2018-11-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuA
Jag tror att flickorna hade behövt gå hos en psykolog/psykiater regelbundet pga av att det är deprimerande leva med smärta, inte kunna gå i skolan, träffa kompisar eller få leva ett normalt liv över huvud taget.
Det hade gjort dem gott att få ventilera tankar och känslor.
Vattengymnastik hade kanske varit bra för dem eller om de bara fått leka i en varmvattenbassäng i den mån de klarade av.
Terapi för smärtpatienter är bra just pga den ökade risken för depression. Det gäller både barn och vuxna. Det ska vara läkare som avgör vilken typ av vård barn behöver och föräldrar ska inte kunna gå emot vårdplanen. ( Om nu O avbröt terapin hos BUP)
Vi vet bara vilka åtgärder som gjordes från skolans sida. Det är för att offentlighets- och sekretesslagen har gjort så media har fått ta del av mötesprotokoll. Sjukvård har en helt annan nivå på sekretessen. Man kan inte dra någon slutsats att inget gjordes bara för att det inte finns någon information om detta. Det fanns helt säkert omfattande vårdplaner på alla patienter i familjen.
Citera
2018-11-24, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Tackar! Ja, jag tycker mig efter läsning av de senaste sidorna ha förstått att det finns andra aktiva runt frågetsällningen där psykisk insufficiens kan misstänkas. Samtidigt är det inte mycket som skiljer sig från vad som var känt i början av året.

Några följdfrågor:
1- Det kunde alltså till sist avfärdas att mamman hade en egen fysisk sjukdom, typ cancer och liknande?
2- Det har också avfärdats att problematiken egentligen var Münchhausen by Proxy?
3- Båda föräldrarna beskrevs under de första månaderna som välfungerande och högpresterande, som jag minns var hon jurist på Skatteverket och han jurist på byrå eller kanske universitet. Men allt var alltså en långvarig fasad, och inte något äkta som råkade spricka just vid händelsen? Dvs. genom att de nu betecknas som psykologiskt insufficienta?!
1. Nej.
2. Nej, men var det de, vilket inte alls är osannolikt, så ledde skadorna av Hs MbP att även O bestämde sig för att barnen behövde dö.
3. Man kan vara mycket intelligent och framgångsrik samtidigt som man är en psykiska trasa med usla strategier.
Citera
2018-11-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, det är bara att googla. Står säkert i de mest grundläggande information om ME CFS. Tror inte du kan så mycket om du har lyckats missa det.

Om vi ska vara korrekta; det är inte ME/cfs som är genetisk utan risken för att utveckla sjukdomen (heter nåt på läkarspråk).
En del männkskor kan alltså utsättas för en utlösande faktor (infektion, vaccin etc) utan att insjukna, medan andra gör det.
Citera
2018-11-24, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
På nåt sätt saknar jag Rockkungen.

En och annan sak köpte jag av han/hon.
Resten var ganska underhållande, och självklart önskar jag
Rockkungen tillbaka i tråden.

Det gör inte jag. Jag tycker inte att troll som ljuger mycket har något att tillföra. När de dessutom för med sig anings- och omdömeslösa skribenter är det ännu värre och drar tråden långt ifrån sanningen.
Citera
2018-11-24, 10:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Hej, liten notering: jag TROR Elli09 nämnt att hemundervisning för A startade hösten 2016, inte mars. Som jag minns det har hon också nämnt att M gick i skolan ett par dagar i veckan efter att hennes hemundervisning startat. Men jag kan minnas fel, och har kanske ingen betydelse i vilket fall som.

Vet inte heller när As hemundervisning startade. Däremot hade man ett skolmöte i mars-16 där man beslutade om hemundervisning för A. Vid detta var endast en förälder, OH, närvarande.
Samma slags skolmöte med samma beslut hade man tydligen också för Moa i juni-17.
Som jag förstått det var bägge föräldrarna närvarande då.

I rektorns uttalande i media efteråt framgår att ingen av flickorna hade besökt skolan under höstterminen. Rektorn uppgav också att båda barnen hade heltids hemundervisning under 4 resp 3 dagar per vecka. Dock finns uppgifter att A gick på skolavslutningen före jul.

Tyvärr har postaren ”Elli09” bevisligen farit med osanning kring HBs släktförhållanden , antal syskon, ev skilsmässor mm. Men det är kanske inte avsiktligt gjort om man blandar ihop det hela.

