2018-11-20, 16:03
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
CIA-spåret

När VG åkte över till staterna hade han ingen information om vem som ytterst låg bakom MOP.

Att VG låg avrättad naken på maffiamanér i en snödriva (!) var som att frankera ett brev till de som hade haft bi-roller i det kyliga Sverige. Men VG hade också med sitt ordvitsande lyckats namnge GM.

Vad för ordvitsande syftar du på?
Citera
2018-11-20, 16:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, kanske det, men det är intressant ändå av olika anledningar. Som Barešić kan/tycks ha haft förhandsinformation och det beslut som fattades av regeringen den 27 februari 1986 om skärpta regler för terroristdömda.

Många "kontroversiella" beslut fattades av regeringen strax innan MOP, vilket ger mig en nära-aha-upplevelse.

Olof Palme var inte soft mot Miro Baresic och andra terrorister . Men det måste till verkliga indicier för att koppla honom till MOP, mer än en full finnes berättelser.

Dagen för tog regeringen Palme också beslut om en lag som kraftigt försvårade teknikexport till Sovjet och andra öststater. Något som borde applåderats i Washington men knappast i Moskva och Öst-Berlin.
Citera
2018-11-20, 16:10
Medlem
mvagrippas avatar
Det är ett faktum att Åke J Eek finns med i Viktor Gunnarssons iofs fylliga telefonbok.
Citera
2018-11-20, 17:14
Medlem
Citat:
Hahaha, vad bygger du det på?

Vad föreställer du dig att en Lennart (modell Bylock) sysslade med i sammanhanget Barbro?
Jo, jag tror att det var en i sammanhanget helt oskyldig Lennart som ägde La Cartiere som stökade i skyltfönstret.
Det var även han som ställde upp den larmade bakdörren kl 22.35, vilken stängdes av Anna-Lisa Gahn kl 23.22.

Dörren är f.ö helt ointressant då den inte ens vette ut mot Luntmakargatan utan till garaget som man inte kunde komma in till utan att ta sig förbi ytterligare två låsta dörrar...
Men håll med om att historien med den larmade bakdörren gett oss konspirationsteoretiker ett visst lystmäte genom åren. 😀
Citera
2018-11-20, 17:18
Medlem
Citat:
Att Lennart Bylock kunde ha varit SB är det väl ingen som betvivlar, men jag undrar bara vad Lennartgruppen var för något om den styrdes från Genève. Det låter betydligt större än en grupp som spanade på politiker.

Eller, så är vissa VD-poster täckanställningar i företag som i stort styrs av andra.

Han skötte sina Svenska företag i rederibranschen på 80 talet och efter skilsmässan 85 umgicks han som ungkarl med damer och bland annat Tomas Fischer (Ebbes finansiär) i Stockholm så nog finns där kopplingar både häråt och däråt som kan vara intressanta.

Talar vi SB grupperingar och ledare där på central nivå så är däremot lägre tjänstemän helt otroliga och en sådan som Sagnell helt utesluten. Den hale Åke EK har helt annan förankring men är åndå bara möjlig längre ner i organsationen.

Jag förundras ständigt över hur du verkar lita blint på vissa källor (t ex OF/DF) trots att de hela tiden glider med uppgifter samtidigt som du med svepande drag försöker stödja dem med egna sociogram och annat. Minns att OF:s Barbro (Barbro Sjöling) och Leon (Leon Bylund) inte är bekräftade av någon annan än denne själv. Mannen som inte kunde sluta peka ut förrädare och Sovjetkollaboratörer med upphetsad röst fram till sin död och som var övertygad att OP stod i omedelbart begrepp att förråda fosterlandet till Ryssen som skulle underkuva oss.

Vi skall vara mycket skeptiska till hans uppgifter. Så här i backspegeln är det ganska tydligt att den där passusen om Leon & Barbro som ändrades till Lennart och Barbro bara var en krok av en gammal underrättelseman för att hala in Jallai som var intresserad av Palmemordet och mata honom med uppgifter om socialdemokratins förräderi. Först angav Jallai kryptiskt Barbros identitet med att publicera Barbro Algernons gravsten och sedan har det muterat friskt med kopplingar Sovjet PKK osv där till och med Holmer vid något tillfälle utmålades som illegalist.

