2018-11-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Om några diagnoser och/eller intyg funnits, avseende flickornas eventuella sjukdomar, hade skolan kunnat referera till dessa. Det har skolan INTE gjort. Skolan har istället ändrat sina kriterier / regler kring hemundervisning. Detta talar för sig självt.

Vad gäller testamentets äkthet, dess bevittnade namnteckningar - hänger det mesta i luften.
Hur pass tillräkneliga var/är makarna Hansson ?
Vid sina sinnens fulla bruk ?

Ja, inte intygar man ett testamente i juletid utan att undra vad som försiggår. En pling till polisen hade ju räddat minst en vuxen. Kanske några barn också. Så naiva? Undrar verkligen hur föräldrarna fick till dialogen kring varför man ägnade sig åt testemente när man borde sitta vid granen och kolla på tv i stället med barnen.
Citera
2018-11-22, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att flickorna fick ev. diagnos snabbt och skolan anpassade undervisningen efter flickornas förmåga, det tycker jag är ganska tydligt.
Men det räcker inte att bara sätta en diagnos, speciellt inte på så unga barn. Vad hände sedan? vilken behandling fick dom? vilka andra resurser sattes in? Var det någon inom vård och/eller skola som såg till flickornas psykiska mående och självklart föräldrarnas mående. Fick dom tips och råd från sjukvården om vad som skulle kunna lindra besvären.
Där känns det som det någonstans brustit, man lämnar inte en patient med en diagnos utan uppföljning.

Ja, om man nu lyckats få tag på en på området kompetent läkare hjälper det föga om resten av vårdapparaten är okunnig. Är den dessutom raljant och nedlåtande är det dessutom sorgligt och destruktivt.
Citera
2018-11-22, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
1. Du påstår att jag sagt att det inte finns fakta. Det är lögn.

2. Du påstår att jag gissar angående dig. Ja, det kan man säga att jag gör och det är en helt annan sak än att gissa hur morden/självmordet/n gick till. Jag "synar" ditt "luriga" påstående om fallet genom att påstå att du inget vet när du inte berättar. Ett, enligt min erfarenhet, effektivt sätt att avslöja om påståenden eller tvetydigheter är sanna eller osanna.

3. Du påstår att du har övernaturliga förmågor, att du "vet" att jag och andra önskar att verkligheten var annorlunda än den är. Hur kan du ens komma på den befängda idén att du kan läsa andras tankar? Sett för mycket på fantasy? När du skaffat dig lite mer erfarenhet kommer du att inse att "verkligheten" kommer i väldigt många skepnader. Och det är långt ifrån alltid som de som förefaller mest sannolika till en början visar sig vara "sanna" när det väl kommer till kritan.

4. Jag har inte frågat om du var närvarande vid förhören av makarna Hansson. Jag ställde en öppen fråga om vad du visste om detta förhör eftersom du gav sken av att veta något som kunde kasta ljus över det som intresserat mig.

Och nu får det vara slut på denna metadiskussion som torde vara väldigt ointressant för tråden.

1. Jag vände mig emot att du skrev att vi inte vet särskilt mycket och pekade på att det gör vi visst. Att hela tiden skriva att vi nästan inget vet är bara ett sätt att blunda för det som vi vet.
2. Ja, du drar slutsatser av fakta i ärendet och om vad jag underlåtit att skriva. Det var precis det jag påpekade. Att du inte inser att det är samma sak som man gör beträffande allt annat är inte mitt problem.
3. Nej jag påstår inte att jag har övernaturliga förmågor. Om du lyckats missa att det finns en rad agendor i denna tråd som blundar för eller förvanskar fakta är jag dem första att beklaga.
4. Nej, jag gav inte sken av att veta vad de sa i förhöret. Det var bara en fånig retorisk fråga från din sida. Däremot gav jag dig en följdriktig handlingskedja som visade hur kolossalt osannolikt det hade varit att testamentet var förfalskat och framförallt hur naivt det är att jämställa det med de osannolika teorier som presenterats i tråden.

Om du känner att du inte vill diskutera den fakta som vi har i tråden kan jag naturligtvis inte tvinga dig, men kom inte och påstå att det är ointressant i en tråd om ett familiecide utfört i samförstånd av två föräldrar.
Citera
2018-11-22, 18:08
Medlem
Citat:
Om några diagnoser och/eller intyg funnits, avseende flickornas eventuella sjukdomar, hade skolan kunnat referera till dessa. Det har skolan INTE gjort. Skolan har istället ändrat sina kriterier / regler kring hemundervisning. Detta talar för sig självt.

