2018-11-22, 15:49
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Det råder inga tvivel tycker jag om att personen är delaktig med att ha betalat för att få det rätta svaren för ett visst resultat, jag vet inte om du har begärt ut resultat från UHR och bekräftat att personen (personerna) har faktiskt fått de resultat som det står i dokumentet från Tingsrätten? Hon/de kan teoretiskt gjort som journalisten i UG-avsnittet.

Men att du slänger ur dig saker om att personen skulle använt sitt HP-resultat till att plugga en linje som det inte finns några belägg för är rätt vidrigt, sluta tro något annat. . Du har hittills inte lagt fram något bevis om att hon studerar Tandläkare även fast du påstår det .

Den sammanställning jag gjort är just en sammanställning över informationen i tråden hittills, dvs. det är inget som jag i första hand själv har kommit på eller "påstår". Jag har t.o.m. länkat till de inlägg som sammanställningen baserar sig på. Listan kan komma att ändras när man vet mer.

Därtill så står det t.o.m. ett frågetecken för utbildningen för personen i fråga som du pratar om.

Att du trots allt detta tolkar det hela som att jag ligger bakom informationen och att den är absolut visar bara på hur jävla kass du är på att förstå vad som står i den här tråden

Du borde själv lyfta ditt arsle och bidra till tråden istället för att gnälla över en icke-fullständig sammanställning.

Citat:
Det falsk anklagande som du gör tjänar ingenting till och skapar mer förvirring. Nu har jag bara kollat igenom två personer ur den lista som du har skapat, varav en av dem är det stora tvivel kring om det är sant (Den andra personen verkar kunna stämma, med tanke på vilka gemensamma vänner jag har med den individen och således pluggar det program som du skrev att han gjorde). Jag har inte engagemang till att gå igenom mer grundligt den lista som du har skapat med uthängningar, men jag tycker du borde ta en funderare på hur du själv skulle uppleva situationen att få felaktig information spridd om dig

Om du inte har "engagemanget" så är mitt tips att bara hålla käften. Sammanställningen är övervägande korrekt. Har du nån ny info att komma med så är du välkommen att bidra.
Senast redigerad av lighten-up 2018-11-22 kl. 15:53.
Citera
2018-11-22, 15:51
Medlem
-98-s avatar
Bra grottat, här kommer ett par listor på fuskare som säkert redan ligger i tråden redan, jag orkar inte leta rätt på dem.

https://cdn-05.minfil.com/gb72sbl0b4/a0163876-1542897275/Aktbil_258_s300.jpg
https://cdn-10.minfil.com/i477scl7b1/3b8c9d27-1542897237/Aktbil_258_s299.jpg
Citera
2018-11-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Vad tycker du själv om moralen?
Helt ärligt anser jag att de får skylla sig själva. De försökte sig på en genväg men gick bet.

Jag har i ett tidigare inlägg nämnt att jag tycker att fuskare ska doppas i skit på daglig basis, och där tror jag att jag är överens med dom flesta i tråden. Det ändrar dock inte det faktum att det kan vara förtal att hänga ut folk som fuskare i syfte att sänka deras rykte, även om dom faktiskt har fuskat.

Jag har inte sagt att jag tycker att den lagen är bra, det var inte heller jag som stiftade den lagen, jag bara påpekar att så ser det faktiskt ut.
Citera
2018-11-22, 16:02
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -98-
Bra grottat, här kommer ett par listor på fuskare som säkert redan ligger i tråden redan, jag orkar inte leta rätt på dem.

https://cdn-05.minfil.com/gb72sbl0b4/a0163876-1542897275/Aktbil_258_s300.jpg
https://cdn-10.minfil.com/i477scl7b1/3b8c9d27-1542897237/Aktbil_258_s299.jpg

... fast dessa två länkar finns ju med i listan som du citerade. 😉

Dessutom är detta listans ursprungliga inlägg: (FB) Norrköping: 3 häktade misstänkt för ha sålt svar till högskoleprov mellan 2015-2018
Senast redigerad av lighten-up 2018-11-22 kl. 16:08.
Citera
2018-11-22, 16:11
Medlem
Hur blir det med rättegången, är det bakom stängda dörrar imorgon också?
Citera
2018-11-22, 16:13
Medlem
I början på SVTs dokumentär så köper reportern fusk av en liga som heter HP-Guden, är det en annan liga eller är det samma som HP-hjälpen? Har försökt att få reda på hur länge verksamheten har pågått men verkar vara svårt att få fram, enligt HP-hjälpens hemsida säger dem att de har varit verksamma sedan 2013 men enligt förundersökningen så verkar deras första prov varit HT15?
Citera
2018-11-22, 16:15
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Samir är den nya Janne Josefsson. Heja! Gå efter dem!

