Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Innan vi gör en trådsanning av att det var Lennart som ställt upp dörren återstår nog en del. Ställdes frågan till honom då det begav sig?
Men i princip håller jag med. Det finns en mängd spontana och kanske även fabricerade spår genom åren som vi måste lägga till sidan och inte försöka blåsa liv i dem som vissa systematiskt gör.
Håller man sig till iakttagelserna kring mordplatsen, Säpos PM etc så finns det bara ett svart hål och det är iakttagelser av WT-personer som möjligen också är de saknade Knarkspanarna i vart fall till del och som okså kan vara DF och kollegor. Där finns lokalkännedom, viss kompetens att genomföra gärningen, lämpliga tänkbara mordvapen burna till vardags i tjänsten, möjligheter att missleda utredningen och eventuella tänkbara motiv och kontakter.
Vi behöver inte spekulera om SB och militära okända "övningar", om ensamma galningar, om främmande terrorister eller stater och om Pappershandlare eller Grafiker eller konstruera komplexa scenarion där vittnena i själva verket är listiga medgärningsmän. Inget kring mordplatsen ger anledning till det. Det finns ett svart hål kvar att tända lyset i i iakttagelserna kring mordet och finns inte svaret där även om det kan vara svårt att leda det till åtal och dom, ja då är det nog olösligt.
Jo, jag borde naturligtvis ha lagt in ”tror inte”, men faktum är att det inte var helt ovanligt att just denna dörr stod öppen och larmad på sena fredagkvällar.
I de fall de har hänt, så har det haft med La Cartiere att göra. Det var deras lagrringång, och det finns väl vissa indikationer på att någon jobbade i butiken sent denna kväll.
Alldeles oavsett:
Dörren låg i det yttre garaget, och för att komma in dit utifrån så måste man först passera en låst grind till gatagenedfsrten och ytterligare en låst dörr som fanns i garageporten.
Spekulationer om att den kunde haft något med mordet att göra betraktar åtminstone jag som mycket långsökta.
Trådsanningar ska vi inte ha, varken åt det ena eller andra hållet.
Man måste alltid hålla en ”bakdörr på glänt”
Tillägg.
Många har nog ändå bilden av att dörren låg direkt ut mot gatan. Det stämmer inte, och därför skriver jag detta upplysningsvis.