2018-11-24, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer!
Hade flickorna ME leder detta inte till livets slutskede eller död.
Hade barnen någon annan sjukdom - de ska ju tydligen bägge haft samma - borde de inte varit i livets slutskede och samtidigt kunnat fortsätta med sin hemundervisning hela höstterminen.

En lärare var ju också och ringde på 9/1 för att ge undervisning när ingen öppnade.
Denne hade naturligtvis inte kommit om barnen var moribunda.

Han var plikttrogen och kom på samma tid som alltid.

Han skulle gå in och göra sina timmar.

Varför tillskriver du läraren Dina fantasier?
Citera
2018-11-24, 02:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han var plikttrogen och kom på samma tid som alltid.

Han skulle gå in och göra sina timmar.

Varför tillskriver du läraren Dina fantasier?

Men snälla.
Man går inte från fungerande elev som presterar mycket bra vid hemundervisning - till ”i livets slutskede” över jul- och nyårshelgen. Får två töser på 11 och 14 år.
De skulle i så fall legat på sjukhus eller hemma med väldigt stor hemsjukvårdsinsats.
Hade barnen varit döende hade skolan och denne lärare känt till detta.
Barnen var inte döende!
De stackars barnen var däremot dödsdömda av en eller bägge av sina föräldrar och mördade.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-24 kl. 02:51.
Citera
2018-11-24, 03:01
Medlem
Citat:
Men snälla.
Man går inte från fungerande elev som presterar mycket bra vid hemundervisning - till ”i livets slutskede” över jul- och nyårshelgen. Får två töser på 11 och 14 år.
De skulle i så fall legat på sjukhus eller hemma med väldigt stor hemsjukvårdsinsats.
Hade barnen varit döende hade skolan och denne lärare känt till detta.
Barnen var inte döende!
De stackars barnen var däremot dödsdömda av en eller bägge av sina föräldrar och mördade.

Du uttalar dig tvärsäkert som vanligt, utan grund. Gör du det.

Jag tror på min uppfattning. Jag inbillar mig att den är bättre grundad.
Citera
2018-11-24, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
O, fann det rimligt att mörda familjen..... Vad fick O till att skrida till det makabra verket - stockade sig samvetet ?
Stackars barn

HEJ.
Bara lite info, i all välmening och med en vänlig ton.

Vet inte om du missat detta, men om jag minns rätt så var detta ett GEMENSAMT beslut.
Tror det står nånstans här i tråden.
Eller så var det polisen som sa nåt om att det var ett GEMENSAMT beslut.

Ett ögonblick, så skall jag kolla i tråden lite snabbt åt dej.........
..... Kollar..... Kollar..... Kollar..... Kollar..... Kollar

Färdig.
Japp, det var ett GEMENSAMT beslut.
Polisen uttalar sig om det.....
Till och med din kompis Rockkungen erkänner detta.
Det innebär att det INTE bara är O som bär ansvaret, utan både O och H eftersom beslutet var GEMENSAMT.
Citera
2018-11-24, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
I korthet: Agnes fick anpassad skolgång så att hon skulle klara att komma in på gymnasiet. Varför mördar han (eller modern) henne då?

God morgon Rappytt.
Och tack för att du har en trevlig ton (i alla fall mot mig, och i denna konversationen, Tack)
Blir så mycket lättare att föra ett samtal med dig då.

I motsatsats till dig så tror jag inte att Oskar mördade alla på grund av sin odrägliga,
narcisstiska, hög-presterande, gudomliga självbild, som resten av familjen inte kunde uppnå, så att han
helt enkelt var tvungen att mörda alla.
För mej är det absurt och rent löjeväckande (och det får jag tycka, även om DU tycker annorlunda)

Jag tror att:
1. H får bröstcancer den första gången, och familjen måste gemensamt genomlida det.
Och självklart är det otroligt jobbigt, med allt vad det innebär med cancer i en familj.

2. Efter att H börjat repa sig från sin bröstcancer, så insjuknar A i en ofattbar sjukdom.
Den blir sakta värre och värre, och man letar bot överallt utan att få bukt med sjukdomen.
Självklart är det fruktansvärt jobbigt för två föräldrar att inte kunna hjälpa sitt barn, och detta
knäcker dom ännu mer.

3. Då kommer nästa plåga. När dom är mitt i A sjukdom, med allt vad det innebär, så
insjuknar även M, och allt måste börjas om igen.
Skillnaden nu är att dom har 2 sjuka barn.
Detta knäcker föräldrarna ännu mer, och försätter familjen i en mörk och djup depression.

4. Då kommer pricken över i.
H insjuknar igen.
Lusten, kraften, livsgnistan, glöden, livskvalitén tar helt enkelt slut.
Under flera år har dom kämpat, men resultatet blir bara värre och värre, och till slut så knäcktes familjen totalt.

Lägger man ihop allt detta, så kan jag förstå att denna familjen till slut bröt ihop.
Jag kommer ALDRIG att acceptera deras beslut, men jag kan förstå hur jävla jobbigt
dom måste ha haft det - Under jäkligt låååång tid - under många års tid.

