2018-11-21, 11:47
Avstängd
Till er som påstod att de stigande priserna inte hade något med den ökade skuldsättningen att göra??

Enligt Riksbanken har den ökade skuldsättningen gått hand i hand med de stigande bostadspriserna och följaktligen även har ökat i en långsammare takt i spåren av det boprisfall som inleddes hösten 2017.
2018-11-21, 12:15
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
I senaste årsredovisningen borde det framgå hur mycket lån föreningen har samt hur många m2 bostadsyta som finns. Har BR någon hemsida och ligger senaste årsredovisningen där? Vad har sagts om kommande renoveringsbehov (underhållsplanen?)

// CC

Total boyta är inte alls lätt att hitta i alla årsredovisningar. Ibland hittar man den dock i energideklarationen eller vad den nu heter. Med detektivarbete löser det sig alltid.
2018-11-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Som sagt, total boyta redovisas alltid på något sätt i årsredovisningar, har aldrig sett en årsredovisning utan.
Föreningens skulder redovisas alltid. Ta föreningen sammanlagda lån och dividera det med total boyta som föreningen förfogar över så får du skuldsättnign per kvm. Ligger den nånstans under 5000 kr / kvm stockholmär du hur nöjd som helst typ.

Svårt att sia om vad en omförhandlad tomträtt 2024 kommer innebära. Sannolikt kommer det betyda ökade kostnader för föreningen, men utan att veta vad föreningen betalar idag och vad de har för andra kostnader runt det året går det inte att spå om något. Räkna med att avgiften ökar lite pga detta dock, men det kan troligtvis inte handla om några jättestora ökningar.

Hemsidan för föreningen verkar ligga nere. Årsredovisningen går att hitta här:
https://www.bjurfors.se/contentassets/aca87ed622944fd9bc2220dba31bfee0/arsredovisning-2017.pdf

Vad jag kan se på allabrf.se så verkar belåningen iaf ligga högre än 6500kr/kvm.

Större renoveringar är gjorda. Stambytet gjordes 2005. Föreningen skapades 2009 och hade enligt mäklaren 6milj i kassan.

Edit: hittade energideklarationen också.
https://www.bjurfors.se/contentassets/aca87ed622944fd9bc2220dba31bfee0/energideklaration.pdf

Edit2: vad jag kan se så har de lån på 38milj. Boytan enligt allabrf är ~4700kvm + hyreslokaler på 615. Så delar jag 38milj med kvm så blir det ca 6900kvm. Det är väl ”rätt lågt”?

Tack för all input på första frågorna!

MVH
Senast redigerad av TheSituiation 2018-11-21 kl. 12:35.
2018-11-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
https://www.bjurfors.se/contentassets/aca87ed622944fd9bc2220dba31bfee0/arsredovisning-2017.pdf

Vad jag kan se på allabrf.se så verkar belåningen iaf ligga högre än 6500kr/kvm.

Större renoveringar är gjorda. Stambytet gjordes 2005. Föreningen skapades 2009 och hade enligt mäklaren 6milj i kassan.

https://www.bjurfors.se/contentassets/aca87ed622944fd9bc2220dba31bfee0/energideklaration.pdf

Edit2: vad jag kan se så har de lån på 38milj. Boytan enligt allabrf är ~4700kvm + hyreslokaler på 615. Så delar jag 38milj med kvm så blir det ca 6900kvm. Det är väl ”rätt lågt”?

MVH

Som andra i tråden har sagt så är 5000kr en bra måttstock. 6900kr är lite saftigt, samtidigt beror det på hur stor din lägenhet är, vad din nuvarande avgift ligger på och vad du själv har för utrymme vid stigande räntor när det gäller både ditt bolån och eventuellt höjda föreningsavgifter.
2018-11-21, 13:30
Medlem
CC75s avatar
Citat:

MVH

Jag fick det till en belåning på 6 393 per m2 (38 812 i långfristiga lån / 6 071m2 som fanns i eldeklarationen). Jag finner inte det iögonfallande på något sätt. Särskilt inte om det sätts i relation till att stora renoveringar är gjorda så som stambyte. Dock, fråga om det finns en underhållsplan (borde finnas). Där ska stå framtida större renoveringar såsom tak, fönster, balkonger (om sådana finns). Allt sådant kostar mycket pengar.

En liten risk kan vara de 10 kommersiella lokalerna som drar in 1,4 mnkr varje år (33% av föreningens intäkter). Vid sämre tider tenderar dessa typ av företag att vara de första som får problem.

Tomträtten vågar jag inte uttala mig om. Kan för personligen för lite om det.

Positivt är att det finns 5 hyreslägenhet som när hyresgästerna flyttar ut kan säljas till marknadspris som troligen är betydligt högre än vad föreningen köpte dem för. Nu vet jag inte värdet av dessa men de borde netto vara värda en hel del och tar man med dem som tillgång som kan nyttjas för att betala av lån (eller förhindra att man behöver ta nya lån vid större renoveringar) då borde man närma sig 5 000 kr m2-nivån eller t.o.m. gå under den.

Kort skrivet. Vid en hastig blick ser jag inget som jag finner iögonfallande med denna förening utifrån det material du förmedlat.

// CC
2018-11-21, 13:33
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Total boyta är inte alls lätt att hitta i alla årsredovisningar. Ibland hittar man den dock i energideklarationen eller vad den nu heter. Med detektivarbete löser det sig alltid.