Det är lätt att få intrycket att den som matade (dvs OF) är mer eller mindre spritt språngande galen i sina teorier som han marknadsför och att man väl förstår både han och Teutenberg samt de avpolleterade gamla IB-folket måste avskiljas från inflytande.
Citera
2018-11-20, 17:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Palme var inte soft mot Miro Baresic och andra terrorister . Men det måste till verkliga indicier för att koppla honom till MOP, mer än en full finnes berättelser.

Dagen för tog regeringen Palme också beslut om en lag som kraftigt försvårade teknikexport till Sovjet och andra öststater. Något som borde applåderats i Washington men knappast i Moskva och Öst-Berlin.
Det är just det, i februari 1986 fattade regeringen en mängd beslut som i princip skulle kunna utgöra motiv för en ensam mördare. Vi tillhör väl inte dem som tror på en ensam mördare, men väl på desinformation i riktning mot en ensam mördare. Så jag frågar mig vilka det är som har avgörandet över när olika frågor är redo för regeringsbeslut. Jag är misstänksam av mig.
Citera
2018-11-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, jag tror att det var en i sammanhanget helt oskyldig Lennart som ägde La Cartiere som stökade i skyltfönstret.
Det var även han som ställde upp den larmade bakdörren kl 22.35, vilken stängdes av Anna-Lisa Gahn kl 23.22.

Dörren är f.ö helt ointressant då den inte ens vette ut mot Luntmakargatan utan till garaget som man inte kunde komma in till utan att ta sig förbi ytterligare två låsta dörrar...
Men håll med om att historien med den larmade bakdörren gett oss konspirationsteoretiker ett visst lystmäte genom åren. 😀

Innan vi gör en trådsanning av att det var Lennart som ställt upp dörren återstår nog en del. Ställdes frågan till honom då det begav sig?

Men i princip håller jag med. Det finns en mängd spontana och kanske även fabricerade spår genom åren som vi måste lägga till sidan och inte försöka blåsa liv i dem som vissa systematiskt gör.

Håller man sig till iakttagelserna kring mordplatsen, Säpos PM etc så finns det bara ett svart hål och det är iakttagelser av WT-personer som möjligen också är de saknade Knarkspanarna i vart fall till del och som även kan vara DF och kollegor. Där finns lokalkännedom, viss kompetens att genomföra gärningen, lämpliga tänkbara mordvapen burna till vardags i tjänsten, möjligheter att missleda utredningen och eventuella tänkbara motiv och kontakter.

Vi behöver inte spekulera om SB och militära okända "övningar", om ensamma galningar, om främmande terrorister eller stater och om Pappershandlare eller Grafiker eller konstruera komplexa scenarion där vittnena i själva verket är listiga medgärningsmän. Inget kring mordplatsen ger anledning till det. Det finns ett svart hål kvar att tända lyset i i iakttagelserna kring mordet och finns inte svaret där även om det kan vara svårt att leda det till åtal och dom, ja då är det nog olösligt.
Senast redigerad av boboslacke 2018-11-20 kl. 17:55.
Citera
2018-11-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Innan vi gör en trådsanning av att det var Lennart som ställt upp dörren återstår nog en del. Ställdes frågan till honom då det begav sig?

Men i princip håller jag med. Det finns en mängd spontana och kanske även fabricerade spår genom åren som vi måste lägga till sidan och inte försöka blåsa liv i dem som vissa systematiskt gör.

Håller man sig till iakttagelserna kring mordplatsen, Säpos PM etc så finns det bara ett svart hål och det är iakttagelser av WT-personer som möjligen också är de saknade Knarkspanarna i vart fall till del och som okså kan vara DF och kollegor. Där finns lokalkännedom, viss kompetens att genomföra gärningen, lämpliga tänkbara mordvapen burna till vardags i tjänsten, möjligheter att missleda utredningen och eventuella tänkbara motiv och kontakter.

