2018-11-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En annan sak som jag har hunnit tänka på.....

Vi diskuterar barnens läkarintyg, precis som om det vore det enda som
skolan fick och det enda dom behövde för att fatta detta beslut.
Läkarintygen har bara varit 1 av ALLA dokument som har legat till grund
för hem-skola besluten.

men diskussionen har typ varit:
-Här kommer jag med ett läkarintyg, sa Oskar
-OK, då är det inget att orda om, sa rektorn -Hemundervisning it is !!
-Tjoho !! sa Oskar, där lurade jag kärringen

Så är det naturligtvis inte, utan dokumentationen och utredningen har varit omfattande.

Så pass. Vilket intryck gav O? Vem/vilka i familjen korresponderade med skola och kommun? Tyckte föräldrar och barn likadant? Behandlades fall 1 på samma sätt som fall 2, eller blev det lite annorlunda vibbar när barn 2 blev "trött"?
Citera
2018-11-23, 01:34
Medlem
[quote=Avd.9|65912870]
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Jag lovar att INTE tjata om detta igen, och jag lovar att inte dra upp min teori en enda gång till.
LOVAR.
Så, för sista gången.....Mitt Tips är: Släpp blicken från Oskar.
I grund och botten, längst ner i denna familjetragedi, så tror jag att det var Hanna som drev fram till detta gemensamma beslut.
Nu skall jag INTE nämna det en gång till.

Hanna drev på och Oskar var en ängel? En djävul, en ängel?
Citera
2018-11-23, 01:35
Medlem
[quote=MeggieCleary|65912838]
Citat:

Skulden/skammen han, och familjen, inte kunde leva med var väl att han sålde bilen och anmälde den sen som stulen....

Är det sant? Minns svagt, men är det inte en trådsanning? Låter rätt knäppt om det är sant, varför då?
Citera
2018-11-23, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ok, barnen fejkade inte och var alltså aldrig sjuka...
Egentligen ganska fascinerande att man kan sitta hemma bakom sin skärm och fantisera ihop att det räcker att komma viftande med ett papper och att skolan då skulle ställa sig i givakt och ge två pigga, glada och kärnfriska barn hemundervisning - skollagar, kommunala regler, etiska principer, yrkesstolthet, skolledning, elevhälsoteam, rektorsutbildning, medicinska, psykologiska och sociala utbildningar till trots. Men visst, om ens primära incitament i livet är självstimulering via sin egen fantasi så blir det väll begripligt.

Tror inte alls det gick lätt, utan föräldrarna fick verkligen kämpa för att hålla barnen instängda tills de slutligen kunde ha ihjäl dem. Barnens livschanser dög inte eller så var döttrarna alldeles för duktiga på fiolen eller pianot. Något mer spel skulle det inte bli. Oskar fick ju inte bli violinist utan skulle minsann bli momsexpert! Han brann verkligen för sitt jobb, men eftersom barnen inte fick bli momsexperter heller så var det lika bra att skicka fram ett testamente och jobba väldigt fokuserat på att avsluta allt snyggt och prydligt. Inte ett hår skulle krökas på dem som läste hur allt gick till. Det skulle vara helt glasklart och logiskt för alla varför O tog sitt änglalika beslut. Ängeln från Lund, som kollegorna sa. Han var verkligen snäll den där pappan. Så änglasnäll. Han kunde ha stämt av sitt beslut med föräldrar som förlorat sina barn, finns ju minst en person i detta land som hade slagit honom på käften om han yppat sina planer, eller om det var frun som fick stå för det hela i eftermälet som han skapat.

Hela resan "å det bestämdaste avsluta pianolektioner-trött för evigt-död för evigt" är verkligen någon doktors fel. Eller?

