Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Ja, det är klart, för reglerna ändrades 2013. Jag får ju dra ett släp som väger mer än 3,5 ton på mitt BE. Dessutom är 3,5 ton dragbil + 3,5 ton släp bara teoretiskt möjligt på papper, för bilen kan väga 2 ton (tjänstevikt) och dra ett släp som väger 3,5 ton eller mer. Det beror på viktfördelningen. Om trailern ens får lasta så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Eftersom det tydligen finns dragfordon med vändskiva behöver han nog veta att trailerns vikt på dragbilen räknas som dragbilens last (vars totalvikt inte får överstiga 3,5 ton). Jag har inte gjort körprov eller teoriprov för BE så jag har inte en aning om vad de gör eller inte. Jag utgår bara från det jag vet och har erfarenhet av. Han ska t ex kolla så att all belysning, blinkers etc fungerar oavsett vad han kör. Och det ingår väl i säkerhetskontrollen på en lastbil också?
Ja, det är självklart den teoretiska totalvikten vi räknar på i den här diskussionen. Annat är direkt överkurs (vilket vi redan är i just nu). Som jag skrev i mitt inledande inlägg får TS dra den teoretiska vikten på 3,5t + 3,5t. Sedan kommer aldrig dragbilen att tillåta 3,5t och det viktigaste är bruttovikten. Eftersom att S-värdet kommer att bli en överhängande faktor när du lastar PB med vagn så kan du inte lasta speciellt mycket. Får du ett S-värde som överstiger 400-500kg så är du körd då din bil inte får lasta mer än så. Då lär du också ha bilen full med last aka. barn, bagages, fru, hund etc.
Tar du din vändskiva igen så kan du bara lasta så att du har ett S-värde på 1,5t om din tjänstevikt på din dragbil är 2 ton (den teoretiska totalvikten är satt som max 3,5t), annars blåser du ut hela din behörighet då du framför ett fordon med bruttovikt på över 3,5ton. Det betyder att om du har en påhängsvagn som är en biltrailer så kan du inte lasta speciellt mycket ovanpå draganordningen och den axeln, runt en liten personbil kan du få upp där.
(Sedan är det bruttovikten som överstiger totalvikten och inte totalvikten som överstiger. Totalvikt är bara en administrationsvikt satt för beskattning och klassning av fordon. Totalvikten kan aldrig bli större om du sätter tyngd på kopplingen, utan då är det bruttovikten som blir större.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Googlade lite och här är svaret:
http://www.bhe.se/tag/pivakoppling/
Bra att veta eller krav för BE, CE och DE? OBS! Kuggfråga.
Googlade du på vad en pivårkoppling var?