2018-11-23, 16:59
Medlem
mercys avatar
Jag har tittat in i tråden lite då och då så jag har inte full koll på vad som framkommit.

Jag undrar vad flickornas behandling bestod av? Behandlingen kan ju inte bara bestått i att de var sängliggandes hela dagarna.

Vet man varför familjen flyttade? Flytten skedde väl kort tid efter mammans sjukdom och äldsta flickan blev sjuk först på nya bostadsorten, relativt snabbt efter flytten? Vet vi något om hur hon trivdes på skolan hon gick i innan? Pappan var väl aktiv på nya skolan i äldsta flickans träning innan hon blev sjuk?
Ursäkta om detta har nötts och blötts, vridit och vänds på vilket jag förstår att det gjorts. är bara tacksam om någon vill vara snäll och klargöra ovanstående.
Citera
2018-11-23, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag har tittat in i tråden lite då och då så jag har inte full koll på vad som framkommit.

Jag undrar vad flickornas behandling bestod av? Behandlingen kan ju inte bara bestått i att de var sängliggandes hela dagarna.

Vet man varför familjen flyttade? Flytten skedde väl kort tid efter mammans sjukdom och äldsta flickan blev sjuk först på nya bostadsorten, relativt snabbt efter flytten? Vet vi något om hur hon trivdes på skolan hon gick i innan? Pappan var väl aktiv på nya skolan i äldsta flickans träning innan hon blev sjuk?
Ursäkta om detta har nötts och blötts, vridit och vänds på vilket jag förstår att det gjorts. är bara tacksam om någon vill vara snäll och klargöra ovanstående.

GISSNING.....
Om jag fattat rätt så finns väl ingen bra behandling mot ME/CFS/SEID.
Det är väl smärtstillande och vila (smärtstillande gjorde väl ingen nytta, vad jag förstod)
Folk ligger ju sjuka i åratal, och sjukvården står som ett frågetecken.

GISSNING IGEN.....
Det mest troliga är väl att dom flyttar av samma anledning som dom flesta andra i Sverige flyttar.
Man byter jobb, hittar ett fantastiskt boende, bra skola, mysigt område, nära släkt & vänner, flytta ifrån släkt & vänner mm mm mm.
Jag gissar att dom bodde bra i Bjärred.
Hyfsat nära till båda föräldrarnas jobb, och nära till båda barnens skolor.
Med tanke på att hon spelade fotboll i samma lag som några av hennes klasskompisar så känns det väll som att hon hade det bra i skolan och på fritiden.
Japp, Oskar var engagerad i fotbollslaget.
Vi har inte en susning om hur dom hade det, men förutom sjukdomar så finns det inga tecken på att dom skulle haft det dåligt, och heller ingen anledning att tro nåt annat.
Känns som att dom var en helt vanlig familj, med en fruktansvärt taskig sjukdomsbild i familjen.
Värre än så TROR inte jag att det var.
Men, vad vet jag egentligen.
Citera
2018-11-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On3Xrq/uppgifter-ska-ha-sokt-vard-for-dottrarna-i-tyskland

De sökte också vård i Tyskland enligt pressen.

I ett anonymt pm, se några sidor tillbaka i tråden, beskrevs hur äldsta flickan blivit bättre till en början men att det inte hållit i sig.

Behandling för me/cfs är även kbt. Där handlar det om att lära sig hantera vardagen genom en teknik som gör att man ska "randa" sina dagar. Alltså att vila före och efter all typ av aktivitet. Pacing, heter metoden. För vissa är det ansträngande bara att äta mat. Eftersom flickorna hade undervisning 3 och 4 dagar per vecka så vilade de säkert väldigt mycket på de andra dagarna och helgerna.

Blir man deprimerad kan man få antidepressiva också.

Det diskuteras huruvida försiktig träning kan vara bra, vissa läkare hävdar det medan andra anser att det är farligt.
Senast redigerad av Tey44 2018-11-23 kl. 18:01.
Citera
2018-11-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sverige har obligatorisk skolplikt, därför har skolan skyldighet att förmedla skolundervisning om det så är på sjukhus eller vård i hemmet mot uppvisande av läkarintyg.

Samma gäller om en elev har hör- eller synproblem så skall skolmiljön anpassas.

Samma gäller för övrigt på universiteten jag har haft studenter med olika handikapp t.ex där all kurslitteratur lästs in och skrivits ute på blindskrift mm. Det betalas via särskilda pengar. Drabbar inte övriga elevers undervisning.

Det jag inte begriper är varför man inte testade att låta flickorna vila helt från skolarbetet under nån period. Så är det för vissa elever - att de är för sjuka för att klara av undervisningen en tid. Eftersom me kan försämras om man lever över sina låga energitillgångar skulle jag som förälder nog ha velat testa ett skoluppehåll för att se om det gjorde skillnad. Sen förstår jag inte heller att föräldrarna arbetade heltid. Detta har tröskats i tråden och jag har ju inte hela bilden. Men jag tycker det verkar som att man inte varit så flexibel i att anpassa livet efter livsomständigheterna.