För Hanssons var det fullt normalt att ta emot två föräldrar som jobbade med sina testamenten under julhelgerna. Inte en fråga, inte en undran. O var väl glad och stabil. Fast besluten, nöjd.
Senast redigerad av rappytt 2018-11-23 kl. 01:44.
Citera
2018-11-23, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skolan har uppgett att man fick intyg att båda flickorna var sjuka, i samma sjukdom dessutom. Intyg brukar ofta vara skrivna på papper. Det är ett vedertaget och godkänt material för intyg. Vem har köpt ”testamentsvittnesmakarna”, det bör väl vara föräldrarna till paret som bevittnade namnunderskrifterna? Finns det kopplingar till människohandel?
Det jag undrar över är hur ofta behöver dessa läkarintyg förnyas? Agnes var hemma sedan 2016. Det intyg som lämnades då kunde ju inte gälla fram till ht17 eller? Behövs inte en redovisning av behandlingsplan och rehab?
Det känns så mörkt. Två unga flickor får en diagnos. Dom lever hemma isolerade från livet. Dom får hemundervisning och sedan då? Oavsett sjukdom och diagnos så ser jag det värsta i det psykiska lidandet som måste ha varit outhärdligt. Om jag tänker att mina egna älskade barn....... nej jag orkar inte ens tänka tanken, så stark blir ångesten.
Citera
2018-11-23, 04:07
Medlem
Citat:
Känns konstigt att citera sig själv.

Det viktiga för min del är att media har INTE släppt detta.
Media har självklart kontakt med polisen, och media kommer
rapportera när polisen har sammanställt allt, och beslutat sig för hur
mycket som skall släppas till allmänheten.
Har vi tur så kanske polisen är snäll denna gången och lämnar ut mer detaljerat
om vad och varför detta kunde hända.
Vi alla vet att polisen inte behöver delge oss ett skit, men då detta är unikt
så kanske dom gör ett undantag.
Vad gäller allmänintresset så finns det inte en käft i min närhet som pratar, eller ens
kommer ihåg detta, men det tar nog fart igen när polisen är klar och media börjar skriva igen.

Men som sagt, media har inte släppt detta.
Jag känner detsamma. En förhoppning om att journalisterna kommer att göra sitt yttersta för att rapportera så mkt dom kan.
Allmänhetens intresse kommer nog att vakna när det börjar skrivas igen.
Citera
2018-11-23, 05:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det jag undrar över är hur ofta behöver dessa läkarintyg förnyas? Agnes var hemma sedan 2016. Det intyg som lämnades då kunde ju inte gälla fram till ht17 eller? Behövs inte en redovisning av behandlingsplan och rehab?
Det känns så mörkt. Två unga flickor får en diagnos. Dom lever hemma isolerade från livet. Dom får hemundervisning och sedan då? Oavsett sjukdom och diagnos så ser jag det värsta i det psykiska lidandet som måste ha varit outhärdligt. Om jag tänker att mina egna älskade barn....... nej jag orkar inte ens tänka tanken, så stark blir ångesten.

Det var väl så föräldrarna kände (även fast dom gick för långt i handlingen).
Citera
2018-11-23, 06:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag lovar att INTE tjata om detta igen, och jag lovar att inte dra upp min teori en enda gång till.
LOVAR.
Så, för sista gången.....Mitt Tips är: Släpp blicken från Oskar.
I grund och botten, längst ner i denna familjetragedi, så tror jag att det var Hanna som drev fram till detta gemensamma beslut.
Nu skall jag INTE nämna det en gång till.

Jag tror också att det var Hanna som var den drivande men det friar inte Oskar, bägge är skyldiga, han borde larmat och stoppat denna vansinniga idé.

Det som talar för mina spekulationer är att Oskars chef direkt anade oro när Oskar inte dök upp och ganska snart kontaktade polisen för att efterlysa en hel familj.
Det som känns konstigt i detta resonemang är varför agerade han inte innan.
Även att närmast hylla Oskar direkt efteråt och dessutom dedikera ett seminarium efter honom får det att se ut som O är helt oskyldig.

Sedan presenteras ett PM i tråden som inte på något sätt egentligen är elakt mot föräldrarna utan en beskrivning av vad som lett fram till denna tragedi.
Sedan dyker en Fogelram upp och säger att det är lögn alltihop och uppmanar en skribent att ringa O:s chef omgående. Får inte ihop detta alls.

