2018-11-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad säger en T-72 när den får en 636kg tung AP-projektil i 790m/s från ett slagskepps 14"-kanoner rakt i plytet?

Ditt slagskepp är sänkt innan det kommer in i persiska viken eller ens nära Iran.
Citera
2018-11-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo men då är det ju det där med närhet till havet. Tror iså fall mer på som jag skrev ovan Grand Slam från Lancaster eller B-29, chockvågen skakar om en del. Eller slår ut banden. Sedan om vi fular lite hade ju U.S.A. full sprutt på produktionen av plutonium i slutet av 1946 men det kanske är lite extrem lösning, och dyrbar. Men tveklöst fpl med AKAN.

Atombombar ni så avrättar vi Rotshilds, Rockefeller etc. Så den ordern kommer aldrig...
Ni kommer ändå aldrig kunna leverera den bomben. Irans luftvärn tar enkelt ner era antika plan.
Citera
2018-11-21, 17:16
Medlem
Citat:
Absolut. Men Irantrollen kommer ju behöva försvara kusterna eftersom amerikanarna garanterat kommer försöka komma dit den även vägen. Och då är det ju någonting som måste användas där, något välbeväpnat som går att flytta på eftersom kusten är djävligt lång. Tänk Normandie, nu pratar vi ju som sagt USA anno 1945. Slagskeppen lär ligga som understöd som artilleri för att understödja landstigande styrkor.

Så en och annan av Irans upprunkade T-72or lär befinna sig inom skeppsartilleriets räckvidd

Ni kommer inte ens nära Irans kust, våra missiler sänker er lätt.
Citera
2018-11-21, 17:18
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
Var flyger dessa plan ifrån?

USA:s flotta idag rår inte på Iran. Vad ska dina slagskepp göra mot Iranska missiler? Ni kommer inte ens in i persiska viken.

Hur många missiler har ni då? USN innefattade ganska många fartyg år 1945...

Dessutom kommer USA anfalla med Irans patenterade massanfalls-taktik. Dvs man kommer mätta allt försvar Iran har med fatyg och flygplan och sedan blir skäggtomtarna rövknullade när de har slut på både skott, robotar och missiler. Sedan kärnvapenbombar man Teheran och alla städer tills iranierna ligger och har iranskt bögsex med kameler och getter under brinnande bilvrak.
Senast redigerad av frange 2018-11-21 kl. 17:23.
Citera
2018-11-21, 18:26
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Vad säger en T-72 när den får en 636kg tung AP-projektil i 790m/s från ett slagskepps 14"-kanoner rakt i plytet?

aj säger den nog, men ett slaggskepp från denna tid hade väl knappast sådan precision vid indirekt eld. Det är ju dumma bomber vi snackar om och då krävs väl princip en fullträff från slagskepp eller dykbombare för att ha en chans.
Citera
2018-11-21, 18:27
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
USA har kärnvapen 1945.

Dom bortser vi ifrån.
Citera
2018-11-21, 18:28
Medlem
Inte att förglömma är ju att alla iranska hus har halmtak. Det är en ypperlig källa för råmaterial till alla halmgubbar iranier mästerligt producerar, men tyvärr har halm en begränsad motståndskraft mot eld och de flesta sorters vapen. Attacker ovanifrån är därför att föredra, så man kan undgå de tjocka lerväggarna som utgör ett väldigt effektivt skydd, vida överlägset amerikanskt pansar.
Citera
2018-11-21, 18:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Dom bortser vi ifrån.

Enbart om vi bortser ifrån alla iranska vapen och vapensystem tillverkade senare än 1945. Annars får du helt enkelt stå ut med amerikanska kärnvapen.
Citera
2018-11-21, 18:36
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Enbart om vi bortser ifrån alla iranska vapen och vapensystem tillverkade senare än 1945. Annars får du helt enkelt stå ut med amerikanska kärnvapen.

Eftersom jag startade tråden så får du stå ut med premisserna jag lägger fram, det är enbart konventionella vapen som ska diskuteras.
Eftersom jag missade att lägga till det i trådstarten så förstår jag ditt snesteg, det är ok.

En moderator får gärna lägga till att varken kärnvapen, biologiska eller kemiska stridsmedel används i denna påhittade konflikt.
Citera
2018-11-21, 19:12
Medlem
Om vi ska diskutera huruvida 1945s USA hade vunnit eller inte så måste man ju rimligtvis anta att alla vapen som användes vid den tiden används även i denna konflikt, annars är det ju helt meningslöst.

Även om vi nu skulle anta, vilket till 10 000% inte är fallet, att Iran skulle vinna i detta, är ni verkligen stolta över att kunna säga att ni med 2018 års teknologi (ursäkta mig, iom att det är Iran, 1970 års teknologi(ja jag tänker på dig som är så kåt på Kowsar)) vann över 1945 års teknologi?

Hela frågeställningen dryper ju om mindervärdeskomplex, det är inte bara tragiskt, det är patetiskt.
Citera
2018-11-21, 19:21
Medlem
Citat:
Irantroll som Irantroll.

Dessutom har ni inte räknat med att amerikanarna kommer anfalla irrationellt - och då duger inga iranska vapen till.

Man kommer släppa ut stora mängder specialtränade infiltrerande brevduvor som iranierna kommer skjuta iväg alla sina 100.000 missiler mot och sedan när fienden kommer på riktigt så kommer iranierna sitta där och gråta eftersom de inte har något kvar att skjuta med. Så det är käppkört.

Schponglad är inte iranier, jag vet inte varför han startade tråden.

Iranska radarsystem kan se skillnad på fåglar och missiler/flyg så irrationella duvtaktiker kommer inte fungera även om jag anser det vara ett bättre försök än antika slagskepp.
Citera
2018-11-21, 19:33
Medlem
Man ger tillräckligt många plastnycklar och sedan utövar man assymetrisk krigföring. Iran har inte en chans mot en sådan fiende som de är någorlunda tekniskt överlägsna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in