Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilja
Stappe munnen full av snø er jo forenlig med grusen i allefall.

Hva kan den avtalen broren til Janne har signert med mannen hennes inneholde?

Kanskje den hele og fulle sannhet...
Citera
2018-11-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilja
Stappe munnen full av snø er jo forenlig med grusen i allefall.

Hva kan den avtalen broren til Janne har signert med mannen hennes inneholde?

TV2 19/11-18; JANNES BROR:
Besøkte tiltalte i fengsel og signerte hysj-avtale – risikerte millionsøksmål

Citat:
Tiltalte var tydelig oppgitt over ting Opheim hadde sagt. Blant annet var det viktig for Jemtland å understreke at det var han som satte barna i kontakt med hjelpeapparatet mens moren deres var savnet.

I den forbindelse kom det frem at Opheim besøkte Svein Jemtland i Ullersmo fengsel i sommer. Under besøket skrev de begge under på en avtale som innebærer at Opheim ikke får lov til å gjengi innholdet i samtalen fra fengselet.

Konsekvensen av en gjengivelse kunne være et søksmål fra Svein Jemtland på én million kroner.

Citat:
Om disputten mellom Opheim og Jemtland i retten, sier sistnevntes forsvarer at hans klient og Opheim åpenbart er uenige om enkelte forhold.

– Men jeg ønsker ikke å kommentere dette ytterligere, sier advokat Christian Flemmen Johansen.

Han ønsker heller ikke å si stort om taushetsavtalen som ble inngått mellom Opheim og Jemtland. Han understreker imidlertid at verken han eller advokatfirmaet har vært en del av utarbeidelsen av avtalen. Kontrakten skal ikke legge føringer for hva Opheim kan si til politiet og i retten.

Slik jeg oppfatter det, legger avtalen meget sterke begrensninger på hva Terje Opheim kan fortelle til presse/medier og muligens barna, og/eller annen familie, fra møtet i fengselet.

En meget underlig opplegg, dette.
Citera
2018-11-20, 17:38
Medlem
«Det kom et tilleggsspørsmål angående drukning ved snø i retten, som overlege Per Hoff-Olsen svarer på. Dette tviler han sterkt på, da det skal mye mengder vann til for å drukne, og man vil ikke oppnå dette med snø. En rapport på hundre dødsfall ved snøras viste at 2/3 hadde dødd ved oksygenmangel og 1/3 døde av fysiske skader.»
Citera
2018-11-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
TV2 19/11-18; JANNES BROR:
Besøkte tiltalte i fengsel og signerte hysj-avtale – risikerte millionsøksmål

Slik jeg oppfatter det, legger avtalen meget sterke begrensninger på hva Terje Opheim kan fortelle til presse/medier og muligens barna, og/eller annen familie, fra møtet i fengselet.

En meget underlig opplegg, dette.
Har dessverre hatt en uggen følelse når det gjelder Terje helt siden han kom hit til Brumunddal...
Citera
2018-11-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppgress
«Det kom et tilleggsspørsmål angående drukning ved snø i retten, som overlege Per Hoff-Olsen svarer på. Dette tviler han sterkt på, da det skal mye mengder vann til for å drukne, og man vil ikke oppnå dette med snø. En rapport på hundre dødsfall ved snøras viste at 2/3 hadde dødd ved oksygenmangel og 1/3 døde av fysiske skader.»

Takk for svar, da er snø utelukket
Citera
2018-11-20, 18:02
Medlem
Men er det en eller flere vannkilder inne på låven? Hvis hun er druknet innen 2-3 timer og Svein ikke tok henne i Glomma før dagen (?) etter så kan han ikke ha tatt henne så langt bort for å drukne henne. Sønnen var jo også hjemme og ville nok hørt det. Er det dyr på gården, vanntrau til dyrene? Det ble funnet grus i lungene,og sønnen hørte at det ble måkt snø foran huset, med traktor. Virker likevel søkt å skulle smelte denne snøen og så drukne Janne i den. Sønnen hørte lyden av dusjing. Kan det likevel hende at Svein fylte bøtter med kokende vann, helte over snø og smeltet den? Slik at vannkilden ble kontaminert ved at snø og vann blandet seg. Dermed kunne ikke vannet i lungene spores tilbake til huset og han.
Senast redigerad av Caramelita 2018-11-20 kl. 18:10.
Citera
2018-11-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppgress
Har dessverre hatt en uggen følelse når det gjelder Terje helt siden han kom hit til Brumunddal...

Jeg vet ikke om du kan eller vil utdype dette nærmere.

Som utenforstående synes jeg at Terje Opheim har gjort en god figur som talsperson for familien. Det har vært helt ekstreme belastninger å håndtere, for han og for øvrige etterlatte og pårørende.

Alternativt kunne retten ha oppnevnt en profesjonell talsperson på vegne av familien, for eksempel en bistandsadvokat, men det var det ikke mulig å få til før det ble avklart at Janne var utsatt for kriminell handling og drept, altså først etter Svein Jemtland ble anholdt og siktet.

Janne hadde iallfall en bror til, vet ikke om han kunne ha greid oppgaven bedre? Eventuelt om Svein Jemtland har søsken eller slektninger som kunne ha tatt en slik oppgave?