Jag tänkte också på det, längesen jag lade märke till en så strålande ung förmåga. Han bytte namn rent formellt för att komma närmare källan, wtf liksom?
Citera
2018-11-22, 16:17
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varifrån har du fått listan? Är det de fuskare som inte åkt dit?

Listan är en sammanställning av olika inlägg om fuskare i tråden:

(FB) Norrköping: 3 häktade misstänkt för ha sålt svar till högskoleprov mellan 2015-2018
Citera
2018-11-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Jag undrar innerligt om det fanns något ”avtal” eller löfte från ligan att alla personuppgifter etc raderas efteråt? Varför skulle annars folk var villiga att skicka passkopir etc?

I sådana fall har alla fuskarna blivit grovt lurade. För nägonstans skulle väl alla som funderar på gusk ifrågasätta risken att lämna ut ID och att ligan kan bli påkomna? Därav att något tryggt löfte om att allting raderas i efterhand..

Någon som vet?

Om någon har lurat fuskarna, så är det dom själva.

Folk ville köpa ett bra HP-resultat. Därför skickade dom pengar och passbilder. Hade huvudet inte suttit fast, så hade dom skickat med det också.

Ligan lovade att radera alla personuppgifter efter färdigt köp, men det har dom slarvat med.

Vad man kan se i FUP, så har kunderna raderats från skuldlistan varefter dom har betalt klart. Från HT2016 är det 8 kunder, VT2017 är det 5 kunder och HT2017 är det ca 20 kunder kvar i listorna som inte betalt färdigt. Så lång är allt i sin ordning.

Men hela kundlistan från HT2017 samt givetvis VT2018 finns sparade. Inklusive alla passbilder från dessa prov. Så dom har slarvat med raderingar. Sedan har polisen hittat fler listor i andra datorer från tidigare år än 2017, som verkar vara kompletta.

Det värsta av allt med excell-document är att raderade information ofta brukar kunna återskapas. Så utredarna har kanske återskapat raderade kunder från längre bak i tiden. Men det har inte framkommit ännu så länge.
Citera
2018-11-22, 16:24
Medlem
Om man inte orkar plugga eller ens kan klara av ett HP utan fusk, hur ska man då klara av en utbildning till jurist, läkare eller annat?

Är utbildningarna så jäkla simpla att man bara kan glida igenom trots bristande intelligens?

Borde ju märkas ute i skolorna tycker man när en fuskare som knappt kan multiplikationstabellen läser till civ.ing på KTH.

Fattar inget
Citera
2018-11-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasd
Om man inte orkar plugga eller ens kan klara av ett HP utan fusk, hur ska man då klara av en utbildning till jurist, läkare eller annat?

Är utbildningarna så jäkla simpla att man bara kan glida igenom trots bristande intelligens?

Borde ju märkas ute i skolorna tycker man när en fuskare som knappt kan multiplikationstabellen läser till civ.ing på KTH.

Fattar inget

På flera program motsvarar inte kraven intagen. Som exempel är industriell ekonomi en av de enklare civilingenjörsutbildningar men bland de svåraste att komma in på. En fuskare kan därför ha betyg/hp för att komma in på en svårare utbildning men fuskar sig till en plats på en enklare utbildning som är mer prestigefylld.
Citera
2018-11-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
I början på SVTs dokumentär så köper reportern fusk av en liga som heter HP-Guden, är det en annan liga eller är det samma som HP-hjälpen? Har försökt att få reda på hur länge verksamheten har pågått men verkar vara svårt att få fram, enligt HP-hjälpens hemsida säger dem att de har varit verksamma sedan 2013 men enligt förundersökningen så verkar deras första prov varit HT15?
Senaste Uppdrag Granskning var till 50% återvunnet material från SVT Dold, som sändes först våren 2016 och sedan två nya avsnitt vintern 2016.

HP-guden som du såg i UG, var den liga som SVT Dold granskade först. HP-Hjälpen granskades i den andra omgången. Jag har länkat alla avsnitt nedan.

Dold - Avslöjar fusk med Högskoleprovet - sänt våren 2016
https://www.youtube.com/watch?v=EmeeeCEtkuw
https://www.youtube.com/watch?v=uYmVT3LiemU

Dold - Fusk med högskoleprovet fortsätter - sänt vintern 2016
https://www.youtube.com/watch?v=oKmsZP8BAMo
https://www.youtube.com/watch?v=FmZAnb3CQPA
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-22 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in