Citat:
Ursprungligen postat av
TheSituiation
Hemsidan för föreningen verkar ligga nere. Årsredovisningen går att hitta här:
https://www.bjurfors.se/contentassets/aca87ed622944fd9bc2220dba31bfee0/arsredovisning-2017.pdf
Vad jag kan se på allabrf.se så verkar belåningen iaf ligga högre än 6500kr/kvm.
Större renoveringar är gjorda. Stambytet gjordes 2005. Föreningen skapades 2009 och hade enligt mäklaren 6milj i kassan.
Edit: hittade energideklarationen också.
https://www.bjurfors.se/contentassets/aca87ed622944fd9bc2220dba31bfee0/energideklaration.pdf
Edit2: vad jag kan se så har de lån på 38milj. Boytan enligt allabrf är ~4700kvm + hyreslokaler på 615. Så delar jag 38milj med kvm så blir det ca 6900kvm. Det är väl ”rätt lågt”?
Tack för all input på första frågorna!
MVH
Jag fick det till en belåning på 6 393 per m2 (38 812 i långfristiga lån / 6 071m2 som fanns i eldeklarationen). Jag finner inte det iögonfallande på något sätt. Särskilt inte om det sätts i relation till att stora renoveringar är gjorda så som stambyte. Dock, fråga om det finns en underhållsplan (borde finnas). Där ska stå framtida större renoveringar såsom tak, fönster, balkonger (om sådana finns). Allt sådant kostar mycket pengar.
En liten risk kan vara de 10 kommersiella lokalerna som drar in 1,4 mnkr varje år (33% av föreningens intäkter). Vid sämre tider tenderar dessa typ av företag att vara de första som får problem.
Tomträtten vågar jag inte uttala mig om. Kan för personligen för lite om det.
Positivt är att det finns 5 hyreslägenhet som när hyresgästerna flyttar ut kan säljas till marknadspris som troligen är betydligt högre än vad föreningen köpte dem för. Nu vet jag inte värdet av dessa men de borde netto vara värda en hel del och tar man med dem som tillgång som kan nyttjas för att betala av lån (eller förhindra att man behöver ta nya lån vid större renoveringar) då borde man närma sig 5 000 kr m2-nivån eller t.o.m. gå under den.
Kort skrivet. Vid en hastig blick ser jag inget som jag finner iögonfallande med denna förening utifrån det material du förmedlat.
// CC