Vad gäller testamentets äkthet, dess bevittnade namnteckningar - hänger det mesta i luften.
Hur pass tillräkneliga var/är makarna Hansson ?
Vid sina sinnens fulla bruk ?

Skolan har ”refererat” till intygen som dom har fått, det känns märkligt om vi måste börja diskutera sånt som är bevisat för flera månader sedan. Nu ifrågasätter du dessutom makarna H;s mentala hälsa. Din trovärdighet for precis förbi här med ljusets hastighet.
Citera
2018-11-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, inte intygar man ett testamente i juletid utan att undra vad som försiggår. En pling till polisen hade ju räddat minst en vuxen. Kanske några barn också. Så naiva? Undrar verkligen hur föräldrarna fick till dialogen kring varför man ägnade sig åt testemente när man borde sitta vid granen och kolla på tv i stället med barnen.

När är det rätt klockslag och årstid att skriva sitt testamente tycker du?
Citera
2018-11-22, 18:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skolan har ”refererat” till intygen som dom har fått, det känns märkligt om vi måste börja diskutera sånt som är bevisat för flera månader sedan. Nu ifrågasätter du dessutom makarna H;s mentala hälsa. Din trovärdighet for precis förbi här med ljusets hastighet.

Skolan har INTE preciserat någonting avseende intyg för flickornas eventuella sjukdomar.
Skolan har, efter att stött på, efterfrågat och fått, nöjt sig med ett papper, som OH mycket väl kunnat fabricerat för att hålla flickorna hemma.
Notera att: Det har aldrig varit skolans avsikt på något sätt att flickorna skulle hållas hemma, med hemundervisning. Det är blott och bart en idé, sprungen ur huvudet på OH.

Vad gäller testamentsvittnesmakarna H.... anar jag ett köp. En handel.....
Citera
2018-11-22, 18:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Skolan har INTE preciserat någonting avseende intyg för flickornas eventuella sjukdomar.
Skolan har, efter att stött på, efterfrågat och fått, nöjt sig med ett papper, som OH mycket väl kunnat fabricerat för att hålla flickorna hemma.
Notera att: Det har aldrig varit skolans avsikt på något sätt att flickorna skulle hållas hemma, med hemundervisning. Det är blott och bart en idé, sprungen ur huvudet på OH.

Detta papper som du säger att skolan nöjt sig med kallas läkarintyg och väger ganska tungt i vårt samhälle.

Det andra du skriver orkar jag inte ens bemöta, det känns som om att börja om i tråden.
Citera
2018-11-22, 18:44
Medlem
Citat:

Skolan har uppgett att man fick intyg att båda flickorna var sjuka, i samma sjukdom dessutom. Intyg brukar ofta vara skrivna på papper. Det är ett vedertaget och godkänt material för intyg. Vem har köpt ”testamentsvittnesmakarna”, det bör väl vara föräldrarna till paret som bevittnade namnunderskrifterna? Finns det kopplingar till människohandel?
Citera
2018-11-22, 18:47
Medlem
Det talas mycket i tråden om "fakta" som polisen lagt fram och som därför inte bör ifrågasättas utan istället ligga som grund för alla antaganden om händelseförloppet.

Men hur gamla är dessa "fakta?" Alla fakta är väl från tiden innan utredningar och undersökningar gjorts? Så sent som i somras (eller i höstas?) framkom att alla undersökningar inte var avslutade. Det innebär i så fall att experter haft minst ett halvår, och troligtvis ännu längre tid än så, på sig att jobba.

Mycket kan ha hänt i utredningen under dessa 6-10 månader. Väldigt många nya "fakta" kan ha kommit fram - sådana som vi antagligen aldrig får kännedom om. Och den "fakta" som polisen presenterade alldeles i anslutning till dåden, kan ju ha omvärderats efter mer noggranna analyser. Namnteckningarna på avskedsbrevet kan väl mycket väl höra till sådana tidiga "fakta."

Polisen har varken bekräftat eller dementerat att de uppgifter som i ett tidigt skede släpptes till allmänheten, fortfarande är aktuella. Någon skrev att "polisen skulle inte ha släppt ut uppgifterna om avskedsbrevet ifall de inte var säkra på äktheten." Eftersom brevet presenterades så snabbt efter morden så kunde väl knappast de sakkunniga ha hunnit med några djupare analyser vid den tiden.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-11-22 kl. 18:49.
Citera
2018-11-22, 18:53
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skolan har uppgett att man fick intyg att båda flickorna var sjuka, i samma sjukdom dessutom. Intyg brukar ofta vara skrivna på papper. Det är ett vedertaget och godkänt material för intyg. Vem har köpt ”testamentsvittnesmakarna”, det bör väl vara föräldrarna till paret som bevittnade namnunderskrifterna? Finns det kopplingar till människohandel?

