Citat:
Ursprungligen postat av
BeatriceCenci
Det rimliga är att dessa svin som fuskat sig in på utbildningar också blir av med högskolepoängen de erhållit.
Jag kan inte tänka mig att det kan gå till på något annat sätt, det vore ju helt befängt annars. Som att när de blir utslängda låter det bara: "Det var fel det du gjorde men om du skriver högskoleprovet igen ärligt eller pluggar upp dina betyg och kommer in igen så kan du hoppa på där du blev utslängd, inga problem, vi drar ett sträck över det här, du är bara missförstådd, stackare som gjorde ett misstag, lycka till!". Ja ni hör ju hur sjukt det låter om det skulle vara så, vad hade det sänt för signaler.
Jag tycker att dessa fuskare borde dömas till att betala tillbaka utbildningskostnaden till universiteten, tänk er en fuskande läkare som nästan läst klart och ertappas, det är väl förmodligen den dyraste utbildningen i Sverige, det skulle bli existensminimum x antal år för den fuskaren. Sedan borde det givetvis ges ett förbud mot att studera x antal år, ungefär som ekonomiska brottslingar kan bli dömda till näringsförbud.
Tyvärr finns det väl inga sådana befogenheter i Sverige men det måste ju statueras hårda exempel nu när det finns möjlighet, det här är större än enskilda individer, förtroendet för högre utbildning håller ju för fan på att raseras i realtid. Nästa gång jag går till läkaren och får träffa en ung underläkare eller AT-läkare kommer jag givetvis fundera på om det här är en jävla fuskare.
Edit: Jag kommer fan kräva att få veta om min läkare kom in på läkarprogrammet genom högskoleprovet eller betyg haha ja så illa är det ställt med förtroendet.