Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Så pass. Vilket intryck gav O? Vem/vilka i familjen korresponderade med skola och kommun? Tyckte föräldrar och barn likadant? Behandlades fall 1 på samma sätt som fall 2, eller blev det lite annorlunda vibbar när barn 2 blev "trött"?
Det var TVÅ olika skolor - två rektorer - som fattade beslut om hemundervisning för varsitt barn.
Lärare från den ena skolan kom hem och undervisade högstadieeleven Agnes 4 dagar i veckan och lärare från Moas mellanstadieskola kom och undervisade Moa tre dagar per vecka.
Moas mellanstadieskola har från maj, när Moa blev sjuk, fram till augusti när HT åk 5 började, hunnit organisera en fix och färdig ”bi-skola” tre dagar i veckan hemma hos familjen Henkow.
En hemundervisning med flera lärare som avsatte tid i ett upplägg skolan inte hade haft föregående terminer.
Visst låter det märkligt? Hur vanligt förekommande är denna typ av hemundervisning?
Hur många har hört talas om att skolorna skickar hem sina lärare till sjuka elever under en hel termin eller längre?
Numera är sk hemmasittare tyvärr ett vanligt fenomen - elever som helt enkelt inte kommer till skola utan sitter hemma och har rätt tråkigt i stället. Inte skolk för att göra något kul, utan just bara sitta ensam hemma. Det rör sig om över 2000 skolelever, kanske 3000. Prognosen att dessa elever ska bli heltidsskolelever igen, är vad jag förstår väldigt dålig. Många kommer inte att få slutbetyg från grundskolan. Skolmässigt är dessa helt normala elever ”förlorade”.
Man ordnar specialundervisning, lugna rum, etc, men det hjälper oftast inte.
Men såvitt jag vet brukar man inte lägga miljoner från skolan på att skicka hem flera lärare till var och en av dessa hemmasittare för att rädda deras skolgång. Ingen av de ”hemmasittare” jag hört talas om har fått detta erbjudande.
Många elever som drabbas av sjukdom hoppar över en eller ett par terminer, det är vanligt om någon opererar ryggen för skolios, får behandling för en hjärntumör, etc. De kommer tillbaka nästa läsår istället.
Men två skolor i Bjärred la stora belopp på organiserade ”bi-skolor” på Björkvägen.
Och i Moas fall kunde hela upplägget organiseras på bara några månader.
Och allt detta utan minsta oro/orosanmälan hos skolorna hur dessa barn och denna familj i kris skulle må psykiskt termin efter termin medan det pågick?