• 1
  • 2
2018-11-22, 16:53
Medlem
Håller på att ta körkort för BE-behörighet, och blir ju väldigt inriktad i släp förstås, har bromsade släpvagnar ABS om man måste tvärnita med bilen?

Min fundering är att om man åker i 80 km/h och tvärnitar och bilens ABS bromsar aktiveras, om släpet inte har det så borde ju släpet få sladd? Någon expert inom ämnet?
Citera
2018-11-22, 17:04
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femton15
Håller på att ta körkort för BE-behörighet, och blir ju väldigt inriktad i släp förstås, har bromsade släpvagnar ABS om man måste tvärnita med bilen?

Min fundering är att om man åker i 80 km/h och tvärnitar och bilens ABS bromsar aktiveras, om släpet inte har det så borde ju släpet få sladd? Någon expert inom ämnet?

Släp har en påskjutsbroms, så hur tungt du har last släpet Jmf med bilen har betydelse.
Citera
2018-11-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Släp har en påskjutsbroms, så hur tungt du har last släpet Jmf med bilen har betydelse.

Aha okej, det verkar ju logiskt. Släpvagnar har alltså i regel inte ABS bromsar?
Citera
2018-11-22, 17:09
Medlem
tnems avatar
Citat:
Aha okej, det verkar ju logiskt. Släpvagnar har alltså i regel inte ABS bromsar?
Nej jag har inte sett några.
Det skulle kräva givare och ett eget styrsystem för bromsarna.
Citera
2018-11-22, 17:14
Medlem
Citat:

Ah, tack för info
Citera
2018-11-22, 17:19
Medlem
Det finns annat du kan dra med BE-behörighet som kanske kräver mer än påskjutsbroms.

http://www.betrailer.se/
Citera
2018-11-22, 23:31
Medlem
Citat:
Har du sett en lastbil med vändskiva som drar ett släp med påskjutsbroms? Det har inte jag kan jag säga.
Citera
2018-11-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Har du sett en lastbil med vändskiva som drar ett släp med påskjutsbroms? Det har inte jag kan jag säga.

Frågeställningen gällde ABS-bromsar, släp har (vad jag vet) inte abs, utan man hamnar att pumpa på bromsen ifall man vill att vagnen ska bromsa på samma sätt som en bil med ABS

Med påskjutsbroms så får man ju på sätt och vis bromsar med abs, då det bromsar ifall vagnen håller högre hastighet i förhållande till bilen, och slutar bromsa ifall hastigheten är samma

Med BE-kort så gäller annars max 3500kg i släpvikt, man behöver ju minst C1E för kombinationerna som du länkade...
Citera
2018-11-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Frågeställningen gällde ABS-bromsar, släp har (vad jag vet) inte abs, utan man hamnar att pumpa på bromsen ifall man vill att vagnen ska bromsa på samma sätt som en bil med ABS

Med påskjutsbroms så får man ju på sätt och vis bromsar med abs, då det bromsar ifall vagnen håller högre hastighet i förhållande till bilen, och slutar bromsa ifall hastigheten är samma

Med BE-kort så gäller annars max 3500kg i släpvikt, man behöver ju minst C1E för kombinationerna som du länkade...
Dessa trailers har ABS, och när det gäller begränsningen till 3,5 ton beror det på när du tog BE. Enligt de gamla reglerna som gällde fram till 2013 får du dra flera släp upp till dragbilens maximalt tillåtna dragvikt.
Citera
2018-11-23, 17:26
Medlem
Citat:

Eftersom att du enbart får dra en totalvikt på 3,5t har småsläpen påskjutsbroms som vilket annat lätt släp som helst. Som andra skriver är det N-punkten/viktcentrum på ekipaget som avgör om släpet eller dragbilen får släpp vid inbromsning. Därför skall du inte dra mer last än vad funktionsbeskrivningen säger, då bromsarna på bilen är dimentionerade för att dra en viss mängd last. Det kommer att hända rätt så intressanta saker om du drar ett släp tyngre än vad dragbilen klarar av. Det är med tanke på ekipagets viktcentrum/N-punkt och N-värde som man behöver vara noggrann med hur man placerar sin last på en släpvagn (egentligen på dragbilen också).
Citera
2018-11-23, 17:31
Medlem
Citat:

"Lätta" släpfordon (under 3,5t) har i regel inte ABS, utan de har påskjutsbroms. Tunga släpfordon (över 3,5t) har en typ av ABS som reglerar bromsförmågan, dock är detta inte något som skall tänka på vid din BE-inlärning då detta ingår i C1E och CE.

Tips, gå ut och titta på ettvalfritt OKQ8-släp och titta hur den fungerar i praktiken. Det som skiljer ditt BE från B är enbart att du får dra släp med större tjänstevikt och lite mer last då du får framföra 3,5t+3,5t. Annars är det exakt samma funktioner på släpet.
Citera
2018-11-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Blanda nu inte in tunga släpfordon i hans inlärning! Han behöver inte göra funken för tunga släp och således inte veta om hur tunga släp fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in