Du har rätt. Blev för "tunnelinriktad" på min egna BR där vi alltid har haft med information som m2, antal lgh fördelat på storlek m.m. Vet dock att föreningar gör olika där. Nu löste det sig dock med energideklarationen. :-)

// CC
2018-11-21, 13:57
Medlem
Citat:
Jag fick det till en belåning på 6 393 per m2 (38 812 i långfristiga lån / 6 071m2 som fanns i eldeklarationen). Jag finner inte det iögonfallande på något sätt. Särskilt inte om det sätts i relation till att stora renoveringar är gjorda så som stambyte. Dock, fråga om det finns en underhållsplan (borde finnas). Där ska stå framtida större renoveringar såsom tak, fönster, balkonger (om sådana finns). Allt sådant kostar mycket pengar.

En liten risk kan vara de 10 kommersiella lokalerna som drar in 1,4 mnkr varje år (33% av föreningens intäkter). Vid sämre tider tenderar dessa typ av företag att vara de första som får problem.

Tomträtten vågar jag inte uttala mig om. Kan för personligen för lite om det.

Positivt är att det finns 5 hyreslägenhet som när hyresgästerna flyttar ut kan säljas till marknadspris som troligen är betydligt högre än vad föreningen köpte dem för. Nu vet jag inte värdet av dessa men de borde netto vara värda en hel del och tar man med dem som tillgång som kan nyttjas för att betala av lån (eller förhindra att man behöver ta nya lån vid större renoveringar) då borde man närma sig 5 000 kr m2-nivån eller t.o.m. gå under den.

Kort skrivet. Vid en hastig blick ser jag inget som jag finner iögonfallande med denna förening utifrån det material du förmedlat.

// CC
Antar att 6079 är totalyta? Isåfall har de idag en tomträttsavgäld på ca 104kr/kvm (vilket stämmer bra med den avgäld som gällt i området sedan 2004, 103.70kr/kvm). Från 2022 gäller 224 eller 241 kr/kvm beroende på om det är 10-årig eller 20-årig. Dvs motsvarande en avgiftshöjning på åtminstone 120kr/kvm och år. För 50 kvm alltså en höjning av avgiften med ca 500 kr/månad.

Om vi gissar att räntan 2024 ligger på 3% motsvarar den nya avgälden kostnaden av ytterligare 7500kr/kvm i lån.
Vid den ränta föreningen har idag (dock knappast långsiktigt hållbar...) motsvarar det kostnaden för nästan 20000kr/kvm i lån (utöver de faktiska lånen).
2018-11-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Antar att 6079 är totalyta? Isåfall har de idag en tomträttsavgäld på ca 104kr/kvm (vilket stämmer bra med den avgäld som gällt i området sedan 2004, 103.70kr/kvm). Från 2022 gäller 224 eller 241 kr/kvm beroende på om det är 10-årig eller 20-årig. Dvs motsvarande en avgiftshöjning på åtminstone 120kr/kvm och år. För 50 kvm alltså en höjning av avgiften med ca 500 kr/månad.

Om vi gissar att räntan 2024 ligger på 3% motsvarar den nya avgälden kostnaden av ytterligare 7500kr/kvm i lån.
Vid den ränta föreningen har idag (dock knappast långsiktigt hållbar...) motsvarar det kostnaden för nästan 20000kr/kvm i lån (utöver de faktiska lånen).
Och det är per kvm BTA, normalt räknar man på BOA (lägenhetsyta), så nödvändig höjningen pga avgäldshöjninh hamnar kanske 20-30% högre, så runt 650kr/månad för en lgh på 50kvm - fortfarande inget som borde knäcka någons ekonomi...
2018-11-21, 15:04
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Jag fick det till en belåning på 6 393 per m2 (38 812 i långfristiga lån / 6 071m2 som fanns i eldeklarationen). Jag finner inte det iögonfallande på något sätt.

// CC

Jag skulle nog fördela lånen på boytan (istället för totalytan)som i detta fallet är 4.249 kvm, vilket ger ca 9 kkr per kvadrat. Håller med om den dolda tillgången i de 5 hyresrätterna, men lokalintäkterna skulle jag dock inte oroa mig så mycket för, även om det inte är bästa affärsläget i stan.
2018-11-21, 15:10
Medlem
Byggföretag inför kvalitetsmärkning trygga bostadsprojekt.

JM, Veidekke Bostad, Skanska, Peab, Obos Sverige, Besqab och Bostadsrätterna bildar tillsammans Trygg Bostadsrättsförening. Syftet är framför allt att stärka konsumentskyddet på bostadsrättsmarknaden.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/branschen-infor-kvalitetsmarkning-av-trygga-bostadsrattsprojekt-30160
2018-11-21, 15:49
Medlem
Tack för alla svar och input! Lade precis ett bud 300k under utgångspris. Mäklaren svarade att säljaren aaaabsolut inte säljer under uttångspriset

Ingen annan av de 4 intressenterna ville lägga bud heller.

Enligt mäklaren så finns ju nu risken att fler blir intresserade av lägenheten när dom ska ha en extra visning.

Fyfqn vad jag hatar mäklare!

MVH
2018-11-21, 16:05
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Tack för alla svar och input! Lade precis ett bud 300k under utgångspris. Mäklaren svarade att säljaren aaaabsolut inte säljer under uttångspriset

Ingen annan av de 4 intressenterna ville lägga bud heller.

Enligt mäklaren så finns ju nu risken att fler blir intresserade av lägenheten när dom ska ha en extra visning.

Fyfqn vad jag hatar mäklare!

MVH

Lol ja det är du inte ensam om iaf.

När ni talas vid nästa gång så kan du ju säga att du kommer sänka budet när du får frågan igen.

Istället för att rikta in dig på ett specifikt objekt så kanske du borde skambuda på några stycken via mail endast? Det verkar ju på dig som du låst in dig på just detta.

Följ gärna upp sedan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in