2018-11-22, 13:43
Medlem
korrekturlacks avatar
Två spekulativa frågeställningar:

1. Vad skulle hända om man kom på att det fanns enorma diamantfyndigheter på denna ö? Kulturskydd kontra girighet.

2. Om missionären hade varit en hona. Hade de gjort slarvsylta av henne eller hade de godkänt henne som avelssto? Har bara läst om att män försökt ta sig iland. De kanske inte gillar andra män bara?
Citera
2018-11-22, 13:44
Medlem
GeniusGZAs avatar
Jävla mongo. Fem minuters research så hade han varit införstått med att det är stor risk att infödingarna smittas med diverse olika sjukdomar vid besök av utomstående. Tydligen är det viktigare att guds ord ska fram! Rätt åt honom.
Citera
2018-11-22, 13:53
Medlem
Är de människor? Tycker de ser ut som ailiens. De försvarar nog sin värdegrund. Indiska regeringen bör sätta in kärnvapen.
Citera
2018-11-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Är de människor? Tycker de ser ut som ailiens. De försvarar nog sin värdegrund. Indiska regeringen bör sätta in kärnvapen.

De är i alla fall beredda att slåss, döda och dö för det lilla de har... det kan man ju inte säga om oss... här ger vi bort allt till lägst bjudande istället.
Citera
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om europa och den övriga världen hade sluppit kristendomens framfart de senaste tusen åren, så hade vi troligtvis haft människor på mars redan idag.
Där religion går in, går vetenskap, forskning och framsteg ut.

Vilket skitsnack. Utan Kristendomen hade Européerna fortfarande druckit hästsperma, stulit, plundrat och skitit fullständigt i allt vad moral heter.
Citera
Medlem
Missionären John Allen Chau kanske trodde på vanföreställningen:
No one is illegal?

Vila i frid grabben.
Citera
2018-11-22, 14:05
Medlem
Atmosfaers avatar
Mycket intressant och fascinerande när man tänker på att detta är hur vivi alla levde för många tusen år sedan. Dessa verkar ju även ha klarat sig själva under en väldigt lång tid. Missionären får givetvis skylla sig själv, han bröt ju även mot den indiska regeringens regler.

Låt oss hoppas att de får leva fria.
Citera
2018-11-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Kan detta vara nästa folkgrupp som borde importeras till Sverige?

De uppfyller ju alla krav: Våldsamma, primitiva och fula.

Man skulle även kunna tänka sig att svenska politiker borde hålla en utlandskonferens där, för att lära dem om allas lika värde, jämställdhet och att betala skatt.

Nog samma folkslag som Jarawas som bor på ön bredvid, de är faktiskt sjukt söta: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/isolated-jarawa-tribe-survival-in-the-modern-world-8.jpg

https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/isolated-jarawa-tribe-survival-in-the-modern-world-6.jpg

https://www.boredpanda.com/isolated-jarawa-tribe-survival-in-the-modern-world/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign =organic
Senast redigerad av sampanl 2018-11-22 kl. 14:10.
Citera
2018-11-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag börjar fundera på om vi inte ska klassa inbitna onanister till religiösa som psykiskt sjuka eller funktionsnedsatta.
I know I do.
Inte urskillningslöst, för många människor i många tider har det nog varit enda sättet att processa något oförklarligt. Jag har svårt att klandra ett sedan tusentals år isolerat folk för att de ser en drake i den första helikopter som någonsin uppenbarar sig inför dem.

Folk som mot alla förklaringar och förutsättningar som står till buds i dagens moderna samhällen ändå hemfaller åt skrock och vidskeplighet för att utforma sin tillvaro ser jag inte riktigt med samma förstående ögon. När deras vanföreställningar spiller över på andra människor, speciellt oombett och/eller riktat mot barn, är toleransen blixtsnabbt förbrukad.

Jag tror inte att missionären drevs av någon illvilja, tvärtom, men det är ofattbart arrogant att ge sig själv rätten att oombedd klampa in hos folk för att rätta till deras världsbild. Vad skulle han hjälpa dem med?

Jag vet inte vad jag själv skulle kunna tillföra dem? Jag har fantastisk medicin, kommunicerar omedelbart över hela världen med en liten pryl i handflatan, lever kanske tre ggr längre än de gör, barnadödlighet nära noll, JämO, mm. Kanske är jag även något mer stimulerad och tillfredställd än dem enligt något sätt att beräkna det. Men vi får nog vänta 50000 år på facit. De har gjort sin grej lite längre än så och gör det säkerligen lika länge till om de får hållas. Först då kan vi se tillbaka och bedöma vem som borde lärt av den andre.
Citera
2018-11-22, 14:11
Medlem
Det måste vara Guds vilja att han skulle dö.
Citera
2018-11-22, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Nog samma folkslag som Jarawas som bor på ön bredvid, de är faktiskt är sjukt söta: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/isolated-jarawa-tribe-survival-in-the-modern-world-8.jpg

https://www.boredpanda.com/isolated-jarawa-tribe-survival-in-the-modern-world/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign =organic

Nja, cherry-picka kan man ju göra med alla folkslag (förutom aboriginer, de har inte fått någon genetisk vinstlott alls).
Citera
2018-11-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Nja, cherry-picka kan man ju göra med alla folkslag (förutom aboriginer, de har inte fått någon genetisk vinstlott alls).

Tycker de ser ungefär ut så där de flesta bilder jag kan finna. I filmen där de kastade kokosnötter till infödingarna på North Sentinel Island (sista fredliga kontakten) , de hade liknande drag som Jarawa’s tycker jag.

Dom har mjukare drag, inte så stora näsor/läppar, ser ut att ha bra hy och tänder.
Senast redigerad av sampanl 2018-11-22 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in