2018-11-23, 13:44
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Tala klarspråk då, du skrev att ingen har haft kontakt med dom och det är INTE samma sak.
Behöver du undervisning i svenska nu också?
Att ha kontakt kräver lite mer än att skjuta en pil på någon.
Citera
2018-11-23, 13:46
Medlem
SoCos avatar
Bra jobbat av urfolket, dem förhindrade mycket lidande genom att hålla kristendomen borta.
Citera
2018-11-23, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker det är fint att de får försvara sig från galna inkräktare som dessutom söker sig dit i akt och mening att förstöra deras kultur och förändra deras traditioner.

Jaha. Och vad är skillnaden mot att VI absolut inte får försvara oss för galna inkränktare, som dessutom söker sig hit i akt och mening att förstöra vår kultur och förändra våra traditioner? Saudi pumpar liksom inte in flera hundra miljoner i islamiska centra i Sverige varje år, utan att ha en agenda... Det var det här jag skrev en bit upp, att när det är omvända roller så har även alla svenska PK-journalister förstååååelse för att människor vill försvara sitt eget land, sitt eget folk, sin egen religion, sin egen kultur och sina egna traditioner. Det är bara VÅR religion, VÅRA traditioner och VÅR kultur som inte är värda något, som lika gärna kan ersättas med något annat, eller i alla fall blandas ut med något annat... I den mån vi ens får sägas ha en kultur, enligt dem.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jämfört med dom är han väl vit som ett jävla papper?

Fast i andra sammanhang brukar PK-folket sätta även asiater i ett motsatsförhållande till den Onde Vite Mannen. Men nu blev den här asiatiske mannen plötsligt vit i PK-media. Förmodligen beroende på att han a) var kristen, vilket inte längre är politiskt korrekt och b) för att "motståndarsidan", precis som du säger, var mörkhyade. Och då måste alltid den med ljusast hy ha fel.
Citera
2018-11-23, 13:49
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Att ha kontakt kräver lite mer än att skjuta en pil på någon.
Att man simmar ut och tar kokosnötter är i min mening kontakt.
Vi kan ta det längre tillbaka till 1800 talet då ett antal blev kidnappade, då hade dom garanterat fått "kontakt".

Helt ointressant egentligen, som att man inte kan få fram uppgifter om hur dessa människor lever utan att dom bokstavligt talar om det är ju bisarrt.
Man kan få fram vad som finns på ön, då kan man få fram vad dom äter.
Man kan få fram med dagens teknologi ett hyfsat antal på hur många dom är, även fast det är osäkert.
Man kan även få fram uppgifter såsom om dom odlar potatis och marijuana på sin ö eller inte.
Som sagt, korkad diskussion.

"Hur kan du veta om dom kan göra eld eller inte!?"
Ja då hade forskare och myndigheter som granskar och har översikt över denna ö vetat om det, det är varför.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-11-23 kl. 13:53.
Citera
2018-11-23, 13:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha. Och vad är skillnaden mot att VI absolut inte får försvara oss för galna inkränktare, som dessutom söker sig hit i akt och mening att förstöra vår kultur och förändra våra traditioner? Saudi pumpar liksom inte in flera hundra miljoner i islamiska centra i Sverige varje år, utan att ha en agenda... Det var det här jag skrev en bit upp, att när det är omvända roller så har även alla svenska PK-journalister förstååååelse för att människor vill försvara sitt eget land, sitt eget folk, sin egen religion, sin egen kultur och sina egna traditioner. Det är bara VÅR religion, VÅRA traditioner och VÅR kultur som inte är värda något, som lika gärna kan ersättas med något annat, eller i alla fall blandas ut med något annat... I den mån vi ens får sägas ha en kultur, enligt dem.

Fast i andra sammanhang brukar PK-folket sätta även asiater i ett motsatsförhållande till den Onde Vite Mannen. Men nu blev den här asiatiske mannen plötsligt vit i PK-media. Förmodligen beroende på att han a) var kristen, vilket inte längre är politiskt korrekt och b) för att "motståndarsidan", precis som du säger, var mörkhyade. Och då måste alltid den med ljusast hy ha fel.

