Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-19, 23:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, jag drar inga slutsatser om att människors med synbarliga sympatiska drag måste vara helylle i alla lägen.
Mycket stämmer in, och det kan mycket väl vara som magrippa tror: Att det är LB som TP syftar på.
Det jag ville ha verifierat, och som jag inte hittar några uppgifter om, och som borde vara det mest bestickande är om det fanns något uttalat Palmehat.
Om sådana uppgifter finns i historiken kan vi ju ha hittat vår man.
Åtminstone den TP har i tankarna.
Åtminstone hittat Lennart, hur inblandad han nu var?
Det känns som att han utelämnar viktig information i radioprogrammet. Man får inte riktigt någon förklaring till varför han blev så populär, t.ex. hos Wallenberg.

Jag grunnar på om högt uppsatta personer kan vara täckanställda och kanske syssla med helt andra saker på sidan om - t.ex skylta presentaffärer på Sveavägen?
Citera
2018-11-20, 00:09
Medlem
mvagrippas avatar
Kanslihushögerns egen coming man Klas Eklund berättar om hur han fick kännedom om MOP. Inte direkt några omvälvande uppgifter. Han var ekonomiskt politiskt sakkunnig hos Olof Palme vid dennes död och därtill hans talskrivare, OP gillade uppenbarligen honom.

https://www.realtid.se/karriar/fran-finansen-seb-till-msa
Citera
2018-11-20, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det finn en del omkring historien Wayne Tallons. Någon u-tjänst koppling hade han. Nu har han total munkavel och vägrar uttala sig om sina två böcker om afika (han är filmregisör).

Jag har två teorier om boken:

1) Den ger en riktig beskrivning om mordet och bakrunden.

2) Den är falsk och tillför att lägga dimridåer för SA-operatörer främst Williamsson så att den inte längre pekas ut trots allt bubblande åt det hållet.

är själv lite fram och tillbaka. Grävde i de personer som är med under pseudonym i svenska brottsregister ang. de styckmord som begås etc.
Det finns möjlighet att få ihop bokens historia men jag tvivlar intuitivt.

Ang. våldsporren tror jag den är från en ritig källa och i fall 2) används den som lockbete för att sälja Palme-avsnittet som har en helt annan karaktär.

Håller med om Krügers bok, den är lysande.
Instämmer. Har Tallon berättat varför han vägrar att diskutera boken?
Citera
2018-11-20, 08:46
Medlem
Jallai fortsätter i Theutenberg & Co:s anda:

https://www.adlibris.com/se/e-bok/kalla-erik-9789188307163
Citera
2018-11-20, 09:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Alla kan idag se att personer producerar böcker i rask takt.

1. En författare påstår att det var SE som var mördaren. Utan minsta bevis för sin tes. Alla insatta kan se att det är en ren bluff. Ett par minuter i väktares vittnesmål ersätts med en snabb genomgång genom rent önsketänkande.

2. En författare hävdar att han funnit sanningen genom att rota omkring i Stieg Larssons dödsbo. Vilket påminner om de som rotade igenom CPs kvarlämningar. De påstår att sanningen finns att finna i ett antal kartonger med rent skräp.

Varför finns det ingen skribent/författare/journalist som skriver en bok om narkotikaspaningen i City. Som pågick när mordet utfördes enligt TN. Där en spanare försvann utan att någon känner till hans namn än idag.

Ölvebro garanterade att WT-bärare inte fanns. Senare garanterade Dag att de befann sig där trots allt. Samtidigt som han garanterade att narkotikaspaningen var ointressant. Samtidigt har ingen i PU garanterat att de påstådda 22 inte såg någonting.

Tyvärr saknar jag alla kvalifikationer för att själv skriva en bok. Annars hade jag gjort det i Walls anda.
Citera
2018-11-20, 11:40
Medlem
I-van-Toers avatar
En liten sammanställning av bilder på Miro Baresic från 80-talet.

1983 - Kalmarfängelset
https://www.svtstatic.se/image/wide/992/9771297/1470202156?quality=70&format=auto

En avmagrad Baresic efter 44 dagars hungerstrejk.

Mitten av 80-talet - Kalmarfängelset
http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=d176ef02-e6b9-4841-a0cc-2cf604923403&type=preview&source=false&function=cr opresize&width=960&height=480&q=75&x=0&y=8&crop_w= 922&crop_h=462&z=2

Baresic återvänder till Kalmarfängelset efter en permission.

1 juni 1985 - Stockholm Marathon
https://kit.se/2016/08/03/56251/han-mordade-en-ambassador-i-sverige-nu-hyllas-han-med-en-staty-i-kroatien/

Scrolla ner. Baresic har fått permission för att springa Stockholm Marathon. Notera det kortare skägget.

10 december 1987 - Paraguay
https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdlsx8e0e59

Baresic (med halvlångt skägg och sin fru) har precis landat i Paraguay efter frisläppandet. Att döma av den här bilden så har han klippt sitt skägg minst en gång efter december 1985 (se körkortsfoton i ett tidigare inlägg). Här är skägget något längre än under Marathon men kortar än på körkortsfotot. Med andra ord, han klippte sitt skägg till och från genom åren. Frågan är hur mycket.

