Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Jag börjar fundera på om vi inte ska klassa inbitna onanister till religiösa som psykiskt sjuka eller funktionsnedsatta.
I know I do.
Inte urskillningslöst, för många människor i många tider har det nog varit enda sättet att processa något oförklarligt. Jag har svårt att klandra ett sedan tusentals år isolerat folk för att de ser en drake i den första helikopter som någonsin uppenbarar sig inför dem.
Folk som mot alla förklaringar och förutsättningar som står till buds i dagens moderna samhällen ändå hemfaller åt skrock och vidskeplighet för att utforma sin tillvaro ser jag inte riktigt med samma förstående ögon. När deras vanföreställningar spiller över på andra människor, speciellt oombett och/eller riktat mot barn, är toleransen blixtsnabbt förbrukad.
Jag tror inte att missionären drevs av någon illvilja, tvärtom, men det är ofattbart arrogant att ge sig själv rätten att oombedd klampa in hos folk för att rätta till deras världsbild. Vad skulle han hjälpa dem med?
Jag vet inte vad jag själv skulle kunna tillföra dem? Jag har fantastisk medicin, kommunicerar omedelbart över hela världen med en liten pryl i handflatan, lever kanske tre ggr längre än de gör, barnadödlighet nära noll, JämO, mm. Kanske är jag även något mer stimulerad och tillfredställd än dem enligt något sätt att beräkna det. Men vi får nog vänta 50000 år på facit. De har gjort sin grej lite längre än så och gör det säkerligen lika länge till om de får hållas. Först då kan vi se tillbaka och bedöma vem som borde lärt av den andre.