2018-11-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Själv anser jag inte det finare eller är mer begripligt om föräldrarna dödade sina barn i förtid för att de var sjukare än ME. Kanske tom tvärtom utifrån ett etiskt perspektiv men jag behöver fundera mer på det innan jag ger ett slutgiltligt svar.

Jag hade gärna vetat mer om hur illa barnen och föräldrarna blev bemötta av den traditionella sjukvården med tanke på hur omstridd diagnosen ME är, om det nu var den barnen erhöll. Inte minst denna tråd vittnar om att många av dessa patienter misshandlas av skolmedicinen och är naturligtvis en mycket belastande faktor för såväl föräldrarna som barnen i detta fall.
Jag tycker aldrig att föräldrar ska döda sina barn. Aldrig, aldrig, aldrig. Ingen bör mörda någon så att säga. Jag är inte öht intresserad av att få veta ditt "slutgiltiga svar".

Flickorna hade fungerande hemundervisning och skolan vittnar om bra relation med föräldrarna. Flickorna fick ev diagnoser ganska snabbt. Så hade de me blev de kanske behandlade bättre än genomsnittet. Vem vet.
Citera
2018-11-22, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tycker aldrig att föräldrar ska döda sina barn. Aldrig, aldrig, aldrig. Ingen bör mörda någon så att säga. Jag är inte öht intresserad av att få veta ditt "slutgiltiga svar".

Flickorna hade fungerande hemundervisning och skolan vittnar om bra relation med föräldrarna. Flickorna fick ev diagnoser ganska snabbt. Så hade de me blev de kanske behandlade bättre än genomsnittet. Vem vet.

Det är inte inom skolan som ME är en omstridd diagnos. Det är inte skolpersonal som kallar patienter och deras patientorganisationer för simulerande tiggare.

Är du inte det minsta intresserad om barnen och föräldrarna blivit så illa bemötta som både debatten utanför och innanför tråden vittnar om?

Både patienter och medicinsk personal är upprörda över hur illa det står till med kunskapen och omvårdandet av denna patientgrupp i sjukvården.

Sannolikt har det påverkat denna familj menligt. Frågan är hur omfattande del av skuldbördan företrädare från svensk sjukvård ska ha.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-22 kl. 14:30.
Citera
2018-11-22, 14:40
Medlem
Citat:
Det där får du ta med rektor och den som skrev protokollen vid elevhälsokonferenserna som alla vittnar om läkarintyg för båda flickorna.

Avskedsbrevet finns inte heller publicerat i sin helhet så jag antar att du uppfattar den som en lögn också.

Jag gör det inte. Jag uppfattar det som hårdfakta. Framförallt så är det med marginal den i särklass hårdaste faktan vi har i fallet.

Korrekt. Avskedsbrevet vill jag se i sin helhet för att kunna ta ställning till vad detta är för något. Det är stor tragik att man inte släpper ut allt nu. Alla vill rädda sina skinn kanske?
Citera
2018-11-22, 14:43
Medlem
Citat:
Det är inte inom skolan som ME är en omstridd diagnos. Det är inte skolpersonal som kallar patienter och deras patientorganisationer för simulerande tiggare.

Är du inte det minsta intresserad om barnen och föräldrarna blivit så illa bemötta som både debatten utanför och innanför tråden vittnar om?

Både patienter och medicinsk personal är upprörda över hur illa det står till med kunskapen och omvårdandet av denna patientgrupp i sjukvården.

Sannolikt har det påverkat denna familj menligt. Frågan är hur omfattande del av skuldbördan företrädare från svensk sjukvård ska ha.

Vi har ju tidigare diskuterat att du påstår dig ha sett läkarintygen om ME. Stå för att du sett dem och där kan diskussionen sluta. Vi vet din ståndpunkt nu. Se det fetade. Att så totalt lobba i en tråd så att varje annan diskussion stryps är intressant att iaktta. Många vill veta vad som hänt, du vill göra statements. Man kan ju tänka sig att familjen hamnat i klorna på någon som verkligen vill att ME ska bli en accepterad diagnos, förutom att vården alltså kan sätta slaskdiagnoser på barn i tider när skolundervisningen kan påverka barn så negativt att de inte orkar, liksom dagens uppkopplade samhälle och frånvarande föräldrar. Det barnen visar sjukifieras!
Senast redigerad av rappytt 2018-11-22 kl. 14:46.
Citera
2018-11-22, 15:33
Medlem
Citat:

Sannolikt? Vad bygger du det på mer specifikt i detta fall? Är det offentligt bevisat att båda flickorna hade diagnosen ME?