1988 - Paraguay
https://i2.wp.com/www.hrsvijet.net/images2/povijest/osobe/miro_baresic/miro_baresic_1738475_n.jpg?w=696

Baresic (utan skägg) i kamouflageuniform och revolver i vänster hand.

1991 - Kroatien
https://alchetron.com/cdn/miro-barei-ae7a491d-04cf-4ac6-a6d7-9e258964a64-resize-750.jpeg

Baresic under kriget i Jugoslavien dagen innan sin död. Staty av honom till höger.

Det finns fler bilder från 80-talet, både tidigare och senare men inget som med säkerhet är från 1986. Det finns således en lucka på hur han såg ut efter december 1985 och frigivandet i december 1987. Intressant angående Baresic är att han alltså telefonavlyssnades redan från och med den 3 mars 1986 (första måndagen efter mordet) och långt innan Seppo kom in med sina uppgifter. Att han började avlyssnas just den 3 mars och inte dagen eller dagarna innan kan ju peka på att han inte var närvarande på Täbyanstalten just den 28 februari. Om han var intressant tidigt i utredningen och avlyssningen, inledningsvis, skedde olovligt så hade den väl påbörjats redan på lördagen den 1 mars. Livet står ju inte stilla på helgen på en anstalt när statsministern precis blivit mördad, om man säger så. Nu kan ju avlyssningen kan ha inletts dagen när han återvände till anstalten, vilket vore logiskt.

"Lex Baresic" blev en lag som gick igenom i maj 1986 och som gjorde det svårare för terrordömda utlänningar att sitta på öppna anstalter och få permission i Sverige. Regeringen antog förslaget den 27 februari, dagen innan mordet.
Senast redigerad av I-van-Toer 2018-11-20 kl. 11:44.
Citera
2018-11-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Åtminstone hittat Lennart, hur inblandad han nu var?
Det känns som att han utelämnar viktig information i radioprogrammet. Man får inte riktigt någon förklaring till varför han blev så populär, t.ex. hos Wallenberg.

Jag grunnar på om högt uppsatta personer kan vara täckanställda och kanske syssla med helt andra saker på sidan om - t.ex skylta presentaffärer på Sveavägen?
Haha, nja. Det var nog en annan Lennart som ägde den.
Dock har även han givit oss många timmas sköna grubblerier då han kl 22.35 mordnatten började lasta in varor genom varuingången.

Vi får tacka honom för att han givit oss möjlighet att bygga på myten om den mystiska bakdörren 😀
Senast redigerad av MacMackay 2018-11-20 kl. 13:35.
Citera
2018-11-20, 14:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Haha, nja. Det var nog en annan Lennart som ägde den.
Dock har även han givit oss många timmas sköna grubblerier då han kl 22.35 mordnatten började lasta in varor genom varuingången.

Vi får tacka honom för att han givit oss möjlighet att bygga på myten om den mystiska bakdörren 😀
Hahaha, vad bygger du det på?

Vad föreställer du dig att en Lennart (modell Bylock) sysslade med i sammanhanget Barbro?
Citera
2018-11-20, 15:19
Medlem
En som jag tycker intressant intervju med Tommy Lindström, gjord år 2016.
Inga revolutionerande saker men ändå intressant.
Tommy Lindström borde vara en av de personer som fortfarande lever som varit närmast Palmeutredningen.
Man talar allmänt om Palmemordet och även stulen konst.
Man tar upp osäkerheten kring mordvapnet, vad olika vittnen kan ha sett på mordplatsen.
Lite grand om Lisbet Palme, Holmers insatser och relationen mellan Holmer och Lindström.
Enskild gm eller konspiration, Tommy har bland annat hållit på med Sydafrikaspåret.
På slutet tar man upp narkotika spaningen lite grand
Han säger att militärer är bra på att hålla tyst om saker bättre än till exempel poliser.

https://tvsydvast.solidtango.com/video/aketvsydvastnov-28?fbclid=IwAR0csrQKqW7k4atHytH-ffNpM48JnQNhpGML-oEZIdvE-W6Gdo6UBnyYt18

ETT SAMTAL PÅ WASAHOF": Tommy Lindström berättar för sällskapet TIQ
Senast redigerad av Sumer 2018-11-20 kl. 15:35.
Citera
2018-11-20, 15:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Absolut, och som Granskningskommissionens skrivelse också nämner så ändrade han sin historia flera gånger under våren och sommaren 1986 och så sent som januari 1987. Att trovärdigheten givetvis får sig en törn är då givet, speciellt om man lägger hans alkoholvanor på det. Dock, till hans försvar, så bör nämnas att han bör ha varit nykter vecka 9 på Täbyanstalten vilket är tiden han pekat ut som tiden då Baresic tydligen hade haft permission. Hela hans historia om taxiresan från Solna till Sollentuna och till slut till Abrahamsberg och där han varit inne på en polisstation emellan, för att kontakta taxichauffören som trodde att han dragit en springnota, är ju som skapad för att få ett alibi för att historien stämmer. Han bör ha varit hyfsat nykter under sin egen permission i mitten av februari.