Jeg synes det er prisverdig at han reiste sørover og bodde i Jannes hjem under letingen. Av hensyn til barna.
Citera
2018-11-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caramelita
Men er det en eller flere vannkilder inne på låven? Hvis hun er druknet innen 2-3 timer og Svein ikke tok henne i Glomma før dagen (?) etter så kan han ikke ha tatt henne så langt bort for å drukne henne. Sønnen var jo også hjemme og ville nok hørt det. Er det dyr på gården, vanntrau til dyrene? Det ble funnet grus i lungene,og sønnen hørte at det ble måkt snø foran huset, med traktor. Virker likevel søkt å skulle smelte denne snøen og så drukne Janne i den. Sønnen hørte lyden av dusjing. Kan det likevel hende at Svein fylte bøtter med kokende vann, helte over snø og smeltet den? Slik at vannkilden ble kontaminert ved at snø og vann blandet seg. Dermed kunne ikke vannet i lungene spores tilbake til huset og han.
Hvorfor skal du smelte snø for å drukne henne ? De har vel innlagt vann og en mugge å tømme oppi munn med.
Citera
2018-11-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Hvorfor skal du smelte snø for å drukne henne ? De har vel innlagt vann og en mugge å tømme oppi munn med.

Poenget var for å forurense den opprinnelige vannkilden. Vann fra huset er lett sporbart. Snø inneholder vann fra ulike innsjøer, vassdrag etc. Og at det var funnet grus i lungene, hvor kom grusen fra? Det kan ikke være i vannet fra Glomma, da var hun allerede død, ifølge politiet. Han var opptatt av å skjule spor. Snøen med blodet ble plassert to ulike steder i området, på ulike dager. Han lånte bil av en kamerat for å frakte liket for å unngå å få DNA i sin egen bil. Han har løyet til alle rundt seg, sønnene og Jannes familie. Tror han har gjort alt for å redde sin egen ræv. Til og med nå benekter han det, selv etter de tunge bevis som er fremlagt.
Senast redigerad av Caramelita 2018-11-20 kl. 19:25.
Citera
2018-11-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg vet ikke om du kan eller vil utdype dette nærmere.

Som utenforstående synes jeg at Terje Opheim har gjort en god figur som talsperson for familien. Det har vært helt ekstreme belastninger å håndtere, for han og for øvrige etterlatte og pårørende.

Alternativt kunne retten ha oppnevnt en profesjonell talsperson på vegne av familien, for eksempel en bistandsadvokat, men det var det ikke mulig å få til før det ble avklart at Janne var utsatt for kriminell handling og drept, altså først etter Svein Jemtland ble anholdt og siktet.

Janne hadde iallfall en bror til, vet ikke om han kunne ha greid oppgaven bedre? Eventuelt om Svein Jemtland har søsken eller slektninger som kunne ha tatt en slik oppgave?

Jeg synes det er prisverdig at han reiste sørover og bodde i Jannes hjem under letingen. Av hensyn til barna.
En tvillingbror, samt en bror til (i tillegg til Opheim).

Altså, misforstå meg rett, jeg mistenker ikke broren for å ha gjort noe han ikke skulle ha gjort. Det er bare måte ting har blitt gjort på eller sagt, som jeg ikke nødvendigvis ønsker å kommentere mer. Man må nok ha tilknytning til stedet/de involverte for å forstå.
Men for all del, han er flink med barn..
Citera
2018-11-21, 12:56
Medlem
Jeg skjønner Hoppgress.

Politiet mener Svein Jemtland lyver om dumping av Janne i Glomma. Han lyver om det også.

VG 21/11-18; Kripos-ekspert: Kan ikke ha kjørt til Eid bru før 2. januar

Citat:
Drapstiltalte Svein Jemtland hevder han fraktet sin døde kone til Glomma i en lånt bil. Kripos-ekspert mener derimot at hverken denne bilen eller familiebilen kan ha kjørt så langt før fire dager etter at Janne Jemtland var død.

Hvorfor lyver Svein Jemtland om de faktiske detaljene rundt drapet og dumpingen?

Og hvorfor innrømte han dumping i Glomma og påviste stedet Janne var å finne? Hadde politiet snakket ham etter munnen og gitt han håp om å unnslippe med "ulykke" og panikk-artet likskjending for å skjule "ulykken"? Da må sannheten være enda mye verre enn ulykkes-historien han har konstruert opp.

VG 20/11-18; Rettsmedisinerne: Janne Jemtland druknet før hun ble senket i Glomma

Citat:
Rettsmedisinernes konklusjon står stikk i strid med drapstiltalte Svein Jemtlands forklaring.

Politiet vet eller har sterk formening om hvor Janne ble druknet:
Citat:
Statsadvokat Iris Storås har sagt til VG at hun ikke ønsker å kommentere hvor politiet mener Janne Jemtland ble druknet nå, men at dette vil bli tema i prosedyren hennes.

En grusom og ytterst forferdelig drapssak.
Senast redigerad av kornblomst 2018-11-21 kl. 13:05. Anledning: skrivefeil
Citera
2018-11-21, 17:36
Medlem
NRK 21/11-18; Lensmann om pågripelsen: – Trodde han ville hoppe ut av bilen i fart

Citat:
– Jeg så at han flyttet beina og åpnet døra som for å hoppe ut, forklarte Krogstad som nå er politiinspektør i Innlandet politidistrikt.

Ifølge Krogstad måtte han ta tak i Jemtlands venstre hånd for å holde han fast.

– Jeg oppfattet det som at han ville hoppe ut av bilen i fart og komme seg unna, opplyste han i retten onsdag.

Janne Jemtland forberedte seg på skilsmisse og sparte penger:
Citat:
En gjennomgang av parets økonomi viser at Janne Jemtland satt av penger i månedene før hun ble drept. En politirevisor bekreftet for retten at 36-åringen overførte penger fra en brukskonto til en sparekonto og at denne sparekontoen økte fra 10.000 til 30.000 kort tid før hun mistet livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in