2018-11-23, 03:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Är det den obsen må tro?

Edit: Hitta en annan.

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Alltså, påstådda observationer ska man ta med en rejäl skopa salt. Som jag skrivit tidigare, när jag genomgick min utbildning i början av 90-talet så fick vi se en iscensatt händelse på ett videoklipp som var 5 minuter långt. Vi fick i förväg veta vad vi skulle skulle hålla koll på.

Några personer hamnade i bråk med varandra. Vi skulle lägga på minnet vad de inblandade hade för kläder, hur de såg ut m.m. Trots att vi visste vad som skulle ske så hade vi tre fel av fyra möjliga.

GW Person genomförde ett scenario i Veckans brott. Det var ett rån med skjutvapen. De som var som observatörer hade hade inte många rätt. När de skulle bedöma hur lång tid rånet höll på så hade de helt fel när det gäller tiden. Någon trodde att det tog 10-15 minuter. Sanningen att det tog nån minut bara.

Det finns fler liknande exempel.

I ett engelskt exempel så hade några personer iscensatt ett personrån. En kille stal en väska från någon på stan. Väskan lämnades snabbt vidare till en eller två kumpaner. Publiken som tittade på skulle identifiera rånaren. Av ca: 20 personer pekade majoriteten ut en och samma person. Problemet var bara att den som pekades ut var en vanlig åskådare.

Visst, vittnen är givetvis bra, men det är också bedrägligt. Jag har för mig att Leif GW sagt att nio av tio vittnen ser fel, och eller inte kommer ihåg något relevant.

Därmed inte sagt att alla ser fel, men risken är tyvärr överhängande...
Citera
2018-11-23, 06:12
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Alltså, påstådda observationer ska man ta med en rejäl skopa salt. Som jag skrivit tidigare, när jag genomgick min utbildning i början av 90-talet så fick vi se en iscensatt händelse på ett videoklipp som var 5 minuter långt. Vi fick i förväg veta vad vi skulle skulle hålla koll på.

Några personer hamnade i bråk med varandra. Vi skulle lägga på minnet vad de inblandade hade för kläder, hur de såg ut m.m. Trots att vi visste vad som skulle ske så hade vi tre fel av fyra möjliga.

GW Person genomförde ett scenario i Veckans brott. Det var ett rån med skjutvapen. De som var som observatörer hade hade inte många rätt. När de skulle bedöma hur lång tid rånet höll på så hade de helt fel när det gäller tiden. Någon trodde att det tog 10-15 minuter. Sanningen att det tog nån minut bara.

I ett engelskt exempel så hade några personer iscensatt ett personrån. En kille stal en väska från någon på stan. Väskan lämnades snabbt vidare till en eller två kumpaner. Publiken som tittade på skulle identifiera rånaren. Av ca: 20 personer pekade majoriteten ut en och samma person. Problemet var bara att den som pekades ut var en vanlig åskådare.

Visst, vittnen är givetvis bra, men det är också bedrägligt. Jag har för mig att Leif GW sagt att nio av tio vittnen ser fel, och eller inte kommer ihåg något relevant.

Jo men visst är det som du skriver. Tänk om hjärnan skulle minnas alla detaljer från vad man upplever på en dag, då hade minnet varit väldigt fullt och rörigt.

De ev obsar som finns får man just ta för eventuella men det viktigaste är att man inte avför en eventuell obs bara för att man tycker själv att vittnet beskrev helt andra skor eller helt fel färg på jackan.

Om man utgår från dom ev. obsar som kommit in i anslutning till försvinnandet (helt ovetandes om den andras observation) så är det ett ganska stort antal bra obsar som beskriver Patrik väldigt väl. De obsarna stämmer också med tidpunkter både innan väskorna dumpades men även efter.
Det stämmer även med tider som det tar att ta sig från en plats till en annan och ingen observation verkar krocka rent tidsmässigt.

