2018-11-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Ja kör du på ditt sätt då så kör jag på mitt sätt mycket av det som du föreslår skulle förstöra nöjet med att cykla.

Även cyklister måste som sagt följa lagarna.
Citera
2018-11-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Även cyklister måste som sagt följa lagarna.
Det är ju precis det som de inte måste eftersom det. Som sagt inte finns nåt körkortskrav för. Cykel, vilket är bra för. Övrigt.
Citera
2018-11-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Det är ju precis det som de inte måste eftersom det. Som sagt inte finns nåt körkortskrav för. Cykel, vilket är bra för. Övrigt.
Även utan körkort måste man följa alla lagar och regler. Även fotgängare måste följa lagar och regler. Körkortsinnehav påverkar inte det.
Citera
2018-11-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Är du vrickad eller, kommer det någon bebis, gubbe med hund, mamma med barnvagn, aggresivt ungdomsgäng så tar man det naturligtvis lugnt förbi. Vi kan samsams om platsen.

Sen finns det givetvis dessa som blir uppretade, som swebar och du själv, som söker konflikter. Hade en jätte bara härom veckan, pratar HULKEN-typ, som aggresivt styr min väg för att markera, då enl. hen själv och dess tankar, "den här grisen ska inte cykla på min trottoar!".

Vad denna inte tänker på är vilka risker hen utsätter både sig själv och mig för! Antingen krock på hen eller i värsta fall mig när jag är tvungen att gira ut i vägbanan med bilister som kör 70 km/h +.

Truten! På dig!

Så när du cyklar i 50 kan du då stanna på 2 meter när en bebis kommer ut från en dörr?
Du kanske är stålmannen min vän, men de festa cyklister är inte det.

Det är därför det är olagligt att cykla på trottoarer.
Citera
2018-11-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ett större fordon kör inte upp jämsides med en cyklist då de vet att cyklisten inte kommer att synas.

Den meningen bevisar bara att du inte har en aning om vad du talar om eller hur det är att cykla.

Dagligen struntar stora och tunga fordon i spärrlinjen och stannar i cykelboxen 2 cm till vänster om andra cyklister. Men enligt dig händer aldrig det. Konstigt. Upplevde det senast idag. Kanske drömde.
Citera
2018-11-21, 19:38
Medlem
Ser många cyklister som cyklar på trottoarer?
Ingen bryr sig eller säger åt dem, inte ens lagens långa arm.
Är det verkligen så svårt att skilja på en trottoar, cykelbana och vägbana?

Inför teoretiskt utbildningskrav för dessa cykelidioter som inte kan bete sig, noll vett eller hänsyn för andra.
Senast redigerad av trifecta 2018-11-21 kl. 19:43.
Citera
2018-11-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Så när du cyklar i 50 kan du då stanna på 2 meter när en bebis kommer ut från en dörr?
Du kanske är stålmannen min vän, men de festa cyklister är inte det.

Det är därför det är olagligt att cykla på trottoarer.

Inte många (inga!) som cyklar i 50 km/h på en gångbana. Sluta med överdrifter. Det tillför inget.
Citera
2018-11-21, 21:27
Medlem
DIdes avatar
Jag tycker vi borde ha en teoretiskt prov för att vistas utanför dörren. En del kan verkligen inte ens gå över gatan!

Kan vi inte reglera allt!

Att framföra barnvagn på säkert sätt.
Skejtarkort med åldersgräns.
Slalomkort
Skridskokort på allmän isbana
löparkortet
shoppingkortet - att betala i kassan kort.

Det finns en massa licenser vi kan lagstadga om. Bra initiativ - mer licenser och lagar.
sverige har verkligen gått för långt i frihet under egenansvar.
Citera
2018-11-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trifecta
Ser många cyklister som cyklar på trottoarer?
Ingen bryr sig eller säger åt dem, inte ens lagens långa arm.
Är det verkligen så svårt att skilja på en trottoar, cykelbana och vägbana?

Inför teoretiskt utbildningskrav för dessa cykelidioter som inte kan bete sig, noll vett eller hänsyn för andra.
Helt ok cykla på trottoaren tycker jag, särskilt barn bör man lära att cykla på trottoaren
Citera
2018-11-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Den meningen bevisar bara att du inte har en aning om vad du talar om eller hur det är att cykla.

Dagligen struntar stora och tunga fordon i spärrlinjen och stannar i cykelboxen 2 cm till vänster om andra cyklister. Men enligt dig händer aldrig det. Konstigt. Upplevde det senast idag. Kanske drömde.

Samma person sa precis att 99% av gångerna en cyklist kör mot rött så leder det till en olycka. Det säger rätt mycket om vilken värld personen lever i.
Citera
2018-11-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Även utan körkort måste man följa alla lagar och regler. Även fotgängare måste följa lagar och regler. Körkortsinnehav påverkar inte det.
Nej det är inte så noga det. Är ganska tolerant för unga och äldre, men vi som är. Vuxna borde naturligtvis föregå med gott exempel
Citera
2018-11-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern

Eh va?

Du vet om att tyngre fordon har ett överhäng? Enligt lag skall hjulen inte vara över spärrlinjen, vilket gör att överhänget kan göra det (om du menar cykelboxen framför stopplinjen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in