Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 17:27
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hildemor12345
Hva mener du med den siste setningen?
Om vernet mot selvinkriminering, se denne:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Selvinkriminering

I US-filmer kjenner vi vernet som The 5th Amandent - ingen plikter å gi opplysninger som medfører straff eller lign for seg selv eller nærmeste familie.

Når tingretten fant at vilkåret for fengsling i utgangspunktet var innfridd, men likevel ikke fengslet, så var det med begrunnelsen at 41-åringen ikke pliktet i politiavhøret 17 01 2018 å inkriminere seg selv eller nærmeste familie.

Siden politiet sier de ikke mistenker 41-åringen for noen medvirkning i drapet på JJ, så må det nesten være noen andre i 41-åringens familie han ikke pliktet å fortelle sannheten om. Og siden JJs ektemannn er den som er siktet for drap på JJ, synes det rimelig å anta at 41-åringen er i et familieforhold til ektemannen. Ellers hadde ikke dommerens begrunnelse gitt mening.

Med forbehold om at vi ikke har fått tilgang til selve kjennelsen fra tingretten. Det er ikke alltid journalister gjengir rettsavgjørelser korrekt. Og det kan være en annen forklaring som jeg ikke ser nå. Men forklaringen om familiær forbindelse mellom 41-åringen og ektemannen er i alle fall en mulig tolkning.
Senast redigerad av Vossevangen 2018-02-02 kl. 17:33.
Citera
2018-02-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Denne informasjonen er gitt offentlig:

"Mannen er tidligere straffedømt. I 2007 ble han i Hedmarken tingrett dømt til to år og ni måneders fengsel for narkotikaforbrytelser og brudd på legemiddelloven. I 2008 ble han i Eidsivating lagmannsrett dømt til fem måneders fengsel for grovt bedrageri."

Med Lovdata tok det 5 min å finne dommen fra lagmannsretten.
Det viser seg at mannen som ble idømt 5 måneders fengsel ved lagmannsrettens dom i 2008, var 32 år den gangen. Uten å legge ut datoen for domsavsigelsen, kan jeg for øvrig bekrefte at han er 41 år pr i dag.

Han hadde for øvrig samme forsvarer den gangen som han har i dag.

Det grove bedrageriet ble begått 5 dager før han påbegynte soningen av narkotikadommen fra tingretten på to år og ni måneders fengsel. Det grove bedrageriet ble utført for å dekke narkogjeld, og han opplyste at han hadde mottatt trusler fra kreditor etter narkogjelden.

Kan du dele denne dommen på noe vis?

Man finner vel den ikke uten Lovdata pro?
Citera
2018-02-02, 18:33
Medlem
Citat:
Med ektemannen som utpresser, mener du?

Ja, han har jo på en eller annen måte hatt et tak på vitnet, at han har truet med å avsløre noe er mer sannsynlig enn at han truet med vold. Kanskje ikke noe kriminelt, da ville vel påtalemyndigheten fått medhold i fengsling, men noe av en art som ville "ødelagt" livet til dette vitnet eller noen i hans nærmeste familie.
Citera
2018-02-02, 18:34
Medlem
Citat:

I US-filmer kjenner vi vernet som The 5th Amandent - ingen plikter å gi opplysninger som medfører straff eller lign for seg selv eller nærmeste familie.

Når tingretten fant at vilkåret for fengsling i utgangspunktet var innfridd, men likevel ikke fengslet, så var det med begrunnelsen at 41-åringen ikke pliktet i politiavhøret 17 01 2018 å inkriminere seg selv eller nærmeste familie.

Siden politiet sier de ikke mistenker 41-åringen for noen medvirkning i drapet på JJ, så må det nesten være noen andre i 41-åringens familie han ikke pliktet å fortelle sannheten om. Og siden JJs ektemannn er den som er siktet for drap på JJ, synes det rimelig å anta at 41-åringen er i et familieforhold til ektemannen. Ellers hadde ikke dommerens begrunnelse gitt mening.

Med forbehold om at vi ikke har fått tilgang til selve kjennelsen fra tingretten. Det er ikke alltid journalister gjengir rettsavgjørelser korrekt. Og det kan være en annen forklaring som jeg ikke ser nå. Men forklaringen om familiær forbindelse mellom 41-åringen og ektemannen er i alle fall en mulig tolkning.
Interessant. Det er jo helt krise hvis noen i hennes familie er den som er siktet nå. Blir jo bare verre og verre denne saken. Stakkars barna hvis så er tilfelle.
Citera
2018-02-02, 18:37
Medlem
Citat:

Tror ikke dette gjelder om den du ønsker å beskytte er den som er skyldig. Dette må jo være for å beskytte en uskyldig part.
Citera
2018-02-02, 19:37
Medlem
Citat:
Interessant. Det er jo helt krise hvis noen i hennes familie er den som er siktet nå. Blir jo bare verre og verre denne saken. Stakkars barna hvis så er tilfelle.
Hvor gamle er Sveins brødre?
Citera
2018-02-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Hvor gamle er Sveins brødre?
Det vet jeg ikke, der er jo og en mulighet ja. Bare meg som har hengt meg litt opp i MC-klubben og der er jo hennes bror medlem. Uff nei det kan ikke være han.
Citera
2018-02-02, 20:31
Medlem
Citat:
Det vet jeg ikke, der er jo og en mulighet ja. Bare meg som har hengt meg litt opp i MC-klubben og der er jo hennes bror medlem. Uff nei det kan ikke være han.

Jannes bror i MC-klubben är ju hennes tvillingbror. Och altså inte i 40-årsåldern.

Ingen av makens bröder är förresten 41 år.
Citera
2018-02-02, 20:35
Medlem
Citat:
....
Siden politiet sier de ikke mistenker 41-åringen for noen medvirkning i drapet på JJ
.
.

Ingen mistanke i forhold til selve drapshandlingen. De kan jo ha ham mistenkt i forhold til andre sider i saken, for eksempel å gi noen falskt alibi, bidra til å skjule en kriminell handling, etc.
Citera
2018-02-02, 23:03
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtfm-nor
Kan du dele denne dommen på noe vis?

Man finner vel den ikke uten Lovdata pro?
Det kommer nok snart frem hvem 41 åringen er.
Jeg vet heller ikke navnet, han er annonymisert på Lovdata.
Men dommen gir jo en del opplysninger om personen og det han ble dømt for.

Jeg velger å ikke gi referansen til dommen nå: Er litt usikker på forholdet både til Flashback-regler og norske rettsregler ift noe som kan identifisere ham.

Men oppskriften er gitt ovenfor. Dommen er gjenfinnbar i vanlig Lovdata.
Men det forutsetter at man har erfaring/teft med å søke. Poenget er bruke søkeord som gjør at du finner det du leter etter, uten mye støy (ikke relevante treff).

I Lovdata Pro er det tilgang til flere søkefiltre, så det går raskere å finne det du leter etter.
Citera
2018-02-02, 23:06
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Ingen mistanke i forhold til selve drapshandlingen. De kan jo ha ham mistenkt i forhold til andre sider i saken, for eksempel å gi noen falskt alibi, bidra til å skjule en kriminell handling, etc.
Nettopp!
Citera
2018-02-02, 23:07
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jannes bror i MC-klubben är ju hennes tvillingbror. Och altså inte i 40-årsåldern.

Ingen av makens bröder är förresten 41 år.
Svein har flere brødre, er du sikker på at ingen av de er 41 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in