Självklart tycker VI ALLA att precis då skulle familjen ha sökt akut hjälp.
Stödboende, professionell hem-hjälp, avlastning mm mm mm.
Men denna familjen valde en annan utväg, och det är därför som du & jag och alla andra sitter
här dygnet runt och babblar med varandra.
Dom valde GEMENSAMT att döda, och sen ta självmord.
Varför var dom tvungna att dö ?? Varför bad dom inte om mer hjälp ??
Det är frågan som vi alla söker.......

Jag tror inte att det handlar om O´s sjuka personlighets-drag som du så starkt framför.
Jag tror att ordet "Familjetragedi" kanske är det rätta ordet.

(fortsätt nu vara trevlig när du bemöter detta påståendet, TACK)

PS.
Föräldrarna dömde sina barn till döden, absolut.
Men, glöm inte att dom även dömde sig själva till döden.
Citera
2018-11-24, 09:47
Medlem
Jag tror att flickorna hade behövt gå hos en psykolog/psykiater regelbundet pga av att det är deprimerande leva med smärta, inte kunna gå i skolan, träffa kompisar eller få leva ett normalt liv över huvud taget.
Det hade gjort dem gott att få ventilera tankar och känslor.
Vattengymnastik hade kanske varit bra för dem eller om de bara fått leka i en varmvattenbassäng i den mån de klarade av.
Terapi för smärtpatienter är bra just pga den ökade risken för depression. Det gäller både barn och vuxna. Det ska vara läkare som avgör vilken typ av vård barn behöver och föräldrar ska inte kunna gå emot vårdplanen. ( Om nu O avbröt terapin hos BUP)
Citera
2018-11-24, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför måste borrelia varit felaktig hypotes? ME kan utlösas efter en infektion i kroppen, i och med att ME är genetiskt med nedsatthet i centrala nervsystemet.

Edit: Det är ju därför båda flickorna hade samma sjukdom p.g.a. att det är ärftligt. Skulle inte förvåna mig om föräldrarna kände skuld och skam över att de förde över sådana gener till flickorna.

God morgon.
Enligt mig - Mitt i prick.

Jag kan inte ett skit om ME eller andra sjukdomar.
Mina sjukvårds-kunskaper stannar vid att sätta på ett "Fortnite-plåster" på min
7-åriga sons uppskrapande armbåge.

Däremot, för länge länge sedan fick jag en uppgift om att barnen kunde ha ärvt ett genfel från föräldrarna.
Jag tog upp det några gånger i våras, och jag vet att nån annan också tog upp det några gånger och det fördes en liten diskussion om det en kort tid, men att det snabbt försvann i det långa, meningslösa och tråkiga ME-TJÖTET som aldrig tog slut i våras.

Jag tror på dig, och jag tror absolut att barnen kan ha ärvt detta genfel.
Det är just DÄRFÖR som detta kunde drabba två barn i samma familj.

Jag tror du har rätt
Citera
2018-11-24, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Mamman hade lindrig form av CFS.
Pappan jobbade på universitet.

Har du något konkret på att H hade en lindrigare form av CFS.
Det var nytt för mig.
Om det stämmer, så blir vi nog alla tacksamma om du kan delge oss
källan på den informationen.
TACK
Citera
2018-11-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ok tack för info.
Men då borde ju Agnes som varit sjuk med hemundervisning sedan mars 2016 och Moa sedan juni 2017 antagligen kanske hunnit erbjudas detta innan de mördades?
Då kvarstår frågan, fick de komma dit? Fick de någon hjälp?
Eller sa någon redan från början nej till psykiatrisk kontakt?
Hej, liten notering: jag TROR Elli09 nämnt att hemundervisning för A startade hösten 2016, inte mars. Som jag minns det har hon också nämnt att M gick i skolan ett par dagar i veckan efter att hennes hemundervisning startat. Men jag kan minnas fel, och har kanske ingen betydelse i vilket fall som.
Citera
2018-11-24, 10:07
Medlem
Avd. 9
Det är fullt möjligt att händelseförloppet var precis så som du beskriver. Visst tätnade mörkret runt omkring familjen. Kanske kände de att de vänt på alla tänkbara stenar. Om Hanna återigen fått cancer så var det kanske det som fick bägaren att rinna över. Hanna ville inte dö och lämna de sjuka döttrarna och Oscar. Oscar ville inte leva utan Hanna och kände kanske att han ensam inte räckte till för döttrarna. De skulle ju komma att må sämre av förlusten av deras mamma.
Visst är det en familjetragedi med lång uppförsbacke mot stupet.
Citera
2018-11-24, 10:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
/.../
Men denna familjen valde en annan utväg, och det är därför som du & jag och alla andra sitter
här dygnet runt och babblar med varandra.
Dom valde GEMENSAMT att döda, och sen ta självmord.
/.... /
Föräldrarna dömde sina barn till döden, absolut.
Men, glöm inte att dom även dömde sig själva till döden.

