2018-11-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Man får ju skriva om tentor, man kan gå tillbaka till saker man inte klarat av utan problem. De blir inte utkickade från sin utbildning bara för att de har tufft att klara den. De gör omtentor bara tills de kan frågorna, börjar känna igen dem och klarar sig.

I teorin ja. I praktiken är det oerhört svårt. De flesta program har ett flertal tentor per termin. Börjar man väl släpa efter blir det omöjligt till slut. 3-8 omtentor utspridda på olika terminer.
Lägg därtill spärrtentor. Och att CSN dras in när du inte tar poängen i tid.

Agnarna sållas från vetet. Läkarprogrammet har stora problem med genomströmningen, folk hoppar av de 1-2 första åren i mycket hög grad numera. vet att både Lund och Göteborg har angett intagningsfusk som en av tänkbara orsaker till stora avhoppen i början av utbildningen.

Så ja; i teorin är det bara att kötta omtenta efter omtenta. Men i pratiken faller de flesta på denna punkt. Indraget CSN, digert antal väntande omtentor osv...
Citera
2018-11-22, 22:24
Medlem
QuattroCarls avatar
Grisen, vilka jävla hjältar som jagar sånt här när landet är fullt av våldtagna unga flickor och invandrare som ändå blir inkvoterade till unversitet och högskolor.
Citera
2018-11-22, 22:31
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Berätta, vad är det som får dig att tro att UHR inte kommer ikapp alla och underkänner dem? Om de nu är skyldiga dvs.

För att dom inte känner till ALLA som har fuskat på provet.

Tycker fortfarande att det är ett jävla trams att slänga ut folk från sina utbildningar som dom bevisligen klarar av.

Avrätta istället dom som utförde så att fusket var möjligt, lägg fokuset där istället.
Citera
2018-11-22, 22:33
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Man får ju skriva om tentor, man kan gå tillbaka till saker man inte klarat av utan problem. De blir inte utkickade från sin utbildning bara för att de har tufft att klara den. De gör omtentor bara tills de kan frågorna, börjar känna igen dem och klarar sig.

Halkar dom efter så är det så gott som kört.
Citera
2018-11-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren

Tycker fortfarande att det är ett jävla trams att slänga ut folk från sina utbildningar som dom bevisligen klarar av.

Avrätta istället dom som utförde så att fusket var möjligt, lägg fokuset där istället.

Skyddar du dig själv eller någon du känner? Du låter som en fuskare.
Citera
2018-11-22, 22:41
Medlem
elitzs avatar
Citat:

Fuskar en person på högskoleprovet lär samma person inte ha något problem med att fuska på tentorna under utbildningen.
Men läkare blir ingen utan att ha godkänd praktik, flertalet praktiker under flera terminer. Klarar fuskaren dessa praktiker är det iaf någon som försöker och kämpar väl, men ändå en fuskare från början, som tagit någon annans plats.
Citera
2018-11-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Haha, du registrerade dig i maj i år. Och du har enbart postat i denna tråd, ingen annan.
När man läser samtliga av dina inlägg tycker jag jag mig se ett mönster.
Denna "kompis" är möjligtvis inte du själv?

Har man köpt fusk har man gjort ett aktivt val. Man har vetat om att det är omoraliskt samt olagligt.
Ger man sig in i leken får man leken tåla.

Precis detta folk måste lära sig. Smäller man till en person så ska man förvänta sig en smäll tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Vad är det viktiga? Personer i tråden vill hänga ut folk för de har fått plats på ”prestigeutbildningar” men är helt oförmögna till att basera det på fakta. Vill ni hänga ut folk som är oskyldiga eller vad är det ni vill åstadkomma här?

Om ni ska gräva så ska ni väl gräva korrekt och ordentligt.

Vadå utan fakta? Har du läst FUP?

Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
I så fall är även reportern som köpte provsvaren en bluffmakare? Eller är han förlåten? Vad finns det för bevis att dessa individer inte gjort en likadan sak som reportern? Är man en bluffmakare för att man ville se ”kan det verkligen funka”?

Är du dum i huvudet? Läs det du skrev igen...
Citera
2018-11-22, 22:47
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag noterade i en annan tråd att resultatet på högskoleprovet är offentlig handling. Vet någon hur man enkelt kan få ut det?
Det skulle vara intressant att kolla de inblandade och jämföra tidigare resultat med deras sista.

Tydligen sköts högskoleprovet av Umeå universitet, men jag hittar inga instruktioner eller länkar på sajten. Det skulle vara fint med bara en mejl-adress till vilken man bara kan skicka ett personnummer.
http://www.edusci.umu.se/hprov/

Det skulle också vara intressant att jämföra fuskarnas gymnasiebetyg med resultaten på högskoleprovet. Betyg är också offentlig handling. Uppenbarligen skriver man ju högskoleprovet för att ens betyg inte räcker till för att komma in på ett program, men resultatet på högskoleprovet korrelerar med nivån av kunskap och allmänbildning, och det är inte speciellt troligt att en person som var lat eller korkad på gymnasiet plötsligt något år senare har hämtat in all kunskap, speciellt inte om gapet mellan gymnasiebetyg och resultatet på HP är stort.

Att jämföra gymnasiebetyg med resultat på HP skulle kunna användas av UHR för att detektera fuskare på programmen. Där gapet är stort finns med stor sannolikhet en fuskare. Tanken väcktes när jag såg hur enormt många blattar det går på läkarprogrammet på KI. De är uppenbart enormt överrepresenterade i förhållande till de nationella snittresultaten från de problemskolor där de oftast går. Deras språkkunskaper ligger också långt under svenskars i snitt. Ändå återfinns så många av dem på landets topputbildningar.
Citera
2018-11-22, 22:47
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizty
De hotade fuskarna med att skicka in till UHR att de hade fuskat, därför ligan krävde passbilder osv ifall man inte betalade allt på en gång.

Förstår det. Men då skulle dom ju avslöjat sig själva.
Citera
2018-11-22, 22:52
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Skyddar du dig själv eller någon du känner? Du låter som en fuskare.

Jag säger ju att vi ska avrätta dom som gjort fusket möjligt, vad är det du inte förstår?
Sen anser jag att det är kapitalförstöring att sparka ut studerande som bevisligen klarar utbildningen, det genererar i sin tur att ex stafettläkarna mister sina chanser att sno åt sig våra skattemedel.

Sänk kraven på intagningspoängen då det bevisligen är för höga för att bli läkare och 3 dubbla antalet utbildningsplatser.
Citera
2018-11-22, 22:54
Medlem
Citat:
Jag säger ju att vi ska avrätta dom som gjort fusket möjligt, vad är det du inte förstår?
Sen anser jag att det är kapitalförstöring att sparka ut studerande som bevisligen klarar utbildningen, det genererar i sin tur att ex stafettläkarna mister sina chanser att sno åt sig våra skattemedel.

Sänk kraven på intagningspoängen då det bevisligen är för höga för att bli läkare och 3 dubbla antalet utbildningsplatser.

Man kan inte sänka kraven till och börja med eftersom de styrs av sökandets meriter. Det är inte universiteten som bestämmer nivån på intagningspoängen. Vi är inte behov av många fler läkare. Vi är i behov av kompetenta läkare och annan personal (sjuksköterska).
Citera
2018-11-22, 22:55
Medlem
FelGuds avatar
Citat:

Det kanske är kapitalförstörning dock handlar det om att upprätthålla HS provets legitimitet och visa att de som fuskar alltid straffas.
Kostnaden att inte den bästa fick utbildningen är betydligt högre än om man sparkar ut några från utbildningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in