2018-05-14, 22:04
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backrouse
Enligt Aftonbladet har en privatperson strax efter 18 larmat polisen. Efter att ha hittat något som kan vara kvarlevor efter en människa.

Nu utreds det som att det är en mördad människa.

Nu kommer folk garanterat börja gapa om att det var i Hallsberg han försvann.

Men finns inget som säger att han inte kunnat ta sig till Uppsala..och kanske där råkat ut för något hemskt. OM det nu är mord.

Han kan ju också drunknat.

Och behöver ju ej heller vara han.

Hittades "kvarlevorna" i Uppsala???
Vad för Dig då på tanken, att det kan vara P ????
Jag förstår Dig inte!
Å andra sidan måste jag inte förstå mig på allt och alla!
Citera
2018-05-14, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Hittades "kvarlevorna" i Uppsala???
Vad för Dig då på tanken, att det kan vara P ????
Jag förstår Dig inte!
Å andra sidan måste jag inte förstå mig på allt och alla!

Uppsala rimmar illa med uppgiften att han ville hem.

Om han ville hem hade han inte lämnat tåget i Hallsberg.
Citera
2018-05-14, 23:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Beror ju på. Som någon menar i en av länkarna i mitt förra inlägg kan en låst laptop vara ointressant.

Den tredje var i så fall den som rapporterade fyndet, en person som tydligen kände på utsidan av ryggsäcken att det var en laptop.

Hur vet man att den är låst om man inte tar fram datorn och försöker starta den?

Känner att det är en laptop men öppnar inte ryggsäcken och kontrollerar?

Varje vettig människa hade av ren mänsklig nyfikenhet tittat i ryggsäcken, sett datorn och rotat bland prylar och försökt utröna vems den kan vara.

Allt annat är bara trams.
Citera
2018-05-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varje vettig människa hade av ren mänsklig nyfikenhet tittat i ryggsäcken, sett datorn och rotat bland prylar och försökt utröna vems den kan vara.

Det finns å andra sidan människor som inte tar i en dator, omdet inte är ett äpple på den...
Citera
2018-05-15, 11:24
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det finns å andra sidan människor som inte tar i en dator, omdet inte är ett äpple på den...

Eftersom killen pysslade med musik bör det ha varit ett äpple på.

Jag hade inte öppnat datorn men däremot hade jag tagit ryggan med till Polisen, detta oavsett om någon var försvunnen eller inte. Men så är jag, alla är olika.
Citera
2018-05-15, 12:50
Medlem
Citat:
Uppsala rimmar illa med uppgiften att han ville hem.

Om han ville hem hade han inte lämnat tåget i Hallsberg.

Nej, det är ju förmodligen inte Patrik som hittats. Jag tror att Backrouse dock eventuellt funderade i banorna att det absolut inte är ovanligt att opportunistiska förövare ibland kan åka iväg med en kropp åtskilliga mil från en brottsplats för att dumpa denna. Denna vinkel hänger ju då återigen på scenariot att någon gjorde Patrik något.

Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Absolut. Det förstår jag. Blev i all hast lite felciterat.

Ingen fara.

Citat:
Ville bara rent allmänt undra över hur stora oddsen är att Patrik själv lämnat sina väskor om vi säger att det ex finns 3, 4 eller 6 observationer med Patrik utan väskor strax efter han han syns bära de i närheten av första väskans plats. Låg säga med ett tidsspann på 20-30 min. Och min tanke är rent hypotetisk som sagt och ska egentligen inte hamna som citat till ditt inlägg, men skriver jag ett nytt efter att ha svarat dig så ser det för odlingen ut som jag spammat tråden

Men sågs Patrik alltså utan sina väskor eller är det detta som är det hypotetiska?
Om dessa observationer verkligen gjordes, så ger det ju definitivt ett gott stöd åt att han lämnade väskorna självmant. Om däremot inte, så känner jag för egen del att det kan vara bådadera, han kan ha gjort det självmant eller någon annan kan ha gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag hade inte öppnat datorn men däremot hade jag tagit ryggan med till Polisen, detta oavsett om någon var försvunnen eller inte. Men så är jag, alla är olika.

Samma här.
Senast redigerad av Genderbender 2018-05-15 kl. 12:57.
Citera
2018-05-15, 12:54
Medlem
RetroLovers avatar
Citat:
Hur vet man att den är låst om man inte tar fram datorn och försöker starta den?

Skitsnack. Jag är långt ifrån någon ängel, men jag hade då inte börjat rota i någon annans ryggsäck. Så tala för dig själv.
Citera
2018-05-17, 06:30
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:

Om vi frångår hypoteserna var det ju så i alla fall att den som rapporterade att det låg en ryggsäck där, först trodde att det var ett bylte med kläder, återvände när försvinnandefallet blivit känt och inte ville störa något genom att själv börja gräva i ryggsäcken? Eller hur?
Citera
2018-05-17, 17:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu vet vi med ganska stor säkerhet att ryggsäcken observerades av joggaren runt 18-tiden, samma dag som försvinnandet. Först dagen efter rapporterade joggaren att ryggsäcken hittats, detta efter att efterlysningen tillkännagetts och joggaren hade återvänt till ryggsäcken för att känna på den utanpå. Då kunde upphittaren tydligt känna konturerna av en dator.

https://www.flashback.org/p61182148#p61182148

Det måste ha passerat fler personer förbi på vägen där ryggsäcken låg. Säkert var det fler som såg den. Och enligt polisen var ryggsäcken orörd....