I vart fall är det sorgligt att de personer som uppgav sig vara mer eller mindre insatta inte längre vill posta här. ”Elli09” skulle ju bara kunna pudla och berätta så skulle ingen mer nämna sammanblandningen och hens återkomst skulle vara väldigt uppskattad, precis som de andras som visste något.
Citera
2018-11-24, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Denna mörka historia kan väl bäst beskrivas som Folie a`deux (såvida båda föräldrarna var med på planerna).Frågan är vem som var galen och påverkade och drev på den andre. Tror tyvärr att vi aldrig kommer få veta det. Att de lyckades dölja sina känslor för omvärlden gör det hela så kallt, obehagligt och oförståeligt vilket gör att intresset är stort för att förstå det mänskliga psyket (om möjligt)
Ska man bryta ner historien i diagnoser så är följande värda att beakta -
Folie a`deux H+O
Münchhausen by proxy H
ME/CFS A+M
Depression H+O+A+M
Utmattningssyndrom H+O+A
Social fobi H+A+M
Autistiska drag H+O
Krisreaktion H+O
Cancer H

Sannolikt skulle samtliga dessa diagnoser kunnat sättas om familjen varit vid liv och tillgängliga inom somatiken och psykiatrin.

I ljuset av det är det är det ändå konstigt att två föräldrar valde att mörda sina barn.
Det finns inget begripligt svar på den här historien.
Man kan bara konstatera den. Ungefär på samma sätt som att vi alla en gång ska dö.
Det är också svårt att acceptera och ta in, trots att vi alla vet om det.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-24 kl. 11:03.
Citera
2018-11-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det skulle kunna förklara varför hon lever som en skugga i bakgrunden och erbjuds möjlighet att jobba hemifrån. Det handlade tydligen inte om omsorg för barnen, det var en anpassning för att hantera sin egen sjukdom. Pacing. Det bär en prägel av sannolikhet.

Den senaste forskningen — som uppenbarligen inte slagit igenom inom fragment av sjukvården, man hinner kanske inte läsa både seriös forskning och nya rön samtidigt som man debatterar frenetiskt på Flashback — tyder på ärftlighet. Med tre drabbade individer i samma familj i en sällsynt sjukdom så ligger det rent av nära till hands att tänka att de personligen kan ha varit bidragande i den forskningen.

Det är bra att många universitet och medicinska fakulteter bedriver seriös forskning om sjukdomen, om orsaker och förlopp, så dom inte hamnar i den återvändsgränd som en begränsad forskning inriktad på KBT eller annat med syfte att endast hitta psykologiska orsaker till en somatisk sjukdom skulle innebära. Att de drabbade föredrar en sådan forskning borde inte förvåna någon. Det borde heller inte ligga till grund för att kalla de drabbade för ME-maffia. Lika lite som det existerar en Cancer-maffia eller en Diabetes-maffia. Det är oerhört oseriöst och kränkande.

Man kan tycka att nu när det dyker upp fler och fler vetenskapligt hållbara bevis för sjukdomens uppkomst och det bara är en tidsfråga tills man har definierat fysiska markörer, så borde de inom sjukvården som driver en privat tes om hjärnspöken och psykiatrisk behandling sakta, med skammens rodnad lysande om kinderna, börja söka sig en nödutgång från sina enfaldiga påståenden.

Men det kommer nog i sinom tid. Socialstyrelsen borde snarast granska de mest rabiata sjukdomsförnekarna för att se hur många drabbade de har drivit in i depression och ångest genom sin personliga förnekelse av sjukdomen och hur många man har gett ett försämrat sjukdomsförlopp med permanent försämring genom att rekommendera vitamintillskott, raska promenader i solen och lättare gymnastik. Enbart baserat på sina egna åsikter om att en sådan sjukdom som ME/Cfs inte existerar utan beror på ”epidemiska faktorer”. Man kan inte hålla fast vid sina gamla skolböcker från barndomen och sjukdomsbeskrivningar producerade med stencilapparater samtidigt som det bedrivs seriös forskning och nya rön presenteras kvartalsvis. Det är oseriöst.

https://liu.se/nyhet/nya-ron-kring-kroniskt-trotthetssyndrom
Det finns många exempel på familjer där fler än en person är drabbade av sjukdomen. Om jag förstått det rätt så är mest på mödernet som ärftligheten uppstår.
Citera
2018-11-24, 10:38
Medlem
Vi som har förlorat barn i olycka eller sjukdom vet hur fruktansvärt det är. Vi hade gjort allt i vår makt för att våra barn skulle få leva. Min dotter blev endast 6 år. Saknaden och kärleken till henne bär jag med mig varje dag.
Oscar och Hannas familjer lider och undrar nog om de hade kunnat gjort något mer, om de hade kunnat rädda familjen. De saknar också sina familjemedlemmar. Det är viktigt att visa dem respekt och ge dem utrymme i deras sorg. Livet blir aldrig detsamma, glädjen bli aldrig lika stor när inte alla familjemedlemmar är med.