Vi behöver inte spekulera om SB och militära okända "övningar", om ensamma galningar, om främmande terrorister eller stater och om Pappershandlare eller Grafiker eller konstruera komplexa scenarion där vittnena i själva verket är listiga medgärningsmän. Inget kring mordplatsen ger anledning till det. Det finns ett svart hål kvar att tända lyset i i iakttagelserna kring mordet och finns inte svaret där även om det kan vara svårt att leda det till åtal och dom, ja då är det nog olösligt.
Jo, jag borde naturligtvis ha lagt in ”tror inte”, men faktum är att det inte var helt ovanligt att just denna dörr stod öppen och larmad på sena fredagkvällar.
I de fall de har hänt, så har det haft med La Cartiere att göra. Det var deras lagrringång, och det finns väl vissa indikationer på att någon jobbade i butiken sent denna kväll.
Alldeles oavsett:
Dörren låg i det yttre garaget, och för att komma in dit utifrån så måste man först passera en låst grind till gatagenedfsrten och ytterligare en låst dörr som fanns i garageporten.
Spekulationer om att den kunde haft något med mordet att göra betraktar åtminstone jag som mycket långsökta.
Trådsanningar ska vi inte ha, varken åt det ena eller andra hållet.
Man måste alltid hålla en ”bakdörr på glänt”

Tillägg.
Många har nog ändå bilden av att dörren låg direkt ut mot gatan. Det stämmer inte, och därför skriver jag detta upplysningsvis.
Senast redigerad av MacMackay 2018-11-20 kl. 18:25.
Citera
2018-11-20, 18:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, jag borde naturligtvis ha lagt in ”tror inte”, men faktum är att det inte var helt ovanligt att just denna dörr stod öppen och larmad på sena fredagkvällar.
I de fall de har hänt, så har det haft med La Cartiere att göra. Det var deras lagrringång, och det finns väl vissa indikationer på att någon jobbade i butiken sent denna kväll.
Alldeles oavsett:
Dörren låg i det yttre garaget, och för att komma in dit utifrån så måste man först passera en låst grind till gatagenedfsrten och ytterligare en låst dörr som fanns i garageporten.
Spekulationer om att den kunde haft något med mordet att göra betraktar åtminstone jag som mycket långsökta.
Trådsanningar ska vi inte ha, varken åt det ena eller andra hållet.
Man måste alltid hålla en ”bakdörr på glänt”

Tillägg.
Många har nog ändå bilden av att dörren låg direkt ut mot gatan. Det stämmer inte, och därför skriver jag detta upplysningsvis.
Jag har knappt brytt mig om den där dörren och det blir lite komiskt när man läser i förhöret att det var en intern dörr som gjorde att La Carteries personal komma in i Skandias utrymmen. Däremot är jag intresserad av La Carterie som en entré till Skandiahuset. Om det skedde obskyra möten på Skandia, så vore en butik den självklara hemliga ingången.

Det är också intressant att Fauzzi uppgav att han såg någon i skyltfönstret då makarna Palme gick förbi. Denne är på sätt och vis ett vittne eftersom han skulle ha kunnat sett något. Det skulle också kunnat vara någon som signalerade att makarna närmade sig.
Citera
2018-11-20, 18:57
Medlem
Citat:
Jag har knappt brytt mig om den där dörren och det blir lite komiskt när man läser i förhöret att det var en intern dörr som gjorde att La Carteries personal komma in i Skandias utrymmen. Däremot är jag intresserad av La Carterie som en entré till Skandiahuset. Om det skedde obskyra möten på Skandia, så vore en butik den självklara hemliga ingången.

Det är också intressant att Fauzzi uppgav att han såg någon i skyltfönstret då makarna Palme gick förbi. Denne är på sätt och vis ett vittne eftersom han skulle ha kunnat sett något. Det skulle också kunnat vara någon som signalerade att makarna närmade sig.
Jo, och det kan också hända att han är hörd, men precis som med AK ligger det under förundersökningssekretess. Jag antar att Jerker Söderblom (?) inte missade honom när han scannade kvarteret efter kurder.

Har inte heller haft dörrjäveln i tankarna på flera år, men när TP började driva teorin om SE som grandman som smugit sig in genom en bakdörr så blev jag intresserad på nytt.
Vilken bakdörr tänker han på?
Senast redigerad av MacMackay 2018-11-20 kl. 19:13.
Citera
2018-11-20, 19:12
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker tanken på Miro Baresic som palmemördare är oerhört långsökt. Inte minst med tanke hur det skvallras på "kåken" . Täbyanstalten var definitivt inget undantag. Det är Jan-Ove Sundberg alias "Texas" som först lanserar teorin. UFO-fantasten ifråg hade den egenheten att faktakoll aldrig stod högsätet när det gällde hans alster.

Nu är jag inte jätteinsatt i J-O Sundbergs teorier om mordet men en möjlig teori kan ju vara att Baresic hyrts av någon falang inom den "svenska administrationen" att utföra mordet. Baresic ansöker om tidsbestämt straff flera gånger under första halvan av 80-talet med avslag som följd varje gång. Plötsligt erbjuder någon honom att ansökan kan beviljas om han gör Sverige en "tjänst". Vad den "tjänsten" var kan absolut ha varit helt öppet månaderna innan mordet. Baresic kommer överens med den "svenska administrationen" att han ska "stå till förfogande" under tiden som kommer att vara kvar på hans straff (vid gott uppförande). Den 10 oktober 1985 beslutas det därför att Baresic ska få ett tidsbestämt straff på 18 år, d v s att han först kan komma att släppas fri i december 1987 (hur de nu fick det till det). I samband med beslutet så flyttas Baresic från Kalmar till den öppna anstalten i Täby där han kan få tätare permissioner. Hur man än vänder och vrider på det så satt Baresic garanterat inga två tredjedelar eller ens hälften av dessa 18 år i Sverige. Han satt väl ca ett år direkt efter mordet på Rolovic innan flygkapningen och ca 7 år mellan 1980 och 1987. Kanske hans ca två år i Spanien räknades in samt frihetsberövandet i USA? Då kan man kanske få ihop halva tiden.

Veckorna går där under andra halvan av 1985 och plötsligt blir han kontaktad igen av samma personer. "Tjänsten" de vill ha utfört är att Palme ska röjas ur vägen. Planen kommer att utarbetas, likaså flyktvägen och Baresic kommer att få täta permissioner så att det blir ett normalt förfarande. Det enda han behöver göra är att skjuta och springa. Baresic får permissioner i både november, december och januari där han bl a åker till Göteborg för att besöka kroatiska möten och diskutera innehållet i en kroatisk exiltidning. Det är då logiskt att anta att han hade permission någon gång i februari 1986 också (och senare för att fasaden ska hålla). Det finns säkert papper någonstans att han officiellt skulle ha varit inlåst i Täby just den 28 februari och det är också vad viss personal intygat (inga namn dock). Ingen kan dock förutse att Seppo Ahlström ska komma att berätta sin historia som kanske inte har något alls att göra med Palmemordet förutom just den lilla detaljen från ett förhör sommaren 1986 att Baresics permission i februari inträffade vecka 9. Detta lämnas utan kommentar just för att om det börjar grävas i det, för att hitta verkliga permissionspapper, så kommer det uppdagas att något inte står rätt till. Så Seppos uttalande lämnas obestritt av Granskningskommissionen. Samt igen det där om avlyssningen som påbörjas redan 3 mars helt utan någon som helst officiell misstanke. Kanske den beviljas av en annan grupp som fått nys om något?

Ungefär så. Jag har givetvis inga bevis för det ovanstående mer än det som finns och som logiskt kan knytas ihop till en historia med kronologisk följd.
Senast redigerad av I-van-Toer 2018-11-20 kl. 19:16.
Citera
2018-11-20, 19:27
Medlem
Citat:
Jo, och det kan också hända att han är hörd, men precis som med AK ligger det under förundersökningssekretess. Jag antar att Jerker Söderblom (?) inte missade honom när han scannade kvarteret efter kurder.

Har inte heller haft dörrjäveln i tankarna på flera år, men när TP började driva teorin om SE som grandman som smugit sig in genom en bakdörr så blev jag intresserad på nytt.
Vilken bakdörr tänker han på?

Tja det får väl tillskrivas det gemensamma för alla dessa teorier byggda på hopkok av sådant som hittats på nätet. DVS... Dålig ja undermålig research.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in