2018-11-20, 14:56
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
För NYA lån. Befintliga lär ligga betydligt lägre...

Ändå älskar skribenter här att använda sig av floskler som att svensken är extremt överbelånad.
2018-11-20, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Kan inte se att de redovisar medianen.

Om man kollar på nya bolån så skriver de att den genomsnittliga belåningsgraden för nya bolånetagare 2016 var 64%. Nu uppskattar jag bara men jag har svårt att se att den totala belåningsgrad-medinan skulle överstiga 60% med tanke snittsiffran för nya bolån.

Någon kanske sitter på den exakta siffran?

Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
De presenterar bara medelvärden, men ur grafer i statistikbilagan kan man dra slutsatsen att medianen ligger någonstans i intervallet mellan 51 och 65 procent..

Belåningsgraden ökar om värdet på bostaden sjunker till följd av bostadskrasch.

Så i relation till det faktiska värdet så är belåningsgraden högre, om vi antar att det faktiska värdet på bostäder är lägre än vad man räknat på. Vilket ju är en definition på bubbla; övervärderad marknad.

Sett ur detta perspektiv så är svensken överbelånad omm marknaden är övervärderad. Och det är den väl eftersom det går neråt.
2018-11-20, 16:10
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Belåningsgraden ökar om värdet på bostaden sjunker till följd av bostadskrasch.

Så i relation till det faktiska värdet så är belåningsgraden högre, om vi antar att det faktiska värdet på bostäder är lägre än vad man räknat på. Vilket ju är en definition på bubbla; övervärderad marknad.

Sett ur detta perspektiv så är svensken överbelånad omm marknaden är övervärderad. Och det är den väl eftersom det går neråt.

Finns det något faktiskt värde när priserna är i ständig rörelse? Om en marknad är övervärderad utifrån att priserna sjunker så bör man då samtidigt kunna påstå att marknaden var undervärderad fram tills hösten 2017 då priserna slutade stiga?

Jag skulle säga att svensken är överbelånad när lånet överstiget aktuell värdering. Med tanke på snittsvenskens belåningsgrad så kan man marknaden falla rätt rejält innan snittsvensken blir överbelånad.
2018-11-20, 16:20
Avslutad
Citat:
Finns det något faktiskt värde när priserna är i ständig rörelse? Om en marknad är övervärderad utifrån att priserna sjunker så bör man då samtidigt kunna påstå att marknaden var undervärderad fram tills hösten 2017 då priserna slutade stiga?
Eller så är det faktiska värdet en regressionslinje över en tidsperiod som man bara i retrospektiv kan luska fram.

Citat:
Jag skulle säga att svensken är överbelånad när lånet överstiget aktuell värdering. Med tanke på snittsvenskens belåningsgrad så kan man marknaden falla rätt rejält innan snittsvensken blir överbelånad.
Nej, det var en dålig definition av överbelåning. En bättre definition;
Man är överbelånad om man vid en dipp inte klarar av sina åtaganden.

på denna graf " HUSHÅLL FÖRDELADE PÅ BELÅNINGSGRAD, NYA LÅN " sida 7
https://www.fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny3.pdf

kan man se att strax över 40% av hushållen befinner sig på 70-85% belåningsgrad. Så det medelvärde "lägre än 60%" som förskönar verkligheten är irrelevant, median är mer intressant och medianen borde vara däromkring 70%, kanske högre.
2018-11-20, 16:31
Medlem
Citat:

Du kan utgå från tidpunkt vilket leder till konsekvens. I scenariot ni diskuterar kan man rimligen tänka att det är då lån tecknades (ink omförhandlades).
2018-11-20, 16:42
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Eller så är det faktiska värdet en regressionslinje över en tidsperiod som man bara i retrospektiv kan luska fram.

