förutsättningar för att ro hem en examen som staten bekostar.
Då får man nog dras med fuskare också, oavsett hur man gör.
Citera
2018-11-24, 11:35
Medlem
Citat:
text

Nej, man behöver inte dras med fuskare, bevisligen går det att avslöja och stänga av dom. Bara att köra störsändare framöver och sen är saken biff.

"avveckla prestigen" hur skulle det gå till menar du?
Citera
2018-11-24, 11:39
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
"Billiga" eller inte beror på vem som betalar. Vissa bor hemma, andra inte.
Ja.
Utbildningarna behövs, inte prestigen. Det har jag inte förnekat.
Det borde väl krävas för alla utbildningar?
Då får man nog dras med fuskare också, oavsett hur man gör.

Vet du vad, att betala 3000 i månaden för ett studentrum på typ lappkärsberget och gratis hyra på sommaren är fan billigt, för alla!! Csn ger dig drygt 10000 kr i månaden i lån och bidrag. Sedan är det ditt egna ansvar att ordna ett enkelt extrajobb om pengarna snabbt rinner iväg. Skärp dig.

Du missförstår med flit, det är söktrycket som avgör hur svårt det är att ta sig in på respektive utbildning. Givetvis vill man ta in de mest studiemotiverade studenterna PÅ ALLA UTBILDNINGAR eftersom dessa personer har störst möjlighet att avlägga en examen.
Senast redigerad av Lalande 2018-11-24 kl. 11:49.
Citera
2018-11-24, 11:46
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Får hon fortsätta studera?
Ingen som går på Karolinska just nu har stängts av från sina utbildningar. Senaste gången någon fick gå från KI på grund av HP-fusk var under 2016, då ett antal elever som hade läst en månad av läkarutbildningen stängdes av. UHR och åklagarmyndigheten verkar just nu jobba med de studenter som finns i ligans kundlista. Bara en tidsfråga innan de åker ut.
Citera
2018-11-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Ingen som går på Karolinska just nu har stängts av från sina utbildningar. Senaste gången någon fick gå från KI på grund av HP-fusk var under 2016, då ett antal elever som hade läst en månad av läkarutbildningen stängdes av. UHR och åklagarmyndigheten verkar just nu jobba med de studenter som finns i ligans kundlista. Bara en tidsfråga innan de åker ut.
Det skrevs ju om en fuskare som blivit avstängd nu i veckan och hen gick läkarlinjen dock vet jag inte om det var KI.
Citera
2018-11-24, 11:51
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Det skrevs ju om en fuskare som blivit avstängd nu i veckan och hen gick läkarlinjen dock vet jag inte om det var KI.
Det var inte Karolinska tror jag.
Citera
2018-11-24, 12:02
Medlem
Tulliuss avatar
Är det någon med insikt som kan rapportera om vilken progress UHR har att stryka felaktiga resultat så att universitet och högskolor kan stänga av fuskarna? Känns som att det går långsamt.

Fusk på den här nivån innebär stora risker för samhället på sikt. Tilliten till systemen minskar och vi måste lägga mer resurser och pengar på kontrollsystem. Får de fuskande inte adekvata straff ökar benägenheten att fuska istället för att studera och anstränga sig. Det har ju redan påpekats av flera i tråden, jag tillför inget nytt där. Jag vill bara ge mitt stöd till shamingkampanjen. Kan inte myndigheterna skydda samhället får vi göra det själva. Det enda sätt man får bukt med fusk är att se till att risken vid upptäckt aldrig gör det värt att fuska. Sedan ser jag det här fusket även som en personlig förolämpning. Själv satte jag 2,0 utan fusk.

Så shame on shame on!
Senast redigerad av Tullius 2018-11-24 kl. 12:08.
Citera
2018-11-24, 12:03
Medlem
Citat:

Hen som skrev det (jaghetersam) verkade väl inte helt sanningsenlig om sin 'vän' så det kanske inte stämmer?
Citera
2018-11-24, 12:06
Medlem
discomusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
LKG är frisläppt just nu, men jag tror han hellre sitter häktad än att möta någon av dom.
Jasså det hade jag missat.. hur kommer Det sig, han hade ju också en viktig roll. Har bröderna och pappan varit häktade sedan april? Då försvinner typ 8 månader från deras kommande fängelsestraff iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in