Hur som helst, oavsett, så går det inte att få reda på ifall ovanstående stämmer angående Baresics permission. Det finns nämligen inget protokoll som motsäger Seppos uttalande att Baresic hade permission under vecka 9, 1986. Vilket givetvis är märkligt om det är felaktigt. För övrigt, hur många personer på Täbyanstalten hade hand om permissioner? Skötte anstalten sådan internt eller var andra myndigheter inblandande? Så länge som detta inte går att avfärda helt och hållet så går det inte att avfärda Miro Baresic som GM.

Det finns ett foto på hans svenska körkort med utgångsdatum 1995-12-09.
http://www.portaloko.hr/clanak/najstroze-cuvani-dokumenti-izasli-na-svjetlo-dana-tko-je-ubio-miru-baresica/0/60630/

Det ligger då nära till hands att utgå ifrån att det utfärdades 1985-12-09 och att fotot är taget dagarna innan. Baresic fick nämligen permissioner att ta svenskt körkort. Han har sitt stora skägg kvar i december 1985. Frågan är om han hade det i februari 1986? På sommaren 1985 när han sprang Stockholm Maraton så hade han precis börjat odla det. Skulle det gå att hitta bilder på Baresic från 1986 så skulle man kunna lösa hans "alibi" den vägen. Men de verkar inte heller finnas att tillgå.

Tycker tanken på Miro Baresic som palmemördare är oerhört långsökt. Inte minst med tanke hur det skvallras på "kåken" . Täbyanstalten var definitivt inget undantag. Det är Jan-Ove Sundberg alias "Texas" som först lanserar teorin. UFO-fantasten ifråg hade den egenheten att faktakoll aldrig stod högsätet när det gällde hans alster.
Citera
2018-11-20, 15:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker tanken på Miro Baresic som palmemördare är oerhört långsökt. Inte minst med tanke hur det skvallras på "kåken" . Täbyanstalten var definitivt inget undantag. Det är Jan-Ove Sundberg alias "Texas" som först lanserar teorin. UFO-fantasten ifråg hade den egenheten att faktakoll aldrig stod högsätet när det gällde hans alster.
Ja, kanske det, men det är intressant ändå av olika anledningar. Som Barešić kan/tycks ha haft förhandsinformation och det beslut som fattades av regeringen den 27 februari 1986 om skärpta regler för terroristdömda.

Många "kontroversiella" beslut fattades av regeringen strax innan MOP, vilket ger mig en nära-aha-upplevelse.
Citera
2018-11-20, 16:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Innan mordet på Olof Palme, nej. Efter mordet på Olof Palme, definitivt, ja.

Det finns nog ingen som på allvar anser att kommunistblocket under det Kalla kriget var något annat än ett rent helvete för flertalet invånare. Det i sin tur får emellertid inte låna sig till att ursäkta allt som Väst med USA i spetsen har utsatt världens folk för, still counting.

Jag tror att du är låst i någon polariserad debatt med KFMLr, mitten av 70-talet.

En sak bör man nog hålla i minnet. Palme var hatad ju längre högerut man tittar och det är där någonstans man hittar mördaren/mördarna.

Jag låser mig aldrig i debatter. Däremot är jag bergfast i mina åsikter om om kommunismen och inte minst dess svenska medlöpare. Bevisen o form av hundra miljoner slaktade människor talar för sig självt. Det var långt fler än KPML(r) som okritiskt hyllade Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot och andra kommunistiska massmördare. Innan dessa tagit avstånd från sina åsikter på ett trovärdigt sätt Kommer jag att påtala deras dunkla bevekelsegrunder .

Sverige har aldrig varit och är inte en lydstat till USA . Vårt land deltog inte i de båda Gulfkrigen mot Saddam Hussein . Det hade en lydstat gjort . Däremot var och är Sverige en västlig demokrati som hade en stor intressegemenskap med USA och andra västländer. Ex FRA - samarbetet var viktigt för Sveriges säkerhet och stöttades i allt väsentligt av Olof Palme och andra svenska statsministrar under hela efterkrigstiden, för Sveriges bästa.

Illdåd från väst ska inte ursäktas,dom ska fördömas, bekämpas när det är möjligt . Men den västliga demokratin med en röst per person har visat sig vara det överlägset bästa systemet för vanliga människor när vi kommer till mänskliga rättigheter , välstånd för folkets flertal , rättssäkerhet för folkets flertal etc. Kommunistiska, fascistiska , nazistiska och islamistiska samhällen visar sig alltid vara sämre i det långa loppetför den vanliga människan . Korruptionen är det överhängande hotet för ett bra samhälle och det är latent, men det hindrar inte grunden i att en man , en röst visat sig vara det bästa sättet att välja ledare.

De som ville kidnappa Anna-Greta Leijon var kommunister. Nu kunde SÄPO avstyra detta. Men hade bomben utanför Spain Tours exploderat kunde dussintals svenskar massakrerats. Hot från vänster fanns också mot OP även om jag ser det troligare att höger-om-höger krafter som anstiftare till MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in