Jag kollade på en föreläsning på svt forum idag som handlade om självmord, vilka faktorer som gör att risken för självmord ökar. Ska kolla upp en modell som jag tyckte kunde förklara föräldrarnas agerande en del. Återkommer. 😊
Citera
2018-11-23, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
ALS finns både i snabb version och långdragen. Har jobbat hos en man som hade ALS i 15 år men genomsnittet är 16 månader från diagnos till död. Det tar upp till 6 månader att få diagnosen. Och att man skulle närma sig livets slutskede vid 40-50 år tycker jag inte stämmer.

ME/Cfs kan man få när som i livet. Men de flesta får utmattningssyndrom som diagnos då ME inte är godkänd i hela landet hos FK.

Sen är det inte så lätt att få hemundervisning. Vi har försökt i 2 omgångar och det är i allra sista utväg får vi till svar. Men i vårt fall så är det tydligen inte så lätt. Vi har en hemmasittare sedan hon var 13. hon har knappt gått i skolan i högstadiet och har ett halvår kvar men får ändå inte den hjälp hon behöver. Så att töserna skulle få hemundervisning för att föräldrarna tyckte det går inte. Måste ha mer underlag för sånt. 1 miljon möten med skolan, bup, läkare mfl mfl.

Vet att Bjerehov försöker hjälpa så gott de kan. min son gick ut nian med att bara gå 1 dag i veckan så han fick betyg. Men på Korsbacka i Kävlinge finns inte den hjälpen. Där drar de in hjälpen för att tösen inte har tillräcklig närvaro.
Men ingen av de skolorna rekomendera hemundervisning. för dyrt, svårt att genomföra, och jag vet inte allt. Min son hade turen att få rätt klasslärare som gjorde allt för honom.

Mitt feta.
Jag tror inte heller att Mr Henkow "bara" kom springande med ett läkarintyg, och sen var det klart.
En del här inne försöker få det att låta så....
"det måste vara nåt lurt" "det måste vara nåt fuffens" "rektorn vågade inte säga emot" "Oskar lurade hela sjuk-teamet"
Nej, jag tror det var tvärt om....
Jag tror dom hade ett helvete innan det blev klart med hemskola.
Skolan VILL ha sina elever PÅ skolan, och jag är övertygad om att dom har utrett, vänt, vridit och och anpassat allt dom kunnat innan dom godkände hemundervisning.
Det kanske var just det kämpandet, anpassandet, utredningarna mm mm som bidrog till att föräldrarna till slut gav upp.

På detta kan vi sen lägga till en svensk sjukvård som inte helt "accepterar" denna sjukdom.
In och ut på kliniker och lasarett mm.
Söka efter bot mot sitt sjuka barn, men inget hjälper.

Efter det lägger vi på alla utlandsresor, utländska kliniker, mm mm.
Inget hjälper, och dottern blir bara sämre

Då slänger vi på med jobb som skall skötas.
Konferenser, seminarier, föredrag..... alla rycker i dej.
jobb jobb jobb, som du inte hinner med.

Då insjuknar den andra dottern, och ALLT BÖRJAR OM IGEN..!!!
Fast denna gången är det två töser som är sjuka, och allt blir dubbelt så krävande o jobbigt.

Inte konstigt att man som förälder börjar att vackla.

Då, när dom har det som värst....
Då insjuknar frugan i något som inte går att bota.
Allt raseras, man ser ingen framtid... livskvalité... osv
Det blev tillslut för mycket.

OM detta stämmer.... vilka fan är vi att döma någon.
OM detta inte stämmer så skall svinen hängas ut för all evighet.

// Skål

Men, vad fan vet jag.......
Citera
2018-11-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Sant. Kommunens plikt att ge barn undervisning är allomfattande. Oavsett hur många insatser de försökt med så krävs ändå att de fortsätter med nya medel om de inte lyckats. Skulle de ge upp och låta det bero, hade kommunen ofrånkomligen blivit dömda till vite vid en ev. anmälan till Skolinspektionen. Sen är det inte alla kommuner som lever upp till de högt ställda kraven ändå, ofta beroende på att man inom vissa kommuner har kommuninvånare som inte är medvetna om sina rättigheter. Kan tänka mig att Lomma kommun som är en rik lågskattekommun med en välutbildad befolkning är ganska välinformerade, något som deras skolor får svara upp mot.

Man kan faktiskt se det som en nödvändig investering som skolan kan ha nytta av iframtiden, särskilt i beaktande av att stressjukdomar krupit ner i åldrarna.

Skulle förmoda att nybyggda skolor som byggts har redan utrustats med både sk tysta rum och vilorum. För personal finns det redan dylika åtminstone på min arbetsplats.
Citera
2018-11-23, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man kan faktiskt se det som en nödvändig investering som skolan kan ha nytta av iframtiden, särskilt i beaktande av att stressjukdomar krupit ner i åldrarna.

Skulle förmoda att nybyggda skolor som byggts har redan utrustats med både sk tysta rum och vilorum. För personal finns det redan dylika åtminstone på min arbetsplats.

