2018-11-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Blanda nu inte in tunga släpfordon i hans inlärning! Han behöver inte göra funken för tunga släp och således inte veta om hur tunga släp fungerar.
Gör en extrakoll before U speak.

http://www.betrailer.se/
Citera
2018-11-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Dessa trailers har ABS, och när det gäller begränsningen till 3,5 ton beror det på när du tog BE. Enligt de gamla reglerna som gällde fram till 2013 får du dra flera släp upp till dragbilens maximalt tillåtna dragvikt.

Fortfarande gäller 3,5ton för VARJE släp, så du behöver inte ha något annat än påskjutsbroms oavsett om du har ett, två eller tre släp. Sedan är nog maximala antalet två släp för att inte bli för långt ekipage (om man nu inte kopplar dollys på dollys på dollys på dollys etc.)

Varför krångla till det för TS?

Enkelt:

Släpfordon under 3,5t har påskjutsbroms, släpkärror under 750kg kan ha obefintlig broms.

Du skall dra 3,5t+3,5t som teoretisk totalvikt oavsett vad en person före 2013 får dra.
Citera
2018-11-23, 18:02
Medlem
Citat:
Fortfarande gäller 3,5ton för VARJE släp, så du behöver inte ha något annat än påskjutsbroms oavsett om du har ett, två eller tre släp. Sedan är nog maximala antalet två släp för att inte bli för långt ekipage (om man nu inte kopplar dollys på dollys på dollys på dollys etc.)

Varför krångla till det för TS?

Enkelt:

Släpfordon under 3,5t har påskjutsbroms, släpkärror under 750kg kan ha obefintlig broms.

Du skall dra 3,5t+3,5t som teoretisk totalvikt oavsett vad en person före 2013 får dra.
Jag har detta tillägg på mitt kk.

79.06 = Fordon i kategori BE till vilka en släpvagn får kopplas med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg.

Så jag får köra dragbil + trailer som jag länkade till på mitt BE. Nu har det ingen betydelse för jag har CE också. Så jag tror inte din teori om 3,5 ton för varje släp är relevant. För mig. Det är bra att veta skillnaden för annars kan det bli roadrage.
Citera
2018-11-23, 18:09
Medlem
Citat:
Gör en extrakoll before U speak.

http://www.betrailer.se/

Som sagt, han ska inte göra funken för tunga släp!

Sedan stämmer inte riktigt din sida och den förvirrar bara TS då han uppenbart inte har ett körkort före 2013!

Transportstyrelsen skriver som vanligt:

Citat:
Du får även dra en eller flera släpvagnar
med en totalvikt som är högre än 750
kg, förutsatt att släpvagnens eller släpvagnar*
nas sammanlagda totalvikt inte överstiger
3 500 kg.

Övergångsregeln säger:
Citat:
Körkort med behörighet BE som är
utfärdat före 19 januari 2013 ger fortsatt
rätt att dra släpvagnar oavsett vikt.
För alla körkort som utfärdas från den
31 december 2013, t.ex. efter förnyelse
eller förlustanmälan, framgår den rätten
genom att koden 79.06 finns angiven
på körkortets baksida i kolumn 11 vid
symbolen BE.

Så nej, TS kan inte gå in till BEtrailers och hyra en trailer som är på nästan 10ton och tro att denne kan framföra 13,5 ton på sitt BE!

Alltså, exemplet här är befängt
http://www.betrailer.se/be-regler/

De personer som på riktigt behöver dra tunga släp över 3,5 ton skaffar sig CE och får då BE automatiskt.
Citera
2018-11-23, 18:19
Medlem
Citat:
Jag har detta tillägg på mitt kk.

79.06 = Fordon i kategori BE till vilka en släpvagn får kopplas med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg.

Så jag får köra dragbil + trailer som jag länkade till på mitt BE. Nu har det ingen betydelse för jag har CE också. Så jag tror inte din teori om 3,5 ton för varje släp är relevant. För mig. Det är bra att veta skillnaden för annars kan det bli roadrage.