Jag finner det helt enkelt osannolikt. Att båda flickorna drabbats av sjukdom - möjligtvis samma. Att dom ordinerats hemundervisning - men inget annat. Barnen är mördade - föräldrarna döda. Enligt bevittnat testamente är barnen fullkomligt åsidosatta till förmån för sina åldriga far- och morföräldrar. En hel kennel är begravd. Jag kan emellanåt luta mig emot dina spekulationer kring Sc. Tror ändå inte det....
Citera
2018-11-22, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det talas mycket i tråden om "fakta" som polisen lagt fram och som därför inte bör ifrågasättas utan istället ligga som grund för alla antaganden om händelseförloppet.

Men hur gamla är dessa "fakta?" Alla fakta är väl från tiden innan utredningar och undersökningar gjorts? Så sent som i somras (eller i höstas?) framkom att alla undersökningar inte var avslutade. Det innebär i så fall att experter haft minst ett halvår, och troligtvis ännu längre tid än så, på sig att jobba.

Mycket kan ha hänt i utredningen under dessa 6-10 månader. Väldigt många nya "fakta" kan ha kommit fram - sådana som vi antagligen aldrig får kännedom om. Och den "fakta" som polisen presenterade alldeles i anslutning till dåden, kan ju ha omvärderats efter mer noggranna analyser. Namnteckningarna på avskedsbrevet kan väl mycket väl höra till sådana tidiga "fakta."

Polisen har varken bekräftat eller dementerat att de uppgifter som i ett tidigt skede släpptes till allmänheten, fortfarande är aktuella. Någon skrev att "polisen skulle inte ha släppt ut uppgifterna om avskedsbrevet ifall de inte var säkra på äktheten." Eftersom brevet presenterades så snabbt efter morden så kunde väl knappast de sakkunniga ha hunnit med några djupare analyser vid den tiden.

Med samma retorik kan man lika gärna säga att det var någon utomstående som utförde morden, att morden skedde på annan plats än i Sverige och sedan blev transporterade till Bjärred, är någon av dem kanske utbytt mot en annan person och Hanna lever loppan idag och frågan är hur många fler döda i huset de hittade efter pressmeddelandet.

Nä, vi får nog utgå från det vi har fram tills ny information tillkommer som kullkastar den tidigare. Det eller fantisera och gissa vilt.
Citera
2018-11-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att flickorna fick ev. diagnos snabbt och skolan anpassade undervisningen efter flickornas förmåga, det tycker jag är ganska tydligt.
Men det räcker inte att bara sätta en diagnos, speciellt inte på så unga barn. Vad hände sedan? vilken behandling fick dom? vilka andra resurser sattes in? Var det någon inom vård och/eller skola som såg till flickornas psykiska mående och självklart föräldrarnas mående. Fick dom tips och råd från sjukvården om vad som skulle kunna lindra besvären.
Där känns det som det någonstans brustit, man lämnar inte en patient med en diagnos utan uppföljning.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Precis, släppte sjukvården ned familjen i totalt mörker? Man undrar hur kontakterna gick mellan landstinget, skolan och familjen. Dömer man ut barn i tonåren? Uppenbarligen dömde pappan ut hela familjen efter något, oklart vad, besked, om det kom från hans egen fantasi eller utifrån framgår inte. Allt är "diffust".

Det är väl just dessa frågor som är viktiga. Ok, att flickorna fick en diagnos - men sen då? Man lämnar ju inte en familj med enbart en diagnos. Om två halvstora barn blir så svårt drabbade av sjukdom att de inte kan gå i skolan, krävs det väl mycket omfattande insatser, bland annat för att barnen ska kunna hålla modet uppe. Detta har vi också varit inne på många gånger i tråden: man tycks ha sörjt väl för barnens intellektuella utveckling (skolutbildning), men hur var det med barnens fysiska, känslomässiga och sociala behov? Behov av kamratkontakter, av omväxling och nöjen - behov av att få ingå i ett sammanhang, av att kunna ha drömmar om framtiden...behov av att få börja frigöra sig så smått från sina föräldrar och bli självständiga - så som tonåringar vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in