Bara för att Hanna har varit den osynliga så betyder det inte alls att hon är strikt hållen av O och det är han som bestämmer minsann.
Hur många av oss har inte vänner eller bekanta där den ena i ett förhållande är den som syns och hörs mest medans den andra parten är lite mer tillbakadragen. Lär man känna dessa lite närmre så är det inte alls ovanligt att det är den tysta och tillbakadragna som håller i taktpinnen i hemmet

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du menar att du sätter diagnos på barnen genom hörsägen? Ja, det låter ju som precis så det kan ha gått till. Pappan säger om flickorna att de är trötta, flickorna tiger och nickar instämmande... Har barnen någon enda gång kunnat prata med skolsköterska eller psykolog själva? Det var väl där skon klämde? I januari skulle barnen få tid hos psykologen, visst har denna uppgift funnits tidigt i tråden?

Snaran slöts runt O, han insåg det. Jag skulle kunna tycka synd om typen om han besinnat sig och låtit barnen leva. Undrar vad han mejlat runt till kollegorna också, han verkar ha tidsinställt ett antal mejl? Så duktig han var...

Dessa barn hade kunnat räddas till livet av hundratals i tråden, kanske tusentals läsare. INGEN hade valt samma lösning som galningen O. Varför hyllas han av kollegorna? Det där får jag inte ihop! Hur kan man kalla honom för ängel? Det är något som är skumt där. Någon relation som inte är sund, kan det ha nått in i äktenskapet? Hanna tröttnar, vill skiljas? Hotar att avslöja alla föreställningar O haft om hemmasittande m.m.?

O:s vidriga lilla skrift med barnen som är "nyfikna på lärandet". Är det så att O intygat för skolan att barnen är nyfikna och vill lära sig "ett och annat" som han uttryckte det i skriften? Jo, det lärde sig allt hur det kan gå om en galen "barmhärtighetsmördare" får bestämma... Hur var stämningen i familjen de sista dagarna? Var barnen övertalade och övertygade? Eller överrumplades de? Skedde allt "snyggt" eller gick det våldsamt till? Nu bor en annan familj i byggnaden... hur är de funtade. Förstår faktiskt inte hur man kan traska runt där. Huset borde ha jämnats med marken. (Inte särskilt miljövänligt.)

Måste ge dig lite cred för att du har varit konsekvent i hela tråden, allt är den hemske pedofilen, tyrannen å alla andra epitet du klistrat på Oskar.

Flera har försökt att tänka i dina banor men skulle du kunna tänka dig att faktiskt godta polisens pressmeddelande samt testamentet och utifrån den synvinkeln komma in i de diskussioner vi har nu.
Är övertygad om att du då skulle kunna hjälpa oss att föra tråden framåt
Senast redigerad av 57Emma 2018-11-23 kl. 06:58.
Citera
2018-11-23, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll

Jag tror inte att ”läkarintyget” någonsin var det primära.

Inom sjukvården upprättas vårdplaner och beaktandet av skolsituationen var en del av den planen. Man gjorde förmodligen en bedömning av om det skulle vara bra eller dåligt för barnen att vistas på skolan och landade i att det ur medicins synpunkt vore bättre för dem att få sin skolplikt uppfylld i en lugnare miljö. Sen kan planen kompletteras med ett intyg till skolan som i sin tur får anpassa sin verksamhet utifrån detta.

Syftet med barnens kontakter med sjukvården handlade självklart aldrig om att få ett intyg till skolan, det var naturligtvis för att få diagnos och behandling till den ”ofattbara” sjukdomen som drabbat barnen och därigenom familjen. Att ens tro att man kan kliva in på primärvåden med ett friskt barn med syftet att få till hemundervisning av medicinska orsaker är bara befängt. Den mängd av läkare och annan vårdpersonal som man skulle behöva dupera är så stor att detta faller på sin egen orimlighet. Att sedan lyckas upprätthålla det bedrägeriet under flera års tid......

Man måste verkligen bege sig in i sin egen själs mörkaste vrår för att hitta ett motiv till varför andra människor skulle iscensätta ett sådant bedrägeri och med vilka medel man skulle få barnen att bli, inte bara statister, utan huvudrollsinnehavare i det skådespelet.