Men detta hjälper inte TS någonting!

TS behöver bara kunna de regler som gäller honom och hans behörighet. Han behöver inte göra funken för tunga släp har jag sagt minst tre gånger nu! Han behöver med andra ord inte genomföra säkerhetskontrollen för hela kopplingsanordningen, bromsar på hela ekipaget etc. Han behöver inte förklara hur bromskretsarna på släpet fungerar med dragbilen. Han ska bara veta att det är påskjutsbromsar på släpet under 3,5 t (oavsett om betrailers har släp som överstiger 20 ton, och som inte har påskjut).

Så, det som gäller är:

3,5t + summan av alla släpfordon= 3,5t.
Alla släp över 750kg men under 3,5t har påskjutsbromsar utan ABS.
Citera
2018-11-23, 18:35
Medlem
Citat:
Som sagt, han ska inte göra funken för tunga släp!

Sedan stämmer inte riktigt din sida och den förvirrar bara TS då han uppenbart inte har ett körkort före 2013!

Så nej, TS kan inte gå in till BEtrailers och hyra en trailer som är på nästan 10ton och tro att denne kan framföra 13,5 ton på sitt BE!

Alltså, exemplet här är befängt
http://www.betrailer.se/be-regler/

De personer som på riktigt behöver dra tunga släp över 3,5 ton skaffar sig CE och får då BE automatiskt.
Det har väl ingen betydelse? Han frågade om det fanns släp med ABS. Det finns. Och det är alltid bra att veta att inte samma regler gäller för han som för mig. Nej, det är inte befängt för du kan se vilket datum kk är utfärdat - före 2013. Och inte heller om han skaffar CE får han köra PB eller lätt lastbil med släp som väger mer än 3,5 ton. Varför de införde denna begränsning 2013 är obegripligt.

Tågvikten är 10 ton. Knappt 2 för dragbilen och 8 för trailern.
Citera
2018-11-23, 18:45
Medlem
Citat:
Han behöver med andra ord inte genomföra säkerhetskontrollen för hela kopplingsanordningen, bromsar på hela ekipaget etc. Han behöver inte förklara hur bromskretsarna på släpet fungerar med dragbilen. Han ska bara veta att det är påskjutsbromsar på släpet under 3,5 t (oavsett om betrailers har släp som överstiger 20 ton, och som inte har påskjut).

Så, det som gäller är:

3,5t + summan av alla släpfordon= 3,5t.
Alla släp över 750kg men under 3,5t har påskjutsbromsar utan ABS.
Inte göra en säkerhetskontroll innan färden påbörjas? Vad är du för en mupp? Om jag ska vara påstridig, vilket jag alltid gör skyndsamt, är det så att om han kör en (lätt) dragbil med vändskiva är det nog inte helt fel om han vet hur allt fungerar.
Citera
2018-11-23, 18:46
Medlem
Citat:
Det har väl ingen betydelse? Han frågade om det fanns släp med ABS. Det finns. Och det är alltid bra att veta att inte samma regler gäller för han som för mig. Nej, det är inte befängt för du kan se vilket datum kk är utfärdat - före 2013. Och inte heller om han skaffar CE får han köra PB eller lätt lastbil med släp som väger mer än 3,5 ton. Varför de införde denna begränsning 2013 är obegripligt.

Tågvikten är 10 ton. Knappt 2 för dragbilen och 8 för trailern.

Du påstår dig ha CE och undrar varför man inte skall dra mer än 3,5t på en PB... Säg mig, varför har du tryckluftssystem på tunga lastbilar?

JAg tror att du vet hur det känns att ha en liten fjunig dragbil på knappt 7 ton som drar 40 ton där bak. Det är inte en rolig upplevelse. Tänk då på hur det känns att dra 40 ton baktill på en fjunig dragbil som väger runt 2 ton och har skivbromsar!
Sätt då också en oruttinerad förare med enbart B-kort i förarstolen så får du ett utmärkt recept på en fin olycka.