Om man kartlägger de observationer som inkommit så kan man skönja att Patrik inte rör sig mot något mål (är på väg nånstans) utan verkar snarare gå runt. Kanske är det möjligt att han letade efter sina väskor som han under sitt dåliga mående ställt i från sig.
Citera
2018-11-23, 06:43
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Pröva om du kör bil i ett okänt område på landet att notera vad mötande bilister kollar på. De kollar på dig/er.

Ifrågasätter inte dina kunskaper i vittnespsykologi, men i det här fallet tycks en eller flera personer ha reagerat på att någon befann sig där vid aktuell tid över huvud taget. Kontexten.

Då kanske inte färgen på halsduken är det väsentligaste, så att säga.
Citera
2018-11-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Pröva om du kör bil i ett okänt område på landet att notera vad mötande bilister kollar på. De kollar på dig/er.

Ifrågasätter inte dina kunskaper i vittnespsykologi, men i det här fallet tycks en eller flera personer ha reagerat på att någon befann sig där vid aktuell tid över huvud taget. Kontexten.

Det är så synd att vi i Sverige har tänket : ”Sköt dej själv och skit i andra ” 😢

Hur många av oss har tid eller lust att slänga några ord till de man passerar ?

Typ : ”- Vilken härlig vårdag det är idag !” till en äldre dam som knatar på med sin rullator i uppförsbacke ,

eller typ till Patrik , om man mött honom :
” Oj, här står du mitt på morgonkvisten och ser förvirrad ut !?
Kan jag hjälpa dej med någon adress eller så ?
-Här är mitt ute på bondvischan så tänkte att du ville ha färdriktningen så att du hittar dit du ska ?

Något i den stilen ....

Men nej , ingen vill hjälpa någon nuförtiden ,
så det är ju för sjutton konstigt att inte fler människor tappar bort sig i vårat okänsliga samhälle .

Fy tusan , vi måste bry oss mer om varandra ! 💔

Hjärtlöst ; är så vi lever nuförtiden ,
inte undra på att så många unga och gamla tappar livslusten nuförtiden...

Just det där ; att bära på bördan tillsammans ,
att kunna sucka över det dåliga vädret ihop med en medmänniska på en perrong ,
eller hjälpa någon att hitta sitt bagage ,
så den slipper sitta och gråta ensam i situation osv.
gör att varje människa får en känsla av att vara ombrydd
och kan i den situationen lyckas överbringa sin uppgivenhet .

Nu verkar ju Patrik knappt ha mött någon där han gick ,

men får för mig , att han ändock hade blivit aningens glad
om någon stannat sin bil och hört sig för ; om han behövde hjälp med något .

Rätta mig om jag har fel ....

Eller är det så att de som är sittandes i bilar inte behöver bry sig om varken älgar , rådjur eller människor som befinner sig utmed vägarna ?

De får liksom skylla sig själva med , vad de pysslar med utomhus ???

Suck ....
Senast redigerad av evaveva 2018-11-23 kl. 14:21.
Citera
2018-11-23, 14:19
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus

Jo, jag har kört bil i okända områden, och uppsökt flera brottsplatser, och vet att folk gärna tittar. Men kommer de ihåg vad de faktiskt såg.

Men jag förstår inte det fetade ovan Vilka personer syftar du på? Och befann sig där???
Citera
2018-11-23, 14:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jo men visst är det som du skriver. Tänk om hjärnan skulle minnas alla detaljer från vad man upplever på en dag, då hade minnet varit väldigt fullt och rörigt.

De ev obsar som finns får man just ta för eventuella men det viktigaste är att man inte avför en eventuell obs bara för att man tycker själv att vittnet beskrev helt andra skor eller helt fel färg på jackan.

Om man utgår från dom ev. obsar som kommit in i anslutning till försvinnandet (helt ovetandes om den andras observation) så är det ett ganska stort antal bra obsar som beskriver Patrik väldigt väl. De obsarna stämmer också med tidpunkter både innan väskorna dumpades men även efter.
Det stämmer även med tider som det tar att ta sig från en plats till en annan och ingen observation verkar krocka rent tidsmässigt.

