Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
I korthet: Agnes fick anpassad skolgång så att hon skulle klara att komma in på gymnasiet. Varför mördar han (eller modern) henne då?
God morgon Rappytt.
Och tack för att du har en trevlig ton (i alla fall mot mig, och i denna konversationen, Tack)
Blir så mycket lättare att föra ett samtal med dig då.
I motsatsats till dig så tror jag inte att Oskar mördade alla på grund av sin odrägliga,
narcisstiska, hög-presterande, gudomliga självbild, som resten av familjen inte kunde uppnå, så att han
helt enkelt var tvungen att mörda alla.
För mej är det absurt och rent löjeväckande (och det får jag tycka, även om DU tycker annorlunda)
Jag tror att:
1. H får bröstcancer den första gången, och familjen måste gemensamt genomlida det.
Och självklart är det otroligt jobbigt, med allt vad det innebär med cancer i en familj.
2. Efter att H börjat repa sig från sin bröstcancer, så insjuknar A i en ofattbar sjukdom.
Den blir sakta värre och värre, och man letar bot överallt utan att få bukt med sjukdomen.
Självklart är det fruktansvärt jobbigt för två föräldrar att inte kunna hjälpa sitt barn, och detta
knäcker dom ännu mer.
3. Då kommer nästa plåga. När dom är mitt i A sjukdom, med allt vad det innebär, så
insjuknar även M, och allt måste börjas om igen.
Skillnaden nu är att dom har 2 sjuka barn.
Detta knäcker föräldrarna ännu mer, och försätter familjen i en mörk och djup depression.
4. Då kommer pricken över i.
H insjuknar igen.
Lusten, kraften, livsgnistan, glöden, livskvalitén tar helt enkelt slut.
Under flera år har dom kämpat, men resultatet blir bara värre och värre, och till slut så knäcktes familjen totalt.
Lägger man ihop allt detta, så kan jag förstå att denna familjen till slut bröt ihop.
Jag kommer ALDRIG att acceptera deras beslut, men jag kan förstå hur jävla jobbigt
dom måste ha haft det - Under jäkligt låååång tid - under många års tid.
Självklart tycker VI ALLA att precis då skulle familjen ha sökt akut hjälp.
Stödboende, professionell hem-hjälp, avlastning mm mm mm.
Men denna familjen valde en annan utväg, och det är därför som du & jag och alla andra sitter
här dygnet runt och babblar med varandra.
Dom valde GEMENSAMT att döda, och sen ta självmord.
Varför var dom tvungna att dö ?? Varför bad dom inte om mer hjälp ??
Det är frågan som vi alla söker.......
Jag tror inte att det handlar om O´s sjuka personlighets-drag som du så starkt framför.
Jag tror att ordet "Familjetragedi" kanske är det rätta ordet.
(fortsätt nu vara trevlig när du bemöter detta påståendet, TACK)
PS.
Föräldrarna dömde sina barn till döden, absolut.
Men, glöm inte att dom även dömde sig själva till döden.