Ska vi gå än mera OT i vårt pladder över huvudet på TS så kan jag nämna att jag faktiskt har dragit 40 ton med en 2 tons "personbil" (eller ja, traktor). Det, min vän, var inte en höjdare kan jag lova.
Citera
2018-11-23, 18:56
Medlem
Citat:
Du påstår dig ha CE och undrar varför man inte skall dra mer än 3,5t på en PB... Säg mig, varför har du tryckluftssystem på tunga lastbilar?

JAg tror att du vet hur det känns att ha en liten fjunig dragbil på knappt 7 ton som drar 40 ton där bak. Det är inte en rolig upplevelse. Tänk då på hur det känns att dra 40 ton baktill på en fjunig dragbil som väger runt 2 ton och har skivbromsar!
Sätt då också en oruttinerad förare med enbart B-kort i förarstolen så får du ett utmärkt recept på en fin olycka.

Ska vi gå än mera OT i vårt pladder över huvudet på TS så kan jag nämna att jag faktiskt har dragit 40 ton med en 2 tons "personbil" (eller ja, traktor). Det, min vän, var inte en höjdare kan jag lova.
Ja, det är klart, för reglerna ändrades 2013. Jag får ju dra ett släp som väger mer än 3,5 ton på mitt BE. Dessutom är 3,5 ton dragbil + 3,5 ton släp bara teoretiskt möjligt på papper, för bilen kan väga 2 ton (tjänstevikt) och dra ett släp som väger 3,5 ton eller mer. Det beror på viktfördelningen. Om trailern ens får lasta så mycket.
Citera
2018-11-23, 19:00
Medlem
Citat:
Inte göra en säkerhetskontroll innan färden påbörjas? Vad är du för en mupp? Om jag ska vara påstridig, vilket jag alltid gör skyndsamt, är det så att om han kör en (lätt) dragbil med vändskiva är det nog inte helt fel om han vet hur allt fungerar.

Men herre jävlar, han kommer inte att köra lätta fordon med vändskiva och påhängsvagn! Svensson med BE använder sitt BE för husvagnar eller hästtransporter. Sedan är du bara löjlig; du vet om att en säkerhetskontroll på ett trailerekipage eller en lastbil med vagn är betydligt mer omfattande än den lilla kontrollen man gör för PB + vagn. Du vet om att för CE behöver du dessutom utföra funken som inte finns för BE. I den funken kan frågor om matarsystemet komma, vilket det inte gör i BE. Du gör ju inte ens manöverprovet längre när du tar BE!

Tittar man på teorin kring BE skall TS på sin höjd se skillnad på de olika släpen och efterfordonen. Han skall också se skillnad på lätta släpvagnar och tyngre släpvagnar. Han skall behärska den lätta teorin kring lastsäkring och vikter. Han behöver inte kunna saker som S-värde, Dc-värde, V-värde. På sin höjd nämnds S-värde som "kultryck" och N-värde. Kanske behöver han veta om att kultrycket räknas som en axel och dessutom som last på dragbilen. Han behöver knappast räkna boggibegränsningar och axeltryck etc. Jag skulle bli förvånad om han behöver kunna skillanden mellan en pivåtkoppling och en bygelkoppling.
Citera
2018-11-23, 19:12
Medlem
Citat:
Men herre jävlar, han kommer inte att köra lätta fordon med vändskiva och påhängsvagn! Svensson med BE använder sitt BE för husvagnar eller hästtransporter. Sedan är du bara löjlig; du vet om att en säkerhetskontroll på ett trailerekipage eller en lastbil med vagn är betydligt mer omfattande än den lilla kontrollen man gör för PB + vagn. Du vet om att för CE behöver du dessutom utföra funken som inte finns för BE. I den funken kan frågor om matarsystemet komma, vilket det inte gör i BE. Du gör ju inte ens manöverprovet längre när du tar BE!

