Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 18:26
  #1345
Medlem
Svinet får som fortjent, endelig 😈
Citera
2018-12-11, 01:05
  #1346
Medlem
I tillegg, politiet har ilagt Svein Jemtland besøksforbud overfor barna. De skal slippe at han tar kontakt med dem.

SJ har fremstått som følelsesflat i retten. Det er åpenbart at han lyver, både om drapshandlingen og forsøkene på å skjule og dekke over drapet i dagene etterpå.

I avhør der SJ ble konfrontert med at Janne døde av drukning 2 til 3 timer etter det dødelige skuddet, viste han sterke følelser og fikk angivelig "sjokk". Det eneste følelsesutbruddet jeg har lest om.

Jeg mener å ha lest at SJ selv har hevdet at han lider av PTSD. Det er ikke uvanlig at soldater som har vært eksponert i krigshandlinger pådrar seg posttraumatisk stress-syndrom. Mulig tema i ankesak (?).

Ellers, kommer SJ til å endre forklaringen sin, "huske" mer, mindre, flere detaljer, mer sant. Imøtekomme aktor på noen punkter der han åpenbart har løyet (?).
Citera
2019-06-17, 14:04
  #1347
Medlem
EDIT: Hamar Arbeiderblad har live-dekning fra ankesaken.

https://beta.h-a.no/2019/nyheter/jem...-live-dekning/

Ankesaken startet i dag, mandag 17. juni 2019.

VG gjengir NTB-artikkel i dag
Jemtland-saken: Ektemannen erkjenner ikke skyld

Jemtland ble ikke trodd under rettssaken før jul.
Citat:
Hedmarken tingrett festet absolutt ingen lit til Svein Jemtlands skyldnekt og forklaring om at skuddet som traff Janne Jemtland midt i pannen, gikk av ved et uhell.

Ankesaken i Eidsivating lagmannsrett starter med den tiltalte ektemannens forklaring, som etter planen skal foregå over to hele dager. Anken gjelder både skyldspørsmålet, straffekravet og de sivile kravene.

Dagbladet i dag
- Forkaster sentralt bevis i Jemtland-saken

Jeg leste nettopp at det dreier seg om kjørerapportene, at tekniske undersøkelser av kjørecomputere ikke vil bli lagt frem som beviser fordi det hefter for stor usikkerhet ved resultatene. Leste det nettopp i en annen avis, men, er redigert vekk nå.

Dagbladet skriver:
Citat:
Dagbladet erfarer at endringen i bevisbildet vil bli kjent allerede på forhandlingenes første dag. Det er imidlertid usikkert om denne endringen kan ha betydning for skyldspørsmålet eller straffeutmålingen.
__________________
Senast redigerad av kornblomst 2019-06-17 kl. 14:31. Anledning: EDIT
Citera
2019-06-18, 14:36
  #1348
Medlem
EdKempers avatar
Spännande. Vet någon hur barnen har det idag?
Citera
2019-06-24, 14:53
  #1349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Spännande. Vet någon hur barnen har det idag?
Barna har det fint. Men mange stiller seg kritisk til hvorfor de måtte flytte unna Brumunddal. Her er alle venner, bekjente, familie osv..
Citera
2020-07-04, 14:08
  #1350
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Jeg vil tippe ektemannen, hvorfor skulle hun gå ut når de akkurat hadde kommet hjem midt på natta ? De kranglet, han slo henne ihjel og brukte noen timer på å gjemme liket.



Første post cracka saken, wp sir!
Citera
2020-07-05, 21:32
  #1351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Første post cracka saken, wp sir!

heldig med den, det var akkurat hva som skjedde :-D
Citera
2023-01-08, 11:53
  #1352
Medlem
VG+ har i dag et intervju med Terje Opheim, bror til drepte Janne Jemtland. Jeg er glad for at VG gir de etterlatte og pårørende et ansikt og en stemme.

VG 08. januar 2023
– Det gnager nesten hver dag

Da Svein Jemtland ringte TO og fortalte at Janne var "forsvunnet", reiste TO til Brumunddal og bodde i huset til Janne, sammen med sønnene hennes og SJ. TO var talsmann for familien under etterforskningen. SJ ble pågrepet for drapet på Janne 12. januar 2018.

TO visste at statistikken talte mot SJ, men valgte å reise til Brumunddal for å være til stede for barna til Janne under den svært krevende tiden frem til Svein Jemtland ble pågrepet og satt i varetekt.
Ifølge Terje hadde Janne fortalt om at hun hadde det vanskelig i ekteskapet, og at hun ville skilles. Høsten før hun forsvant, hadde hun begynt på økonomistudier ved NTNU på Gjøvik, og i skjul gjemt unna penger.
Terje, som har flyttet inn hos Svein, sover oppe på loftet i eneboligen. Svein har installert seg nede på kjøkkenet om nettene. Flere ganger hører Terje at svogeren forlater huset midt på natten.

– Jeg sov særdeles lite og hadde ikke noe god følelse da jeg sov der.

– Var du redd?

– Nei, egentlig ikke. Fokusert kan du si, men ikke redd. De rundt meg var nok mer redde, spesielt en kompis av meg var oppriktig bekymret for at jeg skulle bo der. For det gikk jo rykter.
TO fikk ikke lov av Svein til å kjøre det eldste barnet.
Foruten å besvare mediehenvendelser og gi intervjuer hjelper Terje til med logistikken hjemme hos Sveins familie. Han kjører til skitrening og til skolen, men biter seg merke i én ting. Han får ikke lov til å kjøre det eldste barnet.

