Det er veldig spesielt dette med dødstidspunktet.... Altså, må hun ha vært druknet et annet sted før hun ble dumpet i Glomma. Men hvor..? Det stemmer i så fall ikke med det Svein har forklart i retten/avhør. Den ene sønnen sa noe sånt som at «pappa lyver ofte».
Det er veldig spesielt dette med dødstidspunktet.... Altså, må hun ha vært druknet et annet sted før hun ble dumpet i Glomma. Men hvor..? Det stemmer i så fall ikke med det Svein har forklart i retten/avhør. Den ene sønnen sa noe sånt som at «pappa lyver ofte».
Ektemannen kan lyve om når han senket henne i Glomma, men lite tyder på det også. Så det er nok noe han ikke vil fortelle, hva som skjedde i tidsrommet mellom skuddet og senkingen fra Eid Bru..
Denne saken gjør meg dårlig. Han sier det er hennes våpen, at hun hadde den i nattbordet og hun truet han. Så lyver han til ungene sine, og viser ingen følelser i etterkant fx når avhøret av guttene spilles av.
Jeg forstår at det er noe de vil frem til mtp drukning et annet sted også evt flytting. Kan han ha druknet henne i dusjen? Han sier han tok en dusj og sønnen sier han hørte noen dusjet. Hvorfor skulle han det i såfall? Hun var jo allerede dødelig såret.
Denne saken gjør meg dårlig. Han sier det er hennes våpen, at hun hadde den i nattbordet og hun truet han. Så lyver han til ungene sine, og viser ingen følelser i etterkant fx når avhøret av guttene spilles av.
Jeg forstår at det er noe de vil frem til mtp drukning et annet sted også evt flytting. Kan han ha druknet henne i dusjen? Han sier han tok en dusj og sønnen sier han hørte noen dusjet. Hvorfor skulle han det i såfall? Hun var jo allerede dødelig såret.
De har tatt vannprøver av vannet i boligen, og testet opp i mot vannet de fant i lungene. Men dette får vi vite mer om av krimteknikerene.
Jeg tror han dusjet for å fjerne blod, og fordi han muligens var kald etter å ha vært naken ute i så mange kuldegrader.
Er det mulig at han trodde hun var død, og at han la henne i dusjen og druknet henne ved "et uhell"?
Har han druknet henne ved å stappe munnen/halsen hennes full av snø? Eller blir dette kvelning? Om så, så har snøen omsider smeltet av resterende kroppsvarme.
Hun prøvde å komme seg unna over en lengre tid. Men gudene vet hva hun ble truet med. Nettopp derfor ble hun vel mest sannsynlig drept også, fordi hun ville skilles, men i hans legion er ikke det lov. Men å drepe - dét kan man.
Husk at en legionær spenderer 5 år på å utdannelse til å drepe.
Som rekryt de første månedene blir du slått på hver dag for å gjøre deg "hard"
Dette gjør noe med din mentalitet. Jeg er ikke overrasket over dette.
Janne Jemtlands bror, Terje Opheim, forklarer seg for retten om Makarov-pistolen:
Citat:
Broren forteller at han i 2015 ble vist et håndvåpen som svogeren virket stolt over å vise frem.
– Jeg er ikke våpenkyndig, men det var et håndvåpen. Våpenet ble oppbevart på kontoret hans. Jeg fikk inntrykk av at han hadde skaffet seg et våpen i tilfelle det skulle komme inntrengere, men for meg er det helt uforståelig siden de bor oppe i skogen der oppe, sier broren.
Mot slutten av Terje Opheims forklaring i retten, tok Svein Jemtland ordet:
Citat:
– Terje besøkte meg i fengselet. Sa han skulle gjøre hva han kunne for å få meg i fengsel. Jeg har aldri vist Terje Opheim noe våpen, hevdet Jemtland.
Opheim svarte da med at Jemtland skal ha truet med å saksøke ham for «en million» da han besøkte ham i fengsel kort tid etter pågripelsen.
Svein Jemtland mener det var kona som eide Makarov-pistolen hun ble skutt med. Flere vitner hevder derimot at pistolen tilhørte den drapssiktede ektemannen selv.
I samtale 7. januar i år, seks dager før SJ ble pågrepet:
Citat:
– Jeg sa til Svein: Det er ikke et våpen du vil ha i huset. Om politiet ransaker huset ditt og finnet et slikt våpen, så har du problemer. Da fikk jeg beskjed om at våpenet var borte, forteller en tidligere legionær i Hedmarken tingrett mandag.
Svein Jemtland viste stolt frem Makarov-pistolen:
Citat:
– Han ville vise meg det, og lurte på om jeg kunne se om det var noe spesielt med våpenet. Jeg så at det var et glattboret løp. Da sa Svein: «Det er det man kaller et leiemord-våpen». Det setter ikke spor på kulene, sier kameraten.
Drapstiltalte Svein Jemtlands forsvarer mener det er uheldig at mediene henger seg opp i 47-åringens bakgrunn fra Fremmedlegionen.
Citat:
Etter det TV 2 kjenner til, var Jemtland aktiv i Fremmedlegionen i over 20 år fra midten av 1990-tallet. Han skal de siste årene ha hatt en administrativ rolle fordi fysiske skader har hindret ham i å gjøre annet arbeid.
Utdanner seg innen barnevern (!):
Citat:
Jemtlands primære beskjeftigelse var likevel studiene. Sommeren 2015 begynte han på etterutdanningen sin, et samlingsbasert bachelor-studie i barnevernpedagogikk ved Universitetet i Tromsø. Ett år senere ble han valgt som varatillitsvalgt for de omkring 60 studentene på kullet.
Holdt 17. mai-tale i Brumunddal i 2015, iført Fremmedlegionens paradeuniform (!):
Citat:
Jemtland gjorde seg også offentlig bemerket i lokalsamfunnet da han i 2015 holdt 17. mai-talen i Brumunddal, og i Hamar Arbeiderblad begrunnes identifiseringen av tiltalte blant annet med hans samfunnsrolle. Talen holdt han ikledd paradeuniformen til Fremmedlegionen.