Det du skriver i ditt inlägg stämmer väl överens med pm-et som las ut här under din frånvaro. Samma sorgliga, men plausibla berättelse i grunden och rätt befriad från skuldanklagelser åt någotdera håll.
Citerar nedan postaren som la ut det, ifall du inte sett det.

Däremot håller jag inte med om att familjen valde en annan väg.
Det är helt enkelt väldigt svårt att tro att fyra individer själva skulle valt denna slutgiltiga väg var för sig. Inte stämmer det heller med polisens uttalande om mördare inne i huset.
Minst hälften av de fyra personerna som utgjorde familjen valde nog inte alls.
Och likt självmordsbombare, andra terrorister eller hustrumördare innebär inte det egna självvalda frånfället på något sätt förlåtelse eller mindre samhällerlig kritik och fördömande av morden.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här nedan ett PM jag fick häromdagen:

"Hanna och Oskar var oerhört taijta, de gjort precis allt tillsammans. Kunde inte vara ifrån varandra, telefonerade och umgicks. De fick först döttrarna och gifte sig några år senare. De var varandras kärlek, bästa vänner, yrkespartners, bollplank och stöd.

Hanna fick för några år sedan bröstcancer, var allvarligt och hon behandlades.
I denna veva började den mycket sportiga, pigga och aktiva Agnes plötsligt bli trött. Hon gick från ”kvicksilver” till ”grönsak” - som OH arbetskamrat uttryckte det.
Föräldrarna förstod ingenting, sökte all upptänklig hjälp. Till slut gav man från sjukvården Agnes diagnosen ME, kanske mest för att man inte hade någon bättre förklaring. Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.

Föräldrarna letade behandling, finns mycket kvacksalveri i den branschen. Till slut fick de tag i en läkare i Hamburg som de besökte med Agnes flera gånger. Behandlingen hjälpte temporärt men hon blev åter sämre. De var förtvivlande, Agnes minskade i vikt, sov mest och klagade över smärtor när hon var vaken. Två år gick och det blev bara värre, en utförsbacke.
De organiserade hemundervisningen och boendet efter Agnes behov. Agnes hade själv suicidala tankar. De sökte mycket sjukvårdshjälp, men verkar inte blivit tagna på allvar/fått stöd.

Oskar berättade mycket om detta på jobbet.

Livet var tungt, de oroade sig för att Hannas cancer skulle komma tillbaka. Pigga Moa var ljuspunkten i tillvaron. I maj 2017 blev Moa plötsligt trött, fick ont och orkade ingenting. Man tog Moa till doktorn, samma klinik i Lund som Agnes, och läkarna sa att Moa hade fått detsamma som Agnes.

Luften gick ur föräldrarna. De började fundera på varför de existerade.

Både Agnes och Moa blev allt sämre, för Moa gick det väldigt fort. Flickorna bara låg mest hela tiden, hade ont utan att värktabletter hjälpte så mycket. När de inte hade ont sov de.
I Juli - Augusti började OH o HB prata om att avsluta allt.

Oskar författade under hösten brev till var och en av sina nära arbetskamrater. Dessa brev sparades digitalt och togs om hand av polisen. Först nu i sommar har arbetskamraterna fått sina brev levererade. Det är där Oskar beskriver deras tankar om när de började fundera på att avsluta allt och varför.

Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt.

Enligt arbetskamraten var OHs liv HB och barnen och vise versa. De hade i stort sett inget umgänge utanför familj och jobb. OH spelade fiol men inte med andra. HB löptränade ensam. Även OH tränade mycket, gick på gym, men alltid ensam. De var inte religiösa, inte heller med i någon församling trodde arbetskamraten. De höll sig för sig själva, inga föreningsmedlemskap, inga middagsbjudningar.

Arbetskamraten trodde att ev kom också Hannas cancer tillbaka sista halvåret. Barnen led alltmer och blev allt sämre. Grät och sov om vartannat. De orkade med allt färre timmars undervisning för varje månad.

Över julen var OHs föräldrar liksom systern och hälsade på. De såg hur illa det var. OH och HB träffade även HBs släkt. OH och HB sa ingenting om sina tankar eller planer. Dock syntes det tydligt på OH att han mådde mycket dåligt under hösten, magrade, svarta ringar under ögonen, mer disträ.

När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut.
De kremerades och ströddes tillsammans för vinden på västkusten enligt deras önskan i avskedsbreven. Anhöriga har varit där på Hannas och Moas födelsedagar nu efter sommaren och kastat i blommor och barnens favoritgodis (hallonsnären och lakritsbåtar).
"
Citera
2018-11-24, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Hej, liten notering: jag TROR Elli09 nämnt att hemundervisning för A startade hösten 2016, inte mars. Som jag minns det har hon också nämnt att M gick i skolan ett par dagar i veckan efter att hennes hemundervisning startat. Men jag kan minnas fel, och har kanske ingen betydelse i vilket fall som.

FP
Senast redigerad av Avd.9 2018-11-24 kl. 10:13. Anledning: FP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in