2018-11-21, 16:20
Medlem
https://www.di.se/nyheter/underleverantoren-har-fatt-nog-av-oscar-properties-vi-ses-i-tingsratten/

Citat:
En av Oscar Properties underleverantörer tar nu strid i rätten på grund av 1,5 miljoner kronor i uteblivna betalningar.

“Vi har tröttnat. Vi får inga svar, inga pengar, inga besked. Vi ses i tingsrätten”, skriver vd:n i ett brev till bolaget.

Inte så mycket pengar. Men inte den typ av uppmärksamhet OP behöver just nu.
2018-11-21, 17:40
Medlem
Mitt spanobjekt på norrtullsgatan har blivit sålt till slut. 4,2 blev priset. Var inne för 4,4 I somras och sen nedsatt till 3.9.

Såg aldrig att det blev budgivning. Säljaren hade nog tur. Nu är det budgivning på en 29 kvadratare på norrtullsgatan
2018-11-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Lol ja det är du inte ensam om iaf.

När ni talas vid nästa gång så kan du ju säga att du kommer sänka budet när du får frågan igen.

Istället för att rikta in dig på ett specifikt objekt så kanske du borde skambuda på några stycken via mail endast? Det verkar ju på dig som du låst in dig på just detta.

Följ gärna upp sedan

Jag är ju som de flesta, intresserad av sekelskiftslägenhet. Har väntat rätt länge och tidigare har det dragit iväg redan efter första visningen. Nu verkar det ju inte som att nån är villig att lägga ett bud ännu.

Lägenheten är riktigt fin, dock lite mindre än vad jag tänkt, 39kvm. För mig känns det som att om ingen annan vill lägga ett bud, varför i hela världen ska jag lägga bud på utgångspriset för. Jag är dock inte beredd att gå speciellt högre än utgångspriset. Tycker inte att lägenheten är värd det trots att jag blev nästan lite chockad att den var ännu finare i verkligheten.

Nu kör dom en extra visning på söndag så får se var det tar vägen.

MVH
2018-11-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.di.se/nyheter/underleverantoren-har-fatt-nog-av-oscar-properties-vi-ses-i-tingsratten/

Inte så mycket pengar. Men inte den typ av uppmärksamhet OP behöver just nu.

Troligen toppen av ett isberg.

Skulle UEn ha misskött sig hade de nog inte stämt och då riskera rättegångskostnader.

Om vi antar att UEn uppfyllt sitt åtagande, är det anmärkningsvärt att OP inte betalar en så liten summa(i förhållande till vad deras kåkar kostar). Börjar pengarna sina?
2018-11-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Troligen toppen av ett isberg.

Skulle UEn ha misskött sig hade de nog inte stämt och då riskera rättegångskostnader.

Om vi antar att UEn uppfyllt sitt åtagande, är det anmärkningsvärt att OP inte betalar en så liten summa(i förhållande till vad deras kåkar kostar). Börjar pengarna sina?
Har en känsla av att det antagligen råder delade meningar om huruvida de uppfyllt sitt åtagande eller inte. Varför skulle de annars inte betala en sådan, i sammanhanget, struntsumma?

UEn hoppas nog att OP ska betala bara för att slippa mer dålig publicitet.
2018-11-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Har en känsla av att det antagligen råder delade meningar om huruvida de uppfyllt sitt åtagande eller inte. Varför skulle de annars inte betala en sådan, i sammanhanget, struntsumma?

UEn hoppas nog att OP ska betala bara för att slippa mer dålig publicitet.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/foretagare-kraver-oscar-properties-pa-pengar/

Citat:
Underentreprenören, som nyligen inledde en företagsrekonstruktion...
....
De har tvingats att hålla inne betalning i väntan på att X ska leverera enligt avtal. Det handlar om besiktningsanmärkningar som inte åtgärdats, slutprotokoll som inte lämnats in och andra typer av reklamationer.
2018-11-21, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Tack för alla svar och input! Lade precis ett bud 300k under utgångspris. Mäklaren svarade att säljaren aaaabsolut inte säljer under uttångspriset

Ingen annan av de 4 intressenterna ville lägga bud heller.

