Citat:
Ursprungligen postat av
Alltskitersig
Härskartekniker, ja, det har jag tom kommenterat till henne.
Det hon säger är att "Vi måste blicka framåt" för att kunna gå vidare. Ja det är delvis sant men hon verkar inte förstå att det inte fungerar så, självklart måste det vara en period där jag vill försöka förstå, varför/hur/när/vad, sådana frågor behöver jag få svar på. Hittils får jag svar som "jag vet inte", "jag kommer inte "ihåg", det fram tills dag tre då hon sa det om att jag inte ska prata om det för då blir det för tungt för henne. Om jag nu frågar något så säger hon bara att hon inte förstår varför jag vill veta det?!
Vi ska på parterapi om någon/några veckor och då hoppas jag att vi får någon bra som kan förklara för henne att det inte går att sopa under mattan.
Hon är manipulativ tyvärr, och sådana har oftast
drag av histrioni, vanligast för tjejer
(läs på på om histrionisk personlighetsstörning).
Skall du vara kvar med henne skall du ställa tydliga krav.
En MMPI skall du kräva för att se att det inte är något fel med henne och kräva resultaten av henne, denne används inom rättspsykiatri bland annat för att sålla ut störningar.
Ifall du har en möjlighet en MRI, och EEG för att se att det inte är ett TBI, då vissa slag mot huvudet, där empati-center sitter, kan skapa sådana här beteenden, där man blir manipulativ. Är det så, är det tyvärr kroniskt resten av livet.
En närstående släkting filmades vid ett av sina manipulativa vredesutbrott och visades sen filmen dagen efter, slutade med att denne slutgiltligen togs till en psykiater och det visade sig att det var ett TBI i PFC som skapade en empati-störning.
Jag har varit i en liknande sits, eller ptja, är det lite halvt forfarande.
Fick höra
exakt samma argument (vilket är varför jag svarar*), det är man själv som skuldbeläggs och så började hon
hota att lämna mig för att jag krävde svar av henne om varför hon gjorde som hon gjorde.