Tittar man på teorin kring BE skall TS på sin höjd se skillnad på de olika släpen och efterfordonen. Han skall också se skillnad på lätta släpvagnar och tyngre släpvagnar. Han skall behärska den lätta teorin kring lastsäkring och vikter. Han behöver inte kunna saker som S-värde, Dc-värde, V-värde. På sin höjd nämnds S-värde som "kultryck" och N-värde. Kanske behöver han veta om att kultrycket räknas som en axel och dessutom som last på dragbilen. Han behöver knappast räkna boggibegränsningar och axeltryck etc. Jag skulle bli förvånad om han behöver kunna skillanden mellan en pivåtkoppling och en bygelkoppling.
Eftersom det tydligen finns dragfordon med vändskiva behöver han nog veta att trailerns vikt på dragbilen räknas som dragbilens last (vars totalvikt inte får överstiga 3,5 ton). Jag har inte gjort körprov eller teoriprov för BE så jag har inte en aning om vad de gör eller inte. Jag utgår bara från det jag vet och har erfarenhet av. Han ska t ex kolla så att all belysning, blinkers etc fungerar oavsett vad han kör. Och det ingår väl i säkerhetskontrollen på en lastbil också?

Googlade lite och här är svaret:

http://www.bhe.se/tag/pivakoppling/

Bra att veta eller krav för BE, CE och DE? OBS! Kuggfråga.
Citera
2018-11-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ja, det är klart, för reglerna ändrades 2013. Jag får ju dra ett släp som väger mer än 3,5 ton på mitt BE. Dessutom är 3,5 ton dragbil + 3,5 ton släp bara teoretiskt möjligt på papper, för bilen kan väga 2 ton (tjänstevikt) och dra ett släp som väger 3,5 ton eller mer. Det beror på viktfördelningen. Om trailern ens får lasta så mycket.

Citat:
Eftersom det tydligen finns dragfordon med vändskiva behöver han nog veta att trailerns vikt på dragbilen räknas som dragbilens last (vars totalvikt inte får överstiga 3,5 ton). Jag har inte gjort körprov eller teoriprov för BE så jag har inte en aning om vad de gör eller inte. Jag utgår bara från det jag vet och har erfarenhet av. Han ska t ex kolla så att all belysning, blinkers etc fungerar oavsett vad han kör. Och det ingår väl i säkerhetskontrollen på en lastbil också?

Ja, det är självklart den teoretiska totalvikten vi räknar på i den här diskussionen. Annat är direkt överkurs (vilket vi redan är i just nu). Som jag skrev i mitt inledande inlägg får TS dra den teoretiska vikten på 3,5t + 3,5t. Sedan kommer aldrig dragbilen att tillåta 3,5t och det viktigaste är bruttovikten. Eftersom att S-värdet kommer att bli en överhängande faktor när du lastar PB med vagn så kan du inte lasta speciellt mycket. Får du ett S-värde som överstiger 400-500kg så är du körd då din bil inte får lasta mer än så. Då lär du också ha bilen full med last aka. barn, bagages, fru, hund etc.

Tar du din vändskiva igen så kan du bara lasta så att du har ett S-värde på 1,5t om din tjänstevikt på din dragbil är 2 ton (den teoretiska totalvikten är satt som max 3,5t), annars blåser du ut hela din behörighet då du framför ett fordon med bruttovikt på över 3,5ton. Det betyder att om du har en påhängsvagn som är en biltrailer så kan du inte lasta speciellt mycket ovanpå draganordningen och den axeln, runt en liten personbil kan du få upp där.

(Sedan är det bruttovikten som överstiger totalvikten och inte totalvikten som överstiger. Totalvikt är bara en administrationsvikt satt för beskattning och klassning av fordon. Totalvikten kan aldrig bli större om du sätter tyngd på kopplingen, utan då är det bruttovikten som blir större.)

Citat:
Googlade lite och här är svaret:

http://www.bhe.se/tag/pivakoppling/

Bra att veta eller krav för BE, CE och DE? OBS! Kuggfråga.

Googlade du på vad en pivårkoppling var?
Senast redigerad av Methos 2018-11-23 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in