Så kanske fler hade sett ryggsäcken ligga där, men ingen brytt sig om att kolla? Inte så ofta det ligger saker slängda på detta sätt och innehåller värdesaker. Förmodligen därför ingen brydde sig om att kolla i den?

Stor skillnad om ryggsäcken hade legat direkt på vägen. Då hade nog det känts mer angeläget att kolla i den, vare sig man är ärlig eller inte....En ärlig person för att hitta en ledtråd till vem som är ägaren.

Om någon börjat rota i den och sett datorn, är det inte omöjligt att den blivit stulen. Kanske hade det lett till att en förundersökning inletts?

Personligen tror jag inte att någon rört ryggsäcken för att kolla igenom den. Då hade man säkert inte lagt tillbaka sakerna och stängt väskan.
Citera
2018-05-17, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi med ganska stor säkerhet att ryggsäcken observerades av joggaren runt 18-tiden, samma dag som försvinnandet. Först dagen efter rapporterade joggaren att ryggsäcken hittats, detta efter att efterlysningen tillkännagetts och joggaren hade återvänt till ryggsäcken för att känna på den utanpå. Då kunde upphittaren tydligt känna konturerna av en dator.

https://www.flashback.org/p61182148#p61182148

Det måste ha passerat fler personer förbi på vägen där ryggsäcken låg. Säkert var det fler som såg den. Och enligt polisen var ryggsäcken orörd....

Så kanske fler hade sett ryggsäcken ligga där, men ingen brytt sig om att kolla? Inte så ofta det ligger saker slängda på detta sätt och innehåller värdesaker. Förmodligen därför ingen brydde sig om att kolla i den?

Stor skillnad om ryggsäcken hade legat direkt på vägen. Då hade nog det känts mer angeläget att kolla i den, vare sig man är ärlig eller inte....En ärlig person för att hitta en ledtråd till vem som är ägaren.

Om någon börjat rota i den och sett datorn, är det inte omöjligt att den blivit stulen. Kanske hade det lett till att en förundersökning inletts?

Personligen tror jag inte att någon rört ryggsäcken för att kolla igenom den. Då hade man säkert inte lagt tillbaka sakerna och stängt väskan.

Känner man utanpå att det ligger en laptop i ryggsäcken så öppnar man ryggsäcken för att konstatera att det verkligen är en laptop, normala personer gör det. Att det sedan finns enstaka knäppgökar som aldrig uppträder normalt är totalt ointressant, för sådana personer meddelar inte ens polisen att det ligger en ryggsäck med en laptop slängd på en åker.

Det vore intressant att veta vem som kände på ryggsäcken men inte tittade i den. Vet vederbörande kanske något mer som borde berättas?
Citera
2018-05-17, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Känner man utanpå att det ligger en laptop i ryggsäcken så öppnar man ryggsäcken för att konstatera att det verkligen är en laptop, normala personer gör det. Att det sedan finns enstaka knäppgökar som aldrig uppträder normalt är totalt ointressant, för sådana personer meddelar inte ens polisen att det ligger en ryggsäck med en laptop slängd på en åker.

Det vore intressant att veta vem som kände på ryggsäcken men inte tittade i den. Vet vederbörande kanske något mer som borde berättas?

Jag vet att du tagit upp det här redan för länge sedan. Samma fråga.

Det var så att joggaren hört efterlysningen och mindes då "byltet" som legat över diket. Personen återvände då och kollade igen och noterade då att det var en ryggsäck, kände utanpå den. Men för att inte förstöra eventuella bevis, öppnade personen inte väskan utan kontaktade då istället polisen.

Väldigt observant att notera väskan och klokt att inte röra den vidare. Inte alls en "knäppgök" i mina ögon som kopplar ihop historien och kontaktar polisen.
Citera
2018-05-17, 23:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet att du tagit upp det här redan för länge sedan. Samma fråga.

Det var så att joggaren hört efterlysningen och mindes då "byltet" som legat över diket. Personen återvände då och kollade igen och noterade då att det var en ryggsäck, kände utanpå den. Men för att inte förstöra eventuella bevis, öppnade personen inte väskan utan kontaktade då istället polisen.

Väldigt observant att notera väskan och klokt att inte röra den vidare. Inte alls en "knäppgök" i mina ögon som kopplar ihop historien och kontaktar polisen.

Ja, väldigt observant, ingen annan verkar ha sett ryggsäcken där den låg på andra sidan diket.

Kan du bättra på mitt minne, gick polisen ut med ryggsäcken i efterlysningen?

EDIT;

Fanns det någon speciell anledning för joggaren att sätta byltet i samband med P:s försvinnande, och vad gjorde att joggaren var rädd för att förstöra bevis? Det fanns inga brottsmisstankar vid tillfället.
Senast redigerad av OY 2018-05-17 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in