2018-11-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle inte tro att jag och framförallt föräldrarna har/hade några hjärnspöken, dom levde dagligen mitt i den grymma verkligheten. I åratal hade dom framför sig barn med smärta som såg musten ur dom och fick endast lindring av sömnen.

Hur skulle du agera? Skulle du inte göra Allt för att hitta en bot?

Finns absolut inget som andas att dom inte älskade sina barn och var väldigt måna om att göra allt för dom.

Om vi bortser från det sista dom gjorde innan dom tog sina egna liv.

Tror dom inte såg något annat alternativ. I den stunden.

Man inte bortse från det sista dom gjorde speciellt inte om det var planerat och gör man en sån sak älskar man inte sina barn i min värld.
Citera
2018-11-24, 01:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Man inte bortse från det sista dom gjorde speciellt inte om det var planerat och gör man en sån sak älskar man inte sina barn i min värld.

Föräldrarna kanske upplevde att dom gjorde det av kärlek.
Citera
2018-11-24, 01:30
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, instämmer.
Varför färdigställer man en momsbok? Köper kläder på HM med kort där fakturan gick till dödsboet.? Städar på nätet? Eller anmäler sig till en kurs för HB som en postare hade uppgifter om? Eller låter skolundervisningen pågå terminen ut för barn som ska dö?
Denna mörka historia kan väl bäst beskrivas som Folie a`deux (såvida båda föräldrarna var med på planerna).Frågan är vem som var galen och påverkade och drev på den andre. Tror tyvärr att vi aldrig kommer få veta det. Att de lyckades dölja sina känslor för omvärlden gör det hela så kallt, obehagligt och oförståeligt vilket gör att intresset är stort för att förstå det mänskliga psyket (om möjligt)
Citera
2018-11-24, 01:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men vänta nu..
Varifrån kommer den uppgiften??
Det finns absolut inga belägg för genetisk ärftlig ME.

Jo, det är bara att googla. Står säkert i de mest grundläggande information om ME CFS. Tror inte du kan så mycket om du har lyckats missa det.
Citera
2018-11-24, 01:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Framför allt barn? Nyss och envetet har du påstått att det snarast är osannolikt att barn drabbas av ME? Nu påstår du, att till skillnad från vuxna, blir dom bättre snabbare (än vuxna),. Källa på det, tack.

Barn har bättre prognos än vuxna.

KBT och gradvis ökande, individuellt anpassad fysisk träning verkar ge de bästa möjligheterna för förbättring i sjukdomen. Tillståndet är inte associerat med ökad dödlighet.

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/neurologi/patientinformation/olika-tillstand/kroniskt-trotthetssyndrom-mecfs/
Citera
2018-11-24, 01:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, det är bara att googla. Står säkert i de mest grundläggande information om ME CFS. Tror inte du kan så mycket om du har lyckats missa det.

Du har totalt fel information. Finns inga vetenskapliga belägg alls att det skulle vara ärftligt. Tvärt om har man sett att grupper drabbats - alltså inte släktingar utan individer inom samma geografiska område- som har gjort att epidemiska faktorer övervägts.

Hur har du då tänkt dig att friska OH med friska föräldrar och syster liksom friska HB med likaledes friska anhöriga skulle fört sin genetiska sjukdom vidare?
Citera
2018-11-24, 01:46
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jodå, det har funnits sammanfattningar. Den som flest är överens om är följande -

Två flickor med ME/CFS.
Två psykiskt insufficienta föräldrar.
Föräldrarna planerar i samförstånd mordet på sina barn av barmhärtighetsskäl.
Föräldrarna tar sedan livet av sig.
Föräldrarna tyckte att de gjorde sitt bästa i förhållande till rådande livssituation.

Förutom denna sammanfattning har du några obskyra och agendadrivna teorier, ingenting att lägga på minnet eller befatta sig med.
Tackar! Ja, jag tycker mig efter läsning av de senaste sidorna ha förstått att det finns andra aktiva runt frågetsällningen där psykisk insufficiens kan misstänkas. Samtidigt är det inte mycket som skiljer sig från vad som var känt i början av året.

Några följdfrågor:
- Det kunde alltså till sist avfärdas att mamman hade en egen fysisk sjukdom, typ cancer och liknande?
- Det har också avfärdats att problematiken egentligen var Münchhausen by Proxy?
- Båda föräldrarna beskrevs under de första månaderna som välfungerande och högpresterande, som jag minns var hon jurist på Skatteverket och han jurist på byrå eller kanske universitet. Men allt var alltså en långvarig fasad, och inte något äkta som råkade spricka just vid händelsen? Dvs. genom att de nu betecknas som psykologiskt insufficienta?!
Citera
2018-11-24, 01:59
Medlem
Citat:
Nu har du inte gått i deras skor, levt i deras vardag, när barnen gråter av smärta mm i flera år och vet att du inte kan ge lindring, det är livets slutskede.

När min sedan 20 år Parkinson sjuka åldriga far låg för döden och flämtade efter luft, bad jag att dom skulle öka syrgasen. Han dog fortare därmed.

Jag och min mor visste det liksom han som skruvade på den. Är vi gemensamt skyldiga till mord, eller är jag en mördare för att jag förkortade hans liv med någon minut men gav honom ett sista friskt andetag?
Finns absolut ingenting som tyder på att baren medicinskt var i livets slutskede. För min del tror jag att det dom led mest av var sina föräldrar. Du kan tjata dig trött men kärleksfulla föräldrar gör sig inte skyldiga till planerade mord på sina barn, så är det bara.
Citera
2018-11-24, 02:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Finns absolut ingenting som tyder på att baren medicinskt var i livets slutskede. För min del tror jag att det dom led mest av var sina föräldrar. Du kan tjata dig trött men kärleksfulla föräldrar gör sig inte skyldiga till planerade mord på sina barn, så är det bara.

Instämmer!
Hade flickorna ME leder detta inte till livets slutskede eller död.
Hade barnen någon annan sjukdom - de ska ju tydligen bägge haft samma - borde de inte varit i livets slutskede och samtidigt kunnat fortsätta med sin hemundervisning hela höstterminen.

En lärare var ju också och ringde på 9/1 för att ge undervisning när ingen öppnade.
Denne hade naturligtvis inte kommit om barnen var moribunda.
Citera
2018-11-24, 02:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mamman hade lindrig form av CFS.
Pappan jobbade på universitet.

Det är så vitt jag vet första gången i denna tråd eller någon annanstans denna uppgift kommer.
HB ska ha jobbat heltid, ofta varit ute och löptränat ensam.

Har du någonstans källa på detta?
Citera
2018-11-24, 02:19
Medlem
Citat:

Ja, var och en får bli salig på sin tro.
Det var ditt ingångsvärde också, om jag inte minns fel.

Man får tro olika.
Citera
2018-11-24, 02:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Är det första gången? Men ni trodde alltså det kunde vara cancer eller andra sjukdomar, allt utom CFS?

Enlig uppgift från flera postare och uppgifter i ett pm från någon som pratat med OHs kollegor vilka också hade träffat HB, var det välkänt att HB hade drabbats av och behandlats för bröstcancer. OH hade uttryckt sin oro för att hennes cancer skulle komma tillbaka. HB hade också enligt en annan postare besökt onkologkliniken i Lund under förra året vid ett tillfälle.

Var bröstcanceruppgifterna felaktiga menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in