– I ettertid har jeg jo skjønt hva som var årsaken til det.
I dagene etter pågripelsen faller flere brikker på plass for Terje. På en kjøretur åpner det eldste barnet seg opp for onkelen.

I retten kommer det senere frem at det eldste barnet hadde hørt foreldrene krangle og at noen datt i trappen, etterfulgt av et høyt smell. Det blir også kjent at faren flere ganger forsøkte å påvirke denne forklaringen.

Terje syntes det hadde vært rart at han ikke hadde fått kjøre begge barna til trening og skole, men nå ga det mening.
Ubesvarte spørsmål som fremdeles gnager etterlatte og pårørende.
Obduksjonsrapporten viste nemlig at Janne ikke døde av skuddet i pannen, men av drukning. Selv hevdet ektemannen at han pakket kroppen hennes inn i plast og la det i bagasjerommet. Ifølge hans forklaring kjørte han til Eid bro for å dumpe liket i Glomma den påfølgende natten etter drapet.

Det mente rettsmedisinerne ikke kunne stemme, ettersom Janne innen kort tid skal ha blitt lagt i «et fuktig miljø». Politiet tok prøver i en rekke vannkilder i området, men fant aldri ut hvor kroppen var blitt senket i vann.
Et annet sentralt spørsmål er når liket av Janne Jemtland ble dumpet i Glomma. Det ble foretatt en undersøkelse av kjørecomputerne i bilene som Jemtland disponerte, og en teknisk ekspert mente at ingen av bilene kunne ha kjørt så langt som til dumpestedet før tidligst 2. januar.

I sin forklaring hevdet Jemtland at dette skjedde på et langt tidligere tidspunkt.

I 2020 skrev TV2 at mannen som foretok disse undersøkelsene, skal ha manipulert kjøretøydata som ble levert politiet, ifølge en granskningsrapport fra PwC.

Når dumpingen skjedde er fremdeles et ubesvart spørsmål.
– Vi er ikke ferdig med denne saken, sier Terje.

– Vi på morssiden er bitre, og vi tror ikke alt har kommet frem i rettssaken. Vi tror det har vært flere med. Selve drapshandlingen tror jeg Svein har gjort alene, men jeg tror at det har vært flere med som har bidratt med ting etter drapshandlingen.
VG forklarer hvorfor de skriver om denne saken nå.
Alvorlig kriminalitet er ikke et privat anliggende. I denne saken er det flere sentrale spørsmål som fremdeles står ubesvart, til tross for en omfattende politietterforskning og rettsbehandling i to instanser. VG mener de ubesvarte spørsmålene og drapsofferets bror sine synspunkter og opplevelser i saken har offentlig interesse.

Omtale av en sak kan medføre en belastning både for etterlatte og for den drapsdømte. VG har flere ganger vært i kontakt med advokat Lars Braastad, som representerer barna til avdøde og den drapsdømte. I VGs utforming av tekst og presentasjon har hensynet til barna vært særlig viktig.
Artikkelen ble forelagt Svein Jemtland for kommentarer før publisering. SJ kommenterer ikke opplysningene i artikkelen, men, oppnevner seg selv til talsmann for pårørende, etterlatte og barna, og går til frontalangrep på VG i stedet.
– Et overtramp av VG

I et skriftlig svar sier domfelte Svein Jemtland at han – «sammen med mange av de pårørende» – opplever det som «veldig rart» at VG med sin journalist og ansvarlige redaktør «ønsker og samtidig viser vilje til tilrettelegging for å publisere et intervju med Terje Opheim som omhandler enkeltelementer i en sak som er avsluttet for mange år siden.»

Videre skriver Jemtland:

«Denne saken er en stor påkjenning for de mange etterlatte, som ønsker å sørge i fred og få ha roen rundt seg. Mange av de etterlatte forsøker videre å legge saken bak seg og gå videre i livet. De ønsker og trenger ikke en påminnelse i full offentlighet av media.

Det at VG ikke viser forståelse og hensyn, oppleves som en ekstra stor påkjenning og et overtramp overfor mine barn. Det føles og oppleves som et overgrep når Verdens Gang ikke velger å lytte til barnas ønske om at det ikke skal bli publisert noen form for intervjuer eller reportasjer som omhandler saken.
Citera
2023-06-01, 13:11
  #1353
Medlem
Barnevernet klaget, på vegne av Janne Jemtlands barn, VGs artikkel fra 08. januar i år, se innlegg ovenfor, inn for Pressens Faglige Utvalg.

journalisten.no i dag, 01. juni 2023
Barnevernet klaget til PFU på vegne av to barn: VG gikk fri

VG ble altså ikke felt for denne artikkelen.

Link til oppsummering av saken i PFU-basen. https://presse.no/pfu-sak/018-23/

Det fremstår som om Barnevernet har tatt drapsmannen Svein Jemtlands parti og støtter hans angrep på VG. Som om Svein Jemtland og Barnevernet samarbeider i å skyve de morløse barna foran seg, i et forsøk på å hindre VG i å omtale hvordan Janne Jemtlands bror opplevde tiden like etter drapet.

Vi husker jo at Svein Jemtland var ansatt i Barnevernet, og var i ferd med å utdanne seg innenfor barnevernsfeltet, da drapet på Janne Jemtland skjedde.

Denne utviklingen er opprørende og kvalmende.

Jeg mener at det i denne saken burde ha vært opplyst hvem i Barnevernet som har klaget VG inn for PFU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback