2018-11-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag är vägen sanningen och livet.

Nu har jag varit på konferens som särskilt inbjuden.

Jag vill efter detta varna för att "Flat earth society" är kontrollerad opposition.

Däremot kom det fram oemotsägliga bevis för att jorden är platt. Referatet av konferensen har gjorts av en foliehatt som hallucinerar om att jorden är rund men det framkommer ändå att jorden är platt.

Jaha. Vilka då?
Och varför har ingen plattjordare någonsin presenterat något enda sådant bevis i den här tråden?

Men förvåna mig gärna: Vilka är de "oemotsägliga bevisen för att jorden är platt"?
Citera
2018-11-21, 20:23
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du får gärna presentera dessa bevis här, vi har väntat i över en dekad. Nå, o store, vad är dina bevis?
Om det vore runt skulle floder flyta uppåt och det vet alla att det inte går
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förklarade någon hur det kan komma sig att det är sommar i Argentina nu?
Mindre molnighet där och att solen står närmare plattan
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jaha. Vilka då?
Och varför har ingen plattjordare någonsin presenterat något enda sådant bevis i den här tråden?

Men förvåna mig gärna: Vilka är de "oemotsägliga bevisen för att jorden är platt"?
Häll vatten över en boll så förstår du det rinner överallt. Men på jordplattan skvalpar det inte över. Dessutom skulle floder som sagt rinna uppåt om det vore så.
Citera
2018-11-21, 20:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Om det vore runt skulle floder flyta uppåt och det vet alla att det inte gårMindre molnighet där och att solen står närmare plattanHäll vatten över en boll så förstår du det rinner överallt. Men på jordplattan skvalpar det inte över. Dessutom skulle floder som sagt rinna uppåt om det vore så.

Varför skulle det rinna uppåt för? Vatten rinner alltid nedåt.

Din boll har för liten gravitation för att hålla vattnet på plats.
Citera
2018-11-21, 20:32
Medlem
Citat:
Om det vore runt skulle floder flyta uppåt och det vet alla att det inte gårMindre molnighet där och att solen står närmare plattanHäll vatten över en boll så förstår du det rinner överallt. Men på jordplattan skvalpar det inte över. Dessutom skulle floder som sagt rinna uppåt om det vore så.
Det där var unga bevis, det var trams.

En boll har ingen gravitation. Det är jordens gravitation som gör att vattnet rinner av bollen. Jorden har gravitation mot centrum av klotet. Vad är det du inte kan förstå?
Citera
2018-11-21, 21:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Om det vore runt skulle floder flyta uppåt och det vet alla att det inte går.
Korrekt, floder flyter inte uppåt. På ett klot flyter en flod ner mot klotets mittpunkt, dvs vid slutet av floden är vattenytan närmare jordens mitt än vid källan.

Resten av tramset kommenterar jag inte.
Citera
2018-11-21, 21:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Kan inte alla bara kolla Lao Tzus posthistorik innan ni börjar argumentera med hen.
Citera
2018-11-21, 21:50
Medlem
Dom pratar nu om att världen är digitaliserad så den kanske är platt iaf som en bildskärm. En illusion.

Fast det låter lite mysko

Data åldern alla tror att allt fungerar som en dator .

Fast skulle värden vara simulerad så tycker jag nog att mer undliga saker skulle hända som bryter fysiken helt och en människa kommer flygandes i bland så den teorin är rätt fel.

Nä nog svårt att ens få nått till något annat än det vi ser, den är nog rund iaf.
Senast redigerad av troligengud 2018-11-21 kl. 21:55.
Citera
2018-11-22, 01:18
Medlem
Citat:

Jösses!

Jorden måste alltså vara platt, för om den vore rund så skulle floderna rinna uppåt(??!)
Varför det?
Dessutom: Om nu detta är ett ovedersägligt bevis för jordens platthet - varför har ingen människa kommit på det under de hundratusentals år det har funnits människor??!

Och förresten: Hur lång är ekvatorn?
Citera
2018-11-22, 22:28
Medlem
Citat:

Skulle floder flyta uppåt?
Okej då. Nilen gör ju det!!!!
Citera
2018-11-22, 22:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Utveckla ditt resonemang annars blir du varnad. Tänk på Sokrates kurs 1, resonera så din kombattant inser sin felaktiga utgång. Så säg aldrig emot, bara ställ intelligenta motfrågor. I detta fall kanske; var i jessu namn flyter floder uppåt?
Citera
2018-11-22, 23:15
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför skulle det rinna uppåt för? Vatten rinner alltid nedåt.

Din boll har för liten gravitation för att hålla vattnet på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det där var unga bevis, det var trams.

En boll har ingen gravitation. Det är jordens gravitation som gör att vattnet rinner av bollen. Jorden har gravitation mot centrum av klotet. Vad är det du inte kan förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Korrekt, floder flyter inte uppåt. På ett klot flyter en flod ner mot klotets mittpunkt, dvs vid slutet av floden är vattenytan närmare jordens mitt än vid källan.

Resten av tramset kommenterar jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jösses!

Jorden måste alltså vara platt, för om den vore rund så skulle floderna rinna uppåt(??!)
Varför det?
Dessutom: Om nu detta är ett ovedersägligt bevis för jordens platthet - varför har ingen människa kommit på det under de hundratusentals år det har funnits människor??!

Och förresten: Hur lång är ekvatorn?

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag har för mig att jag först såg det här i Science eller New Scientist. Dom andra 9 bevisen för platteriet i artikeln bjussar jag på

Alltså floder då
Citat:
If Earth really was a globe, rivers such as the Mississipi would have to flow uphill to reach the sea – flowing uphill 11 miles in its 3,000-mile length.

https://metro.co.uk/2016/07/19/here-are-10-proofs-that-the-earth-is-actually-flat-not-round-6016710/

Edit: Dessutom till gravitations-fanboysen: Gravitation är en illusion.
Citat:
Erik Verlinde, 48, a respected string theorist and professor of physics at the University of Amsterdam, whose contention that gravity is indeed an illusion has caused a continuing ruckus among physicists, or at least among those who profess to understand it.

https://www.nytimes.com/2010/07/13/science/13gravity.html
Senast redigerad av Lao Tzu 2018-11-22 kl. 23:50.
Citera
2018-11-23, 00:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har för mig att jag först såg det här i Science eller New Scientist. Dom andra 9 bevisen för platteriet i artikeln bjussar jag på

Alltså floder då

Fast det stämmer ju inte att Mississippi flyter uppåt. Faktum är att den rinner nedåt.

En av flera källor till floden är Lake Itasca, en sjö som ligger på 450 meters höjd över den mexikanska golfen. https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Itasca
Från källa till utlopp är det med andra ord en 450 meter hög nedförsbacke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in