Om man kartlägger de observationer som inkommit så kan man skönja att Patrik inte rör sig mot något mål (är på väg nånstans) utan verkar snarare gå runt. Kanske är det möjligt att han letade efter sina väskor som han under sitt dåliga mående ställt i från sig.

Jag avfärdar inte några vittnesmål, det finns massor av personer som sett Patrik, men flera av dessa har antagligen inte vetat att det var just Patrik de såg. Några få har säkert tänkt: ”Var inte han vi mötte lik killen som är försvunnen.” Innan de tänkt klart har de kollat på mobilskärmen och redan där glömt stora delar av signalementet. Vi vet inte om de observationer som gjorts verkligen var Patrik. Några av dem har säkert varit Patrik, men vi vet inte.

Med tanke på hur uppkopplade vi är, vi får nyheter via sociala medier, Flashback och traditionella nyhetskanaler och våra mobiler så det borde det finnas en bekräftad observation, vilket det kanske gör.
Senast redigerad av Pajosv 2018-11-23 kl. 14:49.
Citera
2018-11-23, 15:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det finns å andra sidan människor som inte tar i en dator, omdet inte är ett äpple på den...

Å andra sidan, av alla tillverkade Mac-datorer genom åren så är 40% fortfarande i bruk. Windows-datorer är slut efter fem år, men nu hamnade vi utanför ämnet.
Citera
2018-11-23, 15:15
Medlem
Citat:
Å andra sidan, av alla tillverkade Mac-datorer genom åren så är 40% fortfarande i bruk. Windows-datorer är slut efter fem år, men nu hamnade vi utanför ämnet.

Jomenvisst , ...och fortfarande måste vi människor vara mer pratiga med varandra , fråga ! ; om en person ser ut att vara i trubbel på ett eller annat sätt ; om den vill ha hjälp med något , för att vi ska få ner ”tappa bort sig” - statistiken ....
även om försvunna-personer-tråden inte kommer behövas inne på Flashback längre då .
Citera
2018-11-24, 01:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Absolut är det svårt att få statistik på det men i vissa fall kan jag tänka mig att det legat en misstanke om brott och att det kanske finns en FU.

Det finns en äldre dam inte långt i från min stad som gick ut en kväll för att bara promenera i skogen innan läggdags.. Hon har aldrig återfunnits och som jag förstod så är skogen i anslutning till deras hus.
Hemskt

Jag har en nästan exakt historia från min hemstad. (Västsverige) En kvinna som närmade sig 80-årsåldern. Hon lämnade sitt hem och gick iväg, och jag har för mig att hon kände till omgivningarna väldigt väl. Och hon bodde inte långt från en sjö eller vattendrag.

Detta skedde en tid före Patriks försvinnande. Hon har ännu inte hittats.
Citera
2018-11-24, 08:04
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Jag avfärdar inte några vittnesmål, det finns massor av personer som sett Patrik, men flera av dessa har antagligen inte vetat att det var just Patrik de såg. Några få har säkert tänkt: ”Var inte han vi mötte lik killen som är försvunnen.” Innan de tänkt klart har de kollat på mobilskärmen och redan där glömt stora delar av signalementet. Vi vet inte om de observationer som gjorts verkligen var Patrik. Några av dem har säkert varit Patrik, men vi vet inte.

Med tanke på hur uppkopplade vi är, vi får nyheter via sociala medier, Flashback och traditionella nyhetskanaler och våra mobiler så det borde det finnas en bekräftad observation, vilket det kanske gör.

Nej jag syftar inte till dig när jag skrev om att avfärda vittnesmål utan till dom personerna som söker (polis, MPS osv).