Enligt mäklaren så finns ju nu risken att fler blir intresserade av lägenheten när dom ska ha en extra visning.

Fyfqn vad jag hatar mäklare!

MVH
Belåningen i föreningen verkar ju ok. Även om ekonomin optimalt kunde vara bättre så är den ju inte i närheten av idiotin som råder i nyproduktion. Luskade fram objektet, med en månadsavgift på strax över 2000 kr känns det som att du inte behöver överanalysera egentligen.

Självklart ska du lägga ditt bud en bit under.

Mäklaren har i sin tur säkert lovat säljaren ett visst pris. Men så länge det inte finns någon annan köpare som är beredd att lägga ett högre bud har du absolut ingen anledning att höja ditt bud, det hoppas jag att du är med på.
2018-11-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Belåningen i föreningen verkar ju ok. Även om ekonomin optimalt kunde vara bättre så är den ju inte i närheten av idiotin som råder i nyproduktion. Luskade fram objektet, med en månadsavgift på strax över 2000 kr känns det som att du inte behöver överanalysera egentligen.

Självklart ska du lägga ditt bud en bit under.

Mäklaren har i sin tur säkert lovat säljaren ett visst pris. Men så länge det inte finns någon annan köpare som är beredd att lägga ett högre bud har du absolut ingen anledning att höja ditt bud, det hoppas jag att du är med på.
Spridda besked om belåningen i tråden, men 9000kr/kvm som någon fått det till är samma nivå som nyproduktion med tomträtt brukar ha så jag vet inte om jag skulle kalla det ”inte i närheten”...
2018-11-21, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Spridda besked om belåningen i tråden, men 9000kr/kvm som någon fått det till är samma nivå som nyproduktion med tomträtt brukar ha så jag vet inte om jag skulle kalla det ”inte i närheten”...
Hm ok, läste 6k nånstans.

Nyprod med 9k i belåning / kvm vetefan om jag hade varit överdrivet skräckslagen över, de nyprod som säljs i mitt område har oftast 15k+
2018-11-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Hm ok, läste 6k nånstans.

Nyprod med 9k i belåning / kvm vetefan om jag hade varit överdrivet skräckslagen över, de nyprod som säljs i mitt område har oftast 15k+
Ja, men då äger de tomten och slipper betala tomträttsavgäld.

Exempel: Denna är iofs något år gammal nu, men har tomträtt och 10kkr/kvm: https://www.notar.se/ladda-ner/objekt/106873/arsredovisning-2017pdf
(Får för mig att det är ”ditt område”? Men det kanske jag drömt...)
2018-11-21, 19:55
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Byggföretag inför kvalitetsmärkning trygga bostadsprojekt.

JM, Veidekke Bostad, Skanska, Peab, Obos Sverige, Besqab och Bostadsrätterna bildar tillsammans Trygg Bostadsrättsförening. Syftet är framför allt att stärka konsumentskyddet på bostadsrättsmarknaden.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/branschen-infor-kvalitetsmarkning-av-trygga-bostadsrattsprojekt-30160

Seså det verkar ju inte ha varit så svårt med kniven mot strupen. Det här är väl det vi i tråden efterlyst länge. Vi får se till att granska att det blir på riktigt och inte någon halvmesyr.
2018-11-21, 21:14
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Byggföretag inför kvalitetsmärkning trygga bostadsprojekt.

JM, Veidekke Bostad, Skanska, Peab, Obos Sverige, Besqab och Bostadsrätterna bildar tillsammans Trygg Bostadsrättsförening. Syftet är framför allt att stärka konsumentskyddet på bostadsrättsmarknaden.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/branschen-infor-kvalitetsmarkning-av-trygga-bostadsrattsprojekt-30160

Blir det rent bokstavligt som det står där så är den en av de största nyheterna på bra många år inom bostadsmarknaden!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in