Du och Armstark har ju visat att den diagnosticerande läkaren gjorde allt enligt de riktlinjer som finns när M fick sin diagnos snabbt.

Familjen blev uppenbarligen stöttade i att få diagnos snabbt och skolan anpassade undervisningen. Vilken del i vårdkedjan brast enligt dig? Vet du att båda flickorna hade ME? I media skrevs "någon form av kronisk trötthet"?

Vad engagerar dig i detta fall? Du argumenterar mot Allt som sägs. Vad tror du hände? Har nån nån gång i denna tråd förutom du och Armstark skrivit ngt klokt? Varför är du så engagerad?
Citera
2018-11-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vi har ju tidigare diskuterat att du påstår dig ha sett läkarintygen om ME. Stå för att du sett dem och där kan diskussionen sluta. Vi vet din ståndpunkt nu. Se det fetade. Att så totalt lobba i en tråd så att varje annan diskussion stryps är intressant att iaktta. Många vill veta vad som hänt, du vill göra statements. Man kan ju tänka sig att familjen hamnat i klorna på någon som verkligen vill att ME ska bli en accepterad diagnos, förutom att vården alltså kan sätta slaskdiagnoser på barn i tider när skolundervisningen kan påverka barn så negativt att de inte orkar, liksom dagens uppkopplade samhälle och frånvarande föräldrar. Det barnen visar sjukifieras!
Har Japanesa sett intygen! Det har jag missat.
Citera
2018-11-22, 17:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Sannolikt? Vad bygger du det på mer specifikt i detta fall? Är det offentligt bevisat att båda flickorna hade diagnosen ME?

Du och Armstark har ju visat att den diagnosticerande läkaren gjorde allt enligt de riktlinjer som finns när M fick sin diagnos snabbt.

Familjen blev uppenbarligen stöttade i att få diagnos snabbt och skolan anpassade undervisningen. Vilken del i vårdkedjan brast enligt dig? Vet du att båda flickorna hade ME? I media skrevs "någon form av kronisk trötthet"?

Vad engagerar dig i detta fall? Du argumenterar mot Allt som sägs. Vad tror du hände? Har nån nån gång i denna tråd förutom du och Armstark skrivit ngt klokt? Varför är du så engagerad?

Att flickorna fick ev. diagnos snabbt och skolan anpassade undervisningen efter flickornas förmåga, det tycker jag är ganska tydligt.
Men det räcker inte att bara sätta en diagnos, speciellt inte på så unga barn. Vad hände sedan? vilken behandling fick dom? vilka andra resurser sattes in? Var det någon inom vård och/eller skola som såg till flickornas psykiska mående och självklart föräldrarnas mående. Fick dom tips och råd från sjukvården om vad som skulle kunna lindra besvären.
Där känns det som det någonstans brustit, man lämnar inte en patient med en diagnos utan uppföljning.
Citera
2018-11-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att flickorna fick ev. diagnos snabbt och skolan anpassade undervisningen efter flickornas förmåga, det tycker jag är ganska tydligt.
Men det räcker inte att bara sätta en diagnos, speciellt inte på så unga barn. Vad hände sedan? vilken behandling fick dom? vilka andra resurser sattes in? Var det någon inom vård och/eller skola som såg till flickornas psykiska mående och självklart föräldrarnas mående. Fick dom tips och råd från sjukvården om vad som skulle kunna lindra besvären.
Där känns det som det någonstans brustit, man lämnar inte en patient med en diagnos utan uppföljning.

Precis, släppte sjukvården ned familjen i totalt mörker? Man undrar hur kontakterna gick mellan landstinget, skolan och familjen. Dömer man ut barn i tonåren? Uppenbarligen dömde pappan ut hela familjen efter något, oklart vad, besked, om det kom från hans egen fantasi eller utifrån framgår inte. Allt är "diffust".
Citera
2018-11-22, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har Japanesa sett intygen! Det har jag missat.
Jag med.
Citera
2018-11-22, 17:27
Bannlyst
Citat:

Det finns en rad indicier som pekar mot ME som har diskuterats genom hela tråden. Om du vill att jag upprepar dem kan jag göra det men de är rätt många så jag gör det bara om det är nödvändigt.
Jag håller dock med om att bevisen för ME är svagare än för tex testamentet och avskedsbrevet. Det var därför jag skrev det under rubriken mjuka fakta som tillkommit genom slutledning.