Eftersom A;s sjukdom hade pågått under lång tid så bör rimligtvis hennes vårdplan ha nått så långt att man hade börjat planera för vilka anpassningar som skulle krävas för att tillgodose en långvarig funktionsnedsättning. Det är förmodligen i det skedet som föräldrarnas förmåga att anpassa sig till detta har misslyckats. Man tappade framtidstron och såg inte längre livet som ett alternativ. Mysteriet i fallet, för mig, ligger precis där. Hur kan två högpresterande personer tappa livsgnistan samtidigt även om framtiden inte längre såg så ljus ut som man föreställer sig när man är ung och får barn. Dom flesta brukar klara av att nyorientera sig även om det skulle visa sig att livet inte blev som man tänkt, för det blir det ju sällan.

Man har ju egentligen inga andra känslor eller erfarenheter att relatera till än sina egna, det kan hända att det är där problemet med att förstå tragedin uppstår. Eftersom det är så få, om någon, som väljer att agera som dessa föräldrar så är det naturligtvis väldigt svårt att förstå deras tankebanor. Det är möjligt att den pusselbit som alla söker för att få händelsen att bli begriplig helt enkelt inte finns. Föräldrarna helt enkelt kanske var två anomalier som ödet placerade under samma tak. Då dyker det ”egentliga motivet” aldrig upp eftersom det redan finns där mitt framför våra ögon, utan att vi klarar av att se det utifrån vår livssyn och våra referenser.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-11-23 kl. 06:24.
Citera
2018-11-23, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Så pass. Vilket intryck gav O? Vem/vilka i familjen korresponderade med skola och kommun? Tyckte föräldrar och barn likadant? Behandlades fall 1 på samma sätt som fall 2, eller blev det lite annorlunda vibbar när barn 2 blev "trött"?

Hej Rappytt.
Ingen av oss vet ju vad som exakt sas eller noterades på dessa möten, men att dokumentationen mellan familjen och skolan har varit omfattande, det vet vi.
Därför menar jag att det INTE bara handlar om läkarintygen, utan det är så mycket mer som ligger till grund för detta beslut om hemundervisning.
Citera
2018-11-23, 07:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man har ju egentligen inga andra känslor eller erfarenheter att relatera till än sina egna, det kan hända att det är där problemet med att förstå tragedin uppstår. Eftersom det är så få, om någon, som väljer att agera som dessa föräldrar så är det naturligtvis väldigt svårt att förstå deras tankebanor. Det är möjligt att den pusselbit som alla söker för att få händelsen att bli begriplig helt enkelt inte finns. Föräldrarna helt enkelt kanske var två anomalier som ödet placerade under samma tak. Då dyker det ”egentliga motivet” aldrig upp eftersom det redan finns där mitt framför våra ögon, utan att vi klarar av att se det utifrån vår livssyn och våra referenser.

Det kan mycket väl stämma. Även om det i min värld är fullständigt osannolikt.
Vi vänder och vrider på varje sten, diskuterar allt mellan himmel och jord, kanske helt i onödan.
Förhoppningsvis kommer polisen när de är klara släppa fler detaljer till media som vi kan ta del av.
Fallet är unikt så varför kan det inte vara precis som du skriver och då får vi helt enkelt acceptera det och hoppas att det aldrig händer igen

Tycker att vi täckt in det allra mesta så det är inte utan att jag funderar på vad den tidigare så frispråkiga Elli09 bara har en kort kommentar "det är inte som ni tror"
Senast redigerad av 57Emma 2018-11-23 kl. 07:43.
Citera
2018-11-23, 07:43
Bannlyst
[quote=rappytt|65913526]
Citat:

Hanna drev på och Oskar var en ängel? En djävul, en ängel?

Självklart så tro jag ingen av föräldrarna någon ängel, och det är väl ingen som tycker det heller.
Uppenbarligen så har dom gemensamt kommit överens om att mörda sina barn.
Det beslutet är väl djävulskt om nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in