Citat:
Är det den obsen må tro?
Edit: Hitta en annan.
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Edit: Hitta en annan.
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Alltså, påstådda observationer ska man ta med en rejäl skopa salt. Som jag skrivit tidigare, när jag genomgick min utbildning i början av 90-talet så fick vi se en iscensatt händelse på ett videoklipp som var 5 minuter långt. Vi fick i förväg veta vad vi skulle skulle hålla koll på.
Några personer hamnade i bråk med varandra. Vi skulle lägga på minnet vad de inblandade hade för kläder, hur de såg ut m.m. Trots att vi visste vad som skulle ske så hade vi tre fel av fyra möjliga.
GW Person genomförde ett scenario i Veckans brott. Det var ett rån med skjutvapen. De som var som observatörer hade hade inte många rätt. När de skulle bedöma hur lång tid rånet höll på så hade de helt fel när det gäller tiden. Någon trodde att det tog 10-15 minuter. Sanningen att det tog nån minut bara.
Det finns fler liknande exempel.
I ett engelskt exempel så hade några personer iscensatt ett personrån. En kille stal en väska från någon på stan. Väskan lämnades snabbt vidare till en eller två kumpaner. Publiken som tittade på skulle identifiera rånaren. Av ca: 20 personer pekade majoriteten ut en och samma person. Problemet var bara att den som pekades ut var en vanlig åskådare.
Visst, vittnen är givetvis bra, men det är också bedrägligt. Jag har för mig att Leif GW sagt att nio av tio vittnen ser fel, och eller inte kommer ihåg något relevant.
Därmed inte sagt att alla ser fel, men risken är tyvärr överhängande...