Jag skiter i vad dina "PK-media-källor" tycker. JAG tycker inte det är konstigt att man uppfattar en främmande man som dyker upp oinbjuden på ens tomt som ett hot. Speciellt då mannen i detta folks ögon ser väldigt främmande ut. Hoppas han hade tid att reflektera över hur jävla dum i huvudet han var innan han dog.
Citera
2018-11-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det som slår mig i rapporteringen om det här fallet, är att alla media är så förstående och förlåtande utöver infödingarna. Och så likgiltiga för den unge missionären och hans familj. De försöker t.o.m. framställa missionären som dum och mer eller mindre galen:

https://www.expressen.se/nyheter/sista-orden-fran-den-dodade-missionaren/

"Så John Chau visste att han nog inte borde återvända till ön Norra Sentinel.
Men det gjorde han.
Det slutade illa."

"John Chaus dagbok ger enligt Washington Post bilden av en ung kristen man som var som besatt av att försöka sprida sin religion till Norra Sentinel."

"Han hade tagit med sig några gåvor också, bland annat lite fisk, en sax och några säkerhetsnålar. Det fungerade inte."

Om man vänder på det: tänk om det hade varit en ensam muslim, som hade anlänt till ett europeiskt land för att sprida islam - och blivit mördad av ett antal beväpnade kristna män? Eller varför inte ett antal asatroende män? Tänk vilket himla liv det skulle ha blivit då!

Själv blir jag glad åt mitt i eländet, att det fortfarande, i vår dekadenta tid, kan finnas unga människor som brinner i anden, och som inte bara tänker på sig själva, utan är beredda att ta stora risker för att försöka uppnå något som - enligt deras egen övertygelse - är gott för andra. Vare sig jag själv delar deras tro eller inte. Det ger lite hopp!

Jag har förresten en kristen vän, ungrare, som i sin ungdom levde med en infödingsstam i flera år, för att lära sig deras språk. Avsikten var att sedan översätta Bibeln till detta språk, eftersom det aldrig gjorts tidigare då inga västerlänningar behärskat det språket. Nu lyckades det inte för honom heller i slutändan - han kom dock undan med livhanken! - men faktum kvarstår att det är fint att sådana människor som han och John Chau finns än idag! De lyfter hela människosläktet!

Var med bekant (död nu, frid vare med honom) med en kille som levde med avskiljda stammar i Amazonas vid ett antal tillfällen. Där fanns det mellanhänder/tolker. Hur de bar sig åt så att min vän och samma som gjorde det han gjorde utan att med sjukdomabaciller vi bär på vet jag inte. Kanske lät man vaccinera dessa urinvånare på något vis. Min numera avlidne vän hade även varit munk i 12 år så hans aura vara nog ganska fredfull.
Fick en magåkomma i Mexico senare som tog hans liv. Hade han varit hemma i Sverige kanske man klarat livhanken på honom men det förbliver bara spekulation.

De och de som gjorde samma som honom, levde med "vildarna" hade inga syften att frälsa dem utan de tog till 100% sedan dit de kom.

Intressant med ungraren du nämner som försökte lära sig deras språk. Man kan anta att språket inte var fullt utvecklat i skrift heller eller har du mer grundläggande fakta till det specifika fallet?

Kokosnötter finns inte på North Sentinel enligt en video här i tråden. Det måste således emellanåt ha flutit kokosnötter dit alt. att de funnits ombord på någon av det båtar som strandat där. Det stora fartyget i metall -därifrån har nog Sentineleserna hämtat bra mycket material.
Citera
2018-11-23, 13:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Att man simmar ut och tar kokosnötter är i min mening kontakt.
Vi kan ta det längre tillbaka till 1800 talet då ett antal blev kidnappade, då hade dom garanterat fått "kontakt".

Helt ointressant egentligen, som att man inte kan få fram uppgifter om hur dessa människor lever utan att dom bokstavligt talar om det är ju bisarrt.
Man kan få fram vad som finns på ön, då kan man få fram vad dom äter.
Man kan få fram med dagens teknologi ett hyfsat antal på hur många dom är, även fast det är osäkert.
Man kan även få fram uppgifter såsom om dom odlar potatis och marijuana på sin ö eller inte.
Som sagt, korkad diskussion.
"Man kan" ... men nu är det så att man inte vet så mycket mer än att de existerar och att de är aggressiva mot inkräktare....
Citera
2018-11-23, 13:58
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
"Man kan" ... men nu är det så att man inte vet så mycket mer än att de existerar och att de är aggressiva mot inkräktare....
Det är där du har fel.
Denna ön har inte "glömts" bort.
Man får inte åka dit men det betyder inte att det inte finns myndigheter och forskare som försöker lära sig mer om dom.
"Hur kan du veta om dom gör upp eld eller inte?"
Jo för då hade man vetat om det! Du är medveten om att vi lever 2018?
Man granskar den där ön och dess befolkning så gott man kan, det handlar inte om en stam djupt inne i Amazonas som man inte känner till, dom bor på en blottad liten sketen ö.
Citera
2018-11-23, 14:07
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bilder på den stackars missionären (tagna medan han levde).

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/first-picture-tourist-killed-north-13623398
Ser ut som en pajas.

Citat:
Jag tycker det är fint att de får försvara sig från galna inkräktare som dessutom söker sig dit i akt och mening att förstöra deras kultur och förändra deras traditioner.
Verkligen! Skulle gissa på att detta folk har den bästa psykiska statusen i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Bra jobbat av urfolket, dem förhindrade mycket lidande genom att hålla kristendomen borta.
Inte bara kristendomen utan den moderna civilisationen.

Undrar vad medelåldern är på ön?
Kommer de ställas till ansvar för att de hade ihjäl denna pajas?
Citera
2018-11-23, 14:17
Medlem
pentrys avatar
Har tidigare hört talas om detta folkslag som fortsätter, på ett föredömligt sätt, aggressivt och resolut visa var deras skåp står.
Citera
2018-11-23, 14:19
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Ser ut som en pajas.

Verkligen! Skulle gissa på att detta folk har den bästa psykiska statusen i världen.

Inte bara kristendomen utan den moderna civilisationen.

Undrar vad medelåldern är på ön?
Kommer de ställas till ansvar för att de hade ihjäl denna pajas?
Dom kommer inte ställas inför rätta enligt indisk lag.
Läs gärna länken jag bifogade tidigare där missionären själv skrev om sitt första möte på ön, mycket intressant.
Han uppfattade en man som deras ledare iklädd någon form av vit huvudkrans så det verkar som att dom har någon form av monarki.
Men man vet ju aldrig, kan likväl kanske varit en ledare av mer krigarslag.
Citera
2018-11-23, 14:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skiter i vad dina "PK-media-källor" tycker. JAG tycker inte det är konstigt att man uppfattar en främmande man som dyker upp oinbjuden på ens tomt som ett hot. Speciellt då mannen i detta folks ögon ser väldigt främmande ut. Hoppas han hade tid att reflektera över hur jävla dum i huvudet han var innan han dog.

Jag tycker att de här ser främmande ut:

https://religionandpolitics.org/wp-content/uploads/2012/07/0727-Dubler-IslamPrison-550x358.jpg

Får jag skjuta dem om de dyker upp på min gård?

Citat:
Ursprungligen postat av mercifultoyou
Var med bekant (död nu, frid vare med honom) med en kille som levde med avskiljda stammar i Amazonas vid ett antal tillfällen. Där fanns det mellanhänder/tolker. Hur de bar sig åt så att min vän och samma som gjorde det han gjorde utan att med sjukdomabaciller vi bär på vet jag inte. Kanske lät man vaccinera dessa urinvånare på något vis. Min numera avlidne vän hade även varit munk i 12 år så hans aura vara nog ganska fredfull.
Fick en magåkomma i Mexico senare som tog hans liv. Hade han varit hemma i Sverige kanske man klarat livhanken på honom men det förbliver bara spekulation.

De och de som gjorde samma som honom, levde med "vildarna" hade inga syften att frälsa dem utan de tog till 100% sedan dit de kom.

Intressant med ungraren du nämner som försökte lära sig deras språk. Man kan anta att språket inte var fullt utvecklat i skrift heller eller har du mer grundläggande fakta till det specifika fallet?

Kokosnötter finns inte på North Sentinel enligt en video här i tråden. Det måste således emellanåt ha flutit kokosnötter dit alt. att de funnits ombord på någon av det båtar som strandat där. Det stora fartyget i metall -därifrån har nog Sentineleserna hämtat bra mycket material.

Nä, jag vet bara att det var någon ögrupp i Oceanien, Stilla havet alltså. Invånarna hade polynesiskt utseende (enligt min egen bedömning, jag har sett foton). Organisationen som finansierade och utbildade honom (min ungerske vän alltså, inte John Chau så vitt jag vet) hette "Wycliffe Bible Translators", och de är fortfarande verksamma.

Är det förresten någon som vet om John Chau reste helt på eget initiativ, eller var han utskickad av något missionssällskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in