Jag tror att detta var en helt vanlig familj som blev sjuk, sjukare död.
Citera
2018-11-24, 10:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Om vi ska vara korrekta; det är inte ME/cfs som är genetisk utan risken för att utveckla sjukdomen (heter nåt på läkarspråk).
En del männkskor kan alltså utsättas för en utlösande faktor (infektion, vaccin etc) utan att insjukna, medan andra gör det.

Precis. Ett genetiskt fel som sätter ned funktionerna i centrala nervsystemet bl.a. och därför kan sjukdomen utlösas av infektion. Jag var lite snabb i förklaringen första gången - trött mitt i natten. Bra att fler har kunskap i denna tråd
Citera
2018-11-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ska man bryta ner historien i diagnoser så är följande värda att beakta -
Folie a`deux H+O
Münchhausen by proxy H
ME/CFS A+M
Depression H+O+A+M
Utmattningssyndrom H+O+A
Social fobi H+A+M
Autistiska drag H+B
Krisreaktion H+O
Cancer H

Sannolikt skulle samtliga dessa diagnoser kunnat sättas om familjen varit i liv och tillgängliga inom somatiska och psykiatrin.

I ljuset av det är det är det ändå konstigt att två föräldrar valde att mörda sina barn.
Det finns inget begripligt svar på den här historien.
Man kan bara konstatera den. Ungefär på samma sätt som att vi alla en gång ska dö.
Det är också svårt att acceptera och ta in, trots att vi alla vet om det.

Håller med dig. Jag tänker mig också att (samtliga, eller en del av) de diagnoser du räknar upp kan finnas med i bilden. En och samma individ kan ju mycket väl ha ett flertal diagnoser. Att ett barn som tvingas tillbringa så gott som allt sin tid i hemmet, avskuren från normalt socialt liv, och kanske dessutom med ständiga smärtor - ett sådant barn kan ju inte bli annat än deprimerat. För att ta ett exempel.
Citera
2018-11-24, 10:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuA
Vi som har förlorat barn i olycka eller sjukdom vet hur fruktansvärt det är. Vi hade gjort allt i vår makt för att våra barn skulle få leva. Min dotter blev endast 6 år. Saknaden och kärleken till henne bär jag med mig varje dag.
Oscar och Hannas familjer lider och undrar nog om de hade kunnat gjort något mer, om de hade kunnat rädda familjen. De saknar också sina familjemedlemmar. Det är viktigt att visa dem respekt och ge dem utrymme i deras sorg. Livet blir aldrig detsamma, glädjen bli aldrig lika stor när inte alla familjemedlemmar är med.

Jag tror att detta var en helt vanlig familj som blev sjuk, sjukare död.

Beklagar din historik.
Det är inte lätt att förstå smärtan och sorgen om man inte gått i någon annans mockasiner.
Även om vi alla som föräldrar fruktar att det ska hända barnen något. Att ett barn ska dö är den absolut största fruktan och katastrofen jag kan föreställa mig. Mycket större än om det hände en själv något.

Kanske har du rätt, kanske var de inga abnorma föräldrar från början och kanske drev omständigheterna dem mot katastrofen.
Men just därför måste det fram vad som hände, så vi kan upptäcka om några andra föräldrar också är på väg dit, sätta in rätt resurser, larma, hjälpa, stoppa.
Att bara tysta ner något så förfärlig som planerade mord på två skolflickor i Sverige - oavsett om mördarna lever eller inte och oavsett vilken relation mördarna hade till mordoffren - kan helt enkelt inte vara rätt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-24 kl. 11:00.
Citera
2018-11-24, 11:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Har du något konkret på att H hade en lindrigare form av CFS.
Det var nytt för mig.
Om det stämmer, så blir vi nog alla tacksamma om du kan delge oss
källan på den informationen.
TACK

Uppenbarligen har uppgiften inte stått i media om det inte var känt i tråden. Kan därför inte hitta skriftlig källa att hänvisa till och inte heller ange var och hur jag fått uppgiften tyvärr.

Hennes symtom var i princip bara trötthet i övrigt fungerande, lindrig form av CFS alltså. Tror inte mamman ens visste om att hon var sjuk innan första flickan blev dålig och de fick reda på att det kan vara genetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in