Region Skåne har blivit kritiserad för sin undermåliga behandling av ME. Diagnosen är omstridd och det råder en kamp mellan olika läger om den. Debattartiklar på nätet och inte minst oempatiska människor i denna tråd vittnar om hur illa det är ställt. Detta påverkar naturligtvis den vård man får och det förhållningssätt man möts av. Jag menar, vem fan nedlåter sig till att kalla någon annan drabbad och lidande patientgrupp och dess patientförening för tiggande simulanter? Känner du till någon?

Jag är intresserad av fall där det mänskliga psyket leder till att villfarelser och att elakt skvaller sprids på lösa grunder, särskilt när det gör det under falsk godhetsflagg. Bristen på vissa informationsstycken gör att människor utnyttjar sig egoistiskt av fallet som sin egna projektionsyta. Detta fall är varken den första eller det sista gången vi ser exempel på den varan.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-22 kl. 17:42.
Citera
2018-11-22, 17:30
Medlem
Citat:
Det finns en rad indicier som pekar mot ME som har diskuterats genom hela tråden. Om du vill att jag upprepar dem kan jag göra det men de är rätt många så jag gör det bara om det är nödvändigt.
Jag håller dock med om att bevisen för ME är svagare än för tex testamentet och avskedsbrevet. Det var därför jag skrev det under rubriken mjuka fakta som tillkommit genom slutledning.

Du menar att du sätter diagnos på barnen genom hörsägen? Ja, det låter ju som precis så det kan ha gått till. Pappan säger om flickorna att de är trötta, flickorna tiger och nickar instämmande... Har barnen någon enda gång kunnat prata med skolsköterska eller psykolog själva? Det var väl där skon klämde? I januari skulle barnen få tid hos psykologen, visst har denna uppgift funnits tidigt i tråden?

Snaran slöts runt O, han insåg det. Jag skulle kunna tycka synd om typen om han besinnat sig och låtit barnen leva. Undrar vad han mejlat runt till kollegorna också, han verkar ha tidsinställt ett antal mejl? Så duktig han var...

Dessa barn hade kunnat räddas till livet av hundratals i tråden, kanske tusentals läsare. INGEN hade valt samma lösning som galningen O. Varför hyllas han av kollegorna? Det där får jag inte ihop! Hur kan man kalla honom för ängel? Det är något som är skumt där. Någon relation som inte är sund, kan det ha nått in i äktenskapet? Hanna tröttnar, vill skiljas? Hotar att avslöja alla föreställningar O haft om hemmasittande m.m.?

O:s vidriga lilla skrift med barnen som är "nyfikna på lärandet". Är det så att O intygat för skolan att barnen är nyfikna och vill lära sig "ett och annat" som han uttryckte det i skriften? Jo, det lärde sig allt hur det kan gå om en galen "barmhärtighetsmördare" får bestämma... Hur var stämningen i familjen de sista dagarna? Var barnen övertalade och övertygade? Eller överrumplades de? Skedde allt "snyggt" eller gick det våldsamt till? Nu bor en annan familj i byggnaden... hur är de funtade. Förstår faktiskt inte hur man kan traska runt där. Huset borde ha jämnats med marken. (Inte särskilt miljövänligt.)
Senast redigerad av rappytt 2018-11-22 kl. 17:37.
Citera
2018-11-22, 17:38
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du menar att du sätter diagnos på barnen genom hörsägen? Ja, det låter ju som precis så det kan ha gått till. Pappan säger om flickorna att de är trötta, flickorna tiger och nickar instämmande... Har barnen någon enda gång kunnat prata med skolsköterska eller psykolog själva? Det var väl där skon klämde? I januari skulle barnen få tid hos psykologen, visst har denna uppgift funnits tidigt i tråden?

Snaran slöts runt O, han insåg det. Jag skulle kunna tycka synd om typen om han besinnat sig och låtit barnen leva.

Om några diagnoser och/eller intyg funnits, avseende flickornas eventuella sjukdomar, hade skolan kunnat referera till dessa. Det har skolan INTE gjort. Skolan har istället ändrat sina kriterier / regler kring hemundervisning. Detta talar för sig självt.

Vad gäller testamentets äkthet, dess bevittnade namnteckningar - hänger det mesta i luften.
Hur pass tillräkneliga var/är makarna Hansson ?
Vid sina sinnens fulla bruk ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in