Jag tror det är lättare att minnas en person som på något sätt sticker ut som i ex Patriks fall där den 22 maj var en väldigt varm dag och han hade både luvtröja och jacka samt en mössa. Tror att temperaturen var uppe i 24-25 grader den dagen om jag inte minns helt fel.

Man sticker även ut om man ser väldigt ledsen och förvirrad ut vilket fler vittnat om.
Om man rör sig på vägar där det annats inte kommer så mycket folk gående så är även det en sak boende minns tex.

Han verkar tyvärr inte ha fastnat på någon film, bild, insta eller så trots att dom har gått ut med en efterlysning där man bad alla kolla igenom sina telefoner från dagarna runt försvinnandet.

Om du kommer gående förbi mig idag så kommer jag förmodligen inte lägga märke till dig, Pajosv. Jag skulle absolut inte kunna beskriva dig om jag fick chansen 2 dagar senare.
Om du sticker ut, fångar min uppmärksamhet på ett eller annat sätt så skulle jag förmodligen komma ihåg din kroppstyp, möjligt hur du var klädd, men inte exakt klädsel utan mer kunna berätta om du hade finklädsel, var rockigt klädd eller ungdomligt typ jeans och T-shirt. Jag skulle nog inte minnas vilka färger du bar på dina kläder (om det inte var just klädseln som gjorde att du stack ut)

Hade du suttit som ett litet barn på marken och pratat för dig själv så hade jag lagt dig på minnet även då 😉
Citera
2018-11-24, 15:31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Nej jag syftar inte till dig när jag skrev om att avfärda vittnesmål utan till dom personerna som söker (polis, MPS osv).

Jag tror det är lättare att minnas en person som på något sätt sticker ut som i ex Patriks fall där den 22 maj var en väldigt varm dag och han hade både luvtröja och jacka samt en mössa. Tror att temperaturen var uppe i 24-25 grader den dagen om jag inte minns helt fel.

Man sticker även ut om man ser väldigt ledsen och förvirrad ut vilket fler vittnat om.
Om man rör sig på vägar där det annats inte kommer så mycket folk gående så är även det en sak boende minns tex.

Han verkar tyvärr inte ha fastnat på någon film, bild, insta eller så trots att dom har gått ut med en efterlysning där man bad alla kolla igenom sina telefoner från dagarna runt försvinnandet.

Om du kommer gående förbi mig idag så kommer jag förmodligen inte lägga märke till dig, Pajosv. Jag skulle absolut inte kunna beskriva dig om jag fick chansen 2 dagar senare.
Om du sticker ut, fångar min uppmärksamhet på ett eller annat sätt så skulle jag förmodligen komma ihåg din kroppstyp, möjligt hur du var klädd, men inte exakt klädsel utan mer kunna berätta om du hade finklädsel, var rockigt klädd eller ungdomligt typ jeans och T-shirt. Jag skulle nog inte minnas vilka färger du bar på dina kläder (om det inte var just klädseln som gjorde att du stack ut)

Hade du suttit som ett litet barn på marken och pratat för dig själv så hade jag lagt dig på minnet även då 😉

Precis så är det. Jag skrev något liknande till 57Emma får något år sedan. Jag bad henne beskriva mannen eller kvinnan hon mötte när hon var på väg till jobbet eller till någon butik. (Ett fiktivt exempel). Emma skrev tillbaka om att hon inte ens vet att hon mötte någon överhuvudtaget. Antagligen mötte hon flera personer.
Citera
2018-11-24, 17:24
Medlem
Pajosvs avatar
Jag vet inte om detta tillför så mycket, men Patriks pappa, Jörgen Linfeldt, har den 8 november blivit intervjuad i Radio P4 angående deras kritik och anmälan mot musikkonservatoriet i Falun som inte tog sitt ansvar i Patriks dåligt psykiska mående innan hans försvinnande.

Jag har själv inte lyssnat på hela intervjun.

Länk:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1180939?programid=4479
Senast redigerad av Pajosv 2018-11-24 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in