Japp, 99% av dom nya förskolorna och skolorna har vilrum.
Ljudkraven i dom rummen brukar även ha strängare ljudkrav.. ner mot 25dB, vilket är tyst.
Så du har helt rätt.
Citera
2018-11-23, 18:37
Medlem
[quote=Avd.9|65912870]
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Jag lovar att INTE tjata om detta igen, och jag lovar att inte dra upp min teori en enda gång till.
LOVAR.
Så, för sista gången.....Mitt Tips är: Släpp blicken från Oskar.
I grund och botten, längst ner i denna familjetragedi, så tror jag att det var Hanna som drev fram till detta gemensamma beslut.
Nu skall jag INTE nämna det en gång till.
Tror inte som du men inte ska du behöva be om ursäkt om det. Så länge vi inte vet så får vi fortsätta spekulera och tro
Citera
2018-11-23, 18:42
Bannlyst
[quote=NilsHlt|65918210]
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tror inte som du men inte ska du behöva be om ursäkt om det. Så länge vi inte vet så får vi fortsätta spekulera och tro

Det har du helt rätt i, och jag skall inte plåga tråden med min teori.
Tror att ni känner till den.
Men, jag respekterar "nästan alla" av er som tycker annorlunda.
Jag tycker att det är viktigt att vi ALLA kan diskutera detta fall, och det handlar inte
om att vinna eller ha rätt...... även om videon satt rätt gött.... he he he he.
skoja bara.

// Skål
Citera
2018-11-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det jag undrar över är hur ofta behöver dessa läkarintyg förnyas? Agnes var hemma sedan 2016. Det intyg som lämnades då kunde ju inte gälla fram till ht17 eller? Behövs inte en redovisning av behandlingsplan och rehab?
Det känns så mörkt. Två unga flickor får en diagnos. Dom lever hemma isolerade från livet. Dom får hemundervisning och sedan då? Oavsett sjukdom och diagnos så ser jag det värsta i det psykiska lidandet som måste ha varit outhärdligt. Om jag tänker att mina egna älskade barn....... nej jag orkar inte ens tänka tanken, så stark blir ångesten.
Tyvärr är ju inte Moa och Agnes ensamma om att ha det så. Sjukdom är aldrig kul. Håll dina barn borta från körtelfeber så kanske ni klarar er.
Citera
2018-11-23, 19:19
Medlem
Vad tror ni andra i tråden att Elli menade när hon skrev "det är inte som ni tror"?
Citera
2018-11-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det var TVÅ olika skolor - två rektorer - som fattade beslut om hemundervisning för varsitt barn.

Lärare från den ena skolan kom hem och undervisade högstadieeleven Agnes 4 dagar i veckan och lärare från Moas mellanstadieskola kom och undervisade Moa tre dagar per vecka.

Moas mellanstadieskola har från maj, när Moa blev sjuk, fram till augusti när HT åk 5 började, hunnit organisera en fix och färdig ”bi-skola” tre dagar i veckan hemma hos familjen Henkow.
En hemundervisning med flera lärare som avsatte tid i ett upplägg skolan inte hade haft föregående terminer.

Visst låter det märkligt? Hur vanligt förekommande är denna typ av hemundervisning?
Hur många har hört talas om att skolorna skickar hem sina lärare till sjuka elever under en hel termin eller längre?

Numera är sk hemmasittare tyvärr ett vanligt fenomen - elever som helt enkelt inte kommer till skola utan sitter hemma och har rätt tråkigt i stället. Inte skolk för att göra något kul, utan just bara sitta ensam hemma. Det rör sig om över 2000 skolelever, kanske 3000. Prognosen att dessa elever ska bli heltidsskolelever igen, är vad jag förstår väldigt dålig. Många kommer inte att få slutbetyg från grundskolan. Skolmässigt är dessa helt normala elever ”förlorade”.
Man ordnar specialundervisning, lugna rum, etc, men det hjälper oftast inte.

Men såvitt jag vet brukar man inte lägga miljoner från skolan på att skicka hem flera lärare till var och en av dessa hemmasittare för att rädda deras skolgång. Ingen av de ”hemmasittare” jag hört talas om har fått detta erbjudande.

Många elever som drabbas av sjukdom hoppar över en eller ett par terminer, det är vanligt om någon opererar ryggen för skolios, får behandling för en hjärntumör, etc. De kommer tillbaka nästa läsår istället.

Men två skolor i Bjärred la stora belopp på organiserade ”bi-skolor” på Björkvägen.
Och i Moas fall kunde hela upplägget organiseras på bara några månader.
Och allt detta utan minsta oro/orosanmälan hos skolorna hur dessa barn och denna familj i kris skulle må psykiskt termin efter termin medan det pågick?
Sorgligt med hemmasittare men stor skillnad jämfört med de barn där det tar för mycket energi att gå till skolan. Eller att den bullriga skolmiljön tär för mycket. Dessa barn längtar ofta både efter kunskapen och efter ett tillstånd där de orkar gå till skolan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in