Det är väl i sig inte mer än en visualisering av en den historiska prisutvecklingen. Med tanke på hur världen förändras så tror jag inte att historien kommer vara lika intressant som den tidigare varit, att något historiskt varit på ett visst sätt kommer inte vara ett lika hållbart argument. Ekonomin idag är något helt annat än vad den varit tidigare, historiskt normal ränta, inflation, börsutveckling etc säger ingenting i dagens ekonomi.

Vad jag vill säga med det är att jag inte tror att man kan använda den historiska tidsperioden för att försöka komma fram till ett något slags faktiskt värde.
2018-11-20, 17:13
Avslutad
Citat:
Det är väl i sig inte mer än en visualisering av en den historiska prisutvecklingen. Med tanke på hur världen förändras så tror jag inte att historien kommer vara lika intressant som den tidigare varit, att något historiskt varit på ett visst sätt kommer inte vara ett lika hållbart argument. Ekonomin idag är något helt annat än vad den varit tidigare, historiskt normal ränta, inflation, börsutveckling etc säger ingenting i dagens ekonomi.

Vad jag vill säga med det är att jag inte tror att man kan använda den historiska tidsperioden för att försöka komma fram till ett något slags faktiskt värde.

Marknaden går ner. Hur svårt ska det vara att acceptera.
Värdet är alltid vad köpare är beredd att betala, värdet är dagsfärskt och värdet går ner.

btw, ska du revidera detta uttalande?
Citat:
Ändå älskar skribenter här att använda sig av floskler som att svensken är extremt överbelånad.
Eller du tror inte belånade svenskar kommer få problem vid en eventuell bostadskrasch?
2018-11-20, 17:35
Medlem
Citat:

Exakt sådär har folk sagt på toppen av alla bubblor någonsin. Är du all in i FANG eller?
2018-11-20, 18:19
Medlem
BlankaAfNamurs avatar
Hur många procent skulle priserna sjunka i Sverige, om bostäderna fick "sitt rätta" värde?

Det är ruckel och råttbon, sönderrenoverade utbyggda utan smak åt alla håll.

Ytrenoverade medans rör, avlopp, vatten är åt h.....e, OM vattnet ens kan drickas.. Osmakliga trädgårdar,

lyhörda lägenheter med dårar till grannar. Billiga materialval eller rentav giftiga..

Sveriges byggnader ser för djävliga ut överlag!

Vad tror ni?
2018-11-20, 18:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

This time it’s different.
Det finns statistik som visar hur många som har en hög belåning jmf inkomsten. Den visar stadigt på att belåningsgraden har stigit.
Att Pelle och Lisa i Granhult ligger bra till betvivlar ingen. Däremot ligger Oskar och Mickan i Sthlm antagligen betydligt sämre till.
För att proppen skall gå räcker det med att en rätt liten del av totalen skall få problem.
Att jobba med aggregerad statistik leder ofta till att det blir en bra mix totalt när det egentligen är ytterligheter som sätter bollen i rullning.
Att den svenska bomarknaden inte är speciellt tålig visade tvärstoppet när senaste amorteringskravet slog igenom.
2018-11-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlankaAfNamur
Hur många procent skulle priserna sjunka i Sverige, om bostäderna fick "sitt rätta" värde?

Det är ruckel och råttbon, sönderrenoverade utbyggda utan smak åt alla håll.

Ytrenoverade medans rör, avlopp, vatten är åt h.....e, OM vattnet ens kan drickas.. Osmakliga trädgårdar,

lyhörda lägenheter med dårar till grannar. Billiga materialval eller rentav giftiga..

Sveriges byggnader ser för djävliga ut överlag!

Vad tror ni?
Vad jämför du med då? Jag tycker engelska hus är osmakliga. Och i spanien finns en del skräckexempel
2018-11-20, 18:31
Medlem
BlankaAfNamurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Vad jämför du med då? Jag tycker engelska hus är osmakliga. Och i spanien finns en del skräckexempel
Jag jämför inte, utan hur